دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623420210219The effect of individual factors on knowledge sharing in the organization: Meta-analysis of Iranian studiesبررسی تأثیر عوامل فردی بر به اشتراکگذاری دانش در سازمان: فرا تحلیل مطالعات ایران144205988FAعاطفهسهرابیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانعلییزدخواستیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانزهراصادقی آرانیاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20201122In the knowledge-based era, achieving sustainable competitve advantagesbyorganizations requires providing the prerequisites for members of organizations to be able to shar their knowledge effectively. The present study, was conducted with aim of meta-analysis of individualfactors affecting the sharing of organizational knowledge. The mechanism of the present study is a quantitative meta-analysis, in order to reach a general conclusion in this area. For the purpose, CMA2 software has been used. The purpose of this method, is to integrate of studies conducted in a specific field of research. Findings show that in 95% confidence level individual factors have a significant effect knowledge sharing from the individual and can explain up to 0/487 the changes in knowledge sharing. Heterogeneity test shows that there is heterogeneity between the studies. Also, the funnel diagram shows low standard error and relatively low bias. The expression in the distribution is regular, and the observed error is due to possible types of oblique.According to the research findings, among the individual factors affecting the sharing of organizational knowledge, self-awareness with 0/638, altruism 0/517, attitude 0/507 and focused behavior 0/609 they had the highest effect size and significant relationship with organizational knowledge sharing.در عصر دانایی محوری کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها نیازمند فراهم ساختن پیشنیازهایی است که اعضای سازمان بتوانند دانش خود را بهگونهای اثربخش به اشتراک بگذارند.پژوهش حاضر، باهدف فرا تحلیل عوامل فردی مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در سازمان انجام شده است. ساز و کار اجرای پژوهش حاضر فرا تحلیل- کمی است تا از این طریق بتوان به یک جمعبندی کلی در این حیطه دست یافت. بدین منظور از نرمافزار CMA2 استفاده شده است. هدف این روش، انسجامبخشی، مرور نظاممند و یکپارچه مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. یافتههای پژوهش نشاندهنده این است که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل فردی تأثیر معناداری بر تسهیم دانش سازمانی داشته و توانسته 487/0 درصد از تغییرات تسهیم دانش را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی حاکی از آن است که بین مطالعات صورت گرفته مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شده است. نمودار قیفی نیز نشانگر خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتاً کم است، در حقیقت بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهدهشده ناشی از انواع اریب احتمالی میباشد. با توجه به یافتههای پژوهش از بین عوامل فردی مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در سازمان خودآگاهی با (638/0)، نوع دوستی (517/0)، نگرش (507/0) و رفتار تمرکز یافته (609/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با تسهیم دانش سازمانی داشتهاند.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623420210219The Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management Measures in the Country's Judicial System (Case Study: Justice of Mashhad City)رابطه فرهنگ سازمانی با اقدامات مدیریت دانش در نظام قضایی کشور (نمونه پژوهش: دادگستری شهرستان مشهد)4770205985FAهادیرمضانیان فهندریاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم قضایی، تهران، ایران0000-0002-9220-3280سید علیرضاخطیبیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دادگستری، دانشگاه علوم قضایی، تهران، ایرانJournal Article20200926The purpose of this study is to investigate the relationship between the cultural characteristics of the organization and knowledge management measures in the justice of Mashhad city. This research is descriptive-analytical. The statistical population consisted of 160 judges at justice of Mashhad city. The sample size was 113 according to Morgan's table and the sample was selected by stratified random sampling method. To collect the data, a standardized organizational culture questionnaire of Denison model (2000) and an extracted knowledge management questionnaire from Hosseini's thesis (2006) were used. In order to analyze the data, structural equation model including external model and internal model was used. For this purpose, SPSS18 statistical software and SMART PLS structural equation modeling software was used. The results showed that the dimensions of organizational culture have a positive and significant relationship with the effective implementation of knowledge management measures including knowledge creation, knowledge development, knowledge sharing, knowledge application, knowledge evaluation and storing knowledge.هدف از این تحقیق، بررسی رابطه ویژگیهای فرهنگی سازمان با اقدامات مدیریت دانش در دادگستری شهرستان مشهد میباشد. این تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل کلیه قضات دادگستری مشهد بود که تعداد آنها 160 نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 113 نفر تعیین شد و افراد نمونه با روش نمونهگیری نوع تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرهنگ سازمانی استانداردشده مدل دنیسون (2000) و پرسشنامه مدیریت دانش مستخرجِ از پایاننامه حسینی (1385) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری شامل مدل بیرونی و درونی استفاده شد. برای این منظور از نرمافزارهای آماری SPSS18 و نرمافزار مدل یابی معادلات ساختاری SMART PLS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد فرهنگ سازمانی با اجرای مؤثر اقدامات مدیریت دانش شامل؛ خلق دانش، توسعه دانش، نشر دانش، بهکارگیری دانش، ارزیابی دانش و ذخیره دانش رابطه مثبت و معنیداری دارد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623420210219Presenting a model of knowledge management in the Islamic value system and comparatively comparing it with other common modelsارائه الگوی مدیریت دانش در نظام ارزشی اسلام و مقایسه تطبیقی آن با سایر الگوهای رایج71100205986FAمجیدحاجی اسماعیلیکارشناسی ارشد مدیریت دانش، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانحمیدحاجی ملا میرزاییاستادیار، گروه سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانJournal Article20201003This study seeks to provide a model of knowledge management in the Islamic value system and with careful research on knowledge management in Islam to identify the issue and using one of the methods of qualitative research called grounded theory or qualitative data research, interview of 20 experts (Who are experts in the field of knowledge management as well as religious principles and their field of study is related to the field of Islamic management, knowledge management, Quranic sciences, hadith and seminary) which was done in open coding, 195 related statements were extracted and in The axial coding stage was divided into 39 categories and 8 general dimensions were extracted in the selected coding and the final pattern was designed. This model includes eight general dimensions: the goals of transcendent knowledge, rational evaluation, knowledge discovery, purposeful acquisition, development of beneficial knowledge, maximum dissemination of knowledge, knowledge recording and application with jihadist and task-oriented action. Finally, a comparative comparison was made between the proposed model and common patterns.این پژوهش به دنبال ارائه الگوی مدیریت دانش در نظام ارزشی اسلام است و با تحقیق پیرامون مفهوم مدیریت دانش در اسلام به شناسایی ابعاد موضوع پرداخته است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی گراندد تئوری یا تحقیق کیفی داده بنیاد، مصاحبه با 20 خبره (که از خبرگان در مبحث مدیریت دانش و همچنین مبانی دینی میباشند و رشته تحصیلی آنها مرتبط با حوزه مدیریت اسلامی، مدیریت دانش، علوم قرآن و حدیث و حوزوی است) انجام شده که در کدگذاری باز، 195 گزاره مرتبط استخراج گردید و در مرحله کدگذاری محوری با دستهبندی به 39 مقوله تقسیم شد و در کدگذاری انتخابی 8 بعد کلی استخراج شده و الگوی نهایی پژوهش طراحی گردید. این الگو شامل هشت بعد کلی شامل: اهداف دانشی متعالی، ارزیابی عقلانی، کشف دانش، اکتساب هدفمند، توسعه دانش نافع، نشر حداکثری دانش، ثبت دانش و بهکارگیری با عمل جهادی و تکلیف گرا است. در پایان نیز مقایسه تطبیقی بین الگوی پیشنهادی و الگوهای رایج مدیریت دانش در دنیا انجام شده است.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623420210219Designing a Model for Extracting Individuals' Knowledge and Organizational Experiences at the Strategic Levelطراحی الگوی بومی استخراج دانش خبرگان و تجربیات سازمانی در سطح راهبردی101136206017FAامیرحصیرچیاستادیار، گروه مدیریت تحول و تعالی سازمانی، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانروح اللهتولاییدانشیار، گروه سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران0000-0002-3551-3469مسعودمتینی مطهردانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانJournal Article20201024The main purpose of this research is to design an indigenous model for extracting knowledge from individuals and organizational experiences at the strategic level of the General Staff of the Armed Forces. Orientation of research is a developmental research and applied research. Based on interviews with experts and implementation of semi-structured interviews, the interpretive structural modeling approach is used for analysis. The statistical population is the organizational experts of the General Staff of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran and the academic elite and experts in the field of knowledge management. Purposeful sampling method was used to select the sample. The results showed that knowledge acquisition includes 5 dimensions of knowledge, knowledge engineering team, expert, organization and stakeholders. Kendall coefficients were used to determine the degree of consensus (validity) among the sample members and also to measure the degree of coordination between panel members. Delphi method was used to obtain appropriate results and consensus on the components affecting the process of turning tacit knowledge into explicit. Confirmatory factor analysis (construct validity) was used to assess the validity of the components affecting the process of converting tacit to explicit knowledge. The results of the analyzes show that the components of knowledge and experience level (operational and strategic), type of knowledge and experience, knowledge complexity, ability and skill of the team in extracting knowledge, allocating appropriate and sufficient time, personality traits, ability to retell and Belief in subject and motivation is in the first level, confidentiality and managerial support are in the second level, and organizational strategy, culture, upstream documents, expectations and requirements are in the third level.
Keywords: knowledge acquisition, empiricism, organizational experiences, indigenous model of strategic knowledge, armed forcesچگونگی استخراج و اکتساب دانش از تجارب مدیران و فرماندهان عالی، بهمنظور استفادههای مجدد سازمانی، الگوبرداری و آموزش و تربیت نسل آینده مدیران، مسئله اصلی پژوهش حاضر است. لذا هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر و طراحی الگوی بومی استخراج دانش از خبرگان و تجربیات سازمانی در سطح راهبردی است. این پژوهش از نوع توسعهای بوده و از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) جهت تحلیل استفاده شد است. جامعه آماری شامل خبرگان یکی از سازمانهای راهبردی کشور و اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت دانش است و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. براى تعیین میزان اتفاقنظر میان اعضاى نمونه و همچنین جهت سنجش میزان هماهنگی بین اعضای پانل، از ضرایب هماهنگی (کندال) استفاده گردید و جهت بررسی قدرت نفوذ و وابستگی از تحلیل میکمک استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که اکتساب دانش شامل 5 بعد دانش، گروه مهندسی دانش، خبره، سازمان و ذینفعان است. نتایج تحلیل ISM نیز مبین این است که مؤلفههای سطح دانش و تجربه (عملیاتی و راهبردی)، نوع دانش و تجربه، پیچیدگی دانش، توانمندی و مهارت گروه در استخراج دانش، اختصاص زمان مناسب و کافی، ویژگی شخصیتی، توانمندی در بازگویی و اعتقاد به موضوع و انگیزه در سطح اول، محرمانگی و حمایت مدیریتی در سطح دوم و راهبرد سازمانی، فرهنگ، اسناد بالادستی، انتظارات و الزامات در سطح سوم قرار دارد. با توجه به نتایج پژوهش، مهندسان و مدیران دانش میتوانند با استفاده از رویکرد این پژوهش و اجرای مدل ساختاری تفسیری و توجه به سیر منطقی ارائهشده در مدل مفهومی به سهولت و دقت، پروژههای کاربردی اکتساب دانش را مورد آزمایش قرار دهند.
واژگان کلیدی: اکتساب دانش، تجربهنگاری، تجربیات سازمانی، الگوی بومی دانش راهبردی، نیروهای مسلحدانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623420210219Investigating the Social Capital Effect on Knowledge Management Cycle in Banks: Competitive Benchmarking Approachسنجش اثر رشد سرمایه اجتماعی بر چرخه مدیریت دانش در بانکها با رویکرد الگوگزینی رقابتی141169206018FAسید مهدیسادات رسولاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانروح اللهنوریاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-2453-4683عاطفهمنتخب رادکارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20201103Each organization's function is influenced by intangible and intangible factors of both internal and external, some of which are social capital that is directly related to human factors. Social capital can be considered as a widespread research effort in order to spread the entire space of the organization. Finding effective factors in the growth or decline of social capital and recognizing its relationship with knowledge management processes and the performance of organizations as an important issue for the minds of managers and leaders of organizations that seek to use knowledge management to gain competitive advantage in their organization are very important. In this paper, the factors affecting the strengthening of social capital and the relationship between these criteria with each other, as well as the impact of these criteria on the organizational knowledge management cycle for the two banks, have been investigated by a competitive modeling approach. The DENP model has been used to measure the impact of social capital criteria and sub criteria and ranking on their importance. Finally, using the Structural Equation Method, using the SmartPLS software, the effect of social capital factors on the knowledge management cycle is investigated. The results of the research show that by explaining policies to strengthen these indicators in these two organizations, it facilitated the creation, organization, sharing and utilization of organizational knowledge and influenced the knowledge and strategic goals of banks. <br />In this paper, the factors affecting the strengthening of social capital and the relationship between these criteria with each other, as well as the impact of these criteria on the organizational knowledge management cycle for the two banks, have been investigated by a competitive modeling approach. The Denp model has been used to measure the impact of social capital criteria and sub criteria and ranking on their importance. Finally, using the Structural Equation Method, using the SmartPLS software, the effect of social capital factors on the knowledge management cycle is investigated. The results of the research show that by explaining policies to strengthen these indicators in these two organizations, it facilitated the creation, organization, sharing and utilization of organizational knowledge and influenced the knowledge and strategic goals of banks.عملکرد هر سازمانی متأثر از سرمایههای مختلف اجتماعی، انسانی، مالی و طبیعی است؛ در این میان عامل سرمایه اجتماعی در رابطه مستقیم با عوامل انسانی است و به جهت اشاعه در کل فضای سازمان مورد توجه تحقیقات وسیعی قرار گرفته است. از دیدگاه مدیریت دانش، یافتن عوامل تأثیرگذار در رشد و یا افول سرمایه اجتماعی و شناخت رابطه آن با فرآیندهای مدیریت دانش و عملکرد سازمانها بهعنوان یک مسئله مهم ذهن مدیران و رهبران سازمانهایی که به دنبال استفاده از مدیریت دانش برای کسب مزیت رقابتی در سازمان خود میباشند را با خود جلب نموده است. از سوی دیگر اثر رشد سرمایههای اجتماعی در سازمانهای مختلف با توجه به نوع فعالیت بنگاهها متفاوت میباشد و در نتیجه بنگاههای با نوع فعالیت مشابه احتمالاً اثرات مشابهتری از این جنبه میتوانند داشته باشند. در این مقاله عوامل مؤثر در تقویت سرمایه اجتماعی و رابطهاین معیارها با یکدیگر و همچنین تأثیر این معیارها بر روی چرخه مدیریت دانش سازمانی برای دو بانک پیشروی کشور با توجه به نوع فعالیت مشابه آنها در صنعت بانکداری در حوزه مدیریت دانش با رویکرد الگوگزینی رقابتی بهمنظور در دسترس قراردادن نتایج برای مدیران هر دو بانک بدون ذکر نام آنها برای طرفین مورد بررسی قرار گرفته است. مدل دنپ برای سنجش میزان تأثیر معیارها و زیر معیارهای سرمایه اجتماعی و رتبهبندی بر حسب درجه اهمیت آنها به کار گرفته شده است. در نهایت با استفاده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS میزان تأثیر عوامل سرمایه اجتماعی بر چرخه مدیریت دانش بررسی شده است. نتایج تحقیق پتانسیلهای بهبود را برای هر دو بانک نشان میدهد، به گونهایی که میتوان با تبیین سیاستهایی جهت تقویت سرمایه اجتماعی در بانکی که بعد خاصی از سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر مدیریت دانش نسبت به دیگری در آن ضعیفتر میباشد موجبات تقویت چرخه مدیریت دانش برای هر دو بانک را فراهم نمود.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623420210219The Effect of Ethical Leadership on Organizational Intentional Forgetting with the Mediating Role of Organizational Learningتأثیر رهبری اخلاقی بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی171211205987FAعاطفهکشته گردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.ناصرناستی زاییدانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20201116The purpose of this study was to investigate of the effect ofethical leadership on organizational intentionalforgetting with the mediating role of organizational learning. This study was an applied and correlation research method based on structural equation modeling. 120 employees of Chabahar maritime and marine sciences university were studied by stratified random sampling method. To collect information, three questionnaires were used: ethical leadership, organizational intentionalforgetting and organizational learning. For data analysis the Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used by SPSS and Lisrel software. Based on results the relationships between ethical leadership, organizational intentional forgetting and organizational learning was positive and significant. The direct effect of ethical leadership on organizational intentionalforgetting (β=0.54, t=3.94), ethical leadership on organizational learning (β=0.8, t=8.24) and direct effect of organizational learning on organizational intentionalforgetting (β=0.44, t=3.17) was positive and significant. The indirect effect of ethical leadership on organizational intentionalforgetting was also significant with the mediator role of organizational learning (β=0.352, t=4.87). Therefore, it can be concluded that the managers of the organization can improve organizational learning and organizational forgetfulness by ethical leadership, involving employees in decision making, encouraging them to learn and exchange knowledge with each other, performing the role of ethical model and establishing an ethical and supportive environment in the organization.این مطالعه با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. 120 نفر از کارکنان دانشگاه علوم دریایی و دریانوردی چابهار به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای (بر حسب جنسیت) از طریق سه پرسشنامه رهبری اخلاقی، فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها بین رهبری اخلاقی، فراموشی سازمانی و یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. اثر مستقیم رهبری اخلاقی بر فراموشی سازمانی (94/3, t=54/0β=)، اثر مستقیم رهبری اخلاقی بر یادگیری سازمانی (24/8, t=80/0β=)، و اثر مستقیم فراموشی سازمانی بر یادگیری سازمانی (17/3, t=44/0β=) مثبت و معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم رهبری اخلاقی بر فراموشی سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی (87/4, t=352/0β=) مثبت و معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که مدیران سازمان با رهبری اخلاقی، مشارکت دادن کارکنان در تصمیمگیریها، تشویق آنان به یادگیری و تبادل دانش با یکدیگر، انجام وظیفۀ الگوی اخلاقیبودن و حاکم کردن محیط اخلاقی و حمایتی در سازمان میتوانند قابلیت یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی را بهبود ببخشند.