بررسی تأثیر نوآوری باز بر اجرای مدیریت دانش با در نظر گرفتن فرآیندهای مدیریت دانش (نمونه پژوهش: منطقه دوم عملیات انتقال گاز استان اصفهان)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه غیر انتفاعی نور هدایت، شهرکرد، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه غیر انتفاعی نور هدایت، شهرکرد، ایران.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر نوآوری باز بر اجرای مدیریت دانش با در نظر گرفتن فرآیندهای مدیریت دانش در منطقه دوم عملیات انتقال گاز استان اصفهان می­باشد. برای نیل به این هدف، از روش پژوهش توصیفی (از نوع پیمایشی) استفاده شد. ابزار تحقیق بر اساس پرسش­نامه استاندارد وو و هو (2018) می­باشد که پس از سنجش روایی ظاهری، محتوا (روش لاوشه) و روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (که با روش آلفای کرونباخ، مقدار آن 93/0 برآورد شد)، از طریق مشارکت 84 نفر از مدیران و کارکنان منطقه دوم عملیات انتقال گاز استان اصفهان که با روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب انتخاب شدند، اجرا گردید. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، در دو سطح توصیفی و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) و از طریق نرم­افزارهای «SPSS 21» و «Lisrel 8.9» اجرا شد. اعتبار مدل تحقیق، از طریق ضرایب استاندارد و ضرایب معناداری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن حاکی از برازش قابل قبول برای شاخص­های مذکور بوده است. یافته­های پژوهش تمامی فرضیه­های پژوهش را مورد تائید قرار داد، به‌صورتی که بیشترین تأثیر را نوآوری باز بر فرآیندهای مدیریت دانش داشته است (β=0.66)، همچنین کمترین تأثیر را نوآوری باز بر اجرای مدیریت دانش داشته است (β=0.25)، در نهایت، فرآیندهای مدیریت دانش به‌طور کامل، پشتیبانی نوآوری باز از اجرای مدیریت دانش را میانجی­گری نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of in Pact the Effects of Open Innovation Process on Knowledge Management by Considering Internal and External Processes (Case Study: Distric Two of Isfahan Gas Transmission Operation)

نویسندگان [English]

  • Meysam Babaee Farsani 1
  • Mozhgan Rahimpour 2
1 PhD Industrial Management , Department of Industrial Management, Faculty of Management, Noor Hedayat Non-Profit University, Shahrekord, Iran.
2 Master Degree, Department of Industrial Management, Faculty of Management, Noor Hedayat Non-Profit University, Shahrekord, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this study is to investigate the impact of open innovation on knowledge management implementation with regard to knowledge management processes in the second region of gas transmission operations in Esfahan province. To this end, a descriptive research method (survey type) was used. The research tool is based on the Wu and Hou’s (2018) standard questionnaire which after measurement of external validity, content (Lawshe’s method) and structural validity (confirmatory factor analysis) and reliability (estimated by Cranach’s alpha method), were implemented through the participation of 84 managers and employees in the second region gas transmission operations that were selected by the stratified sampling method. Data analysis was performed at both descriptive and inferential statistics (structural equation model) through “SPSS 21” and “Lisrel 8.9” software. The research model validity was evaluated through standard coefficients and significance coefficients (t> 1.96) and the results showed acceptable fit for the above-mentioned indices. The findings confirmed all the research hypotheses, as open innovation has the greatest impact on knowledge management processes (β = 0.66), also, open innovation had the least impact on knowledge management implementation (β = 0.25), finally; knowledge management processes have fully mediated open innovation support for knowledge management (VAF=0.519).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Open Innovation
  • Knowledge Management Implementation
  • Knowledge Management Processes
  • Lawshe Content Validity
  • Structural Equation Model
-       ابراهیمی (1398). بررسی تأثیر رهبری دانش­محور بر نوآوری باز با توجه به نقش میانجی ظرفیت مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نور استان تهران.
-       ابراهیم­زاده دستجردی رضا (1393). جزوه درس تحلیل آماری، مقطع دکتری مدیریت صنعتی، نیم­سال اول، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
-       احمدی، لیدا (1392)، بررسی تأثیر کسب و کارهای خدمت محور در توسعه نوآوری باز در صنعت فناوری اطلاعات در شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت بازرگانی واحد غرب پیام نور تهران.
-       اکبری، ایمان (1397). تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری باز با میانجی­گری ظرفیت نوآوری و ظرفیت مدیریت دانش به‌واسطه اینترنت اشیا در میان شرکت­های بیمه­ای در شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت.
-       اکبری، حمید؛ اورعی یزدانی، بدرالدین و یعقوبی، نورمحمد (1398). مدل­یابی معادلات ساختاری رابطه فرهنگ سازمانی با فرایند پیاده‌سازی مدیریت دانش (نمونه پژوهش: شهرداری زاهدان)، فصلنامه مدیریت راهبرد دانش سازمانی، سال دوم، شماره 4، 75-101.
-       امیری (1396). تأثیر قابلیت‌های زیرساختی مدیریت دانش بر نوآوری باز از طریق ظرفیت جذب (موردمطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان ‌مستقر در پارک‌ علم‌ و فناوری‌ دانشگاه‌ تهران)، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه سمنان.
-       بابایی فارسانی، میثم؛ امین­دوست، عاطفه؛ علیدادی، ابوذر (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری)، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال اول، شماره 2، 95-136.
-       داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
-       دهقانی­پوده، حسین؛ اخوان، پیمان و حسینی­سرخوش سیدمهدی (1392)، افزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز (مطالعه موردی: در یک سازمان پژوهشی)، نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2: 45-68.
-       رمضان­پور نرگسی، قاسم؛ داوری، علی؛ افراسیابی، راحله و زرگران یزد، بهاره (1393). بررسی عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مطالعه موردی: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم). فصلنامه مدیریت توسعه فن‌آوری، دوره دوم، 1: 46-29.
-       جعفرپور محمود؛ بابایی­فارسانی، میثم (1392). مقاله­نویسی علمی، رویکردی کاربردی، جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
-       چسبرو، هنری (1392)، نوآوری باز، پارادایم نوین آفرینش و تجاری­سازی فن‌آوری، ترجمه سید کامران باقری و مرضیه شاوردی، چاپ سوم، تهران: انتشارات رسا.
-       صادقی، مهرداد (1398). رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی با پیاده‌سازی مدیریت دانش بر مبنای مدل بوکووبتز و ویلیامز (موردمطالعه: 15 سازمان شهرستان شهرکرد)، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال اول، شماره 3،  166-129.
-       طبرسا، غلامعلی، و احمدوند، داراب (1396). اولویت­بندی و مقایسه ابعاد چرخه مدیریت دانش در وضعیت موجود و مطلوب (مورد مطالعه: مهندسین مشاور نوی). فصلنامه رهیافت، شماره 66، 27-13.
-       کلاین، پل (1393). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه جلال صدر السادات و اصغر مینایی، تهران: انتشارات سمت.
-       کفاش پور، آذر؛ شیرازی، بهناز و حسینی دلویی، مسعود (1395). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر روی مدیریت روابط مشتریان در نمایندگی­های مجاز  ایران خودرو خراسان. ماهنامه شباک (شبکه اطلاعات کنفرانس‌های کشور)، 2(6)، 12-1.
-       محمدی، فروغ؛ قاسمی، حمید؛ و رحمانی تبار، نریمان (1396). برازش معادلۀ رگرسیونی مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 43، 184-161.
-       ملایی، علی اصغر؛ بابک، شیرازی و سلطان­زاده، جواد (1395). یکپارچه­سازی مشتریان در مقدمات نوآوری به کمک رویکرد نوآوری باز: تولید و انتخاب ایده­های نوآورانه محصول، فصلنامه رشد فن‌آوری، سال دوازدهم، شماره 47: 38-48.
