ترسیم نقشه فازی عناصر کیفی ریسک‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

چکیده

امروز سازمان‌ها متوجه شده‌اند که دانش یک منبع باارزش است که بایستی مدیریت شود در پژوهش حاضر تلاش شده، ریسک‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش شناسایی و با استفاده از مفهوم مدل شکاف، روش نوینی برای ارزیابی ریسک‌های پیاده‌سازی ارائه شود. روش پژوهش، هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی است. جامعه آماری را 12 نفر از مدیران شرکت­های دانش‌بنیان فعال شهر شیراز تشکیل می‌دهند. برای یافتن مؤلفه‌های بحرانی موفقیت و شکست از مفهوم مدل شکاف و ترسیم نقشه فازی نوع دوم برای ارزیابی ریسک‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد عدم توانمند­سازی، عدم‌حمایت مدیریت ارشد، چالش گسترش روزافزون تجارت، ترس از احمق فرض شدن، کمبود انگیزه، کمبود نرخ مشارکت، ترس از دست دادن مالکیت دانش و ایجاد سیستم و منابع اطلاعاتی متعدد و غیر ضرور، از مهم‌ترین عوامل حیاتی موفقیت و کمبود اعتماد، زیرساخت فنی، تمرکز در محدوده مرزها، چالش سیاسی، منسوخ بودن محتوی بعضی از دوره‌های آموزشی، ابهام در سیستم‌ و مشکلات ارتباطی، از مهم‌ترین عوامل شکست شرکت­ های دانش­ بنیان در پیاده­ سازی مدیریت دانش در شهر شیراز هستند. در این راستا ایجاد فرهنگ همکاری، انجام ممیزی دانش، سازمان‌دهی دانش، ایجاد چک لیستی از ویژگی‌های کلیدی، برقراری ارتباط بین افراد و دانش، پاداش و انگیزش، چالش سیاسی، برگزاری دوره­ های آموزشی هدفمند می‌توانند پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان را تسهیل کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Elements of Qualitative Fuzzy Map Drawing of Management Knowledge Implementation Risks

نویسندگان [English]

  • Amirhooshang Nazarpouri 1
  • Mohammad Hossein Azadi 2
  • Razieh Bagherzadeh Khodashahri 2
1 Assistant Professor, Department of Administration, Lorestan University, KorramAbad, Iran.
2 PhD Candidate, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, KorramAbad, Iran.
چکیده [English]

