شناسایی پیشایندهای مدیریت خِرَد در سازمان ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.47176/smok.2024.1755

چکیده

جایگاه عقل در مدیریت و بررسی زمینه‌های بهره‌مندی از آن یکی از مسائلی است که امروزه به آن توجه بسیاری شده است. در این راستا، مدیریت خرد رویکردی است که به بهره‌گیری از دانش، تجربیات و درک درست در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت تأکید دارد. این مدل مدیریت با ارتقا فهم عمیق و اثربخشی در تصمیم‌گیری‌ها، به‌منظور دستیابی موفق به اهداف سازمانی موثر می‌باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشایندهای مدیریت خرد در سازمان‌ها انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان متشکل از اساتید مدیریت دانشگاه‌های استان لرستان می‌باشند، که از میان آن‌ها 30 نفر به عنوان اعضای نمونه با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. به‌منظور تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و با بهره‌گیری از نرم افزار اتلس‌تی و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی استفاده شده است. روایی و پایایی مصاحبه پژوهش با استفاده از روش روایی محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار میان کدگذار تایید شد. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش با روایی محتوایی و بازآزمون سنجیده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهمترین پیشایندهای مدیریت خرد در سازمان‌ها، داشتن مهارت انسانی-ادراکی با شاخص مرکزی (45/26)، ارتقا براساس شایستگی با شاخص مرکزی (27/26)، توانایی حل مسئله (57/25)، دانش و تجربه‌ی مدیر (56/25)، توانش یادگیری قوی (44/25) و عدم وابستگی به منابع قدرت با شاخص مرکزی (09/25) می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the antecedents of wisdom management in organizations

نویسندگان [English]

  • Mohsen Arefnezhad 1
  • Seyedeh Maryam Mousavi Zadeh 2
  • Rezvan Mennati 3
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Doctoral student of the Department of Management, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 PhD student in public administration, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The place of reason in managing and examining the fields of benefiting from it is one of the issues that has received a lot of attention today. In this regard, wisdom management is an approach that emphasizes the use of knowledge, experiences and correct understanding in the decision-making and management process. This management model is effective for the successful achievement of organizational goals by promoting deep understanding and effectiveness in decision-making. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the antecedents of wisdom management in organizations. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method. The statistical population of the present study consists of experts consisting of management professors of Lorestan province universities, among whom 30 people were selected as sample members using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical saturation. The data collection tool in the qualitative part of the research is an interview and in the quantitative part is a questionnaire. In order to analyze the data, in the qualitative part, the content analysis approach was used using Atlas.ti software, and in the quantitative part, the fuzzy cognitive map method was used. The validity and reliability of the research interview was confirmed using content validity and theoretical validity and intra-coder inter-coder reliability. Also, the validity and reliability of the research questionnaire was measured by content and retest validity. The findings of the research showed that the most important antecedents of wisdom management in organizations are having human-cognitive skills with a central index (26/45), promotion based on competence with a central index (26/27), problem solving ability (25/57). , manager's knowledge and experience (25/56), strong learning ability (25/44) and lack of dependence on power sources with central index (25/09).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management
  • wisdom management
  • knowledge and wisdom
  • wisdom-oriented management

Copyright ©, Mohsen Arefnezhad, Seyedeh Maryam Mousavi Zadeh, Rezvan Mennati

License

Published by Imam Hossein University. This article is published under the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0) licence. Anyone may reproduce, distribute, translate and create derivative works of this article (for both commercial and non-commercial purposes), subject to full attribution to the original publication and authors. The full terms of this licence may be seen at http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode