per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-11-22
2
3
11
46
204823
Original Research Paper
تحلیل روندهای محلی و جهانی ممیزی دانش در پایگاه استنادی کلریویت آنالیتیکس
An Analysis of Local and Global Trends of the Knowledge Auditing in the Citation Analysis Database of Clarivate Analytics
علی شرفی
alisharafi1365@gmail.com
1
مریم ناخدا
mnakoda@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
برای ارزیابی فرایندهای مدیریت دانش به منظور مطابقت دادن آنها با اهداف سازمان ها ممیزی دانش ضروری است و تحلیل روندهای آن در سطح محلی و جهانی به شناسایی خلأءهای موجود در این زمینه کمک خواهد کرد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحلیلی ـ توصیفی و علم سنجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 84 مقاله ممیزی دانش منتشرشده در پایگاه استنادی Clarivate Analytics (پایگاه استنادی مجلات معتبر ISI - web of science سابق) است. ابزار گردآوری دادها فهرست کنترل و یادداشت برداری و روش تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های هم استنادی با استفاده از نرمافزارهای HisCite, VOSviewer، Pajek و Excel بوده است. یافته ها نشان داد که روند انتشار مقاله های ممیزی دانش در نوسان بوده و بیشترین گرایش موضوعات آنها مربوط به کسب و کار مالی، مدیریت، علم اطلاعات و کتابداری و پزشکی عمومی داخلی است و تعداد استنادهای محلی کشورها، سازمانها، نویسندگان، مجله ها و موضوعات نسبت به استنادهای جهانی شان بسیار پایین است. همچنین یافته ها نشان داد که زبان اکثر مقاله ها انگلیسی است و کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا بیشترین انتشار مقاله و استناد محلی و جهانی را داشته اند و دانشگاه های کولرادو، آلاباما، واترلو و کورنل و نیز مجلههای بررسی و نقد حسابداری و ممیزی در نظر و عمل به ترتیب بیشترین استنادهای محلی و جهانی را داشته اند و نقشه همرخدادی واژگان این حوزه نیز منسجم نیست. علاوه بر این در میان نویسندگان بونر، لیبی، دزورت و سالتریو بیشترین استنادهای محلی و جهانی را داشته اند و شبکه مرکزیت درجه، نزدیکی و بینابینی نویسندگان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. نتایج نشان داد که میزان استنادهