دانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42625220220823Knowledge Management Pattern in Energy Field Policymaking Networkالگوی مدیریت دانش در شبکه خط مشی گذاری حوزه انرژی کشور1148207429FAداراباحمدونددانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران0000-0001-5688-1319وجهاللهقربانیزادهدانشیار گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران0000-0001-7621-7597سید مهدیالوانیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران000-0002-1298-2131داودحسین پوردانشیار گروه مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی ،تهران ،ایران0000-0001-6286-4726Journal Article20220710Lack of establishment of coherent systems of knowledge management in energy policy making network, considering the dispersion and changes in the policy actors of this field and the effect of their specialized knowledge and experience on the quality of policy making, It will force the government and related organizations to undertake a chief part of the costs of the trial and error and previous experiences for the following policies again. Therefore, this research with an inductive approach and using the qualitative method of thematic analysis and using the MAXQDA software seeks to develop a pattern for knowledge management in the country's energy policy making network. For this purpose, after examining the theoretical foundations and analyzing the relevant documents and laws, number of 19 people of experts was interviewed using the purposeful sampling method. Based on them, 99 basic themes; 32 organizing themes and 7 global themes have been identified. The validity of the results has been examined and the reliability of the research has been confirmed by calculating the percentage of agreement observed between different codings. Finally, the concepts; dimensions and factors affecting on knowledge management in the policy making network of the energy field including the network of Activists, policy network, knowledge infrastructure, knowledge acquisition, knowledge retention, knowledge sharing, and knowledge application, and their relationship with each other has been extracted and the final pattern of this research has been proposed.با توجه به پراکندگی و تغییرات در بازیگران خط مشی گذاری کلان حوزه انرژی کشور و تاثیر دانش تخصصی و تجربه آنان در کیفیت خطمشی گذاری، عدم استقرار سیستمهای منسجم مدیریت دانش در شبکه خط مشی گذاری این حوزه، دولت و سازمانهای مربوط را مجبور خواهد کرد بخش عمده ای از هزینه های آزمون و خطاها و تجربیات قبلی را مجدداً برای خط مشیهای بعدی نیز تقبل نمایند. از این رو پژوهش حاضر با رویکردی استقرایی و با بهره گیری از روش کیفی تحلیل مضمون و استفاده از نرم افزار MAXQDA به دنبال تدوین الگویی برای مدیریت دانش در شبکه خط مشی گذاری انرژی کشور است. بدین منظور پس از بررسی مبانی نظری و تحلیل اسناد و قوانین مربوط، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 19 نفر از خبرگان موضوع مصاحبه گردیده و بر اساس آنها ضمن شناسایی 99 مضمون پایه؛ 32 مضمون سازماندهنده و 7 مضمون فراگیر، و بررسی و تایید اعتبار نتایج و همچنین قابلیت اعتماد پژوهش با محاسبه درصد توافق مشاهده شده میان کدگذاریهای مختلف، ابعاد و عوامل موثر بر مدیریت دانش در شبکه خط مشی گذاری حوزه انرژی شامل شبکه کنشگران، شبکه خط مشی، زیرساخت دانشی، اکتساب دانش، نگهداری دانش، تسهیم دانش، و به کارگیری دانش استخراج و ارتباط میان آنها در قالب الگویی ارائه گردیده است.https://jkm.ihu.ac.ir/article_207429_e2316a1a70f54eb4b84cd3fc97042247.