طراحی الگوی رایانش اجتماعی دانش در سازمان‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارزش‌های مکتب اسلام ناب (مطالعه ترکیبی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.

چکیده

روند افزایش اهمیت و تاثیر دانش در سازمان‌های دفاعی غیرقابل انکار است. در این راستا به­منظور مدیریت دانش و کسب و خلق آن در سازمان‌های دفاعی، ضروری است تا به شکلی کامل و همه جانبه به موضوع رایانش اجتماعی دانش توجه کرد. رایانش اجتماعی دانش، انشعابی از ادبیات مدیریت دانش است که نوعی توسعه سرمایه فکری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که با شرایط لازم برای مبادله و یا ترکیب مفهوم و یا مقوله‌ای به­کار می‌رود. هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی رایانش اجتماعی دانش در سازمان‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارزش‌های مکتب اسلام ناب است که به استخراج نکات کلیدی و مهم اقدام می‌نماید. کدهای مربوطه از طریق بررسی منابعی چون قرآن کریم، احادیث، متون اسلامی و فرمایشات امامین انقلاب از منظر علم نافع؛ و از طرفی با بررسی مصاحبه با خبرگان صنایع دفاعی؛ استخراج شده‌اند. رویکرد پژوهش؛ آمیخته یا ترکیبی با رویکرد نسبی متوالی با وزن نابرابر است. در این تحقیق از سه روش "مرور دامنه- نظریه داده بنیاد- پیمایش" استفاده شده است. ابتدا داده‌های کیفی و سپس کمّی جمع‌آوری و تحلیل شده‌اند. در فاز اول کیفی، ابتدا منابع داخلی و خارجی مرتبط با استفاده از روش مرور دامنه استخراج شدند و سپس ضمن مرور منابع آرشیوی در این رابطه، مصاحبه­ای با خبرگان حوزه دفاعی صورت گرفت که با استفاده از روش کیفی نظریه داده بنیاد، 298 شاخص، 32 مفهوم، 14 مولفه و 8 بُعد استخراج گردیدند. در فاز کمّی نیز، برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده ‌شد که به­منظور سنجش از طیف لیکرت (هفت تایی) استفاده شد. برای تأیید اجزای چارچوب و تبیین روابط آن‌ها از روش پیمایش استفاده شد که در­نهایت مشخص گردید که دو بُعد قدرت و استقلال علمی و امکانات و ظرفیت‌های بومی بیشترین رابطه را با رایانش اجتماعی دانش در سازمان‌های دفاعی دارند. از نتایجِ مهم این تحقیق می­توان به نقش اساسی رایانش اجتماعی دانش اشاره کرد که می‌تواند بخش اعظم سرمایه‌های دانشی سازمان‌های دفاعی را که در حین فرآیندهای کاری توسط افراد تولید می‌شوند، مستند کرده و فرآیند جذب، کسب و خلق دانش را تا حد مرزشکنی علمی را ایجاد نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Design of a Knowledge Social Computing Pattern in the Defense Organizations of the Islamic Republic of Iran Based on the Values of the Islamic School (Mixed Study)

نویسندگان [English]

