دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
1
3
2019
02
20
مدل شکیبا ـ هادی: رویکردی نوین در تدوین راهبردهای دانشی، مبتنیبر اقتضائات جمهوری اسلامی ایران
11
41
FA
عباس
چهاردولی
0000-0002-1555-5290
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملّی، تهران، ایران
tvm_abbas@yahoo.com
اصولاً هر برنامه راهبردی بدون توجه به وضعیت دانش موردنیاز در وضع موجود و مطلوب و تحلیل شکاف دانشی، عملاً ناکارآمد خواهد بود.ضمنآنکه، رویکردهای تجویزی، توصیفی و ترکیبی در مدیریت راهبردی دانش در محیط ج.ا.ا. بهدلیل ساختار و بافتار خاص آن دچار چالشها و عدم قابلیتهای جدی است. این مقاله تلاش دارد با ارائه مدلی باعنوان مدل شکیبا ـ هادی ، باتکیهبر اصول دینی و اسلامی و رفع نواقص مدلهای غربی ضمن بهکارگیری رویکرد تعاملی، مدلی بومی و اقتضایی برای سازمانهای سطح ملی ارائه دهد. این مدل با شناسایی ملاکهای اصلی موفقیت، آنها را در 9 عامل و 198 شاخص باتمرکزبر حوزههای دانشی درقالب رویکرد نقطه مرجع، البته در دو گروه قابلیتسازان و مقومها منظور مینماید. همچنین دادهها بهصورت کمی و کیفی درقالب عددی و با منطق فازی محاسبه و پس از دفازیشدن ازطریق آنتروپی شانون، نظر ممیزین و اوزان مدنظر ایشان، ازطریق حداقل مجذور مربعات تعیین میشوند. درضمن، برای تأیید قابلیت کاربردی مدل، در یکی از صنایع دفاعی پیادهسازی شده است. نتایج حاصله نشان میدهد، سازمان مزبور از بین 9 عامل فقط به7 عامل اصلی و از 198 شاخص ارائهشده فقط به 20 شاخص نیاز دارد که نتایج حاکی از آن است که سازمان در عواملی نظیر اصولی، راهبردی و مکتبی در وضعیت ماند، و در عواملی نظیر فیزیکی و فرهنگی با مقدار 158/0 در وضعیت ممانعتکننده (پَسرانه) قرار دارند. کل سازمان در وضعیت ضعیف قرار دارد، لذا پیشنهاد شده است پیش از هر اقدام راهبردی ابتدا عوامل ممانعتکننده (پَسرانهها) تبدیل به ماند و سپس پیشرانه شوند، ضمنآنکه، پیشرانهها نیز باید تقویت شوند.
راهبرد,تدوین راهبرد دانشی,مدلسازی,رویکرد سیستمی,مدل شکیبا ـ هادی
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204852.html
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204852_a5fa3545ccb5ae5f8e6131b60c415228.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
1
3
2019
02
20
ارائه الگویی برای ایجاد نقشه دانش مراکز رشد علم و فناوری مبتنی بر نقشههای فرآیند (مطالعه موردی: مراکز رشد علم و فناوری دانشگاهی)
43
76
FA
سید علیرضا
میر محمد صادقی
سرپرست گروه صنایع دانشگاه امام حسین(ع)
ammsadeghi@ihu.ac.ir
در این مقاله با بررسی و تحلیل جامع نقشههای دانش سازمان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مدیریت دانش، الگویی برای تدوین نقشه دانش مراکز رشد علم و فناوری توسعه داده شده-است. بدین منظور در ابتدا پژوهشهای انجام شده در طی سال های 1998 تا 2018 میلادی مورد بررسی قرار گرفته و الگوهای مختلف تدوین نقشه دانش و عوامل اثر گذار بر تدوین آن با تحلیل محتوا استخراج گردیدهاست. از سوی دیگر با مطالعه ویژگیهای مراکز رشد علم و فناوری، عوامل اثر گذار بر تدوین نقشههای دانشی این مراکز بادر نظر گرفتن تاثرگذارترین عوامل تدوین نقشه دانش از نظر فراوانی و تناوب در پژوهشهای محققان شناسایی شده است. سپس یک الگوی کاربردی تدوین نقشه دانش با در نظر گرفتن این عوامل، در هفت گام اساسی و متناسب با ویژگیهای مراکز رشد و مبنتی بر نقشه فرآیند این مراکز، طراحی گردید. برای پیاده سازی گام-های پیشنهادی تدوین نقشه دانش مراکز رشد، کاربرگهای متناظر تهیه شده که مسیر و نحوه تدوین نقشه دانش را به صورت اجرایی و عملیاتی در این مراکز بهطور مشخص نشان میدهد. در پایان این الگوی تدوین نقشه دانش برای بخش خدمات پشتیبانی مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه مورد مطالعه به عنوان پایلوت تهیه شده است.