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42625220220823Presenting a Model for Business Intelligence: A Case Study on the Insurance Industryارائه مدلی برای هوشمندسازی کسبوکارها (موردمطالعه: صنعت بیمه)4976207430FAقاسمزارعیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانصکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل، ایران0000-0002-4949-5871ایمانقاسمی همدانیدانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0002-7372-9092Journal Article20220704In recent years, the growth and expansion of data production in various fields, while creating challenges regarding their management, provide opportunities for companies to achieve more accurate predictions about changes. has provided an environment. Therefore, there is a need for an expert diagnostic tool to position the competencies of knowledge management and business intelligence for comprehensive optimization of strategic analysis and intelligent decision support of strategic organizational performance management. In fact, tools such as business intelligence, by identifying environmental trends, provide the basis for timely decision-making and action for the organization. On the other hand, one of the indicators of the economic development of countries is the level of development of the insurance industry in those countries. The use of technology in the insurance industry in order to give more people access to financial services has received more attention than before, so that new insurance businesses have entered the field of competition with traditional insurance companies by creating a unique value proposition and improving the business model. In this research, a model was designed for smart business in the insurance industry. In this research, data base theory and qualitative findings were analyzed with MAXQDA software and finally, Strauss and Corbin data base theory paradigm model framework was used to design the model. The participants in this research are experts and managers of the insurance industry, whose number is 16 and they were selected based on a purposeful judgment. By analyzing the data, five categories were extracted, and finally by determining the causal conditions (accessibility quality, electronic acceptance and perceived risk), background conditions (internet limitations, ICT infrastructure and insurance policies) , intervening conditions (users' knowledge level, managers' attitude and perceived security "confidentiality"), central category (smartening the insurance industry), strategies (strengthening the culture of using the Internet, developing digital security and developing the level of knowledge) and consequences (achieving opportunities growth, competitive advantage and profitability) business intelligence model of the insurance industry was presented.در سالهای اخیر، رشد و گسترش تولید داده در حوزههای مختلف، ضمن ایجاد چالشهایی در مورد مدیریت آنها، فرصتهایی را برای دستیافتن شرکتها به پیشبینیهای دقیقتر در مورد تغییرات محیطی فراهم کرده است. بنابراین، نیاز به یک ابزار تشخیصی متخصص برای موقعیتیابی شایستگیهای مدیریت دانش و هوشمندی کسب و کار برای بهینهسازی جامع تحلیل استراتژیک و پشتیبانی تصمیمگیری هوشمند مدیریت عملکرد استراتژیک سازمانی وجود دارد. در حقیقت ابزارهایی مانند هوشمندی کسب و کار با شناسایی روندهای محیطی، زمینه تصمیمگیری و اقدام بهموقع را برای سازمان فراهم میکند. از سوی دیگر یکی از شاخصهای توسعهیافتگی اقتصاد کشورها، میزان توسعه صنعت بیمه در آن کشورها است. استفاده از فناوری در صنعت بیمه بهمنظور دسترسی بیشتر افراد به خدمات مالی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، بهگونهای که کسبوکارهای نوپای بیمه با خلق ارزش پیشنهادی یکتا و بهبود مدل کسبوکار وارد عرصه رقابت با شرکتهای سنتی بیمهای شدهاند. در این پژوهش، یک الگو برای کسب و کار هوشمند در صنعت بیمه طراحی شد. در این پژوهش برای نظریهپردازی از نظریه دادهبنیاد و یافتههای کیفی با نرمافزار مکسکیودا (MAXQDA) تحلیل و نهایتا برای طراحی مدل از چارچوب مدل پارادایم نظریه دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، خبرگان و مدیران صنعت بیمه هستند که تعداد آنها 16 نفر بوده و بصورت قضاوتی هدفمند انتخاب شدند. با تحلیل دادهها تعداد 5 مورد مقوله استخراج گردید که نهایتا با تعیین شرایط علی (کیفیت در دسترسپذیری، پذیرش الکترونیک و ریسک ادارک شده)، شرایط زمینهای (محدویتهای اینترنت، زیرساختهای ICT و سیاستهای بیمهای)، شرایط مداخلهگر (سطح دانش کاربران، نگرش مدیران و امنیت ادراک شده «محرمانه بودن»)، مقوله محوری (هوشمندسازی صنعت بیمه)، راهبردها (تقویت فرهنگ استفاده از اینترنت، توسعه امنیت دیجیتال و توسعه سطح دانش) و پیامدها (دستیابی به فرصتهای رشد، مزیت رقابتی و سودآوری) مدل هوشمندی کسب و کار صنعت بیمه ارائه گردید.https://jkm.ihu.ac.ir/article_207430_732c98b3e0826b26e8ea512900902af2.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42625220220823Mapping and Clustering of commercialization
Researches Based on Co-Word Analysis of Articles Indexed in Web of Science(WoS)Databaseترسیم و تدوین نقشه دانش حوزه تجاریسازی بر اساس تحلیل همواژگانی مقالات نمایه شده در web of science77110207431FAحجت اللهمومیونددانشجو دکتری، گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی،تهران،ایران0000-0001-9308-0617محمد رضاحسنی آهنگراستاد، گروه هوش مصنوعی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران0000-0002-5815-5983بهروزطهماسب کاظمیاستادیار،دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی،تهران،ایران0000-0002-5867-1320سید عبداللهصالح نژاداستادیار، پژوهشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران0000-0002-8805-7479بهروزکاملیاستادیار، گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایرانJournal Article20220629Examining the research conducted in the field of commercialization shows a favorable quantitative growth in this field. Therefore, there is a need for a general and systematic understanding of the conducted research activities. The current research was conducted with the aim of creating a general view in the field of commercialization and helping research managers and researchers in the optimal direction of future research in this field. This research is quantitative in nature and practical in terms of purpose, and it is descriptive in terms of the type of data collection. It uses the scientometric method for data analysis. Based on this, the number of 3101 articles on the subject of commercialization, extracted from the Web of Science database from 1990 to 2022, has been used as the input data of the VOS Viewer and Excel software to map the research production process. examine and analyze knowledge, conceptual network and synonymy network of commercialization researches. Validity and convergence of input and output data are controlled by scientometric software. The findings show that the concepts of innovation, performance, governance, entrepreneurship, knowledge, industry, company, research and development, technology are the most used words in commercialization research. The similarity network of the whole vocabulary shows the concentration and intertwining and strong connection between the concepts of this field. The network of the countries that are active in this field shows that the advanced countries are the leaders in the field of commercialization research. The research areas of management, business and fossil fuels during the research period have the most researches under the title of commercialization. are The knowledge map of the field of commercialization was drawn. In line with the change of generations of universities and moving towards civilization-building universities, the commercialization of intellectual assets has entered the field of commercialization. The time trend of the research shows that commercialization research has moved from the engineering fields to the management and business fields, which means that the soft aspects of commercialization have received more attention in recent years. Also, the comparison of the research clusters related to Iran with the entire international research shows the empty place of the governance cluster in the research of Iranian origin. Therefore, the soft aspects of commercialization and governance issues are important aspects of this issue that should be considered by research policy makers and researchers.<br /><br /><br /><br />Keywords: commercialization, scientometrics, conceptual network, commercialization of scientific achievements, innovation.بررسی پژوهشهای انجام شده در حوزهی علمی تجاریسازی نشانگر رشد کمی مطلوبی در این حوزه است. بنابراین نیاز به درکی کلی و نظاممند از فعالیتهای پژوهشی انجام شده، وجود دارد. تحقیق حاضر با هدف ایجاد دید کلی در حوزه تجاری سازی و کمک به مدیران پژوهشی و پژوهشگران در هدایت بهینهی پژوهشهای آتی در این حوزه انجام شد. این تحقیق از لحاظ ماهیت کمی و به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر نوع گردآوری دادهها توصیفی است.و از روش علم سنجی برای تحلیل داده ها استفاده می کند. بر این اساس تعداد3101 مقاله با موضوع تجاریسازی، مستخرج از پایگاه داده وب آو ساینس از سال 1990 تا سال 2022، به عنوان دادههای ورودی نرمافزار وی او اس ویوئر و اکسل استفاده شده است تا روند تولیدات پژوهشی، نقشهی دانشی، شبکه مفهومی و شبکه همواژگانی پژوهشهای تجاریسازی را بررسی و تحلیل نماید.اعتبار و همگرایی داده های ورودی و خروجی توسط نرم افزارهای علم سنجی کنترل می شود. یافته ها نشان می دهد مفاهیم نوآوری، عملکرد، حکمرانی، کارآفرینی، دانش، صنعت، شرکت، تحقیق و توسعه، فناوری پرکاربردترین واژه ها در تحقیقات تجاری سازی هستند. شبکه همایندی کل واژگان تمرکز و درهمتنیده بودن و ارتباط قوی بین مفاهیم این حوزه را نشان می دهد. شبکه مربوط به کشورهایی که در این حوزه فعال هستند نشان می دهد که کشورهای پیشرفته در زمینه تحقیقات تجاریسازی پیشرو هستند.حوزه های تحقیقاتی مدیریت، کسب و کار و سوخت های فسیلی در طول دوره تحقیق بیشترین تحقیقات را با عنوان تجاریسازی داشته اند. نقشه دانشی حوزه تجاری سازی ترسیم شد. همراستا با تغییر نسلهای دانشگاهها و حرکت به سمت دانشگاه های تمدن ساز، تجاری سازی داراییهای فکری به حوزهی تجاریسازی وارده شدهاند. روند زمانی تحقیقات گویای این است که تحقیقات تجاریسازی از حوزههای مهندسی به سمت حوزه های مدیریتی و کسب و کار گرایش پیدا نموده است به این معنی که جنبه های نرم تجاری سازی در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مقایسه خوشه های تحقیقات مربوط به ایران با کل تحقیقات بین المللی نشان از جای خالی خوشه حکمرانی در تحقیقات با مبداء ایران می باشد. بنابراین وجوه نرم تجاری سازی و مضوعات حکمرانی جنبه های مهمی از این موضوع هستند که باید مورد توجه سیاست گذاران پژوهشی و پژوهشگران قرار گیرند. <br /><br /><br /><br />واژههای کلیدی: تجاری سازی، علمسنجی، شبکهمفهومی، تجاری سازی دستاوردهای علمی، نوآوری.https://jkm.ihu.ac.ir/article_207431_41ec9a5f41843115048dad73de2302d0.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42625220220823Designing a model of customers' knowledge co-creation in the insurance industryطراحی مدل هم آفرینی دانش مشتریان در صنعت بیمه111141207432FAمریممسافر بحریگروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0003-2670-5001ابراهیمچیرانیگروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0002-4624-0929نرگسدل افروزگروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0001-5431-8127سید محمودشبگو منصفگروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0002-3651-0358Journal Article20220630Knowledge is a key element in fostering product and service innovation. One of the newest concepts proposed for using knowledge resources outside the organization is the concept of knowledge co-creation. Knowledge co-creation means the processes of voluntary collaboration between customers, researchers and organizational managers to create knowledge about products and services. The most important actor that plays a role in the co-creation of knowledge is the customer. The issue of customer knowledge co-creation is not yet well known in our country's insurance industry, so identifying its components and determining the influence of each of them is one of the challenges of current insurance companies. Therefore, the purpose of this study is to identify the components of customer knowledge co-creation and provide a model of relationships between customer knowledge co-creation components in the country's insurance industry.