مدل بندی ساختاری عوامل مؤثر بر تسهیم دانش بین اعضای هیات علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

2 استادیار، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی‌ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

چکیده

تسهیم دانش در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارای اهمیت فراوانی است؛ زیرا آنان را در فرآیندی رقابتی به‌منظور خلق و تولید دانش و در نهایت اشتراک‌گذاری آن فعال می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و میزان تأثیر عوامل مختلف در تسهیم دانش بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده انجام شده است. رویکرد تحقیق کمّی و روش آن توصیفی از نوع علّی و از نظر زمانی مقطعی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه غیردولتی علم و فرهنگ به تعداد 103 نفر بوده است که حجم نمونه لازم از بین آنان بر اساس فرمول کوکران برابر 81 نفر تعیین شده است. روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی متناسب با حجم و بر مبنای انتخاب دانشکده‌های دانشگاه به‌عنوان طبقه صورت گرفته است. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تسهیم دانش، جو سازمانی، قصد، نگرش و هنجار ذهنی بوک و همکاران (2005)، پرسشنامه کنترل رفتار درک شده السوئیدی (2014)، پرسش‌نامه اعتماد کیم و جو (2008) و پرسش‌نامه رهبری ریج (2005) استفاده شده است. از روش مدل‌بندی معادلات ساختاری به شیوه کمترین مربعات جزئی به‌منظور تحلیل داده‌ها استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داده است از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، رابطه معنی‌دار بین جو سازمانی و تسهیم دانش و هم‌چنین رابطه معنادار بین قصد، نگرش و هنجار ذهنی با تسهیم دانش، تأیید شده است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural modeling of factors affecting knowledge sharing among faculty members

نویسندگان [English]

