ترسیم و تدوین نقشه دانش حوزه تجاری‌سازی بر اساس تحلیل هم‌واژگانی مقالات نمایه شده در web of science

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 دانشجو دکتری، گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی،تهران،ایران

2 استاد، گروه هوش مصنوعی، دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران، ایران

3 استادیار،دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی،تهران،ایران

4 استادیار، پژوهشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

5 استادیار، گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران

چکیده

بررسی پژوهش‌های انجام شده در حوزه‌ی علمی تجاری‌سازی نشانگر رشد کمی مطلوبی در این حوزه است. بنابراین نیاز به درکی کلی و نظام‌مند از فعالیت‌های پژوهشی انجام شده، وجود دارد. تحقیق حاضر با هدف ایجاد دید کلی در حوزه تجاری سازی و کمک به مدیران پژوهشی و پژوهشگران در هدایت بهینه‌ی پژوهش‌های آتی در این حوزه انجام شد. این تحقیق از لحاظ ماهیت کمی و به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر نوع گردآوری داده‌ها توصیفی است.و از روش علم سنجی برای تحلیل داده ها استفاده می کند. بر این اساس تعداد3101 مقاله با موضوع تجاری‌سازی، مستخرج از پایگاه داده وب آو ساینس از سال 1990 تا سال 2022، به عنوان داده‌های ورودی نرم‌افزار وی او اس ویوئر و اکسل استفاده شده است تا روند تولیدات پژوهشی، نقشه‌ی دانشی، شبکه مفهومی و شبکه هم‌واژگانی پژوهش‌های تجاری‌سازی را بررسی و تحلیل نماید.اعتبار و همگرایی داده های ورودی و خروجی توسط نرم افزارهای علم سنجی کنترل می شود. یافته ها نشان می دهد مفاهیم نوآوری، عملکرد، حکمرانی، کارآفرینی، دانش، صنعت، شرکت، تحقیق و توسعه، فناوری پرکاربردترین واژه ها در تحقیقات تجاری سازی هستند. شبکه همایندی کل واژگان تمرکز و درهم‌تنیده بودن و ارتباط قوی بین مفاهیم این حوزه را نشان می دهد. شبکه مربوط به کشورهایی که در این حوزه فعال هستند نشان می دهد که کشورهای پیشرفته در زمینه تحقیقات تجاری‌سازی پیشرو هستند.حوزه های تحقیقاتی مدیریت، کسب و کار و سوخت های فسیلی در طول دوره تحقیق بیشترین تحقیقات را با عنوان تجاری‌سازی داشته اند. نقشه دانشی حوزه تجاری سازی ترسیم شد. همراستا با تغییر نسل‌های دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه های تمدن ساز، تجاری سازی دارایی‌های فکری به حوزه‌ی تجاری‌سازی وارده شده‌اند. روند زمانی تحقیقات گویای این است که تحقیقات تجاری‌سازی از حوزه‌های مهندسی به سمت حوزه های مدیریتی و کسب و کار گرایش پیدا نموده است به این معنی که جنبه های نرم تجاری سازی در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مقایسه خوشه های تحقیقات مربوط به ایران با کل تحقیقات بین المللی نشان از جای خالی خوشه حکمرانی در تحقیقات با مبداء ایران می باشد. بنابراین وجوه نرم تجاری سازی و مضوعات حکمرانی جنبه های مهمی از این موضوع هستند که باید مورد توجه سیاست گذاران پژوهشی و پژوهشگران قرار گیرند.



واژه‌های کلیدی: تجاری سازی، علم‌سنجی، شبکه‌مفهومی، تجاری سازی دستاوردهای علمی، نوآوری.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mapping and Clustering of commercialization Researches Based on Co-Word Analysis of Articles Indexed in Web of Science(WoS)Database

نویسندگان [English]

  • Hojatallah Moomivand 1
  • Mohmmadreza Hassaniahangar 2
  • Behrooz Tahmasb Kazemi 3
  • Seyed Abdollah Salehnejad 4
  • Behrouz Kameli 5
1 PhD student, Department of Strategic Knowledge Management, Faculty of Strategic Management, National Defense and Strategic Research University and Research Institute, Tehran, Iran
2 Full Professor, Department of Artificial Intelligence, Imam Hussein University, Tehran, Iran
3 University and Higher Research Institute of National Defense and Strategic Research, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Research Institute of Artificial Intelligence and Cognitive Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran
5 Assistant Professor, Department of Strategic Knowledge Management, Faculty of Strategic Management, National Defense and Strategic Research University and Research Institute, Tehran, Iran
چکیده [English]

Examining the research conducted in the field of commercialization shows a favorable quantitative growth in this field. Therefore, there is a need for a general and systematic understanding of the conducted research activities. The current research was conducted with the aim of creating a general view in the field of commercialization and helping research managers and researchers in the optimal direction of future research in this field. This research is quantitative in nature and practical in terms of purpose, and it is descriptive in terms of the type of data collection. It uses the scientometric method for data analysis. Based on this, the number of 3101 articles on the subject of commercialization, extracted from the Web of Science database from 1990 to 2022, has been used as the input data of the VOS Viewer and Excel software to map the research production process. examine and analyze knowledge, conceptual network and synonymy network of commercialization researches. Validity and convergence of input and output data are controlled by scientometric software. The findings show that the concepts of innovation, performance, governance, entrepreneurship, knowledge, industry, company, research and development, technology are the most used words in commercialization research. The similarity network of the whole vocabulary shows the concentration and intertwining and strong connection between the concepts of this field. The network of the countries that are active in this field shows that the advanced countries are the leaders in the field of commercialization research. The research areas of management, business and fossil fuels during the research period have the most researches under the title of commercialization. are The knowledge map of the field of commercialization was drawn. In line with the change of generations of universities and moving towards civilization-building universities, the commercialization of intellectual assets has entered the field of commercialization. The time trend of the research shows that commercialization research has moved from the engineering fields to the management and business fields, which means that the soft aspects of commercialization have received more attention in recent years. Also, the comparison of the research clusters related to Iran with the entire international research shows the empty place of the governance cluster in the research of Iranian origin. Therefore, the soft aspects of commercialization and governance issues are important aspects of this issue that should be considered by research policy makers and researchers.



Keywords: commercialization, scientometrics, conceptual network, commercialization of scientific achievements, innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • scientometrics
  • conceptual network
  • commercialization of scientific achievements
  • innovation
  1. احمدی، محمد میلاد؛ تولایی، روح‌الله؛ مهتدی، محمدمهدی و طاهری، علی. (1400). بررسی روند تحولات «اکتساب دانش»: تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌های ایران و جهان. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 4(1)، 49-1.

    بیرانوند، محمود؛ سیفی گلستان، ابوذر و عیوضی، محمدرحیم. (1399). مطالعه علم‌سنجی تولیدات پژوهشی در حوزه آینده‌نگاری راهبردی. آینده‌پژوهی دفاعی، 5(19)، 147-133.

    پوروشسب، ساناز و نوروزی، علیرضا. (1398). بررسی وضعیت تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی کاربردی در ایران به‌منظور تعیین رویکردهای مؤثر بر تجاری‌سازی آن‌ها. دومین کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات، تهران.

    جعفری رستمی، سیده محبوبه؛ نیازاذری، کیومرث و عنایتی، ترانه. (1399). تأثیر نظام آموزش عالی پژوهش محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری‌سازی دانش در دانشگاه‌ها جهت ارائه مدل. دوفصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 9(17)، 245-229.

    چراغعلی، محمود رضا؛ شریف‌زاده، محمد و عربی، افسانه. (1399). تدوین مدل فرایند تجاری‌سازی دانش با رویکرد بین‌المللی در شرکت‌های آموزشی دانش‌بنیان. توسعه آموزش جندی‌شاپور، 11(4)، 728-716.

