رابطه فرهنگ سازمانی با اقدامات مدیریت دانش در نظام قضایی کشور (نمونه پژوهش: دادگستری شهرستان مشهد)

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم قضایی، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دادگستری، دانشگاه علوم قضایی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق، بررسی رابطه ویژگی­های فرهنگی سازمان با اقدامات مدیریت دانش در دادگستری شهرستان مشهد می‌باشد. این تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل کلیه قضات دادگستری مشهد بود که تعداد آنها 160 نفر می‌باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 113 نفر تعیین شد و افراد نمونه با روش نمونه‌گیری نوع تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه فرهنگ سازمانی استانداردشده مدل دنیسون (2000) و پرسشنامه مدیریت دانش مستخرجِ از پایان‌نامه حسینی (1385) استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری شامل مدل بیرونی و   درونی استفاده شد. برای این منظور از نرم‌افزارهای آماری SPSS18  و نرم‌افزار مدل یابی معادلات ساختاری  SMART PLS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد فرهنگ سازمانی با اجرای مؤثر اقدامات مدیریت دانش شامل؛ خلق دانش، توسعه دانش، نشر دانش، به‌کارگیری دانش، ارزیابی دانش و ذخیره دانش رابطه مثبت و معنی‌داری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management Measures in the Country's Judicial System (Case Study: Justice of Mashhad City)

نویسندگان [English]

  • Hadi Ramazanian Fahandary 1
  • Seyed Ali Reza Khatibi 2
1 Assistant Professor, Department of Management, University of Judicial Sciences, Tehran, Iran.
2 Master of Management, University of Judicial Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the relationship between the cultural characteristics of the organization and knowledge management measures in the justice of Mashhad city. This research is descriptive-analytical. The statistical population consisted of 160 judges at justice of Mashhad city. The sample size was 113 according to Morgan's table and the sample was selected by stratified random sampling method. To collect the data, a standardized organizational culture questionnaire of Denison model (2000) and an extracted knowledge management questionnaire from Hosseini's thesis (2006) were used. In order to analyze the data, structural equation model including external model and internal model was used. For this purpose, SPSS18 statistical software and SMART PLS structural equation modeling software was used. The results showed that the dimensions of organizational culture have a positive and significant relationship with the effective implementation of knowledge management measures including knowledge creation, knowledge development, knowledge sharing, knowledge application, knowledge evaluation and storing knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Culture
  • Denison Model
  • Knowledge Management
  • Justice of Mashhad City
-        پروست، گبلبرت، استفان روب، و کای رومهاردت(1385)، مدیریت دانش. ترجمه علی حسینی خواه. تهران، سیطرون.
-        جلالی بردر، احمد رضا(1394)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه های بجنورد( دانشگاه بجنورد، آزاد و پیام نور)، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
-        چیاشن چن، اوگیواراناوکی؛ نایرپرابا، یانگرون(1396)، مدیریت دانش، ترجمه مهمیار حسنی، محمدرضا حسنی و پایدار،  تهران: نشر نوین.
-        خادمی زاده، شهناز؛ فرج پهلو، عبدالحسین و محمدی، زینب (1398)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی، (نمونه پژوهش: دانشگاه شهید چمران اهواز)، نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی،  سال دوم، شماره 6: صص 137-111.
-        رمضانی نژاد، رحیم؛ شفیعی، شهرام و آسایش، لیلا (1397)، تأثیر فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمان با میانجیگری مدیریت دانش در اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال ششم، شمارة 2 (26 پیاپی)، صص 122-111.
-        فدائی غلامرضا ، نقشینه نادر  و اندایش سیف اله(1397)،بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه تهران، فصلنامه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، دانشگاه شهید چمران اهواز، تابستان، شماره پیاپی 24 ، صص  128-103.
-        قادری، سیاه بیدی؛ جعفری، مریم؛ فامیل روحانی، علی اکبر(1395). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی. ش 22 (1) : 120 - 95 .
-        معظم زاده، عبدالخلیل و صالحی امیری، سید رضا (1396)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در میان کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال ششم، شماره بیست و پنجم، زمستان، صص 434 - 4.
 