مدیریت دانش,نقشه دانش,نقشه فرآیند,مراکز رشد علم و فناوری
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204853.html
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204853_5e71db0aac596ef9410c082b5486dbc9.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
1
3
2019
02
20
مدلسازی معادلات ساختاری عوامل اثرگذار بازیکاری بر تسهیم دانش(موردمطالعه: دانشگاههای منتخب شهر تهران)
77
116
FA
محمدمیلاد
احمدی
0000-0002-5726-2891
دانشجوی دکترای مدیریت سیستمها، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
mmahmadi@ihu.ac.ir
اویس
ترابی
نویسنده مسئول: دانشجوی دکترای مدیریت سیستمها، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
o.torabi1@gmail.com
مهدی
صفیان
استادیار دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
o.abdolaei@gmail.com
<span dir="RTL" lang="AR-SA">بازیکاری، استفاده از تفکر مبتنیبر بازی برای تشویق افراد، ایجاد انگیزه و حل مسئله توسط آنهاست. ازسویدیگر، اشتراک</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">دانش</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">یکی</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">از</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">حوزههای</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">مهم مدیریت</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">دانش</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">است</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">که</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">در</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">بطن</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">پردازش دانش</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">قرار</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">دارد؛ جاییکه</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">دانش</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">ایجاد</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">میشود</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">و</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">مورد</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">استفاده</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">قرار میگیرد. مطابق یافتههای بسیاری از پژوهشگران، سازمانها در اجرای فرایند تسهیم دانش و ایجاد انگیزه برای کارکنان خود دچار چالش هستند. پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، شاخصها و مؤلّفههای اثرگذار</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">بازیکاری بر تسهیم دانش را که در تحقیقات پیشین استخراج شده است، بررسی نماید و وجود ارتباطات معنیدار میان آنها را بسنجد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاههای منتخب شهر تهران است که ازاینمیان، 120 نفر آشنا به مفهوم بازیکاری با رویکرد خوشهبندی و بهطور هدفمند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی ـ توصیفی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و ابزار سنجش، پرسشنامه پنجگزینهای مبتنیبر مقیاس لیکرت است. برای بررسی پایایی ابزار گردآوری دادهها از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (</span>CR<span dir="RTL" lang="AR-SA">) و برای بررسی روایی از ابزار </span>AVE<span dir="RTL" lang="AR-SA"> استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ابعاد بازیگونه (شامل سازوکارها، دینامیکها و زیباییشناسی)، بستر بازی کاری (شامل پلتفرم، درآمدها، هزینهها، بازیکنندگان و...) و عوامل پشتیبانی (شامل حمایت مدیریت، ارزیابی پروژه، فرایند تسهیم دانش و...) بر تسهیم دانش موثر است که دراینمیان، عوامل پشتیبانی، بیشترین بار عاملی را داراند، لذا مراکز دانشگاهی باید توجه ویژهای به این عامل داشته باشند. البته دو عامل دیگر بازی کاری (ابعاد بازیگونه و بسترهای بازی کاری) نیز، مطمئنا سهم بالایی در تسهیم دانش دارند. درآخر، به مراکز دانشگاهی توصیه میشود ضمن توجّه به ابعاد بازیکاری، از آن درراستای تسهیل تسهیم دانش، استفاده نمایند. </span>
بازیکاری,تسهیم دانش,مدیریت دانش,مدلسازی معادلات ساختاری
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204854.html
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204854_4d92d03e898f88b877be940c7497b8e1.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
1
3
2019
02
20
بررسی و شناخت تأثیر شبکههای اجتماعی بر نوآوری اجتماعی
117
145
FA
مهران
کشتکار هرانکی
دکترای تخصصی مدیریت راهبردی، عضو گروه مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملّی، تهران، ایران
mkhkmphd90@gmail.com
صدیقه
پورمظاهری
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
spmis.1397@gmail.com
<span dir="RTL" lang="AR-SA">شبکههای اجتماعی بهلحاظ گسترش و نفوذ بین کاربران، برقراری ارتباط خصوصی و شخصی، فارغبودن از کنترل مرجع قدرت و سهولت تبادل، اشتراکگذاری و دسترسی به دانش، تجارب و درسآموختههای کاربران، به وسیلهای بیبدیل در عرصه ارتباطات تبدیل شده و زمینههای تأثیرگذاری زیادی را فراهم ساختهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر نوآوری اجتماعی است. براینمبنا، سؤال اصلی عبارت است از اینکه شبکههای اجتماعی چه تأثیری بر نوآوری اجتماعی دارند؟ برای پاسخ به این سؤال، جامعه آماری به تعداد 140 نفر شامل دانشجویان سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پنج دانشگاه منتخب شهر تهران به روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه برای دریافت پاسخ آنها ارسال شد. نوع پژوهش، کاربردی؛ روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و بهطور مشخص مبتنیبر مدلسازی معادلات ساختاری است. در این پژوهش، دو پرسشنامه شبکههای اجتماعی و نوآوری اجتماعی با طیف پنجگزینهای، تهیه و روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، «شبکه اجتماعی مجازی» با ضریب معنیداری مسیر برابر 34/5 بر «ایدهپردازی جهت حل مسئله»، 71/4 بر «اثربخشی محصول و دستاورد نهایی»، 66/4 بر « شناخت مسئله» و 96/3 بر «پیادهسازی و نهادینهسازی ایدهها» تأثیرگذار است.</span>