  • Javad Madani 1
  • Abbas Chehardoli 2
1 Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Associate Professor, School of Strategic Management, Higher National Defense University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The trend of increasing importance and impact of knowledge in defense organizations is undeniable. In this regard, in order to manage knowledge and its acquisition and creation in defense organizations, it is necessary to pay full and comprehensive attention to the issue of knowledge social computing. Knowledge social computing is a branch of knowledge management literature that is a kind of development of intellectual capital, software and hardware that is used with the necessary conditions to exchange or combine a concept or category. The purpose of this study is to design a pattern of knowledge social computing in the defense organizations of the Islamic Republic of Iran based on the values of the school of pure Islam, which extracts key and important points. Relevant codes have been extracted through the study of sources such as the Holy Quran, hadiths, Islamic texts and the orders of the Imams of the Islamic Revolution, from the perspective of beneficial science and by reviewing interviews with the defense industry experts. The research approach is a mixed method with a partially mixed sequential dominant status design. In this research, three methods of "domain review-Grounded theory-survey" have been used. First, qualitative and then quantitative data have been collected and analyzed. In the qualitative phase, first the internal and external sources related to the domain review method have been extracted and then while reviewing the relevant archival sources, an interview has been conducted with defense experts and then using the qualitative method of the Grounded Theory, 298 indicators, 32 concepts, 14 components and 8 dimensions have been extracted. In the quantitative phase, a questionnaire has been used to collect data, and the seven-point Likert scale has been used for assessment. To confirm the components of the framework and explain their relationships, the survey method has been used. The results show that the two dimensions of power and scientific independence and indigenous facilities and capacities are the most related ones to the social computing of knowledge in defense organizations. One of the important results of this research is the essential role of knowledge social computing, which can document most of the knowledge assets of defense organizations that are produced by individuals during the work processes, and the process of absorbing, acquiring and creating knowledge to the point of scientific demarcation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Social Computing
  • School of Islam
  • Defense Organizations
  • اخوان، پیمان؛ خادم الحسینی، پیمان. (1392). تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 21 ،شماره 2 ،پاییز و زمستان 1392 :126 –
  • امام خمینی (ره)، شرح حدیث جنود و عقل، موسسه تنظیم و نشر آثار امام، 1377شمسی.
  • جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان؛ مرتضایی، اشرف (1388). مقایسه مدل های مدیریت دانش و یک ارائه ترکیبی). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. س .8 بهار و تابستان. ش . 21.
  • چهاردولی، عباس. (1397). مدل شکیبا-هادی: رویکردی نوین در تدوین راهبردهای دانشی، مبتنی بر اقتضائات جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال اول، شماره3 ، زمستان 1397، صص 41-11.
  • جهانیان، خشایار. (1394). رایانش اجتماعی – روند فعلی مدیریت دانش. آکادمی مدیریت دانش. اینوتکس دانش. http://inknowtex.ir/2015/06/10
  • دریادل، جواد. (1395). الگوی اسلامی برای انتقال دانش در سازمان‌ها. پایگاه خبری-تحلیلی علوم انسانی طلیعه. http://www.talie.ir
  • کریمی زارچی، مجتبی؛ قاسمی، حسین؛ غلامی، نازنین. (1390). به اشتراک گذاری دانش، موانع و راهکارها و مطالعه موردی نفت. اکتشاف و تولید، شماره 79.
  • گلزار، حمید. (1394). اسلام با کدام علم مخالف است؟. رهروان ولایت. https://www.welayatnet.com/fa/news/64211
  • علامه مجلسی، بحارالانوار، ج1، ص219.
  • محمد بن علی کراجکی، کنزالفوائد، ج1، ص385.
  • محمدی ری شهری، محمد، 1379، علم و حکمت در قرآن و حدیث، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم، دارالحدیث.
  • منطقی، محسن؛ اکبری، ظاهر. (1392). مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی. سال سوم، شماره اول، پیاپی 7، پاییز و زمستان 1392، ص 59 ـ 76.
  • موسی خانی، مرتضی؛ مانیان، امیر؛ اخگر، بابک؛ جوادی آملی، مرتضی؛ نعمتی شمس آبادی، حسنعلی. (1392). مدیریت دانش دینی (دین بنیان): طرح مسئله «مدیریت دانش» در «تمدن دینی». دوفصلنامه علمی-تخصصی اسلام و مدیریت. س 2، ش3، صص 7-42.

Reference:

