طراحی الگوی تعاملی یادگیرنده _ یاددهنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی. دانشکده مدیریت و حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی .قزوین .ایران

4 استادیار گروه مهندسی صنایع. دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی .قزوین .ایران

چکیده

شدت رقابت در سازمان ها، بهره‌گیری از روش‌های جدید و تعاملی یادگیری و یاددهی را لازم و ملزوم یکدیگر ساخته است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی شاخص های مولفه های یاد دهنده و یاد گیرنده و بررسی تاثیر مولفه های یادگیرنده بر یاد دهنده و همچنین بررسی تاثیر مولفه های یاد دهنده بر یاد گیرنده می باشد. در این پژوهش برای شناسایی معیارها و بیان روابط بین آنها، پس از مطالعه پژوهش های مرتبط وبا استفاده از رویکرد کیفی کلایزی هفت مرحله ای ومصاحبه با 12 نفر از خبرگان دانشگاهی دارای مدرک دکتری مدیریت و جمع آوری وتحلیل داده ها با توجه به مولفه های اصلی یادگیرنده و یاددهنده ،مفاهیم اثرگذاربر یادگیرندگی و یاد دهندگی مشخص شدند و سپس پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 200 فقره بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید.داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار plsمورد تجزیه و تحلیل شدند که نتایج نشان داد که مولفه های یاد دهنده بر یادگیرندگی تاثیر دارند که به ترتیب بالاترین سهم برای ارزش‌ها به مقدار271/0انرژی هیجانی به مقدار 238/0، ایده‌ها به مقدار236/0 دیدگاه قابل یاددهی به مقدار234/0 و سازه قاطعیت در تصمیم‌گیری به مقدار225/0 اختصاص دارد. وهمچنین مولفه های یاد گیرنده بر یاد دهندگی نیز تاثیر مثبتی داشتند که به ترتیب بالاترین سهم برای نگرش سیستمی به مقدار 286/0 تسلط فردی به مقدار247/0 یادگیری تیمی به مقدار242/0، چشم‌انداز مشترک به مقدار230/0 و سازه مدل‌های ذهنی به مقدار219/0 اختصاص دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Learning-Teaching Interactive Model

نویسندگان [English]

  • akbar mohamadi kiya 1
  • gholamreza memarzade 2
  • mohamad ataei 3
  • mahmood dorodiyan 4
1 PhD Candudate, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Associate Professor, Ph.D. , Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
4 Ph.D. Student in Information Technology Management, Faculty of Management University of Tehran, Iran
چکیده [English]