    حاضری، افسانه؛ ملکی‌زاده، فاطمه و بیک خورمیزی، فرزانه. (1395). تحلیل هم‌واژگانی مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. پژوهشنامه علم‌سنجی، 2(4)، 62-49.

    حسن‌پور گل‌افشانی، داریوش؛ غلامی، رمضان و کشاورزی، شهرام. (1391). بررسی عوامل مؤثر و ارتباط بین آن‌ها بر موفقیت تجاری‌سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، بابلسر.

    راعی دهقی، مرتضی. (1398). شناسایی و رتبه‌بندی موانع تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی (موردمطالعه: دانشگاه اصفهان). آینده‌پژوهی مدیریت (پژوهش‌های مدیریت)، 30(117)، 86-69.

    شیرازی، حسین، غلام؛ هاشم‌زاده خوراسگانی، رضا؛ رادفر، رضا و ترابی، تقی. (1398). ارزیابی عملکرد تجاری‌سازی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بر پایه روش بهترین- بدترین فازی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(2)، 159-129.

    صراطی شیرازی، منصوره؛ عصاره، فریده و فرج پهلو، عبدالحسین. (1396). بررسی ارتباط میان هم‌انتشاری دانشگاه-صنعت و تجاری‌سازی دانش دانشگاهی در قالب اسپین‌‌آف در ایران. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 3(6)، 146-135.

    صفرزاده، حسین؛ سلمانی دنگلانی، سمیه و سعیدی، پرویز. (1398). تأثیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با استفاده از تحلیل ماتریس اهمیت-عملکرد (IPMA). مطالعات راهبردی بسیج، 22(84)، 83-57.

    ﻋﺮﻓﺎن، آرزو؛ ﻧﺎدی، محمدعلی و ابراهیم‌زاده، رﺿﺎ. (1397). ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺮ مؤلفه‌های اﺧﻼﻗﯽ تجاری‌سازی داﻧﺶ در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق در علوم و فناوری. 13(1)، 115-108.

    علیپور، عابدین؛ آقاجانی، حسنعلی، آزما، فریدون و اشرفی، مجید. (1398). ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد ایجاد اشتغال دانش‌بنیان در قلمرو دانشگاه‌های منتخب منطقه شمال ایران. آموزش در علوم انتظامی، 6(26)، 320-301.

    کفشدوز محمدی، فاطمه؛ حسینی‌نیا، غلامحسین؛ میگون پوری، محمدرضا و وظیفه‌دوست، حسین. (1400). علم‌سنجی و ارائه مسیر پژوهش‌های آتی توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای استارت‌آپی. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 7(14)، 76-51.

    مقام معظم رهبری (مدظله العالی) (01/01/1390) سخنرانی در دیدار با زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع). مشهد.

    نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1391). نقش و جایگاه مطالعات علم‌سنجی در توسعه. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات سابق)، 27(3)، 736-723.

    یعقوبی، اکرم السادات؛ دلگشایی، یلدا؛ حسینی طبقدهی، لیلا و کردستانی، فرشته. (1400). نقش دوسوتوانی سازمانی در تجاری‎سازی دانش در آموزش عالی به‌منظور ارائه مدل. مدیریت کسب‌وکار، 13(50)، 621-597.

    Reference

    Abu, B.M. &Haruna, I. (2017). Financial inclusion and agricultural commercialization in Ghana: an empirical investigation. Agricultural Finance Review, 77(4), 524-544.

    Boqiang, L.&  Tong, S. (2020). Mapping the oil price-stock market nexus& researches: A scientometric review. International Review of Economics Finance, 67, 133-147.

    Echendu, J. & Rasetlola, R. (2011). Technology Commercialization Factors, Frameworks and Models. Technology Management Conference, 455-453.

