ارائه مدل انتخاب استراتژی مدیریت دانش در زنجیره تأمین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ، گروه مدیریت ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

2 دانشیار ، گروه مدیریت ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

رقابت جهانی و تغییرات سریع در تقاضا و نیاز به عرضه چابک، اهمیت مدیریت دانش به‌عنوان یک موضوع راهبردی و منبع مزیت رقابتی در زنجیره‌های تأمین را بیشتر ساخته است. با این پیش فرض بحث انتخاب راهبرد مدیریت دانش در زنجیره‌های تامین اهمیت پیدا می‌کند، به این دلیل که اگر راهبرد مناسب با زنجیره تأمین اتخاذ نشود امکان موفقیت مدیریت دانش در زنجیره کم است. هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای انتخاب راهبرد مدیریت دانش در زنجیره تأمین است. در مطالعه حاضر ابتدا متغیرهای تأثیرگذار بر راهبرد مدیریت دانش در زنجیره تأمین شناسایی و یک مدل برای انتخاب راهبرد ارائه شده است. دراین مدل به ترتیب راهبرد زنجیره تأمین، عوامل فرهنگی، ساختار شبکه توزیع، نواحی دانش بر، فرآیندهای خلق و انتشار دانش، رویکرد منابع انسانی و بلوغ فناوری اطلاعات زنجیره مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط هر کدام از آنها با راهبردهای سامانه‌گرا و انسان‌گرای مدیریت دانش مشخص شده است. به‌منظور اعتبارسنجی مدل از نظرات خبرگان حوزه مدیریت دانش استفاده شده است. در مرحله بعد به‌منظور مدل‌سازی تاثیر عوامل بر انتخاب راهبرد، یک سامانه استنتاج فازی با استفاده از نرم‌افزار متلب طراحی شده است. به‌عنوان مطالعه موردی زنجیره تأمین ایران­خودرو به‌عنوان نمونه انتخاب شده است و بر اساس نظرات  مدیران زنجیره و با استفاده از مدل و سامانه ارائه­شده در پژوهش، عوامل تاثیرگذار بر راهبرد مدیریت دانش در زنجیره تأمین ایران‌خودرو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که راهبرد مناسب برای این زنجیره راهبرد سامانه‌گرا می‌باشد و در نهایت راه‌کارهای مدیریت دانش زنجیره تامین برای اساس راهبرد انتخاب­شده به شرکت مورد مطالعه، ارائه شده است. سامانه پیشنهادی در این پژوهش می‌تواند به‌منظور انتخاب راهبرد مدیریت دانش در هر زنجیره تامینی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Model for Selecting the Knowledge Management Strategy in a Supply Chain

نویسندگان [English]

  • Sareh Bahrami 1
  • Ameneh Khadivar 2
1 BSC of IT Management, Faculty of Management and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Social Science and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Global competition and rapid changes in demand and the need for agile supplies have increased the importance of knowledge management as a strategic issue and a source of competitive advantage in supply chains. Choosing a knowledge management strategy in supply chains is important, because if the right strategy is not adopted with the supply chain, the knowledge management success probability in the supply chain will decrease. In the first step of the present study, the variables affecting the knowledge management strategy in the supply chain are identified and a model for strategy selection is proposed. In this model, supply chain strategy, cultural factors, distribution network structure, knowledge-intensive areas, knowledge creation and dissemination processes, human resources approach and information technology maturity of the supply chain are examined, respectively, and the relationship of each one with system-oriented and human-oriented KM strategies is specified. In order to validate the model, the opinions of experts in the field of knowledge management are used. In the next step, in order to model the effect of factors on strategy selection, a fuzzy inference system is designed using the MATLAB software. Iran Khodro company's is selected as a case study and the factors affecting the knowledge management strategy in this company's supply chain are examined, based on the opinions of chain managers and using the proposed model and system. The results show that the appropriate strategy for this chain is a system-oriented strategy, and finally the supply chain knowledge management strategies based on the selected strategy are presented to the company under study. The proposed system in this study can be used to select the knowledge management strategy in any supply chain.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management Strategy
  • Strategy selection
  • Supply Chain Management
  • Fuzzy Inference
American Psychological Association (2014). "statistical control" in APA Dictionary of Psychology. Retrieved from: https://dictionary.apa.org/statistical-control.
Aghaei, M., Dehghani, M., Naderi Ziarati, R., Toolabi, M. (2017). The Impact of Implementation of Knowledge Management on Supply Chain Agility. IT Management Studies, 5(18), 25-50. doi: 10.22054/ims.2017.7011
Attia, A., & Eldin, I. E. (2018). Organizational learning, knowledge management capability and supply chain management practices in the Saudi food industry. Journal of Knowledge Management.
Aydiner, A. S., Acar, M. F., Zaim, S., & Delen, D. (2019, August). Supply chain orientation, ERP usage and knowledge management in supply chain. In Proceedings of the International Symposium for Production Research 2019 (pp. 580-590). Springer, Cham.
Bhosale, V. A., & Kant, R. (2016). Metadata analysis of knowledge management in supply chain. Business Process Management Journal.
Choi, B., & Lee, H. (2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process. Expert Systems with applications, 23(3), 173-187.
Chopra, S., & Meindl, P. (2007). Supply chain management. Strategy, planning & operation. In Das summa summarum des management (pp. 265-275). Gabler.
Daghfous, A., & Zoubi, T. (2017). An auditing framework for knowledge-enabled supply chain management: Implications for sustainability. Sustainability, 9(5), 791.
Dávideková, M., & Hvorecký, J. (2016, September). Collaboration tools for virtual teams in terms of the SECI model. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (pp. 97-111). Springer, Cham.
Defee, C. C., & Stank, T. P. (2005). Applying the strategy‐structure‐performance paradigm to the supply chain environment. The International Journal of Logistics Management.
Duryan, M., & Smyth, H. (2019). Service design and knowledge management in the construction supply chain for an infrastructure programme. Built Environment Project and Asset Management.
Elahi, S. B., Khadivar, A., & Hasanzadeh, A. (2011). Designing a decision support expert system for supporting the process of knowledge management strategy development. Journal of information technology management, 3(8), 43-62.
ELAHIL, S., KHADIVAR, A., & HASANZADEH, A. (2010). A METHODOLOGY FOR KNOWLEDGE MANAGEMENT STRATEGY DEVELOPMENT; MULTI-CASE STUDY IN THREE ORGANIZATIONS.
 
