ارائه مدل مدون‌سازی دانش ضمنی منابع انسانی و شناسایی موانع پیاده‌سازی آن در اداره کل امور اقتصادی و دارایی همدان

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 داﻧﺸﺠوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشکده مهندسی پیشرفت، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻢ و ﺻﻨﻌﺖ ایران، تهران، ایران

چکیده

پژوهش تغییر پارادایم از حوزه مدیریت منابع انسانی به مدیریت سرمایه‌های انسانی، اهمیت بهره‌گیری از دانش‌های ضمنی منابع انسانی را دوچندان کرده است. مستندسازی، مدیریت دانش و تجارب منابع انسانی خبره و بهره‌گیری از آن‌ها برای تحقق اهداف سازمان‌ها، نیازمند شناسایی فرآیند مدون‌سازی دانش است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و انجام مصاحبه‌ با مدیران اصلی، پایه، میانی و ذی‌حسابان اداره کل دارایی و امور اقتصادی همدان و با روش نمونه‌گیری قضاوتی به این سؤال پاسخ داده می‌شود که مدل مدون‌سازی دانش ضمنی در این اداره کل و راه‌کارهای اجرایی برای پیاده‌سازی آن چگونه است. تحلیل داده‌های گردآوری‌شده از تعداد 20 مصاحبه به شیوه تحلیل مضمون، به شناسایی تعداد 186 تِم فرآیند مدون‌سازی دانش ضمنی و تعداد 31 تِم موانع پیاده‌سازی این فرآیند منجر شد. پس از طبقه‌بندی تم‌ها، مراحل فرآیند مدون‌سازی دانش ضمنی شامل شناسایی یا کشف دانش ضمنی، استخراج یا کسب دانش ضمنی، ثبت و ذخیره دانش ضمنی، تسهیم دانش ضمنی و کاربست دانش ضمنی شناسایی شد. همچنین اقدامات موردنیاز و پیشنهادهایی در تحقق هر کدام از مراحل مذکور ارائه شدند. در نهایت، موانع مدون‌سازی دانش ضمنی، شناسایی و راه‌کارهایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An implicit knowledge codification model and identify barriers to its implementation in Hamadan Administration of Economic Affairs and Finance

نویسندگان [English]

  • Ruhollah Sohrabi 1
  • Ali Asghari Sarem 2
  • Faezeh Ezzati Arasteh 3
1 Assistant Prof., Faculty of Economic & Social Science, University of Bu Ali Sina, Hamedan, Iran
2 Assistant Prof., Faculty of Management and Accounting, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 PhD Student Science and Technology Policy Making, Faculty of progress Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

The paradigm shift from human resource management to human capital management has doubled the importance of exploitation the tacit knowledge of human resources. Documenting and managing knowledge of expert human resources and exploitation them to achieve the goals of organizations requires identifying the process of knowledge codification. In this study, using the qualitative research approach and interviewing the top, basic, middle managers and accountants of Hamadan Ministry of Economic Affairs and Finance by non-probability sampling.This question will be answered what is the applicable model implicit Knowledge of Human Resources and Implementation Strategies in this office. The analysis of data collected from 20 interviews through content analysis led to the identification of 186 thems knowledge coding processes and 31 thems barriers to implementation. After classifying themes, the stages of the tacit knowledge coding process including identifying or discovering tacit knowledge, extracting or acquiring tacit knowledge, recording and storing tacit knowledge, tacit knowledge sharing, and tacit knowledge application were identified. The required actions and suggestions were also made in realizing each of these steps. Finally, the barriers to implicit knowledge codification, identification and solutions were proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • Implicit knowledge
  • Codification
  • Administration of Economic Affairs and Finance
  • Hamadan
  • آرمسترانگ، مایکل (1384). مدیریت راهبرد‌ک منابع انسان. ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • حاجی‌زاده، پیمان، سرداری، احمد (1397). تأثیر مدیریت دانش بر بهبود عملکرد نوآورانه سازمان با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: هولدینگ تولید محصولات پتروشیمی قائد بصیر(. فصلنامۀمدیریتراهبردیدانشسازمانیدانشگاهجامعامامحسین)ع(، سال اول، شماره 4، پاییز 1397، 63-93
  • خواستار، حمزه (1388). ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. روش‌شناسی علوم انسانی، شماره 58؛ 161-174.
  • دهقان، حسن (1393). نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمان­ها، فصلنامه رشد فناوری، سال دهم، شماره 39، صص 52-44.
  • مکوندی، محمد، مهرعلیزاده، یدالله، حسین‌پور، محمد (1398). آسیب‌شناسی شیوه مستندسازی دانش فنی کارکنان و مدیران شرکت‌های تولیدی منطقه آزاد اروند، مجله مدیریت توسعه و تحول 22-11

 

References

Akhavan, P., Shahabipour, A., Hosnavi, R. )2018(. A model for assessment of uncertainty in tacit knowledge acquisition. J. Knowl. Manag. 22, 413–431. https://doi.org/10.1108/JKM-06-2017-0242.