    Soumitra,D. Bruno,Lanvin, Lo. Rivera,Le & Sacha,Wu (2021) Global Innovation Index https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2021/

    Hall, C.M. (2011). Publish and perish? Bibliometric analysis, journal ranking and the assessment of research quality in tourism. Tourism Management, 32(1),16-32

    He, Q. (1999). Knowledge discovery through co-word analysis Library Trends, 8(1), 133-147

    Hood, W& Wilson, C. (2001). The literature of bibliometric, Scientometrics,and informatics. Scientometrics, 52(2): 291–314.

    Hoseinpoor Z & Nadi ,MA. (2016). The relationship between culture, corporate ethics and ethical decision managers and employees. Ethics in Science and Technology; 11(2). (In Persian).

    Kitagawa, F., & Wigren, C. (2010). From basic research to innovation: entrepreneurial intermediaries for research commercialization at Swedish ‘strong research environments. Center for Innovation, Research and Competence in the Learning Economy (CIRCLE), Lund University, Sweden.

    Van Raan AFJ. (1397) Scientometrics: state-of-the-art. Scientometrics. 1997; 38: 205-18.

    Mueller, P. (2006). Exploring the knowledge filter: How entrepreneurship and university–industry relationships drive economic growth, Research Policy, 35, 1499–1508.

    Benckendorff, P., & Zehrer, A. (2013). A network analysis of tourism research. Annals of tourism Research, 43(1)

     Zupic, I., &Cater T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3)429-442

    Dalmarco, G., Hulsink, W. & Blois, G. V. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting and Social Change, 135, 99-111. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.04.015

    Cobo, M. J., López‐Herrera, A. G., Herrera‐Viedma, E., & Herrera, F. (2011). Science mapping software tools: Review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(7)

    Marx, M., & Hsu, D.H. (2015). Strategic switchbacks: Dynamic commercialization strategies for technology entrepreneurs. Research Policy, 44, 1815–1826.

    Repanovici A, (2010) editor Measuring the visibility of the Universities’ scientific production using Scientometrics methods. The 6th WSEAS/IASME International Conference on Educational Technologies, (EDUTE'10); 2010: Advanced Educational Technologies.

    Ferguson, G., (2008) Commercialization Models, University of Adelaide URL: http://www.rumourcontrol.com.au/analysis/c ommercialisation_models.pdf

    Guerrero, M. and Urbano, D. (2016). The development of an entrepreneurial university. The Journal of Technology Transfer, 5(37):43- 74

    1. Jayasree & M. D. Baby (2019) Scientometrics: Tools, Techniques and Software for Analysis, Indian Journal of Information Sources and Services ISSN: 2231-6094 Vol. 9 No. 2, 2019, pp. 116-121 © The Research Publication, www.trp.org.in

    Biglu MH, (2008) editor Scientometric study of patent literature in medicine. Fourth International Conference on Webometrics, Informetrics and Scientometrics & Ninth COLLNET Meeting; 2008; Berlin.

    Ivancheva L. (2008) Scientometrics Today: A Methodological Overview. Collnet Journal of Scientometrics and Information Management. 2008; 2: 47-56.

    Molinari, A, Molinari ,J-F. (2008) Mathematical aspects of a new criterion for ranking scientific institutions based on the h index. Scientometrics. 2008; 75: 339-56.

    Wen, M. (2018) Aco- word analysis on policy of business incubator in Guangdong province journal of business and management, volume 6, issual, page 214-224.

    Mehri, S., Ammar, J., Sedighi, M., & Jalalimanesh, A. (2017). Mapping research trends in the field of knowledge management. Malaysian Journal of Library &Amp; Information Science, 19(1). Retrieved from

    Chandra ,Y (2018) mapping the evolution of entrepreneurship as a field of research (1990-2013): a Scientometrics analysis. PIOS ONE 13(1) doi 10.1371/journal.

    Van Eck, N.J., & Waltman, L. 2010. Software survey: vosviewer, a computer program for biblometric mapping. Scientometrics 84(2): 523-538.

    https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=2604