%0 Journal Article %T طراحی مدل توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری اصفهان مبتنی بر فرآیند مدیریت دانش %J مدیریت دانش سازمانی %I دانشگاه جامع امام حسین(ع) %Z 2645-4262 %A محمدی, عبدالمجید %A اعتباریان, اکبر %A ابراهیم زاده دستجردی, رضا %D 2020 %\ 04/20/2020 %V 3 %N 1 %P 207-240 %! طراحی مدل توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری اصفهان مبتنی بر فرآیند مدیریت دانش %K صنعت گردشگری %K توسعه منابع انسانی %K مدیریت دانش %K فراترکیب %K مدلسازی ساختاری تفسیری %K ماتریس اهمیت- عملکرد %R %X هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان مبتنی بر فرآیند مدیریت دانش است. جامعه آماری را خبرگان صنعت گردشگری استان اصفهان تشکیل می­دهند که با روش هدفمند وابسته به ملاک انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه از آن‌ها نظرخواهی به عمل آمد و داده­ها با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری و ماتریس اهمیت –عملکرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مدل استخراج‌شده شامل 9 شاخص است که مطابق با فرآیند مدیریت دانش در 4 بُعد ایجاد دانش، حفظ و نگهداری دانش، تبدیل و انتقال دانش و به‌کارگیری دانش و در 5 سطح قرار گرفتند و روابط بین آن‌ها مشخص گردید. نتایج نشان داد در پایین­ترین سطح شاخص­های «طراحی مدل شایستگی­های مشاغل صنعت گردشگری» و «طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی» بیشترین تأثیر را بر دیگر شاخص­ها دارند و در واقع مهم‌ترین شاخص­های توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان محسوب می­شوند و در بالاترین سطح شاخص «تعریف و اعطای جوایز تعالی مدیریت منابع انسانی صنعت گردشگری» قرار گرفت که دارای بیشترین وابستگی بود. همچنین نتایج ماتریس اهمیت عملکرد شاخص­های توسعه منابع انسانی نشان داد که همه 9 شاخص شناسایی‌شده در منطقه کانون توجه یا حیطه ضعف قرار گرفتند که نشان می‌دهد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. %U https://jkm.ihu.ac.ir/article_205141_ab53d63ed69bfc0b63d18390a2a8cfee.pdf