Gloet, M., & Samson, D. (2020, January). Supporting Supply Chain Innovation and Sustainability Practices through Knowledge and Innovation Management. In Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences.
Hassini, E., Roh, J. J., Hong, P., & Park, Y. (2008). Organizational culture and supply chain strategy: a framework for effective information flows. Journal of Enterprise Information Management.
Hult, G. T. M., Ketchen, D. J., & Arrfelt, M. (2007). Strategic supply chain management: Improving performance through a culture of competitiveness and knowledge development. Strategic management journal, 28(10), 1035-1052.
Jaska, P., Reyes, P., Collins, J. D., Worthington, W. J., Reyes, P. M., & Romero, M. (2010). Knowledge management, supply chain technologies, and firm performance. Management Research Review.
Khadivar, A.,  Zadeh, A. R., Khani, M., & Jalali, S. M. J. (2007, December). A conceptual model for knowledge flow in supply chain. In 2007 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (pp. 352-356). IEEE.
Khadivar, A., Nasri Nasr Abadi, S., & Fallah, E. (2014). Designing a fuzzy expert system for selecting knowledge management strategy. Iranian Journal of Information processing and Management, 30(1), 91-119.
Kő, A., Vas, R., Kovács, T., & Szabó, I. (2019). Knowledge Creation from the Perspective of the Supply Chain. The Role of ICT. Society and Economy, 41(3), 311-329.
Li, Y. (2007). A research model for collaborative knowledge management practice, supply chain integration and performance (Doctoral dissertation, University of Toledo).
Ng, A. H. H., Yip, M. W., binti Din, S., & Bakar, N. A. (2012). Integrated knowledge management strategy: a preliminary literature review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 57, 209-214.
Nikabadi, M. S. (2014). A framework for technology-based factors for knowledge management in supply chain of auto industry. Vine.
Nonaka, I., & Konno, N. (1998). The concept of “Ba”: Building a foundation for knowledge creation. California management review, 40(3), 40-54.
Patil, S. K., & Kant, R. (2014). Knowledge management adoption in supply chain. Journal of Modelling in Management.
Ross, D. F., Weston, F. S., & Stephen, W. (2010). Introduction to supply chain management technologies. Crc Press.
Sambasivan, M., Loke, S. P., & Abidin‐Mohamed, Z. (2009). Impact of knowledge management in supply chain management: a study in Malaysian manufacturing companies. Knowledge and Process Management, 16(3), 111-123.
Samuel, K. E., Goury, M. L., Gunasekaran, A., & Spalanzani, A. (2011). Knowledge management in supply chain: An empirical study from France. The Journal of Strategic Information Systems, 20(3), 283-306.
Schniederjans, D. G., Curado, C., & Khalajhedayati, M. (2020). Supply chain digitisation trends: An integration of knowledge management. International Journal of Production Economics, 220, 107439.
Shiranifar, A., Rahmati, M., & Jafari, F. (2019). Linking IT to supply chain agility: does knowledge management make a difference in SMEs?. International Journal of Logistics Systems and Management, 34(1), 123-138.
Wisner, J. D., Tan, K. C., & Leong, G. K. (2014). Principles of supply chain management: A balanced approach. Cengage Learning.