مدل شکیبا ـ هادی: رویکردی نوین در تدوین راهبردهای دانشی، مبتنی‌بر اقتضائات جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسنده

دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملّی، تهران، ایران

10.47176/smok.2018.1141

چکیده

اصولاً هر برنامه راهبردی بدون توجه به وضعیت دانش موردنیاز در وضع موجود و مطلوب و تحلیل شکاف دانشی، عملاً ناکارآمد خواهد بود.ضمن‌آنکه، رویکردهای تجویزی، توصیفی و ترکیبی در مدیریت راهبردی دانش در محیط ج.ا.ا. به‌دلیل ساختار و بافتار خاص آن دچار چالش‌ها و عدم قابلیت‌های جدی است. این مقاله تلاش دارد با ارائه مدلی باعنوان مدل شکیبا ـ هادی ، باتکیه‌‌بر اصول دینی و اسلامی و رفع نواقص مدل‌های غربی ضمن به‌کارگیری رویکرد تعاملی، مدلی بومی و اقتضایی برای سازمان‌های سطح ملی ارائه دهد. این مدل با شناسایی ملاک‌های اصلی موفقیت، آنها را در 9 عامل و 198 شاخص باتمرکزبر حوزه‌های دانشی درقالب رویکرد نقطه مرجع، البته در دو گروه قابلیت‌سازان و مقوم‌ها منظور می‌نماید. همچنین داده‌ها به‌صورت کمی و کیفی درقالب عددی و با منطق فازی محاسبه و پس از دفازی‌شدن ازطریق آنتروپی شانون، نظر ممیزین و اوزان مدنظر ایشان، ازطریق حداقل مجذور مربعات تعیین می‌شوند. درضمن، برای تأیید قابلیت کاربردی مدل، در یکی از صنایع دفاعی پیاده‌سازی شده است. نتایج حاصله نشان می‌دهد، سازمان مزبور از بین 9 عامل فقط به7 عامل اصلی و از 198 شاخص ارائه‌شده فقط به 20 شاخص نیاز دارد که نتایج حاکی از آن است که سازمان در عواملی نظیر اصولی، راهبردی و مکتبی در وضعیت ماند، و در عواملی نظیر فیزیکی و فرهنگی با مقدار 158/0 در وضعیت ممانعت‌کننده (پَسرانه) قرار دارند. کل سازمان در وضعیت ضعیف قرار دارد، لذا پیشنهاد شده است پیش از هر اقدام راهبردی ابتدا عوامل ممانعت‌کننده (پَسرانه‌ها) تبدیل به ماند و سپس پیشرانه ‌شوند، ضمن‌آنکه، پیشرانه‌ها نیز باید تقویت شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Shakiba-Hadi Model: A New Approach forKnow ledge Strategic Formulation, Based The claims of the Islamic Republic of Iran

نویسنده [English]

  • Abbas Chahardoli
Strategic Management of the National Defense University of the Institute of Strategic and Human Resources Management and Head of the Center for the Development of Humanities in Strategic Areas
چکیده [English]

Principles of Strategic Strategies will be effective, regardless of the status of knowledge required, and the analysis of the knowledge gap.Adoption of the descriptive and combinational approaches to the strategic management of knowledge in the context of Islamic Republic of Iran Due to its specific structure, it faces serious challenges and disadvantages. This paper attempts to present a model of Shakiba-Hadi, religious and religious principles and deficiencies of Western models, while introducing a native and contingent interactive approach for national-level organizations. The model identifies the main criteria for their success in 9 factors and 198 indicators with a focus on areas Knowledge is about the approach of the reference point, of course, in the context of the capabilities of the tools and the subjects. Data are quantitatively and quantitatively calculated in numerical order and with fuzzy logic. After determining the size of the Shannon entropy, the opinion of the auditor and the weight of its estimation are determined by the minimum squares. In order to verify the applicability of the model, a model has been implemented in one of the defense fields. The results of the demonstration The organization of the 9 factors only has seven main factors, and of the 198 indicators only 20 indicators are needed, which indicate that the organization is in a state of the art, in principle, and in a strategic manner, and in a physical and cultural entity with a value of 158 in a barrier condition. Therefore, it is suggested that before the strategy is initiated, the inhibitory factors will remain and then strengthened, while the engineers will be strengthened.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Know ledge Strategy Formulation
  • Modeling
  • Systems Approach
  • Shakiba-Hadi Model
ایکاف، راسل (1375)، برنامه‌ریزی تعاملی، ترجمه سهراب خلیلی شورینی، تهران: نشر مرکز.
بلانچارد، کنث و پال هرسی (1383)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقه‌بند، تهران: نشر امیرکبیر، چاپ بیست‌وچهارم.
بهرنگی، محمدرضا (1382)، مدیریت آموزشی و آزمایشگاهی، تهران: نشر کمال تربیت.
حمیدی‌زاده، محمدرضا (1379)، پویایی‌های سیستم، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
دائره‌المعارف بریتانیا.
مبینی دهکردی علی و ربانی آرزو (1391)، مدیریت راهبردی دانش مبتنی‌بر ارزش در سطح سازمان، مقاله 3، دوره 19، شماره 70، تابستان: 63-101.
رضائیان، علی (1393)، تجزیه‌وتحلیل و طراحی سیستم، تهران: انتشارات سمت، چاپ هفدهم.
علی‌احمدی، علی‌رضا؛ فتح‌الله، نهدی و تاج‌الدینی، ایرج (1390)،  مدیریت راهبرد جامع ناشر: تولید1390.نوبت چاپ: 14
علی‌احمدی، علی‌رضا (1378)، مقایسه مکاتب مدیریت راهبردی، پیش‌تدبیری و تجربی انطباقی، پنجمین همایش دانشجویی مهندسی صنایع، تهران.
فرد آر، دیوید (1999)، مدیریت راهبردی، ترجمه اعرابی و پارساییان (1390)، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ بیست‌و‌یکم.
گلپایگانی، مجید و پیروزفر، شهناز (1388)، اقیانوس آبی؛ راهبرد رقابت در بازار بی‌رقیب، ماهنامه تدبیر، سال بیستم، شماره 202.
لغت‌نامه آکسفورد، (2001)
مصباح یزدی، محمدتقی، (1384)، ره‌توشه ج 2، (مشکات)، مرکز انتشارات مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول.
مینتزبرگ، هنری (1377)، سازماندهی پنج الگوی کارساز، ترجمه ابوالحسن فقیهی و حسین وزیری، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
واسطی، عبدالحمید (1381)، «راهنمای تحصیل براساس نگرش اسلام به دین، علم و عالم دینی»، «راهنمای تحقیق براساس نگرش اسلام به علم و هستی»، «راهنمای تدریس براساس نگرش اسلام به علم و علم‌آموزی»، انتشارات دارالعلم، چاپ دوم.
Boston, ma, (1974): the boston constulting group
Brown, Jimmy (2006), Application of an OD Perspective to Develop a New Model of the Strategy Formulation Process, The Business Review, Cambridge; 6, 2; ABI/INFORM Global, pg. 26.
Dandira, Martin, (2011), Involvement of implementers: missing element in strategy formulation, Business Strategy Series, VOL. 12 NO. 1, pp. 30-34.
David, Fred R, (1999), "Strategic Management (7th Ed)", Prentice – Hall, Inc.
Fred david, (2014), the straregic planning matrix-A quantitative approach, long range planning 19, no. 5
Gov.uk 2017, Guidance: Strategic School Improvement Fund, available at
Grattan, Robert (2009), The Entente in World War I: a case study in strategy formulation in an alliance, Journal of Management History, Vol. 15 No. 2, pp. 147-158.
H. ROWE R, MASON, AND K. DICKEL, (1982) STRATEGIC MANAGEMENT AND BUSINESS POLICY: methodological approach (reading Massachusetts: Addison – Wesley publishing co. inc: 55
Hillman, Amy J;Hitt, Michael A, (1999), Corporate political strategy formulation: A model of approach, participation, and strategy decisions, Academy of Management. The Academy of Management Review; 24, 4; ProQuest, pg. 825.
https://www.gov.uk/guidance/strategic-school-improvement-fund Bamberger, P. & Mesoulan, I. (2005), Human Resource Strategy, London: Sage Publication Inc.
Hunger, J. David and Wheelen, Thomas L, (1996)" Strategic Management (5th Ed)", Addison – Wesley Publishing Company.
Kang, Hyungu, (2005), A model of strategy formulation and implementation for service technology, Published online in Wiley InterScience, Strat. Change 14: 231–238.
Lee, S.F., Ko, Andrew Sail On, (2000), " Building balanced scorecard with SWOT analysis, and implementing "Sun Tzu's TheArt of Business Management Strategy" on QFD methodology", Managerial Auditing Journal, 68-76.
Pitman, Glen, Motwani, Jaideep, Kumar, Ashok and Cheng, Chun Hung, (1995), "QFD application in an educational settingPilot field study", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol.12, Issue: 6, 63-72.
Porter, Michael E. (1998)"Competitive Strategy: Techniques for analyzing industries and competitors with an introduction", New York: Free Press, [1980].
Weihrich, H, (1982) "The TOWS matrix – a tool for situation analysis", Long Range Planning, 15(2), 54-66.