بررسی تأثیر مدیریت دانش بر کارایی زنجیره تأمین در بخش فراساحل نفت‌وگاز (موردمطالعه: شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران، ایران

2 ستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران، ایران

چکیده

امروزه مدیریت زنجیره تأمین به‌عنوان یک عامل مؤثر در دستیابی به مزیت رقابتی در سازمان‌های مختلف مطرح است. می‌توان گفت این سازمان‌ها نیستند که با یکدیگر رقابت می‌کنند، بلکه زنجیره‌های تأمین جهت کسب بیشتر بازار با یکدیگر در رقابت‌هستند. ازسوی‌دیگر، سازمان‌ها دریافته‌اند که دانش، راهبردی‌ترین منبع سازمانی و محور رقابت و بقا محسوب می‌شود.
مدیریت دانش و پیاده‌سازی آن در زنجیره تأمین، می‌تواند به‌عنوان یک عامل اثربخش درجهت افزایش کارایی زنجیره تأمین لحاظ شود. ‌هدف این مطالعه که در یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فراساحل نفت‌وگاز اجرا شد، تعیین نقش مدیریت دانش در کارایی زنجیره تأمین است. در این مطالعه، براساس ادبیات تحقیق، مدل مفهومی، ارائه و برمبنای آن فرضیه‌ها تدوین شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت تأسیسات دریایی بوده و نمونه براساس رویکرد غیراحتمالی ‌هدف‌مند انتخاب شد که بالغ بر 33 نفر بوده است. به‌دلیل تعداد محدود نمونه آماری، برای آزمون فرضیه‌ها از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار smart PLS نسخه (2) بهره گرفته شده است. باتوجه‌به تحلیل داده‌ها تمام فرضیه‌ها تأیید شد و براساس بارهای عاملی نیز اولویت‌بندی‌ها صورت گرفت. براین‌اساس، درمورد مدیریت دانش، شاخص «حفظدانش» با ضریب 612/0 مؤثرترین و شاخص «تسهیم دانش» با ضریب 311/0  کم‌ترین  تأثیر را در کارایی زنجیره تأمین دارد. باتوجه‌به اهمیت بالای شاخص حفظ دانش، می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های مناسب فناوری اطلاعات و نیز ذخیره به‌موقع دانش ازطریق این زیرساخت‌ها و سیستم‌ها، درجهت کارایی‌ هرچه‌بیشتر زنجیره تأمین، اقدام کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Knowledge Management on Supply Chain Performance in the Offshore Sector of Oil and Gas (Case study: Iranian Offshore Engineering and Construction Company)

نویسندگان [English]