  • Akbar Goldasteh 1
  • Shahin homayoon Arya 2
  • Bahareh Maghsoudi 3
1 Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Ministry of Science, Research and Technology, Tehran, Iran.
3 Master's degree in Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Knowledge sharing among faculty members of universities and higher education centers is very important; Because it activates them in a competitive process in order to create and produce knowledge and finally share it. The current research was conducted with the aim of investigating the role and extent of influence of various factors in knowledge sharing among university faculty members and based on the theory of planned behavior. The approach of quantitative research and its descriptive method is causal and cross-sectional in terms of time. The statistical population of this research included all faculty members of the Non-Governmental University of Science and Culture in the number of 103 people, and the required sample size among them was determined as 81 people based on Cochran's formula. The classification sampling method is based on the selection of university faculties as a class.In order to collect data, the questionnaires of knowledge sharing, organizational atmosphere, intention, attitude and mental norm of Bok et al. (2005), the perceived behavior control questionnaire of Al-Suyidi (2014), the trust questionnaire of Kim and Joe (2008) and the leadership questionnaire of Ridge (2005) were used. has been The method of structural equation modeling in the method of partial least squares has been used in order to analyze the data. The findings of the research have shown that from the point of view of faculty members, the significant relationship between organizational climate and knowledge sharing and also the significant relationship between intention, attitude and mental norm with knowledge sharing have been confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Climate
  • Knowledge Sharing
  • Higher Education
  • Theory of planned behavior
  • باقری، کمال، ریاضی، زهره، زمزم، المیرا و کمانی فرد، لیلا (1395)؛ رابطه جامعه پذیری سازمانی و جوسازمانی با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس. کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در مدیریت اقتصاد و حسابداری.
  • رجائی پور، سعید، رضا، هویدا و رجائی آذرخوارانی، عباس (1393)؛ تعیین روابط چندگانه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه­های منتخب اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره 20 ، شماره4 ، صص144.
  • رحمتی نیا، خدیجه و ملکی، مریم (1392)؛ بررسی رابطه بین مدیریت دانش و جو سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی پیام نور و علمی کاربردی تربت جام، مجله نوآوری­های مدیریت دانش، سال هشتم، شماره سوم، صص57-66.
  • زارع، حسین، فیضی، آوات و محبوبی، طاهر (1389)؛ بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و خالقیت کارکنان) مرد و زن (اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، تحقیقات علوم فناوری، دوره 8 ، شماره 2، صص 126-116.
  • سرلک، محمدعلی، گلپایگانی، زهرا و یمای، مرضیه (1393)؛ بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک از سوی مراجعه کنندگان به دادگستری استان تهران بر اساس مدل DTPB (مطالعه موردی: نظام مدیریت پرونده قضایی مجتمع قضایی شهید بهشتی(. مجله فرایند مدیریت توسعه. دوره 27. شماره1. صص27-54.
  • عدلی، فریبا (1384)؛ مدیریت دانش، حرکت به سوی فرادانش. تهران، فراشناختی اندیشه.
  • علوی، حمیدرضا و جهانداری، رمضان (1381)؛ بررسی و مقایسه جو سازمانی دانشگاه شهید باهنر کرمان با جو سازمانی مطلوب از دیدگاه کارمندان این دانشگاه، نشریه علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره 20، صص 146-161.
  • کاظمی، مهدی، وحیدی مطلق، طیبه و وحیدی مطلق، سمانه (1393)؛ بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی، پژوهش­های مدیریت عمومی سال هفتم، شماره 23، صص107-128.
  • محمدی، مهدی، شریفی، وحید و نوروزی، یعقوب (1396)؛ بررسی مولفه‌های موثر بر اشتراک دانش کارکنان وب‌سایت‌ها (مورد مطالعه: کتابخانه‌های دانشگاهی اصفهان). مدیریت اطلاعات. دوره3 شماره4 صص43-70.
  • مرادی فر، علی، علی جان پور، شایان و حاجیان، سعید (1395)؛ بررسی رابطه بین جوسازمانی و پاسخگویی در بیمارستان­های نمازی و فقیهی شهر شیراز در سال 1393، مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دوره34، شماره 2، صص143-150.
  • مشبکی، اصغر (1385)؛ مدیریت رفتار سازمانی (تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار انسانی)، انتشارات ترمه، تهران.
  • نورایی، طهمورث، امیرتاش، محمدعلی، تندنویس، فریدون و بهرانگی، محمدرضا (1387)؛ ارتباط بین فلسفه آموزش مدیران و جوسازمانی در دانشکده­ها و گروه­های تربیت بدنی، نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 19، صص37-52.
  • Ahmad, N., Lodhi, M. S., Zaman, K., & Naseem, I. (2015). Knowledge management: a gateway for organizational performance. Journal of the Knowledge Economy, 1-18.
  • Al_ghamd, A. A. (2013). Towards Knowledge Management System Success: Analysis of Critical Success Factors. Towards Knowledge Management System Success Journal of Computer Science and Technology Software & Data Engineering Volume 13 Issue 1 Version 1.0.
  • Al_swidi, A., Huque, S. M., hafeez, M. R., & Shariff, M. M. (2014). The role of subjective norms in theory of planned behavior in the context of organic food consumption. The role of subjective norms in theory of planned behavior inBritish Food Journal, Vol. 116 Issue: 10, 1561-1580.
  • Al-Husseini, S., & Elbetlagi, I. (2018). The Role of Knowledge Sharing in Enhancing Innovation: A Comparitive Study of Public and Private higher education instituation in Iraq. Innovations in Education and Traning International, V 55, n1, 23-33.
  • Al-kurdi, O. f., El-haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organizational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International journal of information Mnagement, 217-227.
  • alsaadi, F. M. (2018). knowledge Sharing among Acamics in Higher eduaction instituations in saudi Arabia. Retrieved from ERIC: WWW.ERIC.COM
  • Annansigh, f., Howell, k., Baptista, n., & baptista nunes, M. (2018). Academics' perception of Knowledge Sharing in higher eduaction. International Journal of educational mangement, V32 n6, 1001-1015.
  • Ather, T., & Awan, R.-u.-n. (2021). Effect of Knowledge Management Practices and Leadership styles of Heads of Departments Of university Teachers'performance. Bulletin of ecucation and Research v 43 n 159, 181-200.
