بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی (نمونه پژوهش: شرکت شیر پگاه)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت منابع انسانی، پردیس البرز دانشگاه تهران، کرج، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

امروزه سازمانهایی در برابر تغییرات و تحولات موفق و پیروز خواهند شد که بتوانند سرمایههای نامشهود و دانش خود را بهبود و توسعه بخشند تا بتوانند سایر متغیرهای سازمانی از جمله اثربخشی را تحت تأثیر قرار دهند، در این راستا پژوهش حاضر نیز با هدف، بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر بهبود عملکرد سازمانی در شرکت شیر پگاه صورت پذیرفت؛ جامعه آماری این پژوهش نیز شامل کلیه کارکنان شیر پگاه از رده کارشناس به بالا که تعداد کل آنها 350 نفر بود که حجم نمونه مناسب تحقیق بر اساس فرمول کوکران 184 نفر میباشد که جهت اجرای پرسشنامه به‌صورت نمونه تصادفی ساده افراد از جامعه آماری انتخاب و پرسشنامهها توزیع گشت، ابزار مورد استفاده در این پژوهش نیز شامل پرسشنامههای استاندارد اجرای مدیریت دانش و عملکرد سازمانی زاید (2012) که بر اساس مدل نظری بهاتی و همکاران (2011) تنظیم شده، استفاده شده است. پرسشنامه اجرای مدیریت دانش دارای 24 گویه و عملکرد سازمانی دارای 6 گویه با طیف 5 درجه ای لیکرت میباشند که متغیرهای فرهنگ، سرمایه فکری، فرآیندها، استراتژی مدیریت دانش و عملکرد سازمانی را مورد سنجش قرار میدهد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون خطی ساده نشان داد که هم مؤلفه کلی مدیریت دانش و هم 4 مؤلفه مدیریت دانش سهم معناداری در تبیین واریانس متغیر وابسته عملکرد سازمانی داشتند و از بین این مؤلفهها استراتژی مدیریت دانش بالاترین ضریب رگرسیونی را به‌دست آورده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the Effect of Knowledge Management Execution on Organizational Performance (Case study: Shir-e-Pegah Corporate)

نویسندگان [English]

  • Zahra Rashid Alipour 1
  • Manouchehr Ansari 2
  • Seyed Reza Seyed Javadin 3
1 M.A of Human Resource Management, Faculty of Alborz, University of Tehran, Karaj, Iran.
2 Associate Professor, Department Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Professor, Department Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Nowadays, the organizations will be successful and victorious to the changes and developments that can improve and develop their intangible capitals and knowledge to affect the other organizational variables such as effectiveness. For this purpose, the present research aims to study the effect of execution of knowledge management on the improvement of organizational performance that was applied in Shir-e-Pegah Company. The population of this study also consisted of all personnel of Shir-e-Pegah Co., from expert to higher levels, total of 350 persons and the sample size based on Cochrane formula is 184 persons. The samples were selected out of population for implementation of questionnaire based on simple random sampling, and the questionnaires were distributed. The instrument used in this study included the standard questionnaires of knowledge management execution and organizational performance of Zayed (2012) that has been designed based on theoretical model of Bhatti et al (2011). Knowledge management execution questionnaire has 24 items and organizational performance has 6 items based on 5-point Likert spectrum, that assess the variables such as culture, intellectual capital, processes, knowledge management strategy and organizational performance. The results of simple linear regression analysis test showed that the general element of knowledge management and also 4 elements of knowledge management significantly predict the variance of dependent variable of organizational performance and out of these elements, knowledge management has obtained the highest regression coefficient

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Organizational Performance
  • Strategy
  • Process
  • Intellectual Capital
  • Culture
-        امین بیدختی، علی اکبر وکیانی فر، فرنوش (1394). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در شرکت‌های بینالمللی شده ایرانی، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین علمی – پژوهشی، شماره 16 و 17، صص 63-78
-        ایرانزاده، سلیمان و پاکدل‌بناب، مهدی (1393). بررسی نقش پیادهسازی مدیریت دانشبر افزایش بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، مدیریت بهره‌وری، سال 7، شماره 28، صص 51-74
-        بدری آذرین، یعقوب؛ سید عامری، میر حسن؛ ایمانپور، علی (1391). تحلیل رگرسیونی رابطة بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 15، صص50-35.
-        چناری، امین رضا، عیدی، حسین و عباسی، همایون (1394). تحلیل ارتباط فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره دوم، شماره 5، صص 11-20
-        رضائی، روح الله، شعبانعلی فمی، حسین و صلاحی مقدم، نفیسه (1394). بررسی تأثیر سرمایهاجتماعی بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 11، شماره 2، صص 121-133
-        رضایی، روح اله، صلاحی، مقدم، نفیسه، شعبانعلی فمی، حسین (1393)، بررسی اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، دروه 7، شماره 4، صص 77-91
-        رضاییان، علی، احمدوند، علی و تولایی، روح الله (1388)، بررسی الگوهای راهبرد مدیریت‌دانش ور راهبردهای دانش در سازمان، توسعه انسانی پلیس، شماره 27، صص 33-64
-        عباس پور، عباس؛ باروتیان، هدی (1389). بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی (بر اساس مدل اچیو) در واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران در سال، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 10، صص 38-7.
-        محمود اقدم، حسین (1395). بررسی الگوهای استراتژی مدیریت دانش و کاربرد ایمنی مبتنی بر مدیریت استراتژیک در محیط های کار، فصلنامه ایده های نو در علوم و فناوری، دوره 1، شماره 1، صص 99-116
-        نمامیان فرشید، فیض الهی صادق ، (1394) ((تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام))) فرهنگ ایلام، دوره شانزدهم، شماره 46 و 47، صص 174-161
-        فتحیان، محمد؛ اخوان، پیمان؛ چراغعلی، سمیه (1393) بررسی تأثیر به کارگیری مدیریت دانش بر عملکردسازمانی با استفاده از کارت امتیازی متوازن، مهندسی صنایع و مدیریت. ش 12: 139-147
-        فتحی فرشاد، نثاری طاهره، (1395)، ((مدیریت دانش و عملکرد سازمانی))، کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع و مدیریت، تهران، 7 خرداد
-        جباری، رامین، یزدانی، سهراب و داداشی خاص، اسماعیل (1391). بررسی تأثیر قابلیت پردازش سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری بر عملکرد، سازمانی مجتمع فولاد شاهین بناب، فراسوی مدیریت، سال 6، شماره 23، صص 125-148
-        آقاجانی، طهمورث، رضازاده، آرش و شوقی، بهزاد (1393). بررسی تأثیر اتحاد استراتژیک بر عملکرد سازمانی مورد مطالعه: اتحاد بین نورد آلومنیوم اراک و آلومنیوم پارس، پژوهش‌های مدیریت راهبردی، دوره 20، شماره 55، صص 9-34
-        بیدغی، محسن، بهرامی، امین، تمیمی، محمد و اوژن، فاطمه (1395). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در ادارات مالیاتی استان خوزستان، پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، سال دوم، شماره پیاپی چهارم، صص 159-182
-        شفیعی، مرتضی و تارمست، پگاه (1393). تاثیر فرایندهای مدیریت زنجیره تامین بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی شرکت ساپکو)، مطالعات کمی در مدیریت، دوره 5، شماره 2، صص 108-128
-        آقاداوود سید رسول، بنی طالبی مهدی، (1395) بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر بهبود عملکرد سازمان؛ مطالعه موردی: بانک مهر اقتصاد استان چهارمحال و بختیاری نخستین کنفرانس بین‌المللی پاردایمهای نوین مدیریت هوشمند تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، اردیبهشت 80
 
