بررسی و شناخت تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوآوری اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 دکترای تخصصی مدیریت راهبردی، عضو گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملّی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

شبکه‌های اجتماعی به‌لحاظ گسترش و نفوذ بین کاربران، برقراری ارتباط خصوصی و شخصی، فارغ‌بودن از کنترل مرجع قدرت و سهولت تبادل، اشتراک‌گذاری و دسترسی به دانش، تجارب و درس‌آموخته‌های کاربران، به ‌وسیله‌ای بی‌بدیل در عرصه ارتباطات تبدیل شده و زمینه‌های تأثیرگذاری زیادی را فراهم ساخته‌اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوآوری اجتماعی است. براین‌مبنا، سؤال اصلی عبارت است از اینکه شبکه‌های اجتماعی چه تأثیری بر نوآوری اجتماعی دارند؟ برای پاسخ به این سؤال، جامعه آماری به تعداد 140 نفر شامل دانشجویان سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پنج دانشگاه منتخب شهر تهران به روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه برای دریافت پاسخ آنها ارسال شد. نوع پژوهش، کاربردی؛ روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به‌طور مشخص مبتنی‌بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. در این پژوهش، دو پرسشنامه شبکه‌های اجتماعی و نوآوری اجتماعی با طیف پنج‌گزینه‌ای، تهیه و روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، «شبکه اجتماعی مجازی» با ضریب معنی‌داری مسیر برابر 34/5 بر «ایده‌پردازی جهت حل مسئله»، 71/4 بر «اثربخشی محصول و دستاورد نهایی»،  66/4 بر « شناخت مسئله» و 96/3 بر «پیاده‌سازی و نهادینه‌سازی ایده‌ها» تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining and Understanding the Impact of Social Networks on Social Innovation

نویسندگان [English]

  • mehran keshtkar 1
  • Sedigheh Pourmazaheri 2
1 Researcher
2 Researcher
چکیده [English]

Due to the expansion and penetration of social networks among users, private and personal communication, ease of access has become an unparalleled area of communication and has provided a lot of groundwork. The main purpose of this study is to investigate the impact of social networks on social innovation. The main question is, what social networks do they have on social innovation? The statistical population consisted of students of different levels of associate, bachelor, master and Ph.D. in five selected universities in Tehran. With regard to the wide range of statistical population and the impossibility of access to the entire population, 140 simple random sampling methods were selected and a questionnaire was sent to receive their response. In this research, two social network and social innovation questionnaires with five options were prepared. The validity and reliability of the questionnaire, were confirmed by experts and the factor analysis. The results showed that at 95% confidence level, the "virtual social network" with a significant path coefficient of 5.34 on "Ideas for problem solving", 4.71 on "product effectiveness and final achievement", 4.66 on "recognizing the problem" and 3.96 affects the "implementation and institutionalization of ideas".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Networks
  • Social Innovation
  • Structural Equations
اخوان، پیمان و کشتکار هرانکی، مهران (1394)، بررسی و رتبه‌بندی توانمندسازهای مدیریت دانش، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 50: 85-63.
اسلامی، محسن (1383)، برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: آییژ.
افراسیابی، محمدصادق (1393)، توان بالقوه شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در تقویت مدیریت دانش، کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 17، شماره 4: 134-109
 بسطامی، اسماعیل و جوادزاده، محمدعلی (1394)، تحلیل مرکزیت شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری با رویکرد مقابله با تهدیدات نرم، فصلنامه پدافند غیرعامل، سال ششم، شماره 1، پیاپی 21: 78-69.
 بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (1391)، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ‌ترین جامعه مجازی ایرانیان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 1، دوره 5: 62-31.
تولایی، روح‌اله (1388)، ارائه مدل بومی مستندسازی تجربیات خبرگان در صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره 5،:78-51.
چراغ ملایی، لیلا؛ کدیور، پروین و صرامی، غلامرضا (1393)، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش- فرصت‌ها و چالش‌ها، اندیشه‌های نوین تربیتی، دوره 10، شماره 3: 51-29.
چیت‌ساز، محمدعلی و سالک، ساناز (1395)، بررسی جامعه‌شناختی اثرات شبکه‌های مجازی جدید بر زندگی فردی و اجتماعی، مهندسی فرهنگی، سال دهم، شماره 86: 126-105.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1393)، مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم.
کاستلز، مانوئل (1389)، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احمد علیقلیان، تهران: طرح نو.
کشتکار هرانکی، مهران (1395)، «طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران»، رساله دکتری، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
کشتکار هرانکی، مهران (1395)، طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 9، شماره 4، شماره پیاپی 34: 690-671.
کیا، علی‌اصغر و نوری مرادآبادی، یونس (1391)، عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکه اجتماعی «فیس بوک»؛ بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و امریکا، مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 13، شماره 17: 212-181.
ماه‌پیشانیان، مهسا (1390)، شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های سیاسی و روانی، فصلنامه ره‌آورد نور، شماره 35، سال دهم، پیاپی 52.
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران (1395)، فراترکیب مدل‌های نوآوری اجتماعی، برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 7، شماره 26: 138-101.
نوچیان، نستوه (1390)، تبیین نقش شبکه اجتماعی در نوآوری کسب‌وکارهای تثبیت‌شده براساس داده‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی GEM ۲۰۱۰ در ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS quarterly, 107- 136.
Christofides, E., Muise, A., & Desmarais, S. (2009). Information disclosure and control on Facebook: Are they two sides of the same coin or two different processes? CyberPsychology & Behavior, 12(3), 341-345.
Davies Anna, Simon Julie (2013), “The value and role of citizen engagement in social innovation”, a deliverable of the project. The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe (TEPSIE), European Commission – 7th Framework Programme, Brussels. European Commission, DG Research, 2013
Franqueira, Teresa, Gomes, Gonçalo (2018) , Design for Social Innovation supported by Social Based Technologies, available on: https://www.desisnetwork.org/2017/11/06
Gunawardena, C.N., M.B. Hermans, D. Sanchez, C. Richmond, M. Bohley, & R. Tuttle.( 2009). A theoretical framework for building online communities of practice with social networking tools. Educational Media International .46, no. 1: 3_16
Herrera M.E., Alarilla C. M. (2013). Social Innovation: Business Invention and Social Solutions, Asian Institute of Management, Working Paper 13 ― 007, avalaible on www.aim.edu.
Hildreth,P. Kimble,C. (2004), Knowledge Networks:Innovation through Communities of Practice, Idea GrouP Publishing.
Hubert,A. (2010). Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union, European Union, available on http://europa.eu.
Hulland, J. (1999), Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies, strategic management journal, 20 (2), 195-204.
Hung,H,T & Yuen,S.C.Y (2010): Educational use of social networking technology in higher education, Teaching in Higher Education, 15:6, 703- 714
Jyrama,A.and Ayvari,A.,2005."Can the Knowledge-Creation Process Be Managed? A Case Study of an Artist Training Project", International Journal of Arts Management,7(2).
Kaletka Christoph, Kappler Karolin Eva, Pelka Bastian, and Ruiz de Querol Richard (2012), Challenges at the Intersection of Social Media and Social Innovation: A Manifesto
Liu, C.C., Tao, S.Y., & Nee, J.N.( 2008b). Bridging the gap between students and computers: supporting activity awareness for network collaborative learning with GSM network. Behaviour & Information Technology, 27 (2), 127137
Mazer JP, Murphy RE, Simonds CJ. (2009), The effects of teacher self-disclosure via Facebook on teacher credibility. Learning, Media and Technology; 34: 175-183
Mazur.E &Richards.L;(2011); Adolescents' and emerging adults' social networking online: Homophily or diversity?; Journal of Applied Developmental Psychology,76 ; 675-684.
Moulaert, F., & Lille, F. (2012). Social innovation, governance and community building (SINGOCOM), EU Research on Social Sciences and Humanities. available at: http://cordis.europa.eu/documents
Mulgan, G., Tucker, S. Ali, R., Sanders, B. (2007). Social Innovation. What it is, why it matters and how it can be accelerated, The Young Foundation.
Muller Eitan, Peres Renana (2018), The effect of social networks structure on innovation performance: A review and directions for research, www.elsevier.com/locate/ijresmar
Mulyaningsih, Hendrati Dwi, Yudoko,Gatot and Bambang Rudito (2014), Initial Conceptual Model of Knowledge-Based Social Innovation, World Applied Sciences Journal 30,Innovation Challenges in Multidiciplinary Research & Practice, 256-262
Murray, R., Caulier,G., Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social Innovation, the Young Foundation and NESTA.
Pavan Elena, Diani Mario, Padovani Claudia (2018), Social Media for Social Innovation Towards a Multi-Layered Analytic Framework, available on: https://www.aaai.org/ocs/index.php
Redecker.C, AlaMutka.K. Punie.Y;(2009). Learning 2.0 – the use of social computing to enhance lifelong learning; European Commission, Joint Research Centre,Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), Seville, Spain.
Selwyn N.(2007), Web 2.0 applications as alternative environments for informal learning e a criticalreview. Paper resented at the paper for OECDKERIS expert meeting.
The Young Foundation, (2012). Social Innovation Overview - Part I: Defining social innovation, A deliverable of the project: “The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission – 7th Framework Programme, Brussels: European Commission, DG Research, Report: Defining social innovation.
Yang, Y.T.C.( 2008). A catalyst for teaching critical thinking in a large university class in Taiwan: Asynchronous online discussions with the facilitation of teaching assistants. Educational Technology Research and Development, 56 (3), 241264
Battisti, S. (2012). Social Innovation: The Process Development of Knowledge-Intensive Companies. International Journal of Services Technology and Management, 18(3-4), 224-244.