عوامل رفتاری مؤثر بر اشتراک‌دانش: مرور نظام‌مند یک دهه پژوهش در دو پایگاه‌ اطلاعاتی فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسنده

استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف: شناسایی عامل رفتاری مؤثر بر اشتراک دانش در مطالعات پیشین منتشر شده در دو پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پورتال جامع علوم انسانی از طریق مرور نظام‌مند است.
روش‌شناسی: در این مطالعه از روش نظام‌مند به عنوان روش پژوهش استفاده شد.به­منظور بررسی فرایند پژوهش از چارچوب آرکسی و اومالی (2005) به عنوان راهنمای اصلی استفاده شد. علت انتخاب این چارچوب این است که مراحل تحلیل بر پایه مؤثرترین روش‌ها و در عین حال از دستورالعمل ساده‌ای برخوردار است. جامعه آماری پژوهش، 450 مقاله از هر دو پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پورتال جامع علوم انسانی که پس از غربالگری، تعداد 42 مقاله که با هدف پژوهش مطابقت داشت به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بیشترین تعداد مقالات منتشر شده در خصوص تأثیر عوامل رفتاری بر  اشتراک دانش مربوط به نیمه دوم دهه 90 شمسی بود. در رابطه با سهم حوزه‌های مختلف در انتشار مقالات مربوط به تأثیر عوامل رفتاری بر اشتراک دانش در مجلات حوزه علوم مدیریت، حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و حوزه آموزش و پرورش دارای بیشترین مقالات منتشر شده بودند. از نظر استفاده از نوع رویکرد پژوهشی، روش کمی با بیشترین نوع روش پژوهش با تعداد 37 مقاله بود. همچنین جامعه‌های آماری مقالات مورد بررسی ابتدا کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان و معلمان به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. در­نهایت متغیرهای مورد استفاده در مقالات منتشر شده به سه محور اصلی شامل شناختی، روانی و فردی – اجتماعی تقسیم‌بندی شد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش حاکی از آن است که عوامل مختلفی بر اشتراک دانش مؤثر است. عوامل رفتاری یکی از این عوامل است که در سه بُعد روانشناختی، روانی و فردی- اجتماعی نقش مهمی در شکل‌گیری اشتراک دانش افراد را دارد. همچنین پرداختن به عوامل مؤثر بر اشتراک دانش با رویکرد مرور نظام‌مند علاوه بر تقویت پژوهش‌ها می‌تواند کاستی‌هایی که در مقالات پیشین وجود دارند را شناسایی نماید تا در این راستا، اقدامات لازم در جهت برطرف کردن آن‌ها صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Behavioral Factors Affecting knowledge Sharing: A Systematic Review of One Decade of Research in Persian Databases

نویسنده [English]

  • Farshad Parhamnia
Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Background and aims: To identify the behavioral factors affecting the knowledge sharing behavior published in the Jihad University Scientific Information Center and the Comprehensive Humanities Portal databases, through systematic review.
Materials and methods: In the present study, a systematic method was used as the research method. In order to study the research process, the framework of Arksey and O’malley (2005) was used as the main framework. The reason for making this choice is that in the mentioned framework, the stages of analysis are based on the most effective methods that at the same time have simple instructions. The statistical population of the study was equal to 450 articles from both databases. After the initial screening, 42 articles that corresponded to the purpose of the study were selected as the sample size.
Results: The findings revealed that a large number of published articles on the behavioral factors on knowledge sharing are related to the second half of the 2010-2020. Regarding the contribution of different fields in publishing articles related to behavioral factors on knowledge sharing, most of the published articles were in the journals of management sciences, information science, knowledgelogy, and education. In terms of using the type of research approach, the quantitative method was the most common type of research method with 37 articles. Also, the statistical populations of the studied articles ranked the staff, faculty members, students and teachers in the first to third ranks, respectively. Finally, the variables used in the published articles were divided into three main axes, namely cognitive, psychological and individual-social axes.
Conclusion: In general, the results of this study indicate that various factors affect knowledge sharing. Behavioral factors are one of these factors that play an important role in the formation of knowledge sharing in cognitive, psychological, and individual-social dimensions. Also, addressing the factors affecting knowledge sharing with a systematic review approach, in addition to strengthening research, can identify the shortcomings that exist in previous articles so that in this regard, the necessary measures can be taken to address them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge sharing
  • Information sharing
  • Behavioral factors
  • Data sharing
  • Systematic review
آراسته، حمیدرضا (1383). فلسفه انجمنهای علمی. رهیافت، (32)، 22-27.
آرمون، عسگر؛ ستاری، صدرالدین؛ نامور، یوسف (1397). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و بهداشت، 9 (3)، 333-346.
ابیلی، خدایار؛ نارنجی‌ثانی، فاطمه؛ رشیدی، محمدمهدی؛ مختاریان، فرانک (1390). نقش عوامل مؤثر بر به اشتراک‌گذاری دانش سازمانی در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی. مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 4 (14)، 31-54.
اخوان، پیمان؛ حسینی‌سرخوش، سیدمهدی (1394). بررسی عوامل انگیزشی و سازمانی مؤثر بر شکل‌گیری رفتار تسهیم‌دانش میان کارکنان (مطالعه موردی در یک مرکز تحقیق و توسعه صنعتی). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (4)، 1051-1084.
اخوان، پیمان؛ رحیمی، اکبر (1391). شناسای و رتبه‌بندی عوامل انگیزشی موثر بر اشتراک دانش در یک سازمان صنعتی. مدیریت نوآوری، 1 (2)، 107-135.
اسفندیاری، عاطفه، و همکاران (1390). آسیب شناسی منابع انسانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از مدل سه شاخگی – 1389. طلوع بهداشت، 10 (3-4)، 1-12.
اسماعیل‌پناه، فرشاد؛ خیاط‌مقدم، سعید (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراک‌گذاری دانش بین اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد). مدیریت بهره‌وری، 7 (26)، 43-67.
اشرفی­ریزی، حسن، و همکاران (1391). مؤلفه­های مهارت­های ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگی­های جمعیت‌شناختی در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2(1)، 79-92.
الوانی، سیدمهدی؛ عصار، محمدتقی؛ عابدینی، لیلا (1390). بررسی رابطه اعتماد با تسهیم دانش در معاونت آموزش ناجا و مراکز تابعه. مطالعات مدیریت انتظامی، 6 (3)، 389-400.
الهی، شعبان؛ سورانی، اعظم؛ رجب‌زاده، علی (1398). وضعیت‌یابی مولفه‌های انگیزه کارکنان و به اشتراک‌گذاری دانش قبل و بعد از پیاده‌سازی مدیریت دانش. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7 (28)، 33-66.
انبارکی، سحر؛ جوکار، عبدالرسول؛ ابراهیمی، سعیده (1397). شناخت عوامل مشوق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (3)، 977-998.
انتظاری، علی؛ امیری، مقصود؛ مرتجی، نجمه‌سادات (1395). ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی. مطالعات رسانه‌های نوین، 2 (5)، 168-205.
اوجاقلو، سجاد؛ زاهدی، محمدجواد (1384). بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در بین ساکنان شهر زنجان. جامعه‌شناسی ایران، 6 (4)، 92-125.
بشیر، حسن (1387). معناشناسی جدید ارتباطات: زمینه­سازی برای شناخت عمیق­تر رابطة فرهنگ و رسانه. تحقیقات فرهنگی، 1(3)، 131-155.
بهلول، مجید؛ حسینقلی‌زاده، رضوان؛ کرمی، مرتضی (1394). نقش عوامل فردی، سازمانی و فنی در پیش بینی باورهای رفتاری، هنجاری و کنترلی معلمان نسبت به اشتراک دانش. تعلیم و تربیت، 123، 137-155.
پاول، رونالد (1385). روش‌های اساسی پژوهش برای کتابداران. مترجم نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
پریرخ، مهری (1385). نقش و کارکرد فرهنگ سازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش از نظر کتابداران مرجع کتابخانه‌های دانشگاهی: مطالعه موردی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 7 (1)، 105-128.
پور، سمیرا؛ مرتضوی، سعید (1392). تبیین عوامل مؤثر بر نگرش و رفتار مبتنی بر تسهیم دانش (مورد مطالعه: پرستاران بیمارستان 17 شهریور). مطالعات رفتار سازمانی، 2 (3)، 43-70.
جابری، اکبر؛ سلیمی، مهدی؛ خزائی‌پول، جواد (1392). بررسی تأثیر انگیزش‌های درونی و بیرونی بر تسهیم دانش کارکنان در سازمان‌های ورزشی (مطالعه موردی کارمندان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان). مدیریت ورزشی، 14، 55-75.
جعفرزاده‌کرمانی، زهرا (1394). بررسی تأثیر عوامل فردی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 5 (2)، 40-61.
جعفری‌مقدم، سعید؛ زالی، محمدرضا؛ غفوریان، فاطمه‌السادات؛ پرشین، نسرین (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا و بالقوه. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 9 (3)، 25-43.
چلبی، مسعود(1375). جامعه‌شناسی علم. تهران: نشر نی.
حاجیان، الناز؛ سردار، سهیلا (1396). ارائه الگویی برای سنجش عوامل انگیزشی درونی و بیرونی مؤثر در تمایل کارکنان به تسهیم دانش. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32 (4)، 1093-1118.
حسینی‌سنو، سیدامین؛ مظاهری، الهام (1397). تأثیر حریم خصوصی، امنیت و اعتماد ادراک‌شده بر رفتار به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی موبایل؛ نقش تعدیل کننده متغیر جنسیت. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (1)، 245-274.
خاتمیان‌فر، پریسا؛ پریرخ، مهری (1388). بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی .کتابداری و اطلاع‌رسانی، 12 (1)، 1-20.
خواجوی، شکراله؛ کرمانی، احسان (1398). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در مؤسسات حسابرسی. دانش حسابری، 19 (75)، 31-60.
خونیکی‌درمیان، طیبه؛ حسین‌قلی‌زاده، رضوان؛ کارشکی، حسین (1396). نقش واسط انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطه میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش دبیران دوره دوم متوسطه. تعلیم و تربیت، 123، 135-154.
دخت‌عصمتی، محدثه؛ زارعی، هاجر (1392). مطالعه وضعیت اشتراک دانش و مدیریت وب سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28 (4)، 945-969.
رابینز، استیفن پی. (1397). مبانی رفتار سازمانی. مترجمان علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رجب‌زاده، مریم؛ شیروانی، آرمین؛ خزانه‌داری، شهاب (1385). مرور نظام‌مند شواهد: از مجموعه کتابهای آموزشی تعالی خدمات بالینی. زیر نظر شهرام یزدانی؛ ویراستاران سعید حاتمی و آرمین شیروانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی.
زارعی­متین، حسن؛ حسن­زاده، حسن(1383). اعتماد درون سازمانی و بررسی وضعیت موجود سازمان‌های اجرایی کشور. فرهنگ مدیریت، 2(7)، 79-126.
زکی، محمدعلی (1385). بررسی تحلیل محتوای گرایش­های پژوهشی در مجلات علمی تخصصی مدیریت. فصلنامه دانش مدیریت، 19(75)، 43-74.
سالم‌قهفرخی، امین؛ رضایی، سیدرضا؛ رستمی، محسن؛ علیخواه، ساهره (1399). چارچوب مفهومی روانشناسی شناختی در طراحی تجربه گردشگران. شباک، 6 (57)، 119-134.
سلیمانی، محمد؛ صادق‌فیضی، جعفر؛ پاشازاده، یوسف؛ برزگرقره‌باغ، جعفر (1391). بررسی نقش و میزان تأثیر فاکتورهای فردی کارکنان بر کیفیت تسهیم دانش (مطالعه موردی: اداره امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان غربی). مدیریت توسعه و تحول، 11، 73-81.
سلیمی، قاسم؛ کشاورزی، فهیمه؛ حیدری، الهام (1393). مطالعه تجربی رابطه توانمندسازی روانشناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5 (3)، 1-22.
سهرابی، بهمن؛ سلطانی‌نژاد، نیما (1397). ارائه مدل ساختاری تسهیم دانش کارکنان؛ ملاحظه نقش ویژگی‌های شخصیتی (مورد مطالعه: کارکنان ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران). روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 9 (32)، 149-160.
شائمی‌برزکی، علی؛ کیان‌پور، مسعود؛ شاکری، فاطمه (1397). فرآیند درون فردی مشارکت در تسهیم دانش. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27 (88)، 102-141.
صادقی، منصور و همکاران (1390). تحلیل مدل عوامل سازمانی، فردی و گروهی موثر بر توسعه نوآوری در سازمان­های تحقیقاتی و فن‌آور. پژوهش و توسعه فناوری (دانش و فناوری سابق)، 3 (5)، 36-66.
صفرزاده، حسین؛ جعفری، محمدسعید (1390). بررسی نقش عوامل سه شاخگی مدیریت (ساختار، زمینه و رفتار) در استقرار حراج الکترونیک(e-auction). پژوهشگر (مدیریت)، 8 (23)، 51-70.