References
-      Aboramadan, M., Albashiti, B., Alharazin, H. and Zaidoune, S. (2019), "Organizational culture, innovation and performance: a study from a non-western context", Journal of Management Development, Vol. 39 No. 4, pp. 437-451.
-      Ajmal, M.M. and Koskinen, K.U. (2008), “Knowledge transfer in project-based organizations: an organizational culture perspective”, Project Management Journal, Vol. 39 No. 1, pp. 7-15.
-      Al Saifi, S. A., (2015). Positioning organizational culture in knowledge management research. Journal of Knowledge Management, 19 (2): p. 164-189.
-      Allameh, S. M., Zare, S. M., & Davoodi, S. M. R. (2010). Examining the impact of KM enablers on knowledge management processes. Procedia Computer Science, 3, 1211-1223.
-      Attar, M.M. (2020). Organizational Culture, Knowledge Sharing, and Intellectual Capital: Directions for Future Research. International Journal of Business and Economics Research. Vol. 9, No. 1, pp. 11-20. doi: 10.11648/j.ijber.20200901.12.
-      Cameron, K.S. & Quinn, R.E (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Addison-Wesley Publishing Company.
-      Ceptureanu S.I. (2016) Knowledge and knowledge management, International Conference KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATION, Vol. XXII No 1.
-      Chang, C. L. H., & Lin, T. C. (2015). The role of organizational culture in the knowledge management process. Journal of Knowledge Management, 19(3), 433-455. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2014-0353.
-      Dadzie, Charlene A., Winston, Evelyn. M., & Dadzie, Kofi Q. (2012). "Organizational culture, competitive strategy, and performance in Ghana Charlene". Journal of African Business, 13(3), 172-182. DOI: 10. 1080/15228916. 2012. 727737.
-      Dalkir, K., (2011). Knowledge Management in Theory and Practice. Cambridge, Mass., UNITED STATES: MIT Press.
-      DeLong DW, Fahey L.(2000). Diagnosing cultural barriers to knowledge management. Academy of Management Executive 14: 113–127.
-      Denison, D. R. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change. The handbook of organizational culture. London: John Wiley & Sons.
-      Denison, D. R., & Adkins, B. (2007). An Action Learning Approach to Organizational Culture: Rethinking the Balance Between Action and Learning: In Dulworth, M and Bordonaro F. (Eds), From Promise to Payoff. The Art and Science of the Learning Organization, Sanfrancisco: Jossey Bass.
-      Donate, MJ, Guadamillas, F (2010) The effect of organizational culture on knowledge management practices and innovation. Knowledge and Process Management 17(2): 82.
-      Evans, M., Dalkir, K. and Bidian, C.( 2014), A Holistic View of the Knowledge Life Cycle: The Knowledge Management Cycle (KMC) Model, Electronic Journal of Knowledge Management Vol. 12, No. 2, 85-97,
-      Karamitri, I.; Kitsios, F.; Talias, M.A.(2020), Development and Validation of a Knowledge Management Questionnaire for Hospitals and Other Healthcare Organizations. Sustainability, 12, 2730.
-      Kianto, A. & Vanhala M., and Pia Heilmann. (2018). The impact of knowledge management on job satisfaction. Journal of Knowledge Management. 20 (4), 621-636, © Emerald Group Publishing Limited, ISSN 1367-3270.
-      Knowledge Management Practices and Innovation, Knowledge and Process Management Volume 17 Number 2 pp 82–94 , DOI: 10.1002/kpm.344.
-      Li Bing, Zhang, J. & Zhang X. (2013). Knowledge management organizational culture: an exploratory study, creative and knowledge scocity. International Scientific Journal, 3(1), 65- 77.
-      Nisara Tahir M, Prabhakarb G. (2019). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations. Journal of Business Research, 94, 264–272. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/jbusres.
-      Paulen D. & Mason, D. (2002). New Zealand Knowledge Management: Barriers and Drivers of Knowledge Management Vptak. Journal of Knowledge Management, Vol 8, No 5.
-      Pérez López, Susana, José Manuel Montes Peón, and Camilo José Vázquez Ordás.(2004). “Managing Knowledge: The Link between Culture and Organizational Learning.” Journal of Knowledge Management 8 (6): 93–104.
-      Rashid M. S. and Bin Yeop N.K. (2020). The Effect of Organizational Culture on Knowledge Management and Managerial Performance of Government Department in Dubai, European Journal of Multidisciplinary Studies, January – April ,Volume 5, Issue 1, 47-52.
-      Schein, E. H., (2010). Organizational culture and leadership. Vol. 2: John Wiley & Sons.
-      Shonubi A. O and Akintaro, A.A.(2016), The Effect of Organizational Culture on Organizational Economic Performance, Organizational Behaviour 93 , 39930-39935.
-      Singh, P. K. (2017). A Study of infrastructure and organization learning: Rethinking knowledge performence perspective. People : International Journal of Social Sciences, 61-77.
-      Syahruddin, S., Hermanto, H., & Wardini, A. K. (2020). The Influence of Communication, Training, and Organizational Culture on Employee Performance. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 16(2), 171-181.
-      Szczepańska-Woszczyna, K. (2014). The Importance of Organizational Culture for Innovation in the Company. Forum Scientiae Oeconomia, 2(3), 27-39.
-      Tseng, S. M.(2010). The correlation between organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of Knowledge Management, 14(2), 269-284.
-      Wei, Y., & Miraglia, S. (2017) Organizational culture and knowledge transfer in project-based organizations: Theoretical insights from a Chinese construction firm. International Journal of Project Management, 35(4), 571-585.
-      Wei, Z. (2005), The Impact of Organizational Culture, Structure, and Strategy on Knowledge Management Effectiveness and Organizational Effectiveness, UMI Dissertation Services, ProQuest, Minneapolis, MN.
-      Zheng, W. (2005). The impact of organizational culture, structure, and strategy on knowledge management effectiveness and organizational effectiveness. University of Minnesota.