<br /><br />The present study is a fundamental research based on the purpose and based on the data collection method is a descriptive-survey approach. In order to identify the components of the research, interviews were conducted with 14 experts including insurance industry managers and faculty members who are experts in this field. In order to present the model of component relationships, the standard questionnaire of interpretive structural modelling approach, which is based on pairwise comparisons, was completed by 10 experts. <br /><br />Based on the results of semi-structured interviews with experts, 51 primary codes and 7 categories were extracted, which were classified into 5 levels by interpretive structural modeling approach. In this model, the component of "ICT infrastructure" is at the lowest level, which indicates the highest penetration among other components, which means that the change and development of this component, causes a change and development of other components of the model. Also, the components of "motivating customers" and "building trust", which are at the first level of the model, are the most influential components of the model. Therefore, in order to optimally implement the process of customer knowledge co-creation in insurance companies, strengthening the components of lower levels of the model, which have more influence, should be a priority in management decisions.دانش یک عنصر کلیدی برای پرورش نوآوری محصول و خدمت میباشد. یکی از جدیدترین مفاهیم مطرح شده برای استفاده از منابع دانش خارج از سازمان، مفهوم همآفرینی دانش است. همآفرینی دانش به معنای فرایندهای همکاری داوطلبانه میان مشتریان، پژوهشگران و مدیران سازمانی جهت خلق دانش پیرامون محصولات و خدمات است. مهمترین بازیگری که در خلق مشترک دانش، نقش ایفا میکند، مشتری میباشد. مبحث همآفرینی دانش مشتریان هنوز در صنعت بیمه کشورمان، بهخوبی شناخته نشده است، لذا شناسایی مؤلّفههای آن و تعیین قدرت نفوذ هر یک از آنها یکی از چالشهای شرکتهای بیمه کنونی است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلّفه-های همآفرینی دانش مشتریان و ارائه مدل روابط مؤلفههای همآفرینی دانش مشتریان در صنعت بیمه کشور می-باشد.<br /><br />این پژوهش بر اساس هدف بنیادی و بر اساس روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. جهت شناسایی مؤلفههای پژوهش، مصاحبههایی با 14 نفر از خبرگان شامل مدیران صنعت بیمه و اعضای هیئت علمی صاحبنظر در این زمینه بهعمل آمد و جهت ارائه مدل روابط مؤلفهها، پرسشنامه استاندارد رویکرد ساختاری- تفسیری، که مبتنی بر مقایسات زوجی میباشد، توسط 10 نفر از خبرگان تکمیل گردید.<br /><br />بر اساس نتایج حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان، 51 بعد و 7 مؤلّفه استخراج شدند که توسط رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری، در 5 سطح طبقهبندی گردیدند. در این مدل، مؤلفه «زیرساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات»، در پایینترین سطح قرار دارد که نشاندهنده برخورداری از بالاترین قدرت نفوذ در میان سایرمؤلفهها میباشد و بدین معنی است که تغییر و توسعه این مؤلفه، موجب تغییر و توسعه سایر مؤلفههای مدل خواهد شد. همچنین مؤلفههای «ایجاد انگیزش برای مشتریان» و «اعتمادسازی» که در بالاترین سطح مدل قرار دارند، تأثیرپذیرترین مؤلفههای مدل محسوب میگردند. بنابراین جهت اجرای بهینه فرایند همآفرینی دانش مشتریان در شرکتهای بیمه، میبایست تقویت مؤلفههای سطوح پایینتر مدل که دارای قدرت نفوذ بیشتری می-باشند، در اولویت تصمیمگیریهای مدیریتی قرار گیرد.https://jkm.ihu.ac.ir/article_207432_804e195a160cb019e30a52125a54a412.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42625220220823Investigating the Effect of Perceived Ethical Leadership on Knowledge Hiding A Case Study on an Automobile Factoryبررسی تأثیر رهبری اخلاقی درک شده بر پنهانسازی دانش (نمونه پژوهش: یک شرکت خودروسازی)143180207434FAفرشتهایمانیدانشجو کارشناسی ارشدرشته فناوری اطلاعات گرایش مدیریت دانش ،دانشکده علوم اداری و اقتصادی ،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0003-3592-5567قاسماسلامیاستادیار، گروه آموزشی مدیریت،
دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران0000-0001-8708-2368روح اللهباقریاستادیار، گروه آموزشی مدیریت،دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی ،مشهد، تهران0000-0003-3154-7466Journal Article20220528Knowledge is considered to be the most important asset of todays’ organizations but despite so much effort in order to share knowledge, still there seems to be a lot of challenges. Previous studies show that people do not represent any kind of interest in an acceptable extent of knowledge sharing; even if there would be an appropriate level of facilities, they hide their knowledge. Knowledge hiding will end in reduced productivity and profitability. There are a lot of different factors which affect knowledge hiding in organizations. This paper aims at examining the effect of perceived ethical leadership on staff knowledge hiding considering the mediating role of psychological safety and meaningful work and moderating role of harmonious work passion. This article is an applied research in terms of the goal of research and in terms of data gathering method this study utilizes descriptive-survey method. The statistical population of this research includes 4300 staff of an automotive company in Tehran and the sample covers 440 of these employees by non-probabilistic available sampling method. Data gathered through standard questionnaire, and structural equation modeling by using AMOS and SPSS software, which utilized to analyze data. Content validity of final questionnaire has been confirmed by examining the comments of management experts. The structural validity examined by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient proved to be bigger than 0.7 which confirmed the reliability. According to the results, perceived ethical leadership has a direct and negative effect on knowledge hiding. The positive roles of psychological safety and meaningful work as mediators and harmonious work passion as a moderator have been confirmed. The research concludes that the presence of ethical leaders is one of the factors which reduce knowledge hiding of staff in an organization.دانش به عنوان مهمترین دارایی سازمان های امروزی مطرح می باشد، ولی علیرغم تلاش های بسیار برای به اشتراکگذاری دانش هنوز در این زمینه چالشهای بسیاری در سازمانها وجود دارد. تحقیقات نشان میدهد افراد تمایل به تسهیم دانش در حد مطلوبی ندارند؛ حتی زمانی که تسهیلات مناسب برای به اشتراکگذاری دانش در سازمان وجود دارد، کارکنان دانش خود را پنهان میکنند. پنهان کردن دانش میتواند منجر به کاهش بهره وری و سود در سازمانها گردد. عوامل مختلفی وجود دارند که بر پنهان سازی دانش افراد در سازمانها اثر میگذارند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیررهبری اخلاقی درک شده بر پنهان سازی دانش کارکنان با میانجی گری امنیت روانشناختی و کار معنادار و نقش تعدیل گر اشتیاق برای کار همدلانه می باشد. این پژوهش ازنظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان یک شرکت خودرو سازی در شهر تهران و تعداد آنها 4300 نفر می باشد. حجم نمونه 440 نفر و روش نمونه گیری، غیر احتمالی در دسترس می باشد. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری و برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزارSPSS و AMOS استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نهایی از طریق بررسی نظرات صاحبنظران مدیریت، مورد تأیید قرار گرفت. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 0.7 برای سازه های مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی درک شده بر پنهان سازی دانش تاثیر مستقیم و منفی دارد. نقش مثبت امنیت روانشناختی و کار معنادار به عنوان میانجی ها و نقش اشتیاق برای کار همدلانه به عنوان تعدیلگر نیز مورد تایید قرار گرفت. نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که وجود رهبران اخلاقی یکی از عوامل کاهش پنهان سازی دانش کارکنان در سازمان است.https://jkm.ihu.ac.ir/article_207434_90370a0bd90cb761cd13da35bbc08ba5.