عقیلی، سید وحید؛ قاسم زاده‌عراقی، مرتضی (1394). رسانه‌های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش‌ها. مطالعات توسعه اجتماعی، 8 (1)، 21-36.
علی­پور، پروین؛ زاهدی، محمدجواد؛ شیانی، ملیحه (1388). اعتماد و مشارکت (بررسی رابطة بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در شهر تهران). جامعه‌شناسی ایران، 10(2)، 109-135.
غلامزاده، خلیل؛ شارع‌پور، محمود (1389). رابطة عضویت در انجمن‌های داوطلبانه با میزان اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران. رفاه اجتماعی، 10(38)، 221-243.
فتحی، سروش (­1384­). بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر گرایش به ورزش در بین دانشجویان ورزشکار: (مطالعه موردی: دانشجویان ورزشکار دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران). فصلنامه تخصصی جامعه‌شناسی، 1(4)، 73- 104.
فرخ، بتول؛ شاه‌طلبی، بدری (1397). رابطه بین یادگیری خود راهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیم دانش. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 15 (29)، 148-161.
قنبرپورنصرتی، امیر؛ بای، ناصر؛ پورسلطانی‌زرندی، حسین؛ سیاوشی، محمد (1398). نقش اعتماد و معنویت در محیط کار بر رفتار تسهیم دانش کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران. مدیریت ورزشی، 11 (4)، 647-663.
کارگرشورکی، محمدحسین؛ حاجی محمدعلی جهرمی، مقداد؛ ناظری، علی؛ رشیدی، محمدمهدی (1395). بررسی از ویژگی‌های شخصیتی بر روی تسهیم دانش و رفتار کاری نوآورانه کارکنان (مورد مطالعه: پژوهشگاه صنعت نفت). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 7 (28)، 29-53.
کاظمی، مهدی؛ وحیدی‌مطالق، طیبه؛ وحیدی‌مطلق، سمانه (1393). بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 7 (23)، 107-128.
کشاورزی، علی‌حسین؛ بیگی‌نیا، عبدالرضا؛ رضائی، زهرا (1391). نقش اعتماد بین فردی با تسهیم دانش در سازمان: ستاد مرکزی شرکت ملی گاز ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 2 (2)، 109-126.
کفاشان‌کاخکی، مجتبی؛ آسمان‌دره، یاسر؛ محمدیان، زهرا (1396). سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر شکل‌گیری رفتار اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). پژوهش‌های نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی، 7 (1)، 153-173.
کفاشان‌کاخکی، مجتبی؛ کمال‌زاده، سهیلا؛ نجی، آرزو؛ رجبی، مریم (1395). پیش شرط‌ها و پیامدهای قصد اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 19 (3)، 73-97.
کلانتری، عبدالحسین؛ روشن‌فکر، پیام؛ جواهری، جلوه (1390). آثار و پیامدهای طلاق: مرور نظام‌مند تحقیقات انجام شده در ایران با تأکید بر ملاحظات جنسیتی (1390-1376). زن در توسعه و سیاست، 9 (3)، 111-131.
کیخا، فاطمه (1397). عوامل اعتماد بین فردی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش در جوامع مجازی. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (1)، 275-300.
لگزیان، محمد؛ یوسف‌پور، افسانه، تقوی، فریماه (1395). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اشتراک‌گذاری اطلاعات G2G میان سازمان‌های دولتی. مدیریت سازمان‌های دولتی، 4 (4)، 11-32.
محمودی، حسن؛ فتاحی، رحمت‌الله؛ نوکاریزی، محسن؛ دیانی، محمدحسین (1396). بررسی تأثیر عوامل شناختی-اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانشگاهی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 20 (2)، 76-107.
محمودی‌میمند، محمد؛ شهابی، مریم (1393). بررسی نقش سرمایه اجتماعی و کنترل رفتاری به عنوان عوامل تأثیرگذار بر وضعیت تسهیم دانش ضمنی میان کارکنان: بانک ملی شهر کرمانشاه. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 4 (4)، 137-152.
مدهوشی، مهرداد؛ جباری، نگین (1392). نظریه برخاسته از داده‌کاوی کیفی در به اشتراک‌گذاری دانش و طراحی مقیاس بومی آن: مطالعه موردی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (4)، 83-104.
