تهیه نقشه شناختی فازی عوامل موثر بر احتکار دانش در سازمان (نمونه پژوهش: دانشگاه لرستان)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان،لرستان، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

چکیده

تغییرات مداوم در محیط تجاری امروزی باعث شده است که موسسات، دانش را به عنوان سرمایه کلیدی خود تشخیص دهند. در واقع دانش به عنوان یک منبع کلیدی در هر سازمانی مبدل شده است. در یک فرآیند مشارکتی و برای دستیابی به اهداف مشترک در سازمان افراد باید دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانند راحت تر و سریعتر به اهداف مشترک خود و سازمان دست یابند. برای دستیابی به این امر لازم است افراد عواملی که باعث احتکار دانش در سازمان می شود را بشناسند تا بتوانند با خودداری کردن از آن ها، فرهنگ به اشتراک گذاری دانش را در سازمان تقویت کنند. بنابراین در این پژوهش در ابتدا عوامل موثر بر احتکار دانش شناسایی شوند و در ادامه با استفاده از روش نگاشت فازی (FCM ) مهمترین عوامل شناسایی شوند. تحقیق حاضر از منظر نوع نتیجه تحقیق کاربردی و از منظر هدف یک تحقیق توصیفی می باشد. نحوه جمع آوری داده ها آمیخته می باشد به این صورت که ابتدا داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای و مطالعه ادبیات پیشین جمع آوری شدند و در روش کمی با استفاده از مراحل روش نقشه نگاشت فازی، محاسبات مربوطه صورت گرفت. نتایج نشان داد نبود سیستم پاداش برای دانش به اشتراک گذاشته شده مهمترین عامل موثر بر احتکار دانش سازمانی می باشد و پس از آن به ترتیب خشونت در محل کار، بی تفاوتی نسبت به سازمان و کمبود اعتماد بین ‏کارکنان به ترتیب به عوان دیگر عوامل مهم شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Fuzzy Cognitive Mapping Factors Affecting Knowledge Hooser in the Organization (Case Study: Lorestan University)

نویسندگان [English]

  • MOHSEN arefnezhad 1
  • maryam mousavi 2
1 Corresponding author: Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management, Lorestan University, Lorestan, Iran.
2 Senior Expert, Business Management Department, Faculty of Management, Lorestan University, Lorestan, Iran.
چکیده [English]

Constant changes in today's business environment have made organizations recognize knowledge as their key asset. In fact, knowledge has become a key resource in any organization. In a collaborative process and to achieve common goals in the organization, people must share their knowledge with each other so that they can more easily and quickly achieve the common goals of themselves and the organization. To achieve this, it is necessary for people to know the factors that cause knowledge hoarding in the organization so that they can strengthen the culture of knowledge sharing in the organization by avoiding them. Therefore, in this research, at first, the factors affecting knowledge hoarding are identified, and then the most important factors are identified using the fuzzy mapping method (FCM). The current research is a descriptive research from the point of view of the result type of applied research and from the point of view of the purpose of the research. The method of data collection is mixed in this way that first the data was collected using the library method and studying the previous literature, and in a quantitative method, the relevant calculations were done using the stages of the fuzzy mapping method. The results showed that the lack of a reward system for shared knowledge is the most important factor affecting organizational knowledge hoarding, followed by workplace violence, indifference towards the organization, and lack of trust between employees, respectively, as other important factors. Were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational knowledge
  • hoarding of organizational knowledge
  • fuzzy recognition map
اخوان، پیمان و باقری، روح اله. (1389). مدیریت دانش از ایده تا عمل. شهر: انتشارات آتی نگر.
اسماعیل‌زاده، مونا؛ سبکرو، مهدی و اعتباریان خوراسگانی، اکبر. (1397). کاربست تحلیل عاملی اکتشافی و دیمتل در سنجش دانش (مطالعه موردی: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها). چشم‌انداز مدیریت دولتی، 36(9)، 117-89.
الوانی، سید مهدی و شاهقلیان، کیوان. (1385). طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمان‌های صنعتی ایران (پژوهشی در صنعت خودرو)، 13 (52)، 16-1.
بازیاری، رؤیا و خسروی پور، بهمن. (1399). بررسی موانع فراروی کاربست نظام مدیریت دانش. دوماهنامه علمی تخصصی مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 5(23)، 25-32.
رکنی جو، محمد؛ الوانی، مهدی؛ یزدانی، حمیدرضا و جعفری، محمدباقر. (1396). واکاوی موانع پیاده­سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه­ها. نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(2)، 445-464.
سلگی، محمد و قاسمی نژاد، یاسر. (1398). شناسایی محدودیت­ها و موانع ایجاد و اشتراک دانش. مجله مدیریت راهبردی دانش سازمانی، شماره 4، 128-103.
سلیمانی، احسان و ملکی، احمد. (1399). چالش­ها و موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح و ارائه راهکار. فصلنامه پژوهش­های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری، سال دوم، شماره 4، 18-1.
کشاورزی، علی­حسین و آخوندزاده، الهام (1391). شناسایی موانع تسهیم دانش در دانشگاه شاهد با استفاده از تکنیک‌های آماری و تصمیم­گیری، چشم‌انداز مدیریت دولتی، 10، 58-37.
 
Akhavan, P., Hosseini, S. M., Abbasi, M., &. Manteghi, M. (2015). Knowledge Sharing Determinants, Behaviors & Innovative Work Behaviors: and Integrated Theoretical View & Empirical examination. Aslib Journal of Information Management, 67(5), 562-591.
Alnaimi, AMM., & Rjoub, H. (2021). Perceived organizational support, psychological entitlement, and extra-role behavior: the mediating role of knowledge hiding behavior. Journal Management Organization, 27(3), 507-522.
Anaza, N.A., & Nowlin, E.L. (2017). What’s mine is mine: a study of salesperson knowledge withholding and hoarding behavior. Industrial Marketing Management, 64, 14-24.
Bansal, G., Malani, P., & Popl, S. (2009). Knowledge hoarding, ISB Insight, 33, 33-35.
Bogilovi´c, S., Cerne, M., & Škerlavaj, M. (2017). Hiding behind a mask? Cultural intelligence, knowledge hiding, and individual and team creativity. Europe Journal Work Organization, Psychol, 26, 710–723.
Bilginoğlu, E. (2019). Knowledge hoarding: A literature review. Management Science Letters, 9(1), 61-72.
Cabrera, A., & Cabrera, E. F. (2002). Knowledge-sharing dilemmas. Organization studies, 23(5), 687-710.
Connelly, C. E., & Zweig, D. (2015). How perpetrators and targets construe knowledge hiding in organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(3), 479‐489.
Cui, Y., Park, H. H., & Paik., Y. (2016). Individual and organizational antecedents of knowledge hiding behavior. Korean Journal of Business Administration, 29 (8), 1215‐1239.
Černe, M., Nerstad, C., Dysvik, A., & Skerlavaj, M. (2014). What Goes Around Comes Around: ‎Knowledge Hiding, Perceived Motivational Climate, and Creativity. The Academy of Management Journal, 6(57), 172-92.‎
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1997). Information ecology: Mastering the information and knowledge environment. Oxford University Press on Demand.
Dulipovici, A., & Baskerville, R. (2007). Conflicts between privacy and property: The discourse in personal and organizational knowledge. The Journal of Strategic Information Systems, 16(2), 187-213.
Evans, J. M., Hendron, M. G., & Oldroyd, J. B. (2014). Withholding the ace: The individual-and unitlevel performance effects of self-reported and perceived knowledge hoarding. Organization Science, 26(2), 494-510.
Ford, D. P. (2008). Disengagement from knowledge sharing: the alternative explanation for why people are not sharing. In ASAC, 29(5).
Gagne´, M. (2009). A model of knowledge sharing motivation. Human Resource Management, 48 (4), 571-589.
Hansen, DD., Date, HI., & Bødker, M. (2012). Knowledge-hoarding. Accessed on 12th Oct 2019.
Hernaus, T., Cerne, M., Connelly, C., Vokic, N. P., & Škerlavaj, M. (2019). Evasive knowledge hiding in academia: when competitive individuals are asked to collaborate. Journal Knowledge. Management, 23, 597–618.
Huber, G. P. (2001). Transfer of knowledge in knowledge management systems: unexplored issues and suggested studies. European Journal of Information Systems, 10(2), 72-79.
Huo, W., Cai, Z., Luo, J., Men, C., & Jia, R. (2016). Antecedents and intervention mechanisms: a multi-level study of R & D team’s knowledge hiding behavior. Journal Knowledge Management, 20, 880–897.
Hinds, P. J., & Pfeffer, J. (2003). Why organizations don’t “know what they know”: Cognitive and motivational factors affecting the transfer of expertise. In M.S. Ackerman, V. Pipek & V. Wulf (Eds). Beyond Knowledge Management: Sharing Expertise (3-26). Sharing expertise: Beyond knowledge management, 3-26. MIT Press.