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)مدیریت دانش سازمانی2645-42625220220823A literature review: Knowledge Hoarding and comparing it with Knowledge Hidingاحتکار دانش در مقابل پنهانسازی دانش: مروری بر ادبیات181226207433FAمحمدرضانوریدانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-9385-0340مهدیخیراندیشگروه مدیریت دولتی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران0000-0001-6815-3255حسینعباسیانگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-8146-7849روح الهنوریگروه آموزشی مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-2453-4683Journal Article20220616With the expansion of studies in the field of knowledge management as management of the most important advantage of current organizations, emerging and important concepts in this field have been formed, which are often similar and different from other concepts. Knowledge hoarding is defined in the theoretical literature as the increasing and inaccessible accumulation of knowledge resources in an organization, which is often not even requested due to lack of knowledge about the existence of knowledge.In the theoretical literature of hoarding, there is a topic in psychology called hoarding disorder that examines its clinical roots. For this reason, two different approaches to managing knowledge hoarding are introduced. The first approach examines the psychological and individual disorders associated with hoarding, and HR managers use strategies such as entrance exams and periodic psychological monitoring. The second approach deals with environmental, managerial, organizational space, organizational culture, communication and other strategies related to the management of organizational knowledge hoarding. Given that hoarding is not a crime or error in some cultures and anyone can freely hoard whatever they want, so pursuing the knowledge dimensions related to hoarding is more important and complex. Also, knowledge hoarding is often neglected by managers and sometimes has irreversible effects on the organization in the long run. Knowledge hoarding has a direct inverse effect on the empowerment of other employees and leads to hoarding reciprocal behaviors and in the long run makes the organization dependent on some hoarding employees. Due to the lack of study of the broad dimensions of this concept, future studies in various fields, especially the relationship between hoarding and exclusivism, the effect of knowledge hoarding on empowerment and also the effect of job turnover on organizational hoarding are suggested.با گسترش مطالعات در حوزه مدیریت دانش به عنوان مدیریت مهمترین مزیت سازمانهای کنونی، مفاهیم نوظهور مهمی در این حوزه شکل گرفتهاند که اغلب با سایر مفاهیم دارای تشابه و تمایز هستند. احتکار دانش در ادبیات نظری، انباشت فزاینده و غیرقابل دسترس منابع دانشی سازمان تعریف شده است که اغلب به علت عدم اطلاع از وجود دانش، مورد درخواست نیز واقع نمیشود. در ادبیات نظری احتکار، مبحثی در روانشناسی به نام اختلال احتکار مطرح است که ریشههای بالینی را بررسی میکند. بنابراین دو رویکرد متفاوت مدیریت احتکار دانش معرفی میشود که در رویکرد اول اختلالات روانشناسی و فردی مرتبط با احتکار بررسی میشود و استراتژیهای مورد استفاده مدیران منابع انسانی به آزمونهای ورودی و پایش روانشناسانهی دورهای معطوف میشود و در رویکرد دوم عوامل محیطی، مدیریتی، فضای سازمانی، فرهنگ سازمانی، ارتباطات و سایر استراتژیهای مرتبط با مدیریت احتکار دانش سازمانی بررسی میشود. با توجه به اینکه احتکار در برخی از فرهنگها جرم یا خطا نیست و هرکسی آزادانه میتواند هرآنچه بخواهد احتکار کند، در نتیجه بررسی و پیگیری محرکهایی که به احتکار مربوط میشوند، اهمیت و پیچیدگی بیشتری دارند. احتکار دانش در اغلب موارد مورد غفلت مدیران قرار میگیرد و در بلند مدت اثرات جبران ناپذیری بر سازمان دارد. احتکار دانش مستقیما بر توانمندسازی سایر کارکنان تاثیر معکوس دارد و نه تنها منجر به رفتارهای متقابل احتکاری میشود، در بلندمدت سازمان را به برخی از کارکنان احتکارکننده وابسته میکند. با توجه به عدم بررسی ابعاد گستردهی این مفهوم پیشنهاد مطالعات آتی در حوزههای گوناگون به ویژه ارتباط احتکار و انحصارگرایی، تاثیر احتکار دانش بر توانمندسازی و همچنین تاثیر گردش شغلی بر احتکار سازمانی داده میشود.https://jkm.ihu.ac.ir/article_207433_0e69a4d9d58bcf82ce97850a66566b60.pdf