ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی با اصالت

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تهران و کارشناس ارشد کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد. تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‏ شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مدیریت دانش اجتماعی فصل مشترک میان مدیریت دانش اجتماعی و سرمایه اجتماعی است که نقش مهمی را در استخراج دانش نهان اجتماعی بازی می‏کند، لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه­های مدیریت دانش اجتماعی است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. همچنین در مجموع 44 منبع از 258 منبع برای انجام فراترکیب نهایی انتخاب شد که 224 کد، 25 مفهوم و 8 مقوله از آن­ها استخراج و با استفاده از نرم‏افزار آماری اِکسل 2016 به تجزیه و تحلیل آن‏ها پرداخته شد. یافته­ها نشان داد که مؤلفه­های مدیریت دانش اجتماعی شامل سرمایه فکری (انسانی، ساختاری و ارتباطی)؛ سرمایه اجتماعی (ساختاری، شناختی و رابطه­ای)؛ مدیریت دانش (ابعاد دانش، انواع دانش، فرآیندهای مدیریت دانش، تبدیل دانش، اکوسامانه دانش و موانع آن)؛ ارتباطات (جمعی و فردی)؛ یادگیری (فردی، جمعی و سبک‏های یادگیری)؛ رهبری (مهارت­های مدیریتی و سبک­های مدیریتی)؛ فرهنگ (اعتماد و علاقه و انگیزه)؛ و فناوری (رسانه­های جمعی، وب معنایی، نرم­افزارهای اجتماعی و سامانه­های مدیریت اطلاعات و دانش) است. همچنین یافته‏ها نشان داد که  مدل مفهومی مدیریت دانش اجتماعی متشکل از مؤلفه­های دانش، سرمایه اجتماعی و فکری است که عوامل ارتباطی، فرهنگی، فناوری و رهبری نیز در آن دخیل هستند و تمام این عوامل بر روی هم اثرگذار هستند. درکل می‏توان گفت که مدل مفهومی ارائه شده می‏تواند برای ارزیابی عوامل موفقیت مدیریت دانش اجتماعی در سازمان‏ها کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the Conceptual model of the Social Knowledge Management using Meta Synthesis Method

نویسندگان [English]

  • Ali Sharafi 1
  • Alireza Noruzi 2
  • Mohammadreza Esmaeili Givi 3
  • Jalil Heidary Dahooie 4
1 Ph.D. student of Information and Knowledge Management, University of Tehran, and Master of Science in Central Library of Shahed University
2 Associate Professor of Information and Knowledge Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of governmental management, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Associate Professor of Industrial management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Social knowledge management is an intersection between social knowledge management and social capital that plays an important role in extracting implicit social knowledge. The purpose of this research is to manage the social knowledge management of social network users. This research is an applied research that is done with meta-synthesis. To analyze the data, seven step-by-step methods of Sandloski and Baruso have been used. A total of 44 sources out of 258 sources were selected for the final meta-synthesis from which 224 codes, 25 concepts, and 8 categories were extracted and analyzed using Excel 2016 statistical software.The findings showed that the components of social knowledge management include intellectual capital (human, structural and communication); social capital (structural, cognitive and relational); knowledge management (knowledge dimensions, knowledge types, knowledge management processes, knowledge conversion, knowledge ecosystem and its obstacles); communications (personal and collective); learning (individual, collective and learning styles); leadership (management skills and management styles); culture (trust and interest and motivation); and technology (social media, semantic web and information and knowledge management systems). Also, findings showed that the knowledge and the social and intellectual capitals are components of the conceptual model of social knowledge management and this model is affected by communication, culture, technology and leadership factors and there are interactions between all of the above-mentioned elements. Generally, it can be said that the proposed conceptual model can help to evaluate the success factors of social knowledge management in organizations.