مرتضوی، سعید؛ حکیمی، حسن؛ سودی، نعمت‌الله؛ قلی‌زاده، رضا (1390). بررسی تأثیر ادراک از عدالت و اعتماد بر طفره رفتن اجتماعی تیم‌ها در تسهیم دانش: تیم‌های تحقیق و توسعه‌ی مستقر در شهرک صنعتی طوس مشهد. مدیریت اجرایی، 3 (5)، 137-162.
مسعودی‌تفرشی، مهناز؛ ایرجی‌راد، ارسلان (1397). نقش واسطه‌ای اعتمادشناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراک‌گذاری دانش. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 43، 147-163.
میرزاده، زهراسادات؛ کشتی‌دار، محمد؛ بزم‌آرا، ابوالقاسم (1398). بررسی نقش عوامل فردی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی آموزشگاه‌های خراسان رضوی. مدیریت و توسعه ورزش، 8 (4)، 127-145.
میرزایی­اهرنجانی، حسن (1377). در جستجوی یک طرح نظری برای شناخت و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر وجدان‌کاری و انضباط اجتماعی، مجموعه مقالات دومین اجلاس بررسی راه‌های عملی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
میرزایی‌­اهرنجانی، حسن؛ مقیمی، سیدمحمد (1382). ارایه الگوی مطلوب سازمان برای سازمان­های غیر دولتی ایران با استفاده از رویکرد کارآفرینی. دانش مدیریت، (3)، 101-138.
مینویی، قاسم؛ رضایی‌دیزگاه، مراد؛ داداشی جوکندان، علیرضا (1396). تبیین نقش تعهد عاطفی و اعتمادشناختی در ارتباط بین رضایت و قصد تسهیم دانش (مطالعه موردی: بانک انصار استان گلستان). مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2 (5)، 24-37.
نارمنجی، سیدمهدی؛ ریاحی‌نیا، نصرت، نوکاریزی، محسن؛ زره‌ساز، محمد (1399). بررسی تأثیرگذاری رفتار اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 35 (3)، 605-632.
نعمتی‌انارکی، لیلا؛ نوشین‌فرد، فاطمه؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ اباذری، زهرا (1392). عوامل فردی موثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی. مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (5)، 714-725.
نوری‌کوهانی، مرضیه؛ نادی، محمدعلی (1397). رابطه ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراک‌شده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8 (20)، 127-154.
هاوکینز، دل؛ بست، راجر؛ کانی، کنت (1385). رفتار مصرف کننده. ترجمه احمد روستا و عطیه بطحایی. تهران: سارگل.
یاسینی، علی؛ شیری، اردشیر (1393). تأثیر انگیزش فردی و سرمایه‌ی اجتماعی معلمان بر تمایل آنها برای اشتراک‌گذاری دانش ضمنی و آشکار. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3 (8)، 87-113.
یوسفی‌امیری، مظاهر؛ قلی‌پور، آرین؛ عباسی، داوود؛ قربانلو، محسن (1394). بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی در تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشجویان شاغل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران). مدیریت فرهنگ سازمانی، 13 (3)، 647-665.
References
Argote, L., McEvily, B., & Reagans, R. (2003). Managing knowledge in organizations: an   integrative framework and review of emerging themes. Management Science, 49(4), 571–582.
Arksey, H. & O'Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8 (1), 19-32.
Bock, G.W. & Kim, Y.G. (2002). Breaking the Myths of Rewards: An Exploratory Study of Attitudes About Knowledge Sharing. Information Resources Management Journal, 15(2), 14-21.
Bock, G.W., Zmud, R.W., Kim, Y.G. & Lee, J.N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social–psychological forces, and organization cumate. MIS Quarterly, 29 (1), 87-111.
Cabrera, A.; Collins, W.C., & Salgado, J.F. (2006). Determinants of individual engagement in knowledge sharing, The International Journal of Human Resource Management, 17 (2), 245-264.
Choe, Jong-min. 2004. The consideration of cultural differences in the design of information systems. Information & Management, 41, 669–84.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 101-115.
Emelyanova, I. N., Teplyakova, O. A., & Efimova, G. Z. (2019). Modern evaluation methods at various levels of education. The Education and Science Journal, 21(6), 9-28.
Frost, A. (2017). Knowledge management tools. Retrieved on 28 January 2021 from http://www.knowledgemanagement-tools.net.
Giampaoli, D., Ciambotti, M., & Bontis, N. (2017). Knowledge management, problem solving and performance in top Italian firms. Journal of Knowledge Management, 21(2), 355–375.
Gobet, F. (2017). Three views on expertise: Philosophical implications for rationality, knowledge, intuition and education. Education and Expertise, 51 (3), 58-74.