Irum, A., Ghosh, K., & Pandey, A. (2020). Workplace incivility and knowledge hiding: A research agenda. BIJ. 27 )3( , 958–980.
Jalal, H.A., & Toulson, P. (2018). Knowledge sharing and organisational culture: the hidden moderator for competitive advantage, International Journal of Knowledge Management Studies, 9(4), pp. 325-341.
Khalid, M., Bashir, S., Khan, A. K., & Abbas, N. (2018). When and how abusive supervision leads to knowledge hiding behaviors: An Islamic work ethics perspective. Leadership & Organization Development Journal, 39(6), 794‐806.
Karamat, J., Shurong, T., Ahmad, N., Waheed, A., & Khan, S. (2018). Barriers to knowledge management in the health sector of Pakistan. Sustainability, 10(11), 4155.
Li, X., Zhang, J., Zhang, S., & Zhou, M. (2017). A multilevel analysis of the role of interactional justice in promoting knowledge-sharing behavior: the mediated role of organizational commitment. Industrial Marketing Management, 62, 226-233.
Malik, O. F., Shahzad, A., Raziq, M. M., Khan, M. M., Yusaf, S., & Khan, A. (2019). Perceptions of organizational politics, knowledge hiding, and employee creativity: The moderating role of professional commitment. Personality and Individual Differences, 142, 232 237.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, Oxford.
Osterloh, M. (2007). Human resources management and knowledge creation. Knowledge creation and management. New challenges for managers, 158-175.
Peng, H. (2012). Counterproductive work behavior among Chinese knowledge workers International. Journal of Selection and Assessment, 20 (2), 119-138.
Rhee, Y. W., & Choi, J. N. (2017). Knowledge management behavior and individual creativity: Goal orientations as antecedents and in‐group social status as moderating contingency. Journal of Organizational Behavior, 38(6), 813-832.
Serenko, A., & Bontis, N. (2016). Understanding counterproductive knowledge behavior: antecedents and consequences of intra‐organizational knowledge hiding. Journal of knowledge management, 20(6), 1199‐1224.
Škerlavaj, M., Connelly, C. E., Cerne, M., & Dysvik, A. (2018). Tell me if you can: Time pressure, prosocial motivation, perspective taking, and knowledge hiding. Journal Knowledge. Management, 22, 1489–1509.
Singh, S. K. (2019). Territoriality, task performance, and workplace deviance: Empirical evidence on role of knowledge hiding. Journal Business Research, 97, 10–19.
Tseng, F. C., & Fan, Y. J. (2011). Exploring the influence of organizational ethical climate on knowledge management. Journal of Business Ethics, 101(2), 325-342.
Wang, Y., Han, M. S., Xiang, D., & Hampson, D. P. (2018). The double‐edged effects of perceived knowledge hiding: empirical evidence from the sales context. Journal of Knowledge Management, 23(2), 279-296.
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: a review and directions for future research. Hum. Resource. Management, 20, 115–131.
Webster, J., Brown, G., Zweig, D., Connelly, C. E., Brodt, S., & Sitkin, S. (2008). Beyond knowledge sharing: Withholding knowledge at work. In Martocchio, J.J. (Ed.) Research in Personnel and Human Resources Management (Research in Personnel and Human Resources Management, Volume 27) Emerald Group Publishing Limited, 1-37.
Yao, Z., Luo, J., & Zhang, X. (2020a). Gossip is a fearful thing: the impact of negative workplace gossip on knowledge hiding. Journal Knowledge Management, 24, 1755–1775.
Zhao, H., Xia, Q., He, P., Sheard, G., & Wan, P. (2016). Workplace ostracism and knowledge hiding in service organizations. International Journal of Hospitality Management, 59, 84‐94.‏