-       ملکی (1397). تأثیر ساختار سیستم مدیریت دانش بر ظرفیت نوآوری، نوآوری باز و ظرفیت مدیریت دانش با رویکرد مبتنی بر اینترنت اشیاء (مورد مطالعه: کارکنان آجا)، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نور استان تهران.
-       مهرگان، محمدرضا و زالی، محمدرضا (1385). در جست­وجوی فنون تعیین روایی در پژوهش­های مدیریتی، فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 14: 5-26.
-       میر فخرالدینی، سید حیدر؛ دسترنج، میثم و کریمی تکلو، سلیم (1394). طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارک­های علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی، فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، سال هشتم، شماره27: 71-98.
-       ناصری­راد، سمیه (1397). تأثیر ظرفیت و سیستم مدیریت دانش و نوآوری باز بر ظرفیت نوآوری، در شرکت‌های مستقر در مراکز رشد دانشگاه‌های تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه الزهرا (س) تهران.
-       هرج­حسن­آبادی، فهیمه، و مظفری، محمدمهدی. (1396). ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها و نقش آن در کسب مزیت رقابتی. اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران، 13-1.
 
References
-       Cheng CC, Shiu EC. (2015). The inconvenient truth of the relationship between open innovation activities and innovation performance. Manag Decis. 53 (3): 625–647.
-       Chesbrough H, Garman A. (2009). How open innovation can help you cope in lean times. Harvard Business Review, 87 (12): 68-76.
-       Chesbrough H, Crowther AK. (2006). Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries. R&D Management, 36 (3): 229-236.
-       Chesbrough HW. (2006). Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation, New York, Oxford University Press: 1–34.
-       Cui, X. (2017). In-and extra-role knowledge sharing among information technology professionals: The five-factor model perspective. International Journal of Information Management, 37(5), 380-389.
-       Dalmarco G., Maehler A., Trevisan M. (2017). The use of knowledge management practices by   Brazilian startup companies, Vol. 29, No. 8, Pp 368–489.
-       Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, 68(2), 360-370.
-       Enkel E, Gassmann O, Chesbrough H. (2009). Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&D Management, 39 (4): 311-316.
-       Ettlinger N. (2017). Open innovation and its discontents, Geoforum 80: 61–71.
-       Greco M, Grimaldi M, Cricelli L. 2015. Open innovation actions and innovation performance. European Journal of Innovation Management, 18 (2): 150 – 171.
-       Gretsch, S., Mandl, H. and Schatz, R. (2012), “Implementation process of a knowledge management initiative: yellow pages”, New Research on Knowledge Management Models and Methods, Vol. 14, pp. 311-332.
-       Hana, U. (2013). “Competitive advantage achievement through innovation and knowledge”, Journal of Competitiveness, Vol. 5 No. 1, pp. 82-96.
-       Hossain M, Anees-ur-Rehman M. (2016). Open innovation: an analysis of twelve years of research. Strategic Outsourcing: An International Journal, 9 (1): 22 –37.
-       Huang HC, Lee MCL, Chien HL, Chen T. (2013). Overcoming organizational inertia to strengthen business model innovation. Journal of Organizational Change Management, 26 (6): 977 - 1002.
-       Hung KP, Chou C. (2013). The impact of open innovation on firm performance: themoderating effects of internal R&D and environmental turbulence. Technovation, 33 (10): 368–380.
-       Ing-Long Wu, Ya-Ping Hu, (2018). "Open innovation based knowledge management implementation: a mediating role of knowledge management design", Journal of Knowledge Management, DOI 10.1108/JKM-06-2016-0238.
-       Karami, M., Alvani, S.M., Zare, H. and Kheirandish, M. (2015). “Determination of critical success factors for knowledge management implementation, using qualitative and quantitative tools (case study: Bahman automobile industry)”, Iranian Journal of Management Studies, Vol. 8 No. 2, pp. 182-201.
-       Keupp MM, Gassmann O. (2009). Determinants and archetype users of open innovation. R&D Management, 39 (4): 331–341.