  • Ahmadreza Etemadi 1
  • Ahmadreza Kasraei 2
1 Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, supply chain management is considered as an effective factor in achieving competitive advantage in different organizations. It can be said that organizations are not competing with each other, but supply chains compete for gaining more markets. On the other hand, organizations have found that knowledge is the most strategic source of enterprise, and is the focus of competition and survival. Knowledge Management and its implementation in the supply chain can be considered as an effective factor in increasing the efficiency of the supply chain. The purpose of this study, which was implemented at one of the largest and most active companies in the field of offshore oil and gas, is to determine the role of knowledge management in the efficiency of the supply chain. In this study, based on research literature, a conceptual model and based on those hypotheses was developed. The statistical population of this study was directors and experts of the Iranian Offshore Engineering and Construction Company (IOEC), and the sample was selected based on a non-probabilistic targeted approach and it was 33 people. Due to the limited number of statistical samples, structural equations and smart PLS software (version 2) were used to test the hypotheses.
According to the data analysis, all hypotheses have been confirmed and priority has been made based on factor load. Accordingly, in the case of knowledge management, the factor “knowledge preservation” has the most effective coefficient and the factor "knowledge sharing" has the least effect on the efficiency of the supply chain. Considering the importance the importance of the Knowledge Preservation, it can be done by creating the right IT infrastructure and timely storage of knowledge through these infrastructures and systems in order to make the chain more efficient.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supply Chain
  • Knowledge Management
  • Offshore Sector of Oil and Gas
درستکار احمدی، ناهید و شفیعی نیک‌آبادی، محسن (1394)، ارائه یک مدل ‌هوشمند فازی برای ارزیابی فرایندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین (موردمطالعه: شرکت ایران‌خودرو)، چشم‌انداز مدیریت صنعتی، ش 18: 175-153.
شجاعی، پیام (1395)، مدل‌سازی موانع مدیریت دانش در زنجیره تأمین با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری فازی، چشم‌انداز مدیریت صنعتی، ش 21: 53-74.
صادقی دروازه، سعید؛ شول، عباس؛ مزروعی نصر‌آبادی، اسماعیل و  فرهادیان، علی (1397)، نقش قابلیت‌های فرایندی مدیریت دانش در توانمندسازی ساختاری منابع انسانی (موردمطالعه: دانشگاه علامه طباطبائی)، فصلنامۀ مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اولف ش 1: 72-49.
همتی نوع‌دوست، مهناز و معتمدفر، آسیه (1395)، مدل‌سازی ساختاری تفسیری راهکارهای پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تأمین صنایع چینی‌آلات بهداشتی، (موردمطالعه: شرکت گلسار فارس)، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال 8، ش 16: 136-111.
Agarwal, A., Shankar, R., Tiwari, M. (2007). Modeling agility of supply chain. Industrial Marketing Management. Vol. 36, Issue 4, pp. 443–457.
Aitken,J. ,Christipher, M. (2009). Undrestanding Implimentation and Exploiting Agility and Leanness. International Journal of Logistics: Research and Application, 5(1), 59-74.
Cerchione, R., and Esposito, E. (2016). A systematic review of supply chain knowledge management research: State of the art and research opportunities. International Journal of Production, Vol. 21.
Chen, J. S., Lavern, A. (2011). The speed of knowledge transfer within multinational enterprises: the role of social capital. International Journal of Commerce and Management, 21(1), pp. 46-62.
Cheng, J., Yeh, C., Tu, C. (2008). Trust and knowledge sharing in green supply chains. Supply Chain Management: An International Journal, 13(4), pp. 283–295.
Clemons, R., Slotnick, S. (2016). The effect of supplychain disruption, quality and knowledge transfer on firm strategy, International Journal of Production Economics, 178(1), 169-186.
Coulson, T. (2014). The knowledge entrepreneurship challenge: Moving on from knowledge sharing to knowledge creation and exploitation. The Learning Organization, 11 (1), pp. 84 - 93.
Enriquez, C., Hernandez, G.A., Miranda, J.M., Cervantes, J.L., Mazahua, L.R., Ramirez, C.S. (2016). Supply chain knowledge management supported by a simple knowledge organization system, Electronic Commerce Research and Applications, 19 (1), pp. 1–18.
Gold, A. H. Malhotra, A., Segars, A. H. (2001). Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems, 18(1), pp. 185-214.
Gonzalez, J.C. Saez, P.L. and Lopez, J.E.N. (2015). Absorbing knowledge from supply-chain, industry and science: The distinct moderating role of formal liaison devices on new product development and novelty. Industrial Marketing Management, 47(1), pp.  75-85.
Gouvihaus, R. P. and Costa, P.E.C. (2004). Knowledge Management: Breaking the Cultural Barriers to Motivate the Knowledge Sharing within Organizations, XXIV Brazilian Symposium on Production Engineering, October, Santa Catarina, Brazil.
Klincci, O., Onal, S.A., ( 2011),  Fuzzy AHP Aproach fo r Supllier Selesction in a Washing Machine Copmany, Exper System with Application, No. 38, 9656-9664
Lin, H. (2013). The effects of knowledge management capabilities and partnership attributes on the stage-based e-business diffusion, Internet Research, 23:4, pp. 439-464.
Loon, m. (2019). Knowledge management practice system: Theorising from an international meta-standard, Journal of Business Research, 94:4, pp. 411-432.
Maria, D., Alberto A., Miguel G., (2017), The role of knowledge management in supply chain management: A literature review, Journal of Industrial Engineering and Management, Vol. 10, No 4.
Maravilhas, S., Martins, J. (2019), Strategic knowledge management in a digital environment: Tacit and explicit knowledge in Fab Labs, Journal of Business Research, 94, pp. 353-359.
Marra, M. Ho, W. and Edwards, J.S. (2014). Supply chain knowledge management: A literature review, Expert Systems with Applications, 39(1), pp. 6103-6110.
Nonaka, I., von Krogh, G. and Voelpel, S. (2006). Organizational knowledge creation theory: evolutionary paths and future advances, Organization Studies, 27:8, pp. 1179-1208.
Ogiela, L. (2015). Advanced techniques for knowledge management and access tostrategic information. International Journal of Information Management, 35(2), pp. 154–159.
Omar, M., Nassar, I. (2019). Knowledge Management Processes and Sustainable Competitive Advantage: An Empirical Examination in Private Universities. Journal of Business Research, 94, pp. 320-334.
Patil, S.K. and Kant, R. (2016). Evaluating the impact of Knowledge Management adoption on Supply Chain performance by BSC-FANP approach: An empirical case study, TEKHNE (Review of Applied Management Studies), 14 (1), pp. 52-74.
Rosario, M., Alfonso, A., Miguel, C. (2017). The role of knowledge management in supply chain management: A literature review, Journal of Industrial Engineering and Man, Vol.10, No.4, pp. 711-788.
Sorensen, L.B. (2005). How Risk and Uncertainity is Used in Supply Chain Managament: a Literature Study, International Journal of Integrated Supply Management, Vol.1, No.4, pp. 387- 409.
Supply chain council (2012) .http://www.apics.org
Tseng, Y.H. and Lin, C.T. (2011). Enhancing enterprise agility by deploying agile drivers, capabilities and provider, Information Sciences, 181:17, pp. 3693-3708.
Vinodh, S., Aravindraj, S. (2012), “Axiomatic Modeling of Lean Manufacturing System” Journal of Engineering, Design and Technology, 199-216.
Wai, W., Kuan Y., (2011) "Supply chain management, knowledge management capability, and their linkages towards firm performance", Business Process Management Journal, Vol. 17 Issue: 6, pp.940-964,
Wisner, J. D, Tan, K., & Leong, G. K. (2012). Principles of supply chain management: a balanced approach (3rd edition). Mason, Ohio: South-Western Cengage Learning.
Wong, W.P., Wong, K.Y. (2011). Supply Chain Management, Knowledge Management Capability, and Their Linkages Towards Firm Performance, Business Process Management Journal, 17(6), pp. 940-964.
Zhang,V., Zhi-qing, T. (2008), Knowledge Management in Supply Chain: Complexity and a Conceptual System Framework Based on MAS ,IEEE.
Zhao, J., Pablo, P., & Qi, Z. (2012). Enterprise knowledge management model based on China’s practice and case study. Computers in Human Behavior, 28(2), pp. 324–330.