برنامه مدیریت دانش بازارمحور در تعاونی‌های تولیدی؛ شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و پیامدهای پیاده‌سازی با روش FCM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

4 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.47176/smok.2024.1776

چکیده

آمیختگی موفقیت‌آمیز بین مدیریت دانش و جهت‌گیری به بازار می‌تواند مبنایی برای بهبود عملکرد سازمانی و رشد کسب وکار فراهم سازد. لذا مدیریت دانش و جهت‌گیری به بازار، به عنوان دو رویکرد مؤثر در مدیریت، می‌توانند به بهبود فعالیت‌های سازمانی کمک کنند. ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و پیامدهای پیاده‌سازی مدیریت دانش بازارمحور انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب‌شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تائید شد. هم‌چنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی باز آزمون تائید شد. داده‌های کیفی با روش تحلیل محتوا و داده-های کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نهادینه سازی فرهنگ دانش محور و مشوق توزیع دانش، ترکیب سینرژیک مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری و بهره گیری از مکانیسم های منسجم در جهت تسهیل ترویج مبادله سازمانی مهم‌ترین عوامل کلیدی پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش بازارمحور هستند. هم‌چنین افزایش توانایی در حاکم نمودن فرهنگ مشتری گرایی، خدمات گرایی، نوگرایی و نوآوری، تسهیل قابلیت های تصمیم گیری در موقعیت های استراتژیک و توسعه و ارتقا الگوهای رقابت پذیری و کارآفرینی به‌عنوان مهم‌ترین پیامدهای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش بازارمحور شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Market-oriented knowledge management program in production cooperatives; identifying key success factors and consequences of implementation with FCM method

نویسندگان [English]

  • Seyed Mojtaba Karimi 1
  • Seyed Najmedin Mousavi 2
  • Hojat Vahdati 3
  • Reza Sepahvand 4
1 Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran
4 Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran
چکیده [English]

A successful combination of knowledge management and market orientation can provide a basis for improving organizational performance and business growth. Therefore, knowledge management and market orientation, as two effective approaches in management, can help to improve organizational activities. Therefore, the present research was conducted with the aim of identifying the key factors of success and the consequences of the implementation of market-oriented knowledge management. The current research is an exploratory research in terms of practical purpose in terms of gathering information. Also, this research is a type of mixed qualitative and quantitative research based on comparative and inductive philosophy. The statistical population of the research is the experts who were selected by purposeful sampling and based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool is in the qualitative part of the interview, whose validity and reliability were confirmed using content validity and theoretical validity and intra-coder and inter-coder reliability methods. Also, the tool for collecting information in the quantitative part is a questionnaire, whose validity and reliability were confirmed using the content validity and reliability of the test. Qualitative data was analyzed by content analysis method and quantitative data was analyzed by fuzzy cognitive map method. The results of this research indicate that the institutionalization of a knowledge-oriented culture and the encouragement of knowledge distribution, the synergistic combination of knowledge management and customer relationship management, and the use of consistent mechanisms to facilitate the promotion of organizational exchange are the most important key factors for the successful implementation of market-oriented knowledge management. Also, increasing the ability to govern the culture of customer orientation, service orientation, modernity and innovation, facilitating decision-making capabilities in strategic situations, and developing and promoting competitiveness and entrepreneurship models were identified as the most important consequences of the successful implementation of market-oriented knowledge management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • market-oriented knowledge management
  • production cooperatives
  • fuzzy cognitive map method

Copyright ©, Seyed Mojtaba Karimi, Seyed Najmedin Mousavi, Hojat Vahdati, Reza Sepahvand

License

Published by Imam Hossein University. This article is published under the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0) licence. Anyone may reproduce, distribute, translate and create derivative works of this article (for both commercial and non-commercial purposes), subject to full attribution to the original publication and authors. The full terms of this licence may be seen at http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode