ارائه الگوی مدیریت دانش در نظام ارزشی اسلام و مقایسه تطبیقی آن با سایر الگوهای رایج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت دانش، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 استادیار، گروه سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به دنبال ارائه الگوی مدیریت دانش در نظام ارزشی اسلام است و با تحقیق پیرامون مفهوم مدیریت دانش در اسلام به شناسایی ابعاد موضوع پرداخته است. این پژوهش با استفاده از روش‌ تحقیق کیفی گراندد تئوری یا تحقیق کیفی داده بنیاد، مصاحبه با 20 خبره (که از خبرگان در مبحث مدیریت دانش و همچنین مبانی دینی می‌باشند و رشته تحصیلی آنها مرتبط با حوزه مدیریت اسلامی، مدیریت دانش، علوم قرآن و حدیث و حوزوی است) انجام شده که در کدگذاری باز، 195 گزاره مرتبط استخراج گردید و در مرحله کدگذاری محوری با دسته‌بندی به 39 مقوله تقسیم شد و در کدگذاری انتخابی 8 بعد کلی استخراج شده و الگوی نهایی پژوهش طراحی گردید. این الگو شامل هشت بعد کلی شامل: اهداف دانشی متعالی، ارزیابی عقلانی، کشف دانش، اکتساب هدفمند، توسعه دانش نافع، نشر حداکثری دانش، ثبت دانش و به‌کارگیری با عمل جهادی و تکلیف گرا است. در پایان نیز مقایسه تطبیقی بین الگوی پیشنهادی و الگوهای رایج مدیریت دانش در دنیا انجام شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a model of knowledge management in the Islamic value system and comparatively comparing it with other common models

نویسندگان [English]

  • Majid Haji Esmaeili 1
  • Hamid Haji Molla Mirzaee 2
1 Master of Knowledge Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study seeks to provide a model of knowledge management in the Islamic value system and with careful research on knowledge management in Islam to identify the issue and using one of the methods of qualitative research called grounded theory or qualitative data research, interview of 20 experts (Who are experts in the field of knowledge management as well as religious principles and their field of study is related to the field of Islamic management, knowledge management, Quranic sciences, hadith and seminary) which was done in open coding, 195 related statements were extracted and in The axial coding stage was divided into 39 categories and 8 general dimensions were extracted in the selected coding and the final pattern was designed. This model includes eight general dimensions: the goals of transcendent knowledge, rational evaluation, knowledge discovery, purposeful acquisition, development of beneficial knowledge, maximum dissemination of knowledge, knowledge recording and application with jihadist and task-oriented action. Finally, a comparative comparison was made between the proposed model and common patterns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • basics of Islamic knowledge management
  • Islamic knowledge management model
-        قرآن کریم، ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی
-        نهج‌البلاغه، ترجمه دکتر شهیدی.1373. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
-        ابطحی، سیدحسین؛ صلواتی عادل (1385). مدیریت دانش در سازمان، انتشارات پیوند نو، تهران.
-        اخوان، پیمان؛ خادم الحسینی، سید پیمان (1392). تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام دوفصلنامه مدیریت اسلامی. سال 21، شماره 2، صص 126-99.
-        استراس، آنسلم و جولیت کوربین (1385) اصول روش تحقیق کیفی، بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول، ص 17.
-        الوانی، سیدمهدی؛ ناطق، تهمینه؛ فراحی، محمدمهدی (1386). نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره پنجم، بهار، 35-7.
-        انواریرستمی، علی اصغر؛ شهائی، بهنام (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره اول، شماره دوم، بهار و تابستان، 3-18.
-        ایدلخانی، یاسمن، اخوان، پیمان (1398). مدل ترکیبی مدیریت دانش و اقتصاد مقاومتی، فصلنامه مدیریت بحران، دوره 5 شماره 2
-        باقرزاده، اصغر، احمدوند، علی محمد (1398). نظریه مدیریت دانش اسلامی، فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، شماره 15.
-        پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش و ادیب حاج باقری، محسن (1389). روش‌های تحقیق کیفی، تهران: مرکز نشر علوم پزشکی، انتشارات بشری، چاپ دوم.
-        تامس دانپورت ولارنس پرو ساک. (1379). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران: نشر ساپکو.
-        حمزه پور، مهدی، مجتبی، جوادی (1394). تبیین و مقایسه مبنای نظری مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب، فصلنامه تحقیقات علوم بنیادین علوم انسانی، شماره 4.
-        جندقی، غلامرضا، فلاح، محمد رضا (1389). کاربرد آمار در پژوهش. قم: نشر رنگ آسمان
-        رضاییان، علی، (1381). نقش مدیر عالی دانش در مدیریت دانش، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت شماره 4 صص 57-78.
-        زارع، فضل الله، (1387)، معرفی سیستم مدیریت دانش، تهران: نشر علوم.
-        قادرزاذه، داود (1398). تبیین فرایند مدیریت دانش در آموزه‌های اسلامی، فصلنامه مدیریت فراگیر، دوره 5، شماره 1.
-        قلیجلی، بهروز. (1388). مدیریت دانش. تهران. سمت.
-        دالکر، کیمیز، (1392). مدیریت دانش در تئوری و عمل، ترجمه زرگرپور. تهران، نشر مپنا.
-        منطقی، محسن؛ اکبری، ظاهر. (1392) مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی. اسلام و پژوهش های مدیریتی سال 3. شماره اول. پیاپی ۷. صص ۷۶-۵۹
-        موسی خانی، م. مانیان، ا.، اخگر، ب.، جوادی آملی، م.، و نعمتی شمس آباد، ح. (1393)مدیریت دانش دین بینان: طرح مسئله مدیریت دانش در تمدن دینی اسلام و مدیریت. سال ۲. شماره 4
-        موفق، حسن، هاشمزاده، غلامرضا، دشمن زیاری، اسفدیار. (1398). مدیریت دانش ایرانی اسلامی بر اساس آموزه‌های دین اسلام و فرهنگ ایران، مدیریت فرهنگی شماره 13 صص 39-58
-        نعمتی شمس آباد،حسنعلی. (1393). ازمبانینظری تا نظریه های مدیریت دانش: بسط مدلمفهومی تأثیرپذیری مدیریت دانش از تئوری دانش. اسلام و مدیریت. سال ۲. شماره ۵. صص7-۳۳ 
References
-          Baskerville, R. & A. Dulipovici (2006), "The Theoretical Foundations of Knowledge Management", Knowledge Management Research & Practice 4, pp.83-105.
-          Burn, & Grove. (1999), "Understanding nursing research",2ed,Philadelphia W.B Saunders.
-          Deetz, S. (1996, March-April), "Describing Differences in Approaches to Organization Science: Rethinking Burrell and Morgan and Their Legacy",Organization Science, 7(2), pp.191-207.
-          Rofiaty, (2020),Journal of modelling in Management,14(3).
-          Hislop, D. (2009), Knowledge Management in Organization: Acritical Introduction, New York:   Oxford University Press.
-          Muhamadul Bakir, H. Y. (2011), "Islamic Conceptualisation of Knowledge Management", American Journal of Economics and Business Administration, 3(2), pp.363-369.
-          Nurdin Yusuf, (2020), International Journal of Knowledge Manegement Studies 11 (1),59-80.
-          Nonaka & Takeuchi (1995), The Knowledge Creating Company: how Japanese Gmpanies Create the dynamics of innovcction, New York: Oxford University Press, p.284.
-          Strauss,Anselm L.,& Corbin,Juliet(1990),Basics of Qualitative Reasearch Grounded Theory Procedures and Techniques,Sage.
-          Wiig, K. (2004), People-Focused Knowledge Management: How Effective Decision Making Leade to Corporate Success, MA: Elsevier Butterworth-Heinemann.