  • Al-Attas, Syed Muhammad Al-Naquib, (1980). The Concept of Education in Islam:A Framework for an Islamic Philosophy of Education, Kuala Lumpur:Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM).
  • Association for Computing Machinery (ACM). (2014). https://www.acm.org/about-acm/about-the-acm-organization
  • Charmaz, K., (2000). Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods. 2nd ed. Sage Publications, Thousand Oaks, CA, pp. 509–536.
  • Charmaz, K., & Bryant, A. (2008).” Grounded Theory. In L. M. Given, The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods” California: Sage Publication, pp. 374-377.
  • Corbin, J., Strauss, A., (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 4th ed. SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative and mixed methods approaches. SAGE Publications, Inc; 5th edition (January 2, 2018).
  • Davenport, T. H. prusak, , Working Knowledge, How Organization Manage What They Know, Boston,  Harvard  Business School Press.2000.
  • Degbey, Y. William & Pelto, Elina. (2021). Customer knowledge sharing in cross-border mergers and acquisitions: The role of customer motivation and promise management. Journal of International Management. Volume 27, Issue 4, December 2021, 100858.
  • Dei, De-Graft Johnson & Walt, Thomas Binglevan der. (2020). Knowledge management practices in universities: The role of communities of practice. Social Sciences & Humanities Open. Volume 2, Issue 1, 2020, 100025.
  • Drucker, P.F., "Knowledge Worker Productivity", California Management Review, Vol. 41, No.2, PP.79-94. 1999.
  • Grant, R. M (2005). The resource- Based theory of the competitive advantage: implications for strategy formulation. Journal of California management Review. Vol 33, No 3, PP: 14-36.
  • Groves, R.M.; Fowler, F. J.; Couper, M.P.; Lepkowski, J.M.; Singer, E.; Tourangeau, R. (2009). Survey Methodology. New Jersey: John Wiley & Sons. ISBN 978-1-118-21134-2.
  • Holloway I, Wheeler S. (2010). Qualitative research in nursing and healthcare. 3rd ed. Chichester, West Sussex, U.K. Ames Iowa: Wiley-Blackwell; 2010.
  • Hung R, Y.Y., Lien, B. H., Yang, B., Wu, com., Kuo, Y.M. (2010). Impact of TQM and Organizational learning on innovation performance in the high-tech Industrial. International Business Review.
  • Jackson, S.L. (2011) “Research Methods and Statistics: A Critical Approach”, 4th edition, Cengage Learning, p.17.
  • Johnson, B., Lorenz, E. and Lundvall, B.Å. (2002), ‘Why all this fuss about codified and tacit knowledge?’, Industrial and Corporate Change, Vol. 11, No. 2, pp. 245-262.
  • Kamara, J.M. , et al., "A Clever Approach to Selecting a Knowledge Management Strategy", International Journal of Project Management 20, PP.205-211, 2002.
  • Kelle, Udo (2005). "Emergence" vs. "Forcing" of Empirical Data? A Crucial Problem of "Grounded Theory" Reconsidered. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 6(2), Art. 27, paragraphs 49 & 50.
  • Kosonen, Miia & Kianto, A. (2008). SOCIAL COMPUTING FOR KNOWLEDGE CREATION – THE ROLE OF TACIT KNOWLEDGE. Semantic scholar. Published 2008.
  • Martin, Nicolas; Sheppard, Madison, ParthGorasia, Ganesh; Arora, Pranav; Cooper, Matthew;  Mulligan, (2021).  Awareness and barriers to sustainability in dentistry: A scoping review. Journal of Dentistry. Volume 112, September 2021, 103735.
  • Martens, P. (2006). Sustainability: Science or Finance?, Sustainability: Science, Policy & Practice. Vol (2). No. 1.
  • Ode, Egena & Rajenthyran, Ayavoo. (2020). The mediating role of knowledge application in the relationship between knowledge management practices and firm innovation. Journal of Innovation & Knowledge. Volume 5, Issue 3, July–September 2020, Pages 210-218
  • -Popper, Karl (2002) [1959]. The Logic of Scientific Discovery (2nd English ed). New York, NY: Routledge Classics. p. 3. ISBN 0-415-27844-9. OCLC 59377149.
  • Schniederjans; Dara G., Curado, Carla & Khalajhedayati, Mehrnaz. (2020). Supply chain digitisation trends: An integration of knowledge management. International Journal of Production Economics. Volume 220, February 2020, 107439.
  • Ryan, G. W. & Bernard, H. R. (2000), “Data Management and Analysis Methods”, In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research (Pp.769-802.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sharp, D. (2000),"Knowledge management today: challenges and opportunities", Information Systems Management, Vol. 20 No. 2, pp. 32-7.
  • Ubon, A. Na & Kinble, C. (2015). Knowledge management in online distance education.http://www.networkedlearningconference.org.uk/past/nlc2002/proceedings/papers/26.htm
  • Yahya, Salleh & Goh, Wee-Keat(2002). Managing human resource toward achieving knowledge management. Journal of Knowledge Management Vol. 6 No 5 . Pp 457-468.
  • Yen P. Ng. (2012). Learning organization dimensions on knowledge sharing: A study of Faculty Members in the Private Universities in Malaysia, School of Business Curtin University of Technology", Sarawak Campus.
  • Zau, Jiaxing; Kang Jian; Ma, Hui & Wang, Chao. (2020). Grounded theory-based subjective evaluation of traditional Chinese performance buildings. Applied Acoustics. Volume 168, November 2020, 107417.
  • Zhang, Wei; Zhang, Mingyang; Zhang, Wenyao; Zhou, Qian; Zhang, Xinxin. (2020). What influences the effectiveness of green logistics policies? A grounded theory analysis. Science of The Total Environment. Volume 714, 20 April 2020, 136731.