شبکههای اجتماعی,نوآوری اجتماعی,تسهیم دانش,معادلات ساختاری
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204855.html
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204855_77503a6aa2a6fe59c3f2941090ecf275.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
1
3
2019
02
20
ارزیابی میزان زیرساختهای مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان
147
184
FA
سپیده
دادخواه
کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
se_dadkhah1367@yahoo.com
عاصفه
عاصمی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
af_asemi@yahoo.com
محمدرضا
عابدی
دانشیار گروه مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
dr.mr.abedi@gmail.com
فرشته
مشهدی
کارشناسیارشد صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران، (مشاور صنعتی)
fereshteh.mashhadi@gmail.com
<span dir="RTL" lang="AR-SA">این پژوهش با هدف بررسی میزان زیرساختهای سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان از دیدگاه کارکنان شرکت، انجام شد. روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و جامعه پژوهش، شامل تمام مدیران و کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان با تحصیلات دیپلم و بالاتر (2454 نفر) بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری عمومی کوهن استفاده و تعداد 368 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته، با مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان موضوعی تأیید و بهمنظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 93/0 بهدست آمد. برای بررسی نتایج از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد؛ در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای </span>t<span dir="RTL" lang="AR-SA"> تکنمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که زیرساختهای سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان وجود دارد (مقدار احتمال کوچکتر از 05/0) اما میزان پیادهسازی آنها کمتر از حد متوسط است. همچنین مقایسه میانگین رتبهها نشان میدهد که ترتیب میزان پیادهسازی زیرساختهای مدیریت دانش ازنظر کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان براساس: 1. نرمافزار، 2. دانش سازمان، 3. پروتکل، 4. فرهنگ سازمان، 5. سخت افزار و 6. مردم است.</span>
زیرساخت های سازمانی,زیرساخت های فناوری,مدیریت دانش سازمانی,دانش سازمانی,اشتراک دانش,شرکت پالایش نفت اصفهان
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204856.html
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204856_f7892d120f4f95f37070eed853d91740.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
1
3
2019
02
20
بررسی تأثیر مدیریت دانش بر کارایی زنجیره تأمین در بخش فراساحل نفتوگاز (موردمطالعه: شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران)
185
205
FA
احمدرضا
اعتمادی
دانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران، ایران
aresoie@yahoo.com
احمدرضا
کسرایی
ستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران، ایران
arkasraei49@yahoo.com
<span lang="AR-SA">امروزه مدیریت زنجیره تأمین بهعنوان یک عامل مؤثر در دستیابی به مزیت رقابتی در سازمانهای مختلف مطرح است. میتوان گفت این سازمانها نیستند که با یکدیگر رقابت میکنند، بلکه زنجیرههای تأمین جهت کسب بیشتر بازار با یکدیگر در رقابتهستند. ازسویدیگر، سازمانها دریافتهاند که دانش، راهبردیترین منبع سازمانی و محور رقابت و بقا محسوب میشود.</span><br /><span dir="RTL" lang="AR-SA">مدیریت دانش و پیادهسازی آن در زنجیره تأمین، میتواند بهعنوان یک عامل اثربخش درجهت افزایش کارایی زنجیره تأمین لحاظ شود. هدف این مطالعه که در یکی از بزرگترین و اصلیترین شرکتهای فعال در حوزه فراساحل نفتوگاز اجرا شد، تعیین نقش مدیریت دانش در کارایی زنجیره تأمین است. در این مطالعه، براساس ادبیات تحقیق، مدل مفهومی، ارائه و برمبنای آن فرضیهها تدوین شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت تأسیسات دریایی بوده و نمونه براساس رویکرد غیراحتمالی هدفمند انتخاب شد که بالغ بر 33 نفر بوده است. بهدلیل تعداد محدود نمونه آماری، برای آزمون فرضیهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار </span>smart PLS <span dir="RTL" lang="AR-SA">نسخه (2) بهره گرفته شده است. باتوجهبه تحلیل دادهها تمام فرضیهها تأیید شد و براساس بارهای عاملی نیز اولویتبندیها صورت گرفت. برایناساس، درمورد مدیریت دانش، شاخص «حفظ</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">دانش» با ضریب 612/0 مؤثرترین و شاخص «تسهیم دانش» با ضریب 311/0 کمترین تأثیر را در کارایی زنجیره تأمین دارد. باتوجهبه اهمیت بالای شاخص حفظ دانش، میتوان با ایجاد زیرساختهای مناسب فناوری اطلاعات و نیز ذخیره بهموقع دانش ازطریق این زیرساختها و سیستمها، درجهت کارایی هرچهبیشتر زنجیره تأمین، اقدام کرد.</span>
زنجیره تأمین,مدیریت دانش,فراساحل نفتوگاز
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204857.html
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204857_4f942dd4a1e97a74722017f878d690f0.pdf