Grant, R.M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17 (s2), 109-122.
Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2004). A formal knowledge management ontology: Conduct, activities, resources, and influences. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(7) 593-612.
Ipe, M. (2003). Knowledge Sharing in Organizations: A Conceptual Framework. Human Resource Development Review, 2, 337-359. https://doi.org/10.1177/1534484303257985
Jarrah, H. Y., & Alkhazaleh, M. S. (2020). Knowledge Sharing Behavior in the Curricula of United Arab Emirates Universities and Educational Organizations. International Journal of Instruction, 13(3), 1-16. https://doi.org/ 10.2933 3/iji.2020.1331a
Javaid, J., Soroya, S. & Mahmood, K. (2020). Impact of personal and organizational factors on knowledge sharing attitude of university teachers in Pakistan. The Electronic Library, 38 (2), 317-336.
Kim, S., & Hyangsoo, L. (2006). The Impact of Organizational Context and Information Technology on Employee Knowledge-Sharing Capabilities. Public Administration Review, 66: 370–85.
Kukko, M. (2013). Knowledge sharing barriers of acquisitioned growth: A case study from a software company. International Journal of Engineering Business Management, 5(8), 18 – 29.
Lee, J. (2018). The Effects of Knowledge Sharing on Individual Creativity in Higher Education Institutions: Socio-Technical View. Administrative Sciences, 8 (21), 1-16.
Lee H, Choi B. (2003). Knowledge management enablers, processes and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1):179- 228.
Lee, P., Gillespie, N., Mann, L., & Wearing, A. (2010). Leadership and trust: Their effect on knowledge sharing and team performance. Management Learning, 41 (4), 473–9.
Lin, H.F. (2006). Impact of organizational support on organizational intention to facilitate knowledge sharing. Knowledge Management Research and Practice, 4(1), 26-35.
Lin, H.F. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of Manpower, 28 (3/4), 315-332.
Lonnqvist, A. (2017). Embedded knowledge management: Towards improved managerial relevance. Knowledge Management Research & Practice, 15(2), 184–191.
Mohajan, H.K. (2019). Knowledge sharing among employees in organizations. Journal of Economic Development, Environment and People, 8 (1), 52-61.
Nguyen, T.-M.Siri, N.S. & Malik, A. (2021). Multilevel influences on individual knowledge sharing behaviours: the moderating effects of knowledge sharing opportunity and collectivism. Journal of Knowledge Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JKM-01-2021-0009. Access 4 Jul 2021.
Nelson, K.A. (2004). Consumer decision making and image theory: Understanding value-laden decisions. Journal of Consumer Psychology, 14(1-2), 28-40.
North, K., & Babakhanlou, R. (2016). Knowledge Management Tools for SMES. In Klaus North, Gregório Varvakis (Eds.): Competitive Strategies for Small and Medium Enterprises. Pp. 211-222.
Park, J., & Gabbard, J. L. (2018). Factors that affect scientists’ knowledge sharing behavior in health and life sciences research communities: Differences between explicit and implicit knowledge. Computers in Human Behavior, 78, 326-335. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.017
Sedighehm, M. M., & Ainin S. J. E. K. (2018). Effect of trust and perceived reciprocal benefit on stu­dents knowledge sharing via FB and Academic performance. The Electronic Journal of Knowledge Management, 16(1), 23-35.
Soto-Acosta P., Popa S., & Palacios-Marqués D. (2017). Social web knowledge sharing and innovation performance in knowledge-intensive manufacturing SMEs. The Journal of Technology Transfer, 42(2), 425–440.
Strech, D.; Sofaer, N. (2012). How to write a systematic review of reasons. Journal Medical Ethics, 38 (2), 121-126.
Tohidinia, Z. & Mosakhani, M. (2010). Knowledge sharing behaviour and its predictors. Industrial Management & Data Systems, 110 (4), 611–631.
Yu, T.K., Lu, L.C., & Liu, T.F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblog. Computers in Human Behavior, 26, 32-41.
Wang, Z., Sharma, N., & Cao, J. (2016), “From knowledge sharing to firm performance: a predictive
       model comparison”, Journal of Business Research, Vol. 69 No. 10, pp. 4650-4658.
Zhang, X., Gao, Y., Yan, X., de Pablos, P. O., Sun, Y., & Cao, X. (2015). From e-learning to social-learning: Mapping development of studies on social media-supported knowledge management. Computers in Human Behavior, 51, Part B, 803–811.