In today's complex condition, agencies have noticed that knowledge due to its value should be managed. In this research it has been tried to recognize the knowledge management implementation's risks. By the use of the crack model concept a new method is presented to evaluate management risks. The method of research is descriptive _ mensuration with applied purpose. The statistical community of research formed by several founding knowledge companies in Shiraz. To analyze and find critical components of success and failure in implementation of knowledge management and to evaluate risks, the crack model and fuzzy map type ll drawing is used. The research results showed that lack of empowering and senior management support،motivation and participation rate shortfall , the expansion of increasing trade and technology challenges, fear of full assumed and loosing knowledge ownership and creating multiple information source systems that are not necessary in the organization are of the most important vital factors that leads to success, and lack of  trust, technical basis and  leadership, focus on limits of organization's borders, political challenges, obsolete content Of some educational courses, ambiguity in motivational systems and communication problems are of the most important failure factors in knowledge based companies in Shiraz. In this process the culture of cooperation, doing the audit and organizing of knowledge, creating a list of key features, communications between people and knowledge, rewards and motivation, political challenges, holding targeted educational  periods can facilitate the implementation of knowledge management in organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Barriers to Knowledge Management
  • Knowledge Base Companies
  • Risk Assessment
  • Type II Fuzzy Numbers
-       ارمغان نگار. (1393). موانع فرهنگی در تسهیم دانش از منظر مدیریت تغییر. مدیریت توسعه فناوری، سال دوم (3), 85–108.
-       تاجمیر ریاحی، حامد؛ اسمعیلی اتوئی، سلمان. (1391). شناسایی و رتبه‌بندی موانع و عوامل تسهیل‌کننده مدیریت دانش در دانشکده‌های حسابداری و مالی (رویکرد تحلیل سلسله مراتبی گروهی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(3), 129-142.
-       حسینقلی‌زاده، رضوان؛ ادهم هاشمی، سیده سوده. (1392). شناسایی موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه: (مطالعه‌ی موردی دانشگاه فردوسی مشهد). نامه آموزش عالی، سال ششم (21), 41 - 60.
-       رجایی، محمد صادق؛ کوهی رستمی، منصور؛ فاضلی، عبدالله؛ مقتدایی، فاطمه. (1394). بررسی موانع درون سازمانی مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 21(14، پاییز و زمستان), 94-123.
-       رنجبرفرد، مینا؛ اقدسی، محمد؛ البدوی، امیر؛ حسن زاده، محمد.(1392). شناسایی موانع مدیریت دانش برای چهار نوع فرایند کسب‌وکار، مدیریت فناوری اطلاعات: بهار 1392, دوره 5, شماره 1; از صفحه 61 تا صفحه 88.
-       زنوزی مشرفی، عباس. (1389). مدیریت دانش؛ چالش‌ها و موانع استقرار آن در ارتش جمهوری اسلامی ایران. علوم و فنون نظامی، سال هفتم، 71–89.
-       سنگه، پیتر. ام (1380) پنجمین فرمان (ترجمه کمال هدایت و محمد روشن)، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.
-       شریف‌زاده، فتاح؛ بودلایی، حسن. (1387). مدیریت دانش در سازمان‌های اداری، تولیدی و خدمات، چاپ اول. جهاد دانشگاهی (دانشگاه علامه طباطبایی). https://www.gisoom.com/book/1510639.
-       عدلی، فریبا. (1384). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش. فراشناختی اندیشه چاپ اول. http://ketab.ir/BookList.aspx?Type=Title.
-       محمودزاده، سید مجتبی، صداقت، مریم. (1393). رابطه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در صنعت هتل داری. مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24), 89-119.
-       نوروزپور، بهمن؛ مرادی، محمود؛ رمضانیان، محمدرحیم. (1393). تجزیه‌وتحلیل ریسک‌های انتقال دانش: ابزاری برای مدیریت راهبردی روابط بین سازمانی. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، سال سیزدهم، 177–197.
 