Alwis, R. S.de; Hartmann, E. (2008). The use of tacit knowledge within innovative companies: Knowledge management in innovative enterprises. Journal of Knowledge Management, 12(1), 133–147.

Ashouraie, M., Jafari Navimipour, N. (2015). Priority-based task scheduling on heterogeneous resources in the Expert Cloud. Kybernetes, 44(10), 1455e1471.

Chergui,W; Zidat,S; Marir, F. (2018). An Approach to the Acquisition of Tacit Knowledge Based on an Ontological Model, Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences, Available online 17 September 2018.

Davenport, T.H., Prusak, L. (1998).Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA, USA, 1998.

Davoudi, S. M. M. & Kaur, R. (2012). The Mutual Linkage between Human Resource Management and Knowledge Management. Arth Prabhand: A Journal of Economics and Management, 1, 13–29.

Fernandez-Muniz, B., Montes-Peon, J.M., Vazquez-Ordas, C.J. (2007). Safety management system: Development and validation of a multidimensional scale. Journal of Loss Prevention in the process industries 20, 52–68.

Floyde, G. Lawson, S. Shalloe, R. Eastgate, M. D’Cruz. (2013). The design and implementation of knowledge management systems and e-learning for improved occupational health and safety in small to medium sized enterprises, Safety Science, 60 (2013) 69–76

Handzic, M. (2006). Knowledge management in SMEs. CACCI Journal 1, 1–11. Hawke, G., 2000. Factors Influencing Active Learning in Small Enterprises. Adult Education Research Conference (AERC) 2000.

Hoffman, H., Sheriff-k., m. L. (2005). Social capital, Knowledge Management and sustained a superior performance. Journal of Knowledge Management, p 93-100.

Johnson,T.L; Fletcher, S.R., Baker, W; Charles, R.L. (2019), How and why we need to capture tacit knowledge in manufacturing: Case studies of visual inspection, Applied Ergonomics, 74 , 1–9.

Kakabadse, N.K., Kouzmin, A., Kakabadse, A. (2001). From tacit knowledge to knowledge management:leveraging invisible assets. Knowl. Process. 8, 137–154.

Kane, B; Crawford, J; Grant, D. (1999). Barriers to effective HRM. International Journal of Manpower, 20(8), 494-516.

Lemos, B., Luiz, J. (2012). Fatores relevantes à transferência de conhecimento tácito em organizações: um estudo exploratório. Revista Gestão e Produces, 19,3.

Liu, J., Liu, L., Xue, Y., Dong, J., Hu, Y., Hill, R., Guang, J., Li, C. (2017). Grid workflow validation using ontology-based tacit knowledge: A case study for quantitative remote sensing applications. Comput. Geosci. 98, 46–54. https://doi.org/10.1016/j.cageo.2016.10.0

Nonaka I., Takeuchi H. (1995). “The Knowledge Create the Dynamics of innovation”, Oxford Univ. Press, Oxford, UK.

Olaisen, J; Revang, O. (2018). Exploring the performance of tacit knowledge: How to make ordinary people deliver extraordinary results in teams, International Journal of Information Management ,43, 295–304.

Ozmen, F. (2010). The capabilities of the educational organizations in making use of tacit knowledge, Procedia Social and Behavioral Sciences, 9 ,1860–1865.

Podgorski, D. (2010). The use of tacit knowledge in occupational safety and health management systems. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE), 16 (3), 283–310.

Polanyi, M. (1996). The Tacit Dimension, Routledge & Kegan Paul, London.   

Roberto do Rosário,C., Mahlmann Kipper, L.,Frozza, R., Marian, B). 2015). Modeling of tacit knowledge in industry: Simulations on the variables of industrial processes, Expert Systems with Applications, 42 (2015) 1613–1625.

Turner, S; Higginson ,J, Oborne, C.A; Rebecca E. Thomas ,Angus I.G. Ramsay, Naomi J. Fulo . (2014). Codifying knowledge to improve patient safety: A qualitative study of practice-based interventions, Social Science & Medicine, 113, 169-176.

Swan, S & Preston. (1999). Knowledge management, the next fad to forget people ?,Proceedings of the 7th European Conference on Information Systems ,Copenhagen.