References
-          Allee، V. (1997). 12 principles of knowledge management. Training & Development، 51(11)، 71-74.
-          Bollinger، A. S., & Smith, R. D. (2001). Managing organizational knowledge as a strategic asset. Journal of knowledge management, 5(1), 8-18.
-          Bourne, W. C., Ilgen, D. R., & Klimoski, R. J. (2003). Handbook of psychology: Industrial and organizational psychology, Vol. 12. John Wiley & Sons Inc
-               Choi, B., Poon, S. K., & Davis, J. G. (2008). Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory-based approach. Omega, 36(2), 235-251.
-          Gold, A., Malhotra, A., & Segars, A. (2001). Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems, 18 (1): 185-214.
-          Ho, L. A. (2008). What Affects Organizational Performance?. Industrial Management & Data Systems, 108(9).
-          Holsapple, C. W., & Jones, K. (2005). Exploring secondary activities of the knowledge chain. Knowledge and Process Management, 12(1): 3–31.
-          Massa, S., & Testa, S. (2009). A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European Management Journal, 27(2), 129-141.
-          Mills, A. M., & Smith, T. A. (2011). Knowledge management and organizational performance: a decomposed view. Journal of Knowledge Management, 15(1), 156-171.
-          Ngah, R., & Ibrahim, A. R. (2010). The effect of knowledge sharing on organizational performance in small and medium enterprises. Paper presented at 5th International Conference on Knowledge Management: Theory, Research & Practice, China. Abstract retrieved from citeseerx.ist.
-          Tiwana, A. (2004). An empirical study of the effect of knowledge integration on software development performance. INF Softw Technol, 46(13): 899-906.
-          Yang، B.، Watkins، K. E.، & Marsick، V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions، measurement، and validation. Human Resources Development Quartely، 15 (1): 31-56.
-          Zaied، A. N. H. (2012). An integrated knowledge management capabilities framework for assessing organizational performance. International Journal of Information Technology and Computer Science (IJITCS)، 4(2)، 1
-          Abubakar, A.M., Elrehail, H., Alatailat, M.A. and Elçi, A.(2017). Knowledge management, decision-making style and organizational performance. Journal of Innovation & Knowledge.
-          Dayan, Rony, Peter Heisig, and Florinda Matos. (2017). "Knowledge management as a factor for the formulation and implementation of organization strategy." Journal of KnowledgeManagement 21, no. 2 (2017): 308-329.
-          Tseng, Shu-Mei. (2014). "The impact of knowledge management capabilities and supplier relationship management on corporate performance." International Journal of Production Economics 154: 39-47.
-          Cohen, Jason F., and Karen Olsen. (2015). "Knowledge management capabilities and firm performance: A test of universalistic, contingency and complementarity perspectives." Expert Systems with Applications 42, no. 3: 1178-1188.
-          Ha, S. T., Lo, M. C., and Wang, Y. C. (2015). Relationship between knowledge management and organizational performance: A Test on SMEs in Malaysia, Procedia- Social and Behavioural Science، 224. pp.184-189.
-          Garsia, J.C & Moralz, JC. (2014). The transformational – transactional leadership in model leadership & organization. development Journal.vol.22, pp. 383-393.
-          Adnan, A., Abdullah, H.S. and Ahmad, J. (2016). Assessing the moderating effect of competition intensity on HRM practices and organizational performance link: The experience of Malaysian R&D companies. 7th International Economics & Business Management Conference, 35(1): 462-467.
-          Altuntaş, G., Semerciöz, F., Mert, A. and Pehlivan, Ç. (2014). Industry Forces, Competitive and Functional Strategies and Organizational Performance: Evidence from Restaurants in Istanbul.