 
References
-       Anand, V., Glick, W. H., & Manz, C. C. (2002). Thriving on the knowledge of outsiders: Tapping organizational social capital. The Academy of Management Executive, 16(1), 87–101.
-       Basu, B., & Sengupta, K. (2007). Assessing Success Factors of Knowledge Management Initiatives of Academic Institutions--a Case of an Indian Business School. Electronic Journal of Knowledge Management, 5(3)..
-       Clark, J. (2013). Working regions: Reconnecting innovation and production in the knowledge economy. Routledge.
-       Ding, L. Y., Zhong, B. T., Wu, S., & Luo, H. B. (2016). Construction risk knowledge management in BIM using ontology and semantic web technology. Safety Science, 87, 202–213.
-       C. Kahraman, B. ßar, Ö. ßi, I. U. Sarı, and E. Turanog ˘lu, ‘Fuzzy analytic hierarchy process with interval type-2 fuzzy sets’, Knowledge-Based Syst., vol. 59, pp. 48–57, Mar. 2014.
-       Du, J., Song, R., & Jiao, Y.-Y. (2011). Customer Knowledge Management of Mass Customization Enterprises Based Value Chain. In Management and Service Science (MASS), 2011 International Conference on (pp. 1–4). IEEE.
-       Griddings, S. R. (2005, October). Marketing for Incubator Managers & Guidelines to Assist their Clients in their Marketing. In Workshop on Science and Technology Parks Market and Planning, Isfahan.‏
-       Jennex, M. E., &Durcikova, A. (2013). "Assessing Knowledge Loss Risk". 46th Hawaii International Conference on Systems Sciences.
-       Hatum, A., &Preve, L. A. (2015). "Managing Talent Risk". Journal of Harvard Deusto Business Research, 4(1), 34-45.
-       Hamdani, M. (2019). Technology Acceptance in the Use of Social Networks by Teachers and Employees of Education Offices in Ahwaz. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 18(1), 105-117.
-       Hisdal, E. (1981). The IF THEN ELSE Statement and Interval-Valued Fuzzy Sets of Higher Type. International Journal of Man-Machine Studies, 15, 385–455.
-       Hislop, D., Bosua, R., & Helms, R. (2018). Knowledge management in organizations: A critical introduction. Oxford University Press.
-       Jalali, S. M., & Sardari, M. (2015). Study the Effect of Different Aspects of Customer Relationship Management (CRM) on Innovation Capabilities with Mediator Role of Knowledge Management (Case Study: Mahram Company). Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6 S6), 343.
-       Kasemsap, K. (2018). Multifaceted Applications of Data Mining, Business Intelligence, and Knowledge Management. In Intelligent Systems: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 810–825). IGI Global.
-       Lee, L.-W., & Chen, S.-M. (2008). Fuzzy multiple attributes group decision-making based on the extension of TOPSIS method and interval type-2 fuzzy sets. In 2008 International Conference on Machine Learning and Cybernetics (Vol. 6, pp. 3260–3265). IEEE.
-       Lee, S., Suh, E., & Lee, M. (2014). "Measuring The Risk of Knowledge Drain in Communities of Practice". Journal of Knowledge Management,
-       Liebowitz, J., & Suen, C. Y. (2000). Developing knowledge management metrics for measuring intellectual capital. Journal of Intellectual Capital, 1(1), 54–67.
-       Massingham, P. (2010). Knowledge risk management: a framework. Journal of knowledge management, 14(3), 464-485.
-       Mendel, J. M. (2007). Type-2 fuzzy sets and systems: An overview [corrected reprint]. IEEE Computational Intelligence Magazine, 2(2), 20–29.
-       Mohayidin, M. G., Azirawani, N., Kamaruddin, M. N., & Margono, M. I. (2007). The application of knowledge management in enhancing the performance of Malaysian universities. Electronic Journal of Knowledge Management, 5(3).
-       Nazari, E., Sarafraz, A., & Amini, S. N. (2016). The Effect of Key Factors of Knowledge Management Success on improving Customer Relationship Management (Case study: financial and credit institutions of Parsabad). International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 915–923.
-       Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford university press.
-       Obeidat, B. Y., Tarhini, A., Masa’deh, R., & Aqqad, N. O. (2017). The impact of intellectual capital on innovation via the mediating role of knowledge management: a structural equation modelling approach. International Journal of Knowledge Management Studies, 8(3–4), 273–298.
-       Omotayo, F. O. (2015). Knowledge Management as an important tool in Organisational Management: A Review of Literature.
-       Paliszkiewicz, J. (2007). Knowledge management: An integrative view and empirical examination. Cybernetics and Systems: An International Journal, 38(8), 825–836.
-       Sabherwal, R., & Becerra‐Fernandez, I. (2003). An empirical study of the effect of knowledge management processes at individual, group, and organizational levels. Decision Sciences, 34(2), 225–260.
-       Salojärvi, H., Sainio, L.-M., & Tarkiainen, A. (2010). Organizational factors enhancing customer knowledge utilization in the management of key account relationships. Industrial Marketing Management, 39(8), 1395–1402.
-       Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2018). The internet of things: building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change, 136, 347–354.
-       SARVESTANI, R. A., SADRABADI, A. N., & TOORANLOO, H. S. (2014). SOLUTIONS PRIORITIZATION OF MANAGEMENT KNOWLEDGE, WITH FUZZY QFD APPROACH (CASE STUDY: MARTYR BEHESHTI HOSPITAL OF SHIRAZ). SPECTRUM, 3(7).
-       Smith, M., Lyles, M. A., & Tsang, E. W. (2008). Inter‐organizational knowledge transfer: Current themes and future prospects. Journal of management studies, 45(4), 677-690.
-       Shajera, A., & Al-Bastaki, Y. (2014). Organisational Readiness for Knowledge Management: Bahrain Public Sector Case Study. In Building a Competitive Public Sector with Knowledge Management Strategy (pp. 104-117). IGI Global.
-       Szulanski, G. (1996). Exploring internal stickiness: Impediments to the transfer of best practice within the firm. Strategic Management Journal, 17(Special Issue: Knowledge and the Firm), 27-43.
-       Trkman, P., & Desouza, K. C. (2012). Knowledge risks in organizational networks: an exploratory framework. The Journal of Strategic Information Systems, 21(1), 1-17.
-       Sveiby, K. E. (2001). A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy formulation. Journal of intellectual capital, 2(4), 344-358.‏
-       Yew Wong, K. (2005). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Industrial Management & Data Systems, 105(3), 261–279.
-      Zadeh, L. A. (1975). The Concept of a Linguistic Variable and Its Application to Approximate Reasoning—I. Information Sciences, 8, 199–249.