- اخوان، پیمان؛ باقرزاده نیری، مهدی؛ شادپور، پژمان. (1391) . تحلیل فرآیند فراموشی فعال دانشهای کهنه و قدیمی: مطالعه موردی بیمارستان شهید هاشمینژاد. مدرسعلومانسانی (پژوهشهایمدیریتدرایران)، 16(2)، 18-1.
- الزامی، عصمت؛ میرکمالی، محمد؛ دماوندی، مجید (1394). بررسی رابطه سبکهای رهبری مدیران با یادگیری سازمانی در مدارس. اندیشههای نوین تربیتی، 11(3)، 64-45.
- الیاسی، حسین. (1394). بررسی رابطه رهبری اخلاقی و یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: دیوان محاسبات کشور). کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
- امیرخانی، طیبه؛ دهقان، فریبا؛ عبدالملکی، مریم. (1394). سبک رهبری و فراموشی سازمانی: مطالعه تأثیر رهبری خدمتگزار بر فراموشی سازمانی هدفمند و ناآگاهانه. چشماندازمدیریتدولتی، 6(22)، 155-129.
- اورک، ناهید؛ ایمانی، محمدنقی؛ ناظم، فتاح. (1398). بررسی رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری در تبیین روابط بین سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی. رهبری و مدیریت آموزشی، 13(3)، ۹-۲۷.
- بادله، علیرضا؛ نعمتی، سمیه؛ حسینی، حسن. (1399). رابطه رهبری اخلاقی مدیران مدارس با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی. مدیریت مدرسه، 8(1)، 114-97.
- براتی، مهری؛ مستحفظیان، مینا؛ جعفری، سعید؛ رهبری، سمیه. (1398). طراحی مدل رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان اصفهان. مطالعات مدیریت ورزشی، 11(57)، ۲۱۷-۲۳۸.
- پورحاتمی، عاطفه؛ زارعی متین، حسن؛ حیاتی، بهزاد؛ عطایی، مهدی. (1394). بررسی اثر فراموشی سازمانی هدفمند و غیرهدفمند بر فرایند یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی). مدیریتفرهنگسازمانی، 11(4)، 1200-1179.
- تقوایی یزدی، مریم. (1394). بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی. کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و سامانه های مالی، دبی.
- جلالی فراهانی، مجید؛ صابری، علی؛ حیدری، محمد؛ جاوید، مجید (1397). تبیین رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی با چابکی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(4)، 44-35.
- حاجی عزیزی، نادیا؛ دخت عصمتی، محدثه؛ مرادی، شیما. (1388). فراموشی سازمانی: رویکردی نوین در مدیریت دانش. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 25(2)، 330-317.
- حسینپور، فاطمه؛ رسولی، منصوره؛ فضل الهی قمشی، سیف الله . (1399). سلامت سازمانی؛ و قدرت تبیین کنندگی یادگیری سازمانی و اخلاق حرفهای برای پیشبینی آن، راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 2(5)، ۱۵-۳۴.
- حسینی، سید یعقوب؛ مغدانی، رضا. (1392). اولویت بندی عوامل موثر بر فراموشی سازمانی: استفاده ازمدل تحلیل شبکهای فازی با رویکرد برنامه ریزی غیرخطی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 5(9)، 36-12.
- حیدری، شهین؛ صادقی، تابنده؛ ونکی، زهره؛ خسرو انجم، مجتبی؛ رودینی، عباس. (1392). قابلیتهای یادگیری سازمانی در پرستاران. مدیریت پرستاری، 2(4)، 63-56.۶۳
- خاکره، فتانه؛ ملکیان، فرامرز؛ سعیدیپور، بهمن؛ کاویانی, الهام. (1397). طراحی الگوی عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بر اساس نظریه داده بنیاد. تدریس پژوهی، 6(4)، 85-66.
- دوستار، محمد؛ مستقیمی، محمودرضا؛ اسماعیلزاده، محمد. (1394). رهبری اخلاقی و بررسی تأثیر ابعاد آن بر تعهد سازمانی. مطالعاتمدیریت (بهبودوتحول)، 24(79)، 45-27.
- دهقانان، حامد؛ ادیبپور، محمدرضا؛ فردوسی، شهرام؛ شجاعی، محمد حسین. (1394). بررسی و تبیین پیامدهای رهبری اخلاقی. مدیریت سازمانهای دولتی، 4(1)، 64-53.
- رجبپور، ابراهیم؛ شاکری، سعید. (1395). بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی سازمانی هدفمند. اسلام و مدیریت، 5(9و8)، 74-51.
- رستگار، سحر؛ عنایتی، ترانه. (1399). رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیات علمی دانشگاهها. اخلاق در علوم و فناوری، 15(1)، ۹۹-۱۰۷.
- سبحانینژاد، مهدی؛ شهائی، بهنام؛ یوزباشی، علیرضا. (1389). سازمان یادگیرنده (مبانینظری الگوی تحقق و سنجش). تهران: یسطرون.
- سلاجقه، سنجر، ناظری، مژگان. (1389). سازمانهاى یادگیرنده تفکرى نو در عصر مدیریت. عصر مدیریت، 4(14)، 57-52.
- سلیمی، مهدی؛ موسوی، زهره. (1398). رابطه اخلاق حرفه ای با یادگیری و فراموشی سازمانی هدفمند: نقش میانجی تسهیم دانش. اخلاق در علوم و فناوری، 14(2)، ۷۴-۸۲.
- شیروانی، علیرضا؛ جهانگیرفرد، مجید؛ صنعتیگر، هدا؛ احمدی، کبری. (1394). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄۀ ﺑﻴﻦ رﻫﺒﺮی اﺧﻼﻗﻲ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 6(4)، 34-9.
- صدری، عباس. (1397). استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(43)، 63-41.
- صفابخش، مریم؛ شریعتمداری، مهدی؛ علی آبادی، رکسانا. (1392). بررسی رابطه رهبری معنوی با یادگیری سازمانی در بین معلمان مدارس متوسطه شهر تهران. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 9(1)، 101-86.
- عسگری، ناصر؛ زارعپور نصیرآبادی، فضلالله؛ رزاقی، رویا. (1393). نقش رهبری تحول گرا در توسعهی یادگیری سازمانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(16)، 122-99.
- عمرانزاده، اسماعیل؛ خوش چهره، محمد؛ منوریان، عباس؛ علایی، حسین. (1396). تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور. مدیریت سازمانهای دولتی، 5(3)، 112-95.
- قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ رزاقی، محمد؛ معصومیکیا، فرهاد. (1399). نقش یادگیری و جو آموزش سازمانی در عملکرد شغلی: سهم متغیر ظرفیت یادگیری سازمانی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 9(1)، 174-147.
- قنبری، سیروس؛ عبدالملکی، جمال. (۱۳۹۸). نقش رهبری اخلاقی در وفاداری سازمانی با میانجی گری تعلقخاطر کاری. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 8(4)، ۱۷-۳۶.
- مالکپور لپری، کامران؛ شاهنوشی، مجتبی؛ ظفری ریگکی، انوشیروان. (1398). بررسی رابطه بین هوش و یادگیری سازمانی با فراموشی سازمانی در یکی از بیمارستان های نیروی دریایی. طب دریا، 1(4)، 237-230.
- مشبکی اصفهانی، اصغر، بستام، هادی، ده یادگاری، سعید. (1391). ارتقای عملکرد سازمانی از طریق فراموشی سازمانی هدفمند. مدیریت سلامت، 14(58)، 104-93.
- مشبکی اصفهانی، اصغر؛ ربیعه، مسعود. (1388). فراموشی سازمانی هدفمند: اکسیر رقابتپذیری در سازمانها. مدرسعلومانسانی، 13(4)، 218-193.
- مشبکی اصفهانی، اصغر؛ عندلیب اردکانی، نادر؛ عندلیب اردکانی، داود. (1390). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند: رویکردی نوین در مدیریت دانش (مطالعه موردی). مدیریتسلامت، 14(44)، 54-41.
- ملک محمدی فرادنبه، محمد؛ دهقانپور، علیرضا؛ فرقانی، حسین؛ عابدی، شاهین. (1394). تأثیر سبک رهبری اخلاقی مدیران بر قابلیت یادگیری سازمانی، کنفرانس ملی اقیانوس مدیریت، شیراز، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران.
References
- Alshammari, A., Almutairi, N. N., & Fahad Thuwaini, S. (2015). Ethical leadership: The effect on employees. International Journal of Business and Management, 10(3), 108–116.
- Antunes, H. D. J. G., & Pinheiro, P. G. (2020). Linking knowledge management, organizational learning and memory.
Journal of Innovation & Knowledge, 5(2), 140–149.
- Argyris, C., & Schon, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Asif, M., Qing, M., Hwang, J., & Shi. (2019).
Ethical Leadership, Affective Commitment, Work Engagement, and Creativity: Testing a Multiple Mediation Approach.
Sustainability, 11(16), 1–16.
- Bettis, R. A., & Prahalad, C. K. (1995). The Dominant Logic: Retrospective and Extension. Strategic Management Journal, 16(1), 5–14.
- Brown, M. E, Treviٌo, L. K. & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117–134.
- Brown, M. E., Treviño, L. K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17(7), 595–616.
- Cain, T. J., Branin, J. J., & Sherman, W. M. (2008). Knowledge management and the academy. Educause Quarterly, 31(4), 26-33.
- Cutcher, L., Dale , K., & Tyler , M. (2019). Remembering as Forgetting’: Organizational commemoration as a politics of recognition.Organizations Studies,40(2), 267-290.
- Daft, R., & Weick, K. (1984). Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems. The Academy of Management Review, 9(2), 284–295.
- David, G., & Brachet, T. (2011). On the Determinants of Organizational Forgetting. American Economic Journal: Microeconomics, 3(3), 100–123.
- De Holan, P., & Phillips, N. (2004). Remembrance of Things Past? The Dynamics of Organizational Forgetting. Management Science, 50(11), 1603–1613.
- De Holan, P., Phillips, N., & Lawrence, T. (2004). Managing organizational forgetting. Sloan Management Review, 45(2), 45–51.
- Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (2011). In praise of organizational forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 311–316.
- Farzaneh, M., Moradi, K., & Mollai, R. (2015), Investigating the effect of ethical leadership on the development of learning organization in urban high schools. New Educational Approaches, 11 (2), 58–45.
- Fernandez, V., & Sune, A. (2009). Organizational forgetting and its causes: an empirical research. Journal of Organizational Change Management, 22(6), 620–634.
- Fiol, C., & Lyles, M. A. (1985).Organizational Learning. Academy of Management Review, 10(4),803–813.
- Franco, M., & Almeida, J. (2011). Organizational Learning and Leadership Styles in Healthcare Organizations. Leadership & Organization Development Journal, 32(8), 782–806.
-
Huang, D.,
Chen, S.,
Zhang, G., &
Ye, J. (2018). Organizational forgetting, absorptive capacity, and innovation performance: A moderated mediation analysis.
Management Decision, 56(1), 87-104.
- Kalshoven, K., Den Hartog, D. N., & De Hoogh, A. H. B. (2011). Ethical leadership at work questionnaire (ELW): Development and validation of a multidimensional measure. The Leadership Quarterly, 22(1), 51–69.
- Kanungo, R. N. (2001). Ethical values of transactional and transformational leaders. Canadian Journal of Administrative Sciences, 18(4), 257−265.
- Klammer, A., & Gueldenberg, S. (2019). Unlearning and Forgetting in Organizations: A Systematic Review of Literature. Journal of Knowledge Management, 23(5), 860-888.
- Kluge, A., & Gronau, N. (2018). Intentional Forgetting in Organizations: The Importance of Eliminating Retrieval Cues for Implementing New Routines. Frontiers in psychology, 9(2018), 51- 67
- Lawrence, E. (1998). Some Thoughts on Turning a Government Organization into a Learning Organization, Research direclorate, Policy research and communications branch, public service commission.
- Marquardt, M. J. (1996). Building the Learning Organization: A Systems Approach to Quantum Improvement and Global Success.
- Nasr Esfahani, A., Radmehr, R., & Hatampoor, F. (2012). Studying the Relationship between Organizational Forgetting and Situational Leadership Style (Case of study: Qom’s Melli Bank Branches). Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(9), 102-108.
- Nonaka, I., & Takeuchi, H., A. (1994). Dynamic Theory of Organizational knowledge creation. Organization ScienceS, 1(1994), 14–37.
- Resick C. J., Hargis M. B., Shao P., & Dust S. B. (2013). Ethical leadership, moral equity judgments, and discretionary workplace behavior. Human relations, 66(7) 951 –972.
- Schüffler, A. S., Thim, Ch., Haase, J., & Kluge, A. (2020). Information Processing in Work Environment 4.0 and the Beneficial Impact of Intentional Forgetting on Change Management. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, 64(1), 17–29.
-
Shareef, R. A., &
Atan, T. (2019). The influence of ethical leadership on academic employees’ organizational citizenship behavior and turnover intention: Mediating role of intrinsic motivation.
Management Decision, 57(3), 583–605.
- Smunt, T. L. (1987). Impact of Worker Forgetting on Production Scheduling. International Journal of Production Research, 25(5), 689–701.
- Smunt, T. L. & Morton, T. E. (1985). The Effects of Learning on Optimal Lot Sizes-Further Developments on the Single Product Case. IIE Transactions, 17(1), 33–37.
- Turi, J. A., Mahmud, F. B., Toheed, H., & Sorooshian, S. (2019). Synthetic Literature review of Organizational Forgetting. Archives of Business Research, 7(4), 203-210.
- Tutar, H., Altınöz, M., & Çakıroğlu, D. (2011). Is ethical leadership and strategic leadership a dilemma? A descriptive survey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24(2011), 1378–1388.
- Walumbwa, F. O., Mayer, D. M., Wang, P., Wang, H., Workman, K., & Christensen, A. L. (2011). Linking ethical leadership to employee performance: The roles of leader–member exchange, self-efficacy, and organizational identification. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 115(2), 204–213.
- Yates, L. A. (2014). Exploring the relationship of ethical leadership with job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. The Journal of Values- Based Leadership, 7(1), 1–16.
- Zehir, C., & Erdogan, E. (2011). The association between organizational silence and ethical leadership through employee performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24(2011), 1389–1404.
- Zeng, J., & Chen, C. (2010). The Relationship between Intentional Organizational Forgetting and Organizational Innovation: The Mediating Effect of Organizational Learning Capability. School of Business Administration South China University of Technology Guangzhou, China.
- Zeng, J., & Chen, CH. (2010). The Relationship between Intentional Organizational Forgetting and Organizational Innovation: The Mediating Effect of Organizational Learning Capability. School of Business Administration South China, University of Technology Guangzhou, China.