Keywords: Knowledge, Knowledge Management, Social Knowledge, Social Knowledge Management

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Knowledge Management
  • Social Knowledge
  • Social Knowledge Management
برات‏دستجردی، نگین و صابری، سمیه. (1391). بررسی رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت و افسردگی در دانشجویان دانشگاه‌های پیام‏نور شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، 10 (5)، 332-341.
پیران‏نژاد، علی. (1395). فراتحلیلی بر پژوهش‏های مدیریت دانش در سازمان‏های دولتی ایران. مدیریت دولتی، 8(2)، 299-324.
حسن­­زاده، محمد. (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساخت­ها. تهران: کتابدار.
خدیور، آمنه و الهی، شعبان (1388). مدیریت راهبردی دانش از نظریه تا اجرا. تهران: جهاد دانشگاهی.
ربیعی، علی و معالی، مهناز. (1391). مدیریت دانش، فرایندها، رویکردها، به­کارگیری دستنامه پیاده‌سازی. تهران: تیسا.
ریاحی، آسیه. (1389). استفاده از تحلیل شبکه‌های اجتماعی در طراحی و پیاده‌سازی سامانه مدیریت دانش. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی.
زعفریان، رضا، اسماعیل‌زاده، مونا و شاهی، نساء. (1387). ارائه الگوی پیاده‌سازی مدیریت دانش درکسب و کارهای کوچک و متوسط. فصل‌نامه توسعه کار آفرینی، 1(2)، 17-29.
شهابی، علی، آراسته، فرزانه و امامی، فائزه. (1393). مدیریت دانش اجتماعی در شبکه­های دانش­بنیان. پارک فناوری پردیس، 11(37)، 3-7.
صیدایی، اسکندر، احمدی شاپورآبادی، محمدعلی و معین‌آبادی، حسین. (1388). دیباچه‌ای بر سرمایه اجتماعی و رابطه آن با مؤلفه‌های توسعه اجتماعی در ایران. راهبرد، 19، 188- 225.
عباس‌زادگان، حسین. (1385). مدیریت دانش در خلق ارزش برای مشتری، مجله مدیریت، 109، 56-77.
علیزاده، مهدی. (1395). تحلیل جامعه‌شناختی اجتماعات مجازی و رابطه آن­ها با اجتماعات محلی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی فیس‌بوک). پایان­نامه دکتری رشته جامعه­شناسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
کریمی، ترلان. (1392). ارائه مدلی ساختاری جهت بررسی تأثیر اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی؛ (مورد مطالعه: شرکت پتروشیمی). پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت - مدیریت صنعتی. دانشکده علوم مهندسی دانشگاه علم و هنر یزد.
محمودی، فروغ. (1391). بررسی وضعیت مدیریت دانش سازمان‌های فرهنگی؛ مطالعه موردی: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (علم اطلاعات و دانش‌شناسی) - علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء.
مظاهری، مهسا. (1395). رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در بین کارکنان دانشگاه ملایر. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
مک‏کوئیل، دِنیس. (1382). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‏ها. چاپ اول.
میرائی اسکوئی، معصومه. (1395). بررسی نقش رسانه اجتماعی بر نوآوری سازمانی با نقش واسط مدیریت دانش. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور استان فارس، مرکز پیام نور شیراز.
میرحیدری، اشرف، عابدی، احمد، هویدا، رضا و سیادت، علی. (1391). فراتحلیل تأثیر فرهنگ سازمانی براستقرار مدیریت دانش در سازمان‌های ایران (1391-1380) تفاوت‌های تحقیقات در روش، ابزار، نمونه‌گیری و تحلیل. رویکردهای نوین آموزشی، 7(2)، 77-96.
هومن، حیدرعلی. (1392). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش عملی. تهران: سمت؛ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
References
Bandyopadhyay, S, Banerjee, S,  Bardhan, A, Dey, P and  Das, S. (2015). A social knowledge management framework for harnessing collective knowledge capital of senior citizens. 12th International Conference on Intellectual Capital Knowledge Management and Organisational Learning, ICICKM 2015; The Institute for Knowledge and Innovation Southeast Asia (IKI-SEA) of Bangkok UniversityBangkok; Thailand; 5 November 2015 through 6 November 2015; Code 119235.
Bandyopadhyay, S, Banerjee, S,  Bardhan, A, Dey, P.  Das, S. and Mandal, K. S. (2017). A Social Knowledge Management Platform for Universal PrimaryEducation Online. Book Chapter of Harnessing Social Media as a Knowledge Management Tool. IGI Global.
Barben, john, (2005). Social knowledge, why I believe knowledge is constructed, emergent, ephemeral and tied to a community, available at: http://denham. typepad.com
Bench, S., & Day, T. (2010). The user experience of critical care discharge: a meta-synthesis of qualitative research. International journal of nursing studies, 47(4), 487-499.
Dahalin, Zulkhairi Md . et. Al (2015). Current Practices OF Virtual Community and Their Influence on Social Cohesion, Proceedings of the 5th International Conference on Computing and Informatics, ICOCI 2015, 11-13 August, 2015 Istanbul, Turkey. Universiti Utara Malaysia (http://www.uum. edu.my ).
Izabela Ścibiorska-Kowalczyk. (2015). CONSUMPTION OF CULTURAL GOODS AND SERVICES. Forum Scientiae Oeconomia, 3(1), 20-29.
Jha, A.K and Jain, V. (2016). managing social knowledge management: Balancing the gatekeeping vs. crowdsourcing requirements. Harnessing Social Media as a Knowledge Management Tool, 210-229.
Jung ,Eun Hwa and S. Shyam Sundar (2016) Senior Citizens on Facebook: How do they Interact and Why?, Computers in Human Behavior,Volume 61,August 2016, 27-35.
Jung Hoon Sohn. (1992). Social Knowledge as a Control Mechanism in International Technology Transactions: The Japanese Case. A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in Management, UNIVERSITY OF CALIFORNIA Los Angeles.
Kubo, Lzumi and Ayse Saka, Helmhout. (2002). An inquiry into the motivations of knowledge workers in the Japanese financial industry. Journal of Knowledge Management, 6(3), 262-271.
Laszlo, K. C., & Laszlo, A. (2002). Evolving knowledge for development: The role of knowledge management in a changing world. Journal of Knowledge Management, 6(4), 400–412. doi:10.1108/13673270210440893
Laszlo, K., & Laszlo, A. (2006). Fostering a sustainable learning society through knowledge based development. In Proceedings of the 50th Annual Meeting of the ISSS. Sonoma State University.
Lahtinen, J. (2013). Local social knowledge management: A case study of social learning and knowledge sharing across organizational boundaries. Journal of Information Science Volume 39, Issue 5, Pages 661-675.
Limaye, RJ, Deka, S, Ahmed, N & Mwaikambo, L. (2015). Designing eLearning courses to meet the digital literacy needs of healthcare workers in lower- and middle-income countries: Experiences from the Knowledge for Health Project. Knowledge Management & E-Learning, 7(4), 600-615.
Limaye, R.J., Sullivan, T.M., Dalessandro, S. & Hendrix-Jenkins, A. (2017). Looking through a social lens: conceptualizing social aspects of knowledge management for global health practitioners. Journal of Public Health Research, 6(761), 3-9.
Mas, F.D, Renaudin, M, Garlatti, A and Massaro, M. (2018). Towards a social knowledge management in a knowledge-intensive public organization. 15th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organisational Learning, ICICKM 2018; Cape Town; South Africa; 29 November 2018 through 30 November 2018; Code 143342.
Oliveira ,Mauro José, Melby Karina and Zuniga Huertas (2015) Does Life Satisfaction Influence The Intention (We-Intention) to use Facebook? , Computers in Human Behavior, Volume 50, September 2015, 205-210.
Sandelowski, M. and Barroso, J. (2007). Toward a Meta synthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health, 26 (2): 153-170.
Tatum, M. (2019). What Is Social Knowledge Management?. Edited By: Bronwyn Harris. Available at: https://www.wisegeek.com/what-is-social-knowledge-management.htm.
Tolbert, Pamela S. (1988). Institutional Sources of Organizational Culture in Major Law Firms. In Zucker (ed.) Institutional Patterns and Organizations. Cambridge; Ballinger.