تحلیل رابطه رهبری دانش‌محور، رفتار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری (نمونه پژوهش: شرکت‌های کوچک و متوسط استان چهارمحال و بختیاری)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی،مدرس موسسه آموزش عالی نور هدایت شهرکرد

2 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه غیرانتفاعی نورهدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی تحلیل ارتباط رهبری دانش­محور، رفتار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری در شرکت­های کوچک و متوسط استان چهارمحال و بختیاری با تعدیل­گری جهت­گیری­ هدف کارکنان بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ روش تحقیق همبستگی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است. ابزار تحقیق بر اساس پرسش­نامه­های استاندارد دونات و پابلود (2015)، ژنگ و همکاران (2017)، شمیم و همکاران (a2017) و سوجان و همکاران (1994) می­باشد که پس از سنجش روایی (همگرا، واگرای فورنل و لاکر و واگرای یگانه­دوگانه) و پایایی (آلفای کرونباخ، ترکیبی و دایسترا)، از طریق مشارکت 140 نفر از مدیران شرکت­های کوچک و متوسط در صنعت نرم­افزاری استان چهارمحال و بختیاری که با روش نمونه­گیری تصادفی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند، اجرا گردید. روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق نرم­افزارهای «SPSS25» و «WarpPLS8» اجرا شد. نتایج تحقیق نشان داد رهبری دانش­محور بر تمامی ابعاد رفتار مدیریت دانش (کسب، انتقال، مستندات و کاربرد) تأثیر معناداری داشته است. همچنین یافته­ها نشان داد که رهبری دانش‌محور از طریق تمامی ابعاد رفتار مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری تأثیر داشته است. نهایتاً اینکه جهت­گیری هدف کارکنان، توانسته است رابطه بین رهبری دانش‌محور با مستندات دانش و همچنین کاربرد دانش را تعدیل نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analysis of the Knowledge -Based Leadership Relationship, Knowledge Management Behavior and Innovation Performance (Case Study: Small and Medium Companies of Chaharmahal & Bakhtiari Province)

نویسندگان [English]

  • Meysam Babaee Farsani 1
  • Soheila Fathollahi 2
  • Mina Moradi 3
1 Instructor of Noor Hedayat Higher Education Institute in Shahrekord
2 Master Degree, Department of Industrial Management, Faculty of Management, Noor Hedayat Non-Profit University, Shahrekord, Iran
3 Master student, Department of Public Administration, Faculty of Management, Noor Hedayat Non-Profit University, Shahrekord, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the analysis of knowledge-based leadership relationship, knowledge management behavior, and innovation performance in small and medium-sized companies in Chaharmahal and Bakhtiari province by modifying staff orientation. The present study was correlation in terms of correlation and purpose. The research tool is based on Donat and Pablod’s standard Questionnaires (2015), Jang et al. (2017), Shamim et al. (A2017) and Sojan et al. (19940) After measuring validity (Fornel and Lockers’s convergent and divergent) and Reliability (Cronbach's alpha, Combined and Dystra), through the participation of 140 small and medium - The data analysis method was implemented at two descriptive and inferential levels through SPSS25 and Warppls8 software. The results showed that knowledge-based leadership had a significant impact on all aspects of knowledge management behavior (business, transfer, documentation, and application). The findings also showed that knowledge-based leadership has influenced innovation performance through all aspects of knowledge management behavior. Ultimately, the target orientation of employees has been able to adjust the relationship between knowledge-based leadership and knowledge documentation as well as knowledge application.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge-based leadership
  • knowledge management behavior
  • innovation performance
  • employee goal orientation
  • small and medium enterprises
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، محمد (1385). مبانی کارآفرینی. تهران: نشر فر اندیش.
انوشفر، سید اصغر (1396). تأثیر رهبری دانش‌محور بر عملکرد نوآوری با توجه به نقش اقدامات مدیریت دانش (موردمطالعه شعب بانک صادرات شهر رشت). پایان­نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی کوشیار.
حق­شناس ­دافچاهی، زهرا (1399). بررسی نقش رهبری دانش‌محور بر عملکرد شرکت­های صنعتی با میانجی‌گری مدیریت دانش و نوآوری باز (موردبررسی: شرکت­های صنعتی فعال در شهرک صنعتی رشت). پایان­نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال.
بابایی فارسانی، میثم؛ امین­دوست، عاطفه و شکرچی­زاده، احمدرضا (1398). طراحی مدل نوآوری باز در شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد آمیخته، فصلنامه مدیریت عمومی، 12(44)،
235-209.
براری ­شمس­آبادی، سمانه (1396). بررسی نقش رهبری دانش‌محور و مدیریت دانش مشتری بر عملکرد نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
طلایی­فر، نسرین؛ سنجری، فرهاد و صالحی، نادر (1398). تأثیر مدیریت دانش مشتری، بر عملکرد کسب‌وکار با نقش میانجی قابلیت نوآوری در صنعت بیمه: مطالعه موردی در شرکت بیمه البرز، مدیریت فردا، 18(55)، 162-149.
محمودی، محمدکاظم؛ صالحی، محمد و تقوایی یزدی، مریم (1400). رهبری دانش‌محور و مرجعیت علمی در دانشگاه­های علوم پزشکی، فصلنامه تعالی بالینی، 11(1)، 53-43.
مهدی­زاده ­اشرفی، علی؛ مجیبی، تورج و شیرازی، حسین (1390). تدوین استراتژی­های مناسب برای شهرک­های صنعتی فیروزکوه بر اساس مدل سوات، فصلنامه مدیریت، 8(22)، 91-71.
مهرگان، محمدرضا و زالی، محمدرضا (1385). در جست­وجوی فنون تعیین روایی در پژوهش­های مدیریتی، فصلنامه فرهنگ مدیریت، 4(14)، 26-5.
 