The intensity of competition in organizations has made the use of new and interactive methods of learning and teaching necessary for each other. The purpose of this study is to identify and prioritize the indicators of teaching and learning components and to investigate the effect of learning components on the learner and also to investigate the effect of teaching components on the learner. To identify the criteria and express the relationships between them, the concepts affecting learning and teaching were identified after studying related research using a seven-stage qualitative approach and interviewing 12 university experts with a doctorate in management and collecting and analyzing data according to the main components Learner and teacher, and then a researcher-made questionnaire of 200 items was distributed and collected among the statistical population. Data were analyzed using structural equation method and pls software, which showed the results. The teaching components have an effect on learning, which has the highest share for values of 0.271, emotional energy of 0.238, ideas of 0.236, memorable views of 0.234, and the structure of determination in decision making of 0.225, respectively. . Learner components also had a positive effect on teaching, with the highest contribution for systemic attitude of 0.286, individual mastery of 0.247, team learning of 0.242, shared vision of 0.230 and structure of mental models of 219, respectively. / 0 is assigned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • teaching
  • interactive model
  • structural equations
آبادی، فاطمه (1391). بررسی تحقق ابعاد سازمان یاددهنده بر اساس مؤلفه‌های رهبری تحول‌گرا از دیدگاه کارمندان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 92-90. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
بجانی، حسین (1386). بررسی مقایسه‌ای میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در دانشگاه تهران و تبریز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
 پاشوی, قاسم. سلطان احمدی, جواد. زمانی, اصغر. (1393). سازمان یاددهنده: رهیافتی نو در پیش بینی سازمان یادگیرنده:(دیدگاه های اعضای هیئت علمی دانشگاه ها). پژوهش در نظام های آموزشی.7(20) 33-51
جوادی بورا، محمدعلی و ایزدی، صمد (1396). مدل اثربخش در دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر رویکرد حمایت یاددهنده-یادگیرنده. پژوهش‌های برنامه‌ درسی، 7(2)، 166-145.
رجایی پور، سعید؛ جمشیدیان، مهدی و مولوی، حسین (1387). سازمان یاددهنده الگویی برای دانشگاه امروز. اصفهان :انتشارات جهاد دانشگاهی .
رستمی، علی‌اصغر (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستند‌سازی دانش و تجربه. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 1(2)، 18-3.
رسته مقدم، آرش (1384). مطالعه ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یاددهنده. دانش مدیریت، شماره 69، 101-73
زارع، حسین (1387). بررسی میزان کاربست مؤلفه‌های سازمان یاددهنده در دانشگاه‌های دولتی کشور بر اساس نظریه تیچی به‌منظور ارائه یک الگوی مناسب. پایان‌نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
سنگه، پیتر (1990). پنجمین فرمان (ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
شمس, غلامرضا, پرداختچی, محمد حسن, ملکی, حاتم. (1394)). بررسی تأثیر سازمان یادگیرنده بر عملکرد سازمانی با واسطه یادگیری سازمانی:مطالعه موردی. اندیشه های نوین تربیتی.10(3)،28-9
شیرطاهری، علی؛ عباسی، حمیدرضا؛ زارع، شکوفه.(1399). بررسی عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر استقرار سازمان‌های یاد دهنده. اولین کنفرانس حسابداری و مدیریت، 22-1.
صوفی، یوسف؛ حاجیلو، وحید و باقرزاده هوشمندی، کمال (1394) ضرورت گذر از سازمان‌های یادگیرنده به سازمان‌های یاددهنده. مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری تولید ملی، تهران.
طاووسی، علیرضا و فضل‌اللهی، سیف اله (1393). رابطه رهبری هوشمند و سازمان یاددهنده در آموزش‌وپرورش استان قم. اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسالمی واحد علی‌آباد کتول.
فرحزادی، علی (1395). اهمیت سازمان‌های یادگیرنده در پویایی دانش سازمانی. کنفرانس پژوهش‌های نوین در مدیریت، تهران.
فرخی، محمد (1396). طراحی و اعتباربخشی مدل سازمان یاددهنده برای دانشگاه ارومیه. پایان‌نامه دکتری، دانشکده علوم انسانی  دانشگاه ارومیه.
فلاحی، محمدباقر (1392). تحلیل میزان حاکمیت مؤلفه‌های سازمان یاددهنده و سازمان یادگیرنده و رابطه بین آن‌ها در شرکت گاز اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
محمدی کیا، اکبر؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ عطایی، محمد و درودیان، محمود (1400). طراحی مدل تعاملی یادگیرنده- یاددهنده در سازمان‌ها. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، پیاپی ۴۶ (پاییز)، 61-49.
مطلبی، حسین؛ شعبانی، احمد و رجایی‌پور، سعید (1393). میزان کاربست مؤلفه‌های سازمان یاددهنده توسط مدیران در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بر اساس نظریه تیچی. رویکردهای نوین آموزشی، 8(1)، 138-129.
موسوی دوست، محمد.(1398). تغییر فرهنگ از سازمان یادگیرنده به سازمان‌های یاددهنده. مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی، 2(9)، 47-39.
نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ شعبانی بهار، غلامرضا؛ گیلانی، مریم و اسکندری، اصغر (1392). بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و هوش فرهنگی با کاربست سازمان یاددهنده در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان. پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 9(18)، 128-113.
نظری، رسول؛ سعیدیان، نرگس و دهقان منشادی، منصور (1397). شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های سازمان یاددهنده در دانشگاه‌های (مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی). آموزش علوم دریایی، شماره 11 (پاییز)، 29-18
Reference:
Atafar, Ali; Shaemi Barzaki, Ali; Fallahi, Mohammad Bagher; Maleki, Elham & Jahanbazi Goojani, Afshin. (2013). The effects of teaching organization components on the employees' psychological empowerment (case study: Gas company of Esfahan province). World of Sciences Journal, vol 1, 13, 128-139.
Beltadze, G. N. (2016). Game Theory – Basis of Higher Education and
Teaching Organization. I. J. Modern Education and Computer Sciences.
Vol 6, pp 41- 49.
De Pietro, O., De Rose, M., & Valenti, A. (2017). Methodologies and technologies
to support didactics for competencies. Realization of an active and participatory
teaching activity in a university context. Journal of E-Learning and Knowledge
Society, 13(1), 127-33
Pilat, M. (2016). How organizational culture influences on building a learning
organization. Forum Scientiae Oeconomia, 4(1), 83-92
Gaber,Andrea.(2004).leadership principles for public school principals.The New York CITY Leadership Academy.
Kushal Anjaria. (2020). Effectual knowledge management equipment for learning organizations, Institute of Rural Management Anand (IRMA), Gujarat, India.
Senge,peter(1990):the fifth Discipline Field book:Strategies and tools for building a learning organization,New York,NY,pp.407-416.
Tichy, and Cardwell, (2004). The Cycle Leadership. New York:
Harper Collins Publisher,Inc
Thomas, Martin (2016). Learning organization orientation in
gender-based categories of schools. Journal of Research and Reflections in
Education, 10(1), 51-68
Vedhathiri،Thanikachalam (2019). Development of Diverse Global Educatuonal Leaders through Learning Organization Concepts of Faculty Engagement.Journal of Procedia Computer Science ،India   pp  207-214
Vinai Panjakajornsak, Ardharn Khunsoonthornkit. (2018). Structural equation model to assess the impact of learningorganization and commitment on the performance of researchorganizations. Administration and Management College, King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang, Bangkok 10520, Thailan.