ارائه الگویی برای ایجاد نقشه دانش مراکز رشد علم و فناوری مبتنی بر نقشه‌های فرآیند (مطالعه موردی: مراکز رشد علم و فناوری دانشگاهی)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسنده

سرپرست گروه صنایع دانشگاه امام حسین(ع)

10.47176/smok.2018.4376

چکیده

در این مقاله با بررسی و تحلیل جامع نقشه‌های دانش سازمان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مدیریت دانش، الگویی برای تدوین نقشه دانش مراکز رشد علم و فناوری توسعه داده شده-است. بدین منظور در ابتدا پژوهش‌های انجام شده در طی سال های 1998 تا 2018 میلادی مورد بررسی قرار گرفته و الگوهای مختلف تدوین نقشه دانش و عوامل اثر گذار بر تدوین آن با تحلیل محتوا استخراج گردیده‌است. از سوی دیگر با مطالعه ویژگی‌های مراکز رشد علم و فناوری، عوامل اثر گذار بر تدوین نقشه‌های دانشی این مراکز بادر نظر گرفتن تاثرگذارترین عوامل تدوین نقشه دانش از نظر فراوانی و تناوب در پژوهش‌های محققان شناسایی شده است. سپس یک الگوی کاربردی تدوین نقشه دانش با در نظر گرفتن این عوامل، در هفت گام اساسی و متناسب با ویژگی‌های مراکز رشد و مبنتی بر نقشه فرآیند این مراکز، طراحی گردید. برای پیاده سازی گام-های پیشنهادی تدوین نقشه دانش مراکز رشد، کاربرگ‌های متناظر تهیه شده که مسیر و نحوه تدوین نقشه دانش را به صورت اجرایی و عملیاتی در این مراکز به‌طور مشخص نشان می‌دهد. در پایان این الگوی تدوین نقشه دانش برای بخش خدمات پشتیبانی مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه مورد مطالعه به عنوان پایلوت تهیه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model for the development of a knowledge map of science and technology incubators based on process maps (Case study: university science and technology incubators)

نویسنده [English]

  • Seyed Alireza Mir Mohamad Sadeghi
Head of Industrial Department of Imam Hossein University
چکیده [English]

In this paper, a comprehensive study of organizational knowledge maps, as one of the main techniques for knowledge management, has been investigated in order to development a model of knowledge map of science and technology incubators. Primarily, to achieve this purpose, related investigations between 1998 and 2018 have been taken into consideration and different models for development of knowledge maps and effective factors on these models have been extracted by content analysis method. On the other hand, by studying features of science and technology incubators, effective factors on designing and developing of incubator’s knowledge maps with consideration the most effective factors based on frequency in related researches have been identified and determined. Then, as a contribution to previous studies, a practical model has been developed based on these factors and process map of incubators. The model is consistent with the incubator's features, and developed in seven steps. To implement the proposed steps of developing incubator’s knowledge map, the corresponding work sheets have been designed that help in how to knowledge mapping in practice. Finally, the proposed model for development of knowledge map has been implemented in supportive service section of incubators of a particular university as a pilot.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Knowledge Communication
  • Knowledge Map
  • Process Map
  • Science and Technology Development Centers
اخوان، پیمان و باقری، روح‌الله (1395)، مدیریت دانش از ایده تا عمل، تهران: انتشارات آتی‌نگر.
پیشوایی، میرسامان و غفاری مقدم، علی‌رضا (1392)، پارک‌های علم و فناوری: مفاهیم، راهبردها، مدل­ها و نمونه­ها، تهران: انتشارت تولید دانش.
جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان و اختری، مریم (1391)، مدیریت دانش: نگاهی جامع بر ابزارها و تکنیک­ها، تهران: انتشارات رسا.
جودی، الهام و اخوان، پیمان (1393)، گام‌های عملیاتی مدیریت دانش: نقشه‌های دانش، تهران: آتی‌نگر.
نجفی، حیدر؛ اقدسی، محمد و تیمورپور، بابک (1396)، تدوین نقشه دانش برای پژوهش‌های مدیریت دانش با استفاده از روش تحلیل شبکه‌ای، مدیریت فناوری اطلاعات، 3: 657 ـ 637.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری، (1393)، قابل دسترسی در آدرس:
https://drt.msrt.ir/fa/regulation/category/118/آیین‌نامه‌ها
AbdEllatif, M., Farhan, M. S. & Shehata, N. S. (2017).  Overcoming business process reengineering obstacles using ontology-based, Future Computing and Informatics Journal, pp.1-22.
Akhavan, P., & Pezeshkan, A. (2013). Developing a knowledge map-driven framework for human resources strategy formulation, Journal of Knowledge-based Innovation in China, 5(3), pp. 234 – 261.
Armando, G. (2015). Knowledge map of Latin American research on management: Trends and future advancement, Social Science Information, 1-25.
Barrow, C. (2001). Incubators: A Realist's Guide to the World's New Business Accelerators, Wiley press.
Bater, B. (2005). A Knowledge management Development Project for London Underground, Retrieved from http://www.ukoln.ac.uk/nkos/nkos2005/presentations/Bob-Bater.pdf
Chung, G., Cheak, A., Lee, J., & Baker, E. (2012). Development model for knowledge maps, National Center for Research on Evaluation Standards and Student Testing (CRESST) University of California, Los Angeles, Resource paper, 14.
Davenport, T.H., & Prusak, L. (2000). Working knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business Press.
Driessen, S., Huijsen, W. & Grootveld, M. (2007). A framwork for evaluating knowledge mapping tools, Knowledge Management, 11, 109-117.
Ebener, S., Khan, A., Shademani, R., Compernolle, L., Beltran, M., Lansang, M., & Lippman, M. (2006). Knowledge mapping as a technique to support knowledge translation, Bullet World Health Organization, 84(8), 636–642.
Eppler, M. J. (2001). Making knowledge visible through intranet knowledge maps: concepts, elements, cases, proceeding of the 34th annual Hawaii International Conference on System Science.
Hao, J., Yan Y., Gong, L., Wang, G., & Lin, J. (2014). Knowledge map-based method for domain knowledge browsing, Decision Support Systems, 61,106-114.
Hellstrom, T., Husted, K. (2004). Mapping knowledge and intellectual capital in academic environments: A focus group study, Journal of Intellectual Capital, 5, 165-180. 
Heng, S. (2001). Mapping Intellectual Capital in Small Manufacturing Enterprise, Journal of Intellectual Capital, 2(1), 53-60.
Kim, S., Suh, E. & Hwang, H. (2003). Building the Knowledge Map: An Industrial Case Study, Knowledge Management, 7(2), 34-45.
Lecocq, R. (2006). Knowledge mapping: A conceptual model, Technical Report, DRDC Valcartier TR 2006-118, Defence R&D, Canada.
Lee, M. H., & Tserng, H. P. (2004).The Application of Knowledge Map in Construction Knowledge Management, In Proceedings of 21st International Symposium on Automation and Robotics in Construction , pp.125-130.
Lin, F., Hsueh, C. M. (2006). Knowledge map creation and maintenance for virtual communities of practice, Intl. Journal of Inf. Processing and Management, ACM, 42(2), 551-568.
Musa, A. M., & Othman, M. S. (2016). Knowledge Map and Enterprise Ontology for Enhancing Business Process Reengineering In Healthcare: A Case of Radiology Department, International Journal of Enterprise Information Systems, 2(2), 26-46.
Pyysiainen, J., Anderson, A., McElwee, G., & Vesala, V. (2006). Developing the entrepreneurial skills of farmers: some myths explored, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 12(1), 21-39.
Rao, L., Mansingh, G., & Osei-Bryson, K. (2012). Building ontology based knowledge maps to assist business process re-engineering, Decision Support Systems, 52, 577-589.
Schwikkard, D. B., & du Toit, A. S. (2004). Analyzing Knowledge Requirements: A Case Study, Aslib Proceeding, 56(2), 104-111.
Seitan, O. (2009). Knowledge map an important tool of knowledge management in tourist destinations, Bulletin of the Transilvania University of Brasov, 2(51), 137-142.
Vail, E. F. (1999). Knowledge Mapping: getting started with knowledge Management, Information System Management1, 6(4), 16-23.
Vestal, W. (2005). Knowledge mapping: The Essentials for Success, Huston: APQC Publications.
Wang, S. (2002). Knowledge maps for managing Web-based business, Industrial management and Data Systems, 102(7), 357-364.
Wexler, M. (2001). The who, what and why of knowledge mapping, Journal of Knowledge Management, 5(3), 249-263.
Wu, Y., Zhan, H., & Yu, J. (2016). Knowledge Map Application of business-oriented problem solving, 12th International Conference on Natural Computation, Fuzzy Systems and Knowledge Discovery (ICNC-FSKD), 433-437.
Yang, J. (2007). Developing a knowledge map for construction scheduling using a novel approach, Automation in Construction, 16, 806–815.
Yasin, F., & Egbu, C. (2011). Critical steps to knowledge mapping in facilities management organisation, Procs 27th Annual ARCOM Conference, Association of Researchers in Construction Management, Bristol, UK, 603-612.
Yoo, K., Suh, E., & Kim, K. V. (2007). Knowledge flow-based business process redesign: applying a knowledge map to redesign a business process, journal of knowledge management, 11(3), 104-125.