ارائه مدل مفهومی اشتراک‌دانش و شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش باتری ‏لیتیوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت سیستم و روش‌ها، دانشکده مدیریت و صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران ایران

2 کارشناسی ارشد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی، گروه مدیریت سیستم و روش‌ها، دانشکده مدیریت و صنایع، داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻣﺎﻟﮏ اﺷﺘﺮ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان

3 استادیار، گروه مدیریت سیستم و روش‌ها، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران

10.47176/smok.2024.1769

چکیده

با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییرات عمده‌ای در حوزه کسب و کارها و شرکت‌ها در دنیا بوجود آمده است. یکی از این دستاوردهای عصرجدید ایجاد ارتباطات و همکاری‌های استراتژیک با سایر شرکت‌ها است هدف از این مقاله، شناسایی عوامل برای ایجاد شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش باتری لیتیوم در ایران و ارائه مدل مفهومی می‌باشد. تحقیق از بعد هدف کاربردی و از لحاظ روش ترکیبی(کیفی-کمی) می‌باشد، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و ‏نرم‌افزار ‏اسمارت پی ال اس نسخه 4 استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 11نفر از خبرگان و متخصصین این حوزه و اساتید دانشگاهی است که به صورت هدفمند انتخاب گردیدند؛ و داده‌ها به اشباع نظری رسیدند. در بخش ‏کمی نمونه آماری 72 نفر بوده‌اند، ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که در بین متخصصین شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تهران و البرز و قم و هچنین اساتید دانشگاهی توزیع گردید. در گام اول (کیفی) به شناسایی عوامل شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و در گام دوم (کمی) تأثیر مستقیم و غیر مستقیم این عوامل بررسی گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد که، متغیرهای شناسایی شده، ساختار شبکه و عوامل محیطی به عنوان متغیرهای مستقل و ‏اعتمادسازی بین شرکت‌های همکار و ‏اشتراک‌دانش به عنوان متغیرهای میانجی می‌باشند. برازش مدل پیشنهادی تحقیق در سه بخش مدل‌های اندازه‌گیری ، ساختاری و کلی مورد تأیید قرار گرفت. بدین ترتیب، بر اساس مقادیر آماره T، ساختارشبکه(0.706) و اعتمادسازی(0.294) به طور مستقیم بر شبکه‌سازی تأثیر ندارد و ساختار‌‏شبکه تأثیر مثبت و معناداری بر اعتمادسازی(25.880) و اشتراک‌دانش(2.828) دارد و اعتمادسازی نیز بر ‏اشتراک‌دانش(8.824) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اشتراک‌دانش(2.093) و عوامل محیطی(2.645) نیز تأثیر مثبت ‏و معناداری ‏بر شبکه‌سازی دارند‏.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a conceptual model of knowledge sharing and networking of knowledge-based companies in the lithium battery value chain

نویسندگان [English]

  • Manoucher Maneghi 1
  • Maryam Ahmadi 2
  • Ali Reza Boushehri 3
1 Professor, System Management and Methods Department, Faculty of Management and Industries, Malik Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
2 Master of Technology Management, Systems and Methods Management Department, Faculty of Management and Industries, Malek Ashtar Industrial University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Systems and Methods Management Department, Faculty of Industrial Engineering, Malik Ashtar University, Tehran, Iran
چکیده [English]

By entering the age of information and communication technology, there have been major changes in the field of business and companies in the world. One of these achievements of the new era is the establishment of strategic connections and collaborations with other companies. The purpose of this article is to identify the factors for creating a network of knowledge-based companies in the lithium battery value chain in Iran and to present a conceptual model. The research has an applied objective and in terms of a mixed method (qualitative-quantitative), content analysis method was used in the qualitative part and structural equation modeling method and SmartPLS version 4 software were used in the quantitative part. The statistical population in the qualitative section includes 11 experts and specialists in this field and university professors who were selected purposefully; And the data reached theoretical saturation. In the quantitative part, there were 72 people in the statistical sample, the main tool of the research was a researcher-made questionnaire that was distributed among experts of knowledge-based companies in Tehran, Alborz, and Qom provinces, as well as university professors. In the first (qualitative) step, the networking factors of knowledge-based companies were identified, and in the second (quantitative) step, the direct and indirect effects of these factors were investigated. The findings show that the identified variables are network structure and environmental factors as independent variables and trust building between partner companies and knowledge sharing as mediating variables. The fit of the proposed research model was confirmed in three parts: measurement, structural and general models. Thus, based on the values of the T statistic, network structure (0.706) and trust building (0.294) do not directly affect networking, and network structure has a positive and significant effect on trust building (25.880) and knowledge sharing (2.828), and trust building also has a significant effect on knowledge sharing. (8.824) has a positive and significant effect. Also, knowledge sharing (2.093) and environmental factors (2.645) also have a positive and significant effect on networking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Lithium battery
  • structural equation method
  • value chain
  • networking
  • knowledge-based companies

Copyright ©, Maryam Ahmadi

License

Published by Imam Hossein University. This article is published under the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0) licence. Anyone may reproduce, distribute, translate and create derivative works of this article (for both commercial and non-commercial purposes), subject to full attribution to the original publication and authors. The full terms of this licence may be seen at http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode