دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623320201121The Effect of Organizational Characteristics, Knowledge Management Infrastructure and Entrepreneurial Orientation on Job Communication Satisfaction
(Case Study: Government Trading Corporation of Iran)تأثیر ویژگی های سازمانی، زیرساخت مدیریت دانش و جهتگیری کارآفرینانه بر رضایت از ارتباطات شغلی (نمونه پژوهش: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران)132205592FAسعیدکاظم پوریاندانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-5453-1320فاطمهمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمدرضاتقوادانشیار، مدیریت توسعه سیستمها، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200525Job communication satisfaction of organizational staff is affected by many factors. The purpose of this research has been to investigate the effect of organizational characteristics, knowledge management infrastructure and entrepreneurial orientation on job communication satisfaction. The study has been conducted through a quantitative approach and its data collected through an offline questionnaire. Investigating these relationships requires an in-depth study of an organization and due to this, Government Trading Corporation of Iran has been selected for the study. Structural equation modeling and factor analysis have been used for data analysis. In this regard, 9 hypotheses were formulated, 6 of which were finally approved and 3 rejected. The results showed that organizational characteristics have a significant relationship with the dimensions of knowledge management infrastructure (technology, structure and culture), entrepreneurial orientation and job communication satisfaction, and culture itself as an infrastructure of knowledge management has a significant relationship with job communication satisfaction, but technology, structure and entrepreneurial orientation do not have a significant relationship with job communication satisfaction. These findings help to have a better understanding of the employees' job communication satisfaction, enhancing it by improving and modifying the knowledge management infrastructure in organizations.رضایت از ارتباطات شغلی کارکنان سازمان، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار میگیرد. هدف از این پژوهش، بررسی اثر ویژگیهای سازمانی، زیرساخت مدیریت دانش و جهتگیری کارآفرینانه بر رضایت از ارتباطات شغلی کارکنان است. این پژوهش با رویکردی کمّی اجرا شده و دادههای آن از طریق پرسشنامهای برخط و آفلاین جمعآوری شدند. بررسی این روابط نیازمند بررسی عمیق یک سازمان با زمینه مرتبط است و به همین دلیل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای این پژوهش انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شد. در این راستا 9 فرضیه تدوین شدند که در انتها 6 مورد از آنها مورد تائید قرار گرفت و 3 فرضیه دیگر رد شدند. نتایج این پژوهش نشان دادند که ویژگیهای سازمانی، رابطه معناداری با ابعاد زیرساخت مدیریت دانش (فناوری، ساختار و فرهنگ)، جهتگیری کارآفرینانه و رضایت از ارتباطات شغلی دارد و فرهنگ نیز خود بهعنوان یکی از زیرساختهای مدیریت دانش، رابطه معناداری با رضایت از ارتباطات شغلی دارد، اما فناوری، ساختار و جهتگیری کارآفرینانه، رابطه معناداری با رضایت از ارتباطات شغلی ندارند. این یافتهها به درک بهتر رضایت از ارتباطات شغلی کارمندان سازمان و افزایش آن از طریق بهبود و اصلاح زیرساخت مدیریت دانش در سازمانها کمک میکند.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623320201121Designing knowledge management model of the Basij Organization in East Azerbaijan by Grounded theoryطراحی مدل مدیریت دانش سازمان بسیج استان آذربایجان شرقی با استفاده از نظریه داده بنیاد3385205593FAحسینجهانگیریگروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانعلیرضابافنده زندهدانشیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایرانیعقوبعلوی متیناستادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایرانسلیمانایرانزادهاستاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایرانJournal Article20200607This study has aimed to design a knowledge management model by the Grounded Theory approach based on effective local factors. An exploratory qualitative study by way of the Grounded Theory approach has been applied to carry out the research. The research participants include all knowledgeable people of KM field in the East Azerbaijan Basij Organization. The sample size includes 31 people and has been determined using the purposeful sampling method and reaching the theoretical saturation. In‐depth, semi‐structured interviews have been applied to gather research data. A systematic approach of grounded theory has been used for data analysis by using MAXQDA software. Based on the grounded theory approch; the expressions extracted from the interviews are specific to the Basij organization environment and derived from the Basij culture and thinking, have been summarized in 230 main codes and 70 categories and 27 axes have been identified in the axial coding. In the visual display stage, the model was designed into six categories according to a paradigm model with the classification of key codes. The reliability of the interviews was ascertained through credibility, transferability, dependability, confirmability. Based on research result, the concepts proposed in causal conditions lead to create and develop a pivotal phenomenon or category, namely the general participation of Basij members in knowledge management processes. Moreover the contextual and intervening conditions with effects on the actions and interactions, lead to the KM appropriate implementation processes and the realization of consequences and value creation namely divine insight, spiritual development and transformation to a prominent and knowledge-creating organization, as well as increasing productivity, promoting the morales of scientific 'jihad' and helping people, enhancing public trust on Basij and national pride and disappointment for the enemies.این پژوهش با هدف طراحی مدل مدیریت دانش بر مبنای عوامل بومی مؤثر بر مدیریت دانش با رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شده است. نوع مطالعه از طیف مطالعات کیفی و به روش نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همه افراد آگاه در حوزه مدیریت دانش سازمان بسیج استان آذربایجان شرقی میباشد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع نظری 31نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق و نیمهساختمند است. تجزیه و تحلیل دادهها با رهیافت نظاممند نظریه داده بنیاد به کمک نرمافزار MAX-QDA انجام شده است. مطابق این رویکرد در مرحله کدگذاری باز، عبارات مستخرج از مصاحبهها که مختص فضای سازمان بسیج و برگرفته از فرهنگ وتفکر بسیجی میباشند که در 230 کد اصلی و 70 مقوله خلاصه شده و در کدگذاری محوری 27 طبقه شناسایی گردیده است. در مرحله نمایش بصری، مدل مورد نظر مطابق الگوی پاردایمی با دستهبندی کدهای کلیدی در شش دسته طراحی شده است. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری، انجام شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مفاهیم طرح شده در شرایط علّی باعث ایجاد و توسعه پدیده یا مقولة محوری یعنی مشارکت عموم اعضای بسیج در فرآیندهای مدیریت دانش میشود. از طرفی شرایط زمینهای و مداخلهگر مکشوف با تأثیرگذاری بر کنشها و تعاملات، منجر به اجرای صحیح راهبردهای فرآیند مدیریت دانش در سازمان بسیج و در نتیجه ظهور پیامدها و تحقق ارزشآفرینی یعنی معرفت الهی و رشد معنوی، تبدیل شدن به سازمان پیشرو و دانش آفرین، افزایش بهرهوری، ارتقاء روحیة جهاد علمی، ارتقاء روحیة مردمیاری، افزایش اعتماد عمومی به بسیج و نیز غرور ملّی و یأس دشمنان میگردد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623320201121The effect of social capital on promoting organizational resilience: explanation of the mediating role of knowledge sharing related to Covid-19 crisisتأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقای تابآوری سازمانی: تبیین نقش میانجی تسهیم دانشِ مرتبط با بحران کووید-1987112205595FAعبدالباسطمرادزادهاستادیار گروه مدیریت دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایرانکورشزارعیدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ایرانحامدحیدریانگروه مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایرانJournal Article20200818 The Covid Crisis has affected many sections of human society, including organizations, because they are home to so many people. Due to the emergence of this crisis, access to the right knowledge and information can lead to a principled and safe exposure to these conditions. On the other hand, the exchange and sharing of information in such situations can depend on the quality of communication and interaction of people in the organization. The purpose of this study has been to investigate the mediating role of knowledge sharing, in the relationship between social capital and organizational resilience; associated with Corona crisis. It is an applied research with a descriptive correlational research method in terms of data collection. The statistical population of this study includes the staff of Zahedan Municipality. The sample size is set at 196 people. The data collection tool of this research is, Napahit and Goshal social capital questionnaire and the organizational knowledge sharing questionnaire is Chang et al. Also, the organizational resilience questionnaire is Meh Manus and Chou et al. Cronbach's Alpha is in the acceptable range for all variables. The validity and reliability of the questionnaires is also confirmed by confirmatory factor analysis. The Gof index is obtained 0/635 which indicates the good desirability of the structural model. Research hypotheses were tested using path analysis in Lysol Software. The results showed that social capital has a positive effect on knowledge sharing and through knowledge sharing has a positive effect on employee resilience. Therefore, the need to pay attention to employee resilience in crisis situations is determined by the knowledge sharing approach through social capital enhancement.بحران کووید-19 بسیاری از بخشهای جوامع بشری و از جمله سازمانها را به دلیل اینکه محل تجمع و مراودۀ افرادی زیادی هستند، تحت تأثیر قرار داده است. به دلیل نوپدید بودن این بحران، دسترسی به دانش صحیح و اطلاعات درست، میتواند منجر به مواجهۀ اصولی و ایمن با این شرایط شود. از سویی، مبادله و به اشتراکگذاری اطلاعات در چنین شرایطی میتواند به کیفیت ارتباطات و تعاملات افراد در سازمان، بستگی داشته باشد. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطۀ بین سرمایه اجتماعی و تابآوری سازمانیِ مرتبط با بحران کروناویروس بوده است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث شیوۀ جمعآوری دادهها، توصیفی - همبستگی میباشد. جامعۀ آماریِ تحقیق، شامل کلیه کارکنان شهرداری زاهدان بوده است. حجم نمونه معادل196 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادههای این تحقیق، پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال و پرسشنامه تسهیم دانش سازمانی چانگ و همکاران و پرسشنامه تابآوری سازمانی مک مانوس بود. آلفای کرونباخ برای همه متغیرها در دامنه قابل قبول قرار داشتند. روایی و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی احراز شد. شاخص GOF، .6350 بهدست آمد که بیانگر مطلوبیت خوب مدل ساختاری است. فرضیههای تحقیق با استفاده از نرمافزار PLS آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش مرتبط با بحران کووید-19 تأثیر مثبت داشته و از طریق تسهیم دانش، بر تابآوری کارکنان اثر مثبت دارد. لذا لزوم توجه به تابآوری کارکنان در شرایط بحران با رویکرد تسهیم دانش از طریق ارتقای سرمایه اجتماعی مشخص میشود.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623320201121Meta-analysis of Antecedents of Knowledge Sharing in Iranian Organizationsفراتحلیل پیشایندهای تسهیم دانش در سازمانهای ایرانی113145205594FAناصرعسگریدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانمریمخلعتبری معظمدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایرانشمیمهاشمیانزادهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9005-2776Journal Article20200818In the knowledge-based era, achieving sustainable competitive advantages by organizations requires providing the prerequisites for members of organizations to be able to share their knowledge effectively. In this regard, the present study has quantitatively analyzed the quantitative studies conducted about the facilitators of knowledge sharing in Iranian organizations. This is an applied, quantitative and descriptive research. Its information sources consist of the quantitative researches published in Iranian scientific journals in the last ten years that have examined the factors affecting knowledge sharing. The sampling was performed according to the required criteria of meta-analysis and 21 studies were analyzed based on these selection criteria. Data analysis was performed by meta-analysis method through comprehensive meta-analysis software. Findings showed that all of the 25 studied prerequisites of knowledge sharing had a significant effect size and were classified into three categories with high, medium and low effect size. Among them, social capital, transformational leadership, organizational pessimism and psychological capital had the greatest effect size, in descending order. Accordingly, providing the prerequisites for effective knowledge sharing in organizations requires a comprehensive perspective in which hard and soft factors are considered simultaneously. For effectively improving these antecedents, prioritizing them based on their role and impact will achieve more merits.در عصر داناییمحوری کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها نیازمند فراهم ساختن پیشنیازهایی است که اعضای سازمان بتوانند دانش خود را بهگونهای اثربخش به اشتراک بگذارند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف به ترکیب کمّی و یکپارچهسازی مطالعات کمّی انجامشده در خصوص عوامل تسهیلگر تسهیم دانش در سازمانهای ایرانی انجام شده است. این پژوهش کاربردی، از نوع کمّی است و ماهیتی توصیفی دارد. منابع اطلاعاتی آن را پژوهشهای کمّی منتشرشده در نشریات علمی ـ پژوهشی کشور در ده سال اخیر تشکیل میدهند که عوامل مؤثر بر تسهیم دانش را بررسی کردهاند. نمونهگیری بر اساس معیارهای مورد نیاز برای ورود به فرایند فراتحلیل انجام شد و بر این اساس 21 مورد انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با روش فراتحلیل و با کمک نرمافزار جامع فراتحلیل انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد همۀ 25 پیشنیاز مورد مطالعه برای تسهیل تسهیم دانش از اندازۀ اثر معنادار برخوردار بودند و در سه طبقۀ دارای اندازۀ اثر زیاد، متوسط و کم دستهبندی شدند. در این میان، عوامل سرمایۀ اجتماعی، رهبری تحولآفرین، بدبینی سازمانی و سرمایۀ روانشناختی به ترتیب از بیشترین اندازۀ اثر برخوردار بودند. بر این اساس فراهم ساختن پیشنیازهای انجام مؤثر تسهیم دانش در سازمان نیازمند دیدگاهی همهجانبه است که در آن به عوامل سخت و نرم بهطور همزمان توجه شود. در تلاش برای بهسازی وضعیت این پیشایندها نیز اولویتبندی بر اساس میزان نقش و تأثیر آنها دستاورد بیشتری را حاصل خواهد کرد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623320201121Analyzing the Impact of Technological Innovation and Resource Commitment on Knowledge Management Capabilities to Increase the Competitive Advantage
(Case Study: Knowledge Based Companies in Yazd Province)واکاوی تأثیر عوامل پذیرش نوآوری فناورانه و تعهد منابع بر قابلیتهای مدیریت دانش بهمنظور افزایش مزیت رقابتی (نمونه پژوهش: شرکت های دانش بنیان استان یزد)147175205596FAامیررضاکنجکاومنفرداستادیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-3087-250Xسعیدسعیدا اردکانیاستاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-6974-6105لیلاملک پوردانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0001-8757-6042محمدرضاباروت کوبدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3768-3661میلادمحب علی مالمیریدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3699-5364Journal Article20200907Today, environmental changes have led to the emergence of information technology-based knowledge management capabilities. The aim of this study is to investigate the effect of technological innovation and resource commitment on knowledge management capabilities in order to increase competitive advantage. This paper is an applied-descriptive research. The statistical population is Yazd province's knowledge-based companies. Collecting research data through a researcher-made questionnaire used, which includes 26 questions. Of the 300 questionnaires distributed among the samples, 185 questionnaires were fully answered and used in the final analysis. The validity of the research questionnaire was investigated by content validity and mean of extracted variance (AVE) and its reliability by alpha-Cronbach's method and compositional reliability. SPSS and PLS software have been used to analyze the research data. The research findings showed that the variables of resource commitment and technological innovation index, in addition to adaptability, have a significant effect on knowledge management ability and increase the competitive advantage.در سالهای اخیر تغییرات محیطی موجب ظهور قابلیتهای مدیریت دانش متکی بر فناوری اطلاعات شده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر متغیرهای نوآوری فناورانه و تعهد منابع بر قابلیت مدیریت دانش بهمنظور افزایش مزیت در شرکتهای دانش بنیان استان یزد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای شرکتهای دانش بنیان استان یزد تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد، استفاده شده است که شامل 26 سؤال میباشد. با توجه به اینکه حجم جامعه 355 نفر بوده، حجم نمونه با توجه به رابطه کوکران 185 برآورد گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. روایی پرسشنامه پژوهش بهوسیله روایی محتوا و متوسط واریانس استخراج شده (AVE) و پایایی آن بهوسیله روش آلفایکرونباخ و پایاییترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای تعهد منابع، منافع درک شده و پیچیدگی بر قابلیت مدیریت دانش تأثیر معنیداری دارند و باعث افزایش مزیت میشوند. بهعلاوه، یافتهها نشان داد که سازگاری بر قابلیت مدیریت دانش تأثیر معنیداری ندارد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42623320201121The Impact of Knowledge Management Enablers on Organizational Performance Considering the Mediating Role of the Knowledge Creation Process and the Moderating Role of Decision Making Styles (Case Study: Tehran Tax Administration)بررسی تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش و نقش تعدیلگر سبکهای تصمیمگیری (نمونه پژوهش: سازمان امور مالیاتی کشور)177212205622FAسمیهطحان پوردانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی گرایش خطمشیگذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.وحیدآرائیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.Journal Article20200728Knowledge as the internal power of any organization and knowledge management enablers as power links have a special place among the employees, whilst the decision-making styles of managers as the highest position of any organization to interpret and respond to different situations, have a great impact on improving organizational performance. Therefore, this article examines the effect of knowledge management enablers on organizational performance by considering the mediating role of knowledge creation process and the moderating role of intuitive and rational decision-making styles. The research method is descriptive survey and all employees of the Tax Affairs Organization including 315 people, form the statistical population. The data collection tool is a standard questionnaire whose reliability has been assessed through Cronbach's alpha coefficient and its face and content validity (CVI and CVR indices). Analysis of data related to path coefficients from the structural equation method in Smart PLS software showes that knowledge management enablers affect organizational performance by considering the mediating role of knowledge creation process and the variable of intuitive and rational decision-making styles modifies the relationship between knowledge creation process and organizational performance significantly. با توجه به آنکه دانش بهعنوان قدرت درونی هر سازمان و توانمندسازهای مدیریت دانش به مثابه پل ارتباطی این قدرت میان کارکنان از جایگاه ویژهای برخوردار است و سبکهای تصمیمگیری شهودی و عقلایی مدیران سازمان برای تفسیر و پاسخ به موقعیتهای متفاوت میتواند تأثیر بسیاری بر بهبود عملکرد سازمانی داشته باشد و پژوهشی نیز تاکنون به این مسأله نپرداخته است، لذا در این مقاله تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش و نقش تعدیلگر سبکهای تصمیمگیری بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور شامل 315 نفر میباشد که حجم نمونه آن بر اساس فرمول کوکران، 173 نفر تعیین و نرمال بودن توزیع دادهها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنف در سطح خطای 5% تأیید شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی آن با شاخص CVI و CVR بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادههای مربوط به ضرایب مسیر از روش معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS نشان داد که توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش تأثیر دارد و متغیر سبکهای تصمیمگیری شهودی و عقلایی رابطه فرایند ایجاد دانش و عملکرد سازمانی را به شکل معناداری تعدیل میکند.