 
Reference:
Alavi, M. and Leidner, D.E. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
Alavi, M. and Tiwana, A. (2003). Knowledge management: the information technology dimension. The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, 104-121.
Alegre, J., Sengupta, K., Lapiedra R. (2013). Knowledge management and innovation performance in a high-tech SMEs industry. International Small Business Journal, 31(4), 454-470.
Bigliardi, B. (2013). The effect of innovation on financial performance: A research study involving SMEs. Innovation, 15(2), 245-255.
 Chaithanapat, P., Punnakitikashem, P., ChiKhin, Khin., Oo, N., Rakthin, S. (2022). Relationships among knowledge-oriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of Innovation & Knowledge, 7(1).
Darroch, J. and McNaughton, R. (2002). Examining the link between knowledge management practices and types of innovation. Journal of Intellectual Capital, 3(3), 210-222.
Dayan, R., Heisig, P. and Matos, F. (2017). Knowledge management as a factor for the formulation and implementation of organization strategy. Journal of Knowledge Management, 21(2), 308-329
DeTienne, K.B., Dyer, G., Hoopes, C., Harris S. (2004). Toward a model of effective knowledge management and directions for future research: Culture, leadership, and CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(4), 26-43.
Donate, M.J., de Pablo J.D.D, (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, 68(2), 360-370.
Fidel, P., Schlesinger, W., Emilo, E. (2018). Effects of customer knowledge management and customer orientation on innovation capacity and marketing results in SMEs: The mediating role of innovation orientation. International Journal of Innovation Management, 22(07).
Giampaoli, D., Giampaoli, D., Ciambotti, M., Ciambotti, M., Bontis, N. and Bontis, N. (2017). Knowledge management, problem solving and performance in top Italian firms. Journal of Knowledge Management, 21(2). 355-375.
Kamalian A, Rashki M, Arbabi ML. (2011). Barriers to Innovation among Iranian SMEs. Asian Journal of Business Management, 3(2), 79-90.
Kim, T.T. and Lee, G. (2013). Hospitality employee knowledge-sharing behaviors in the relationship between goal orientations and service innovative behavior. International Journal of Hospitality Management, 34, 324-337.
Kmieciak, R., & Michna, A. (2018). Knowledge management orientation, innovativeness, and competitive intensity: evidence from Polish SMEs. Knowledge Management Research & Practice, 16(4), 559-572. 
Kock, N.  (2022). WarpPLS User Manual: Version 8.0, Laredo, TX: ScriptWarp Systems.
Lin, R.J.  Che, R.H.  Ting C.Y. (2012). Turning knowledge management into innovation in the high-tech industry. Industrial Management & Data Systems, 112(1), 42-63.
Manley, K., McFallan, S. and Kajewski, S. (2009). Relationship between construction firm strategies and innovation outcomes. Journal of Construction Engineering and Management, 135(8), 764-771.
Ribière, V.M., Sitar, A.S.  (2003). Critical role of leadership in nurturing a knowledge-supporting culture. Knowledge Management Research & Practice, 1(1), 39-48.
Sadeghi, A., & Rad, F. (2018). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management and innovation. Management Science Letters, 8(3), 151-160.
Shamim, S., Cang, S. and Yu, H. (2017a). Impact of knowledge-oriented leadership on knowledge management behaviour through employee work attitudes. The International Journal of Human ResourceManagement, 30(16), 1-31.
Shamim, S., Cang, S. and Yu, H. (2017b). Supervisory orientation, employee goal orientation, and knowledge management among front line hotel employees. International Journal of Hospitality Management, 62, 21-32.
Taherparvar, N., & Dostar, R., M. (2014). Customer knowledge management, innovation capability and business performance: A case study of the banking industry. Journal of Knowledge Management, 18(3), 591-610.
Yang, J. and Wan, C. (2004). Advancing organizational effectiveness and knowledge management implementation. Tourism Management, 25(5), 593-601.
Zheng, J., Wu, G. and Xie, H. (2017). Impacts of leadership on project-based organizational innovation performance: the mediator of knowledge sharing and moderator of social capital. Sustainability, 9(10).
Zhou, K. (2021). The Influence of Creative Personality and Goal Orientation on Innovation Performance. Front. Psychol. 12. doi: 10.3389/fpsyg.2021.634951.
Zia, N.U. (2020). Knowledge-oriented leadership, knowledge management behaviour and innovation performance in project-based SMEs, The moderating role of goal orientations. Journal of Knowledge Management, 24(8): 1819-1839.