  • banutu-Gomez, M. (2013). The Pivotal importance of leadership, knowledge sharing and organization culture. Journal of american academy of Buisness, Cambridge, 18, 238-244.
  • Baroon, T. (2000). The merging of E-learning. Alexandria”, VA.: ASTD.
  • Bhatti, W. Z., Zaheer, A., & Rehman, K. (2011). The effect of knowledge management practices on organizational performance: a conceptual study. The effect of knowledge management practices on or African journal of business management, Vol 5 (7). No. 4, 2847-2853.
  • Bock, G. W., Zmud, R. W., & Kim, Y. G. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIs Quarterly, V29, n1, 87-111.
  • Chomsupak, C. (2019). The factor Analysis of knowledge Management Process for public University Lecturers in Bangkok. Asian journal of Education and training.
  • Chomsupak, C. (2019). The factor Analysis of Knowledge Management Process for Public university Lecturers in bangkok. Asian journal of education and Training, V5, n 3, 403-407.
  • Dickson, M. W., resick, C. J., & Hanges, P. J. (2006). When organizational climate is unambiguous, it is also strong. Journal of Applied Psychology, 91, 351-364.
  • Farrell, A. M., & Rudd, J. M. (2009). Factor analysis and discriminant validity: A brief review of some practical issues. OAI.
  • Fayda, K., & Sehkar, F. (2022). The Role of Organisational Commitment in Knowledge Sharing amongst Academics: An Insight into the Critical Perspectives for Higher Education. International Journal of Educational Management, v36, n2, 179-193.
  • Gopta, B., & Lyer, L. (2000). Knowledge Management: practices and challenges. Industrial management & pata system.100 (1), 17-21.
  • Jarrah, H. Y., & Alkhazaleh, M. S. (2020). Knowledge sharing Behavior in the curricula of United Arab Emirates universities and educational organizations. international journal of instruction V13 n3, 1-16.
  • Kim, S., & Ju, B. (2008). An analysis of faculty perceptions: Attitudes toward knowledge sharing and collaboration in an academic institution. Library & information Science resaerch, V 30, n 4, 282-290.
  • Kularajasingam, j., Subramniam, A., sarjit, S., devinder, K., & Sambasivan, M. (2022). The Impact of Knowledge sharing Behaviour and social inteligeence of University Academics on Their Performances: The Modiating role of competencies. Journal of education for Buisness, V 97, n 1, 54-61.
  • Kuzabekova, A., & Lee, J. T. (2020). Internationalization and local Research Capacity stregthening: factors Affecting knowledge sharing between International and local faculty in Kazakhstan. european education, v52, n4, 297-311.
  • Lapsomboonkamol, S., & Wiriyapinit, M. (2020). Motivational Factors for Knowledge Sharing in Co-Working Spaces. proceedings of the 3rd international Conference on Computers in Management and Buisness.
  • Lo, M., & Tian, f. (2020). Enhancing Competitive advantage in Hong kong higher education; linking knowledge Sharing, Absorptive Capacity and innovation capacity. Higher education Quarterly V74 n4, 426-441.
  • Madhakomala, S., & Hanafi, I. (2021). Productive teacher job satisfaction: Disentangling organizational climate, facility management, and organizational citizenship behavior. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE) Vol. 10, No. 4, 1352-1358.
  • Meyer, B., & Sugiyama, K. (2007). the concept of Knowledge in KM: a dimensional model. the concept of Knowledge i Journal of Knowledge Management. VII, NI, 17-35.
  • Noordin, F., Omar, S., sehanm, S., & Idrus, S. (2010). Organizational Climate and Its Influence on Organizational Commitment. Organizational Climate and Its international Buisness & Economic research Journal v (9), n (200).
  • Oyenuga, O. G., Adebiyi, S. O., Mustapha, D. O., & Abimbola, B. O. (2019). Assesment of Knowledge sharing factors among Avademic staff in Nigerian universities. ERIES Journal, V12, n 3, 84-102.
  • Ozdamli, F., & Cavus, N. (2020).) Knowledge sharing technologies in higher education: Preferences of CIS students in Cyprus. Education and Information Technologies. No23.
  • Politis, J. D. (2002). transformational and Transactional leadership enabling (disabling) knowledge acquasition of self-managed teams; The consequences for performance. Leadership & Organisation development journal, 23(4), 186-197.
  • Punniyamoorthy, M., & asumptha, A. J. (n.d.). a Study on knowledge Sharing behaviour among Acamivians in India. Knowledge Management & Learning V11 n 1, 95-113.
  • Rasto, R., Muhidin, S., islamy, F., & Handayani, D. (2021). The Influence of Knowledge sharing and Competence on academic Performance. Cypriot journal of educational sciences, 928-938.
  • Razzaq, K., Ul Rehman, W., Khyzer Bin Dost, M., & Wasim Akram, M. (2018). Organizational Climate and Knowledge Sharing: A Moderating Role of Cognitive Based Trust among Health Care Professionals. Global Development in Humanities, Education and Civilization.
  • Riege, A. (2005). Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider. Journal of Knowledge Management, VOL. 9 NO. 3, 18-35.
  • Rode, H. (2016). To share or not to share: The effects of extrinsic and intrinsic motivations on knowledge-sharing in enterprise social media platforms. To share or not to share: The effects of extrinsic and intrinsic motivations on Jurnal of Information Technology, 31(2), 152-165.
  • Schneider, B., Ehrhart, M. G., & Macey, W. H. (2013). Organizational climate and culture. Annual review of psycology, V64.
  • Shadur, M. A., Kienzle, R., & Rodwell, J. J. (1999). The relationship between organizational climate and employee perceptions of involvement. Group & Organization Management, 24 (4), 479-503.
  • Siliv, R., & cugansen, S. (2006). Investigative the Management of Knowledge for competitive advantage. Journal of intelligence Capital, 306-323.
  • Ulmann, J., & Bentler, P. (2013). structural equation modeling, Handbook of psychology. New York: Wiley.
  • Wang, W., & Lu, Y. (2010).) Knowledge transfer in response to organizational crises: An exploratory study.) Knowledge transfer in response to organizational crises: An exploratory study. Expert systems with Applications,37, 3934-3942.
  • zhang, X. J., & Jinpeng, X. K. (2020). The Influence of social media on Employee’s Knowledge Sharing Motivation: A Two-Factor Theory Perspective. SAGE Open.https://doi.org/10.1177/2158244020942495.