-       Lewin B, Fine J, Young L. (2001). Expository discourse: A genre-based approach to social science research texts. London: Continuum.
-       Lin, Y. and Wu, L.Y. (2014). “Exploring the role of dynamic capabilities in firm performance under the resource-based view framework”, Journal of Business Research, Vol. 67 No. 3, pp. 407-413.
-       Martın-de Castro, G. (2015). “Knowledge management and innovation in knowledge-based and hightech industrial markets: the role of openness and absorptive capacity”, Industrial Marketing Management, Vol. 47, pp. 143-146.
-       Nikoopour J, Amini Farsani M. (2012). Success in Writing Academic Articles Applied Linguistics. Asre Moaser, Tehran.
-       Nonaka, I., Toyama, R. and Konno, N. (2000). “SECI, ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation”, Long Range Planning, Vol. 33 No. 1, pp. 5-34.
-       Padilla-Meléndez A, Garrido-Moreno A. (2012). Open innovation in universities: What motivates researchers’ relationship between innovation and performance in SMEs. Journal of business Venturing, 26 (4): 441-457.
-       Rusly, F.H., Sun, P.Y. and Corner, J.L. (2015). “Change readiness: creating understanding and capability for the knowledge acquisition process”, Journal of Knowledge Management, Vol. 19 No. 6, pp. 1204-1223.
-       Stankovic, N., & Micic, Z. (2018). Innovating and management of the knowledge base on the example of IT applications. Telematics and Informatics, 35(5),1461-1472.
-       Stanisławski R, Lisowska R. (2015). The Relations between Innovation Openness (Open Innovation) and the Innovation Potential of SMEs, 2nd Global Conference on Business, Economics, Management, 23: 1521-1526.
-       Striukova L, Rayna T. (2015). University-industry knowledge exchange. European, Journal of Innovation Management, 18 (4): 471- 492.
-       Tseng, S.M. and Lee, P.S. (2014). “The effect of knowledge management capability and dynamic
capability on organizational performance”, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 27 No. 2, pp. 158-179.
-       Tsou H, Hsu SH. (2015). Performance effects of technology–organization–environment openness, service co-production, and digital-resource readiness: The case of the IT industry. International Journal of Information Management, 35 (1): 1–14.
-       Turulja, L., & Bajgoric, N. (2018). Information technology, knowledge management and human resource management: Investigating mutual interactions towards better organizational performance. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(2), 255-276.
-       Viera, A.L. (2015). Application of Laserl in Practice, translation of Rasoul Nowroozi Seyyed Hosseini and Hamid Ghasemi and Habib Honary, Hatmi Publications, Tehran. (In Persian).
-       Wallin MW,von Krogh G. (2010). Organizing for open innovation: focus on the integration of knowledge. Organizational Dynamics, 39 (2): 145-154.
-       West, J. and Bogers, M. (2014). “Leveraging external sources of innovation: a review of research on open innovation”, Journal of Product Innovation Management, Vol. 31 No. 4, pp. 814-831.
-       Won Park Y, Amano T, Moon G. (2012). Benchmarking open and cluster innovation: case of Korea. Benchmarking: An International Journal, 19 (4): 517-531.
-       Wu, I.L. and Chen, J.L. (2014). “Knowledge management driven firm performance: the roles of business process capabilities and organizational learning”, Journal of Knowledge Management, Vol. 18 No. 6, pp. 1141-1164.
-       Wu, I.L. and Hu, Y.P. (2012). “Examining knowledge management enabled performance for hospital professionals: a dynamic capabilityview and the mediating role of process capability”, Journal of the Association for Information Systems, Vol. 13 No. 12, pp. 313-344.
-       Wynarczyk P, Piperopoulos P. (2013). Open innovation in small and medium-sized enterprises: An overview. International Small Business Journal, 31 (3): 240–255.
-       Zhang J, Zeng J. (2009). An Open Innovation Model for Business Innovation of Chinese Telecom Operators. National Natural Science Foundation of China. International Conference on Management and Service Science, 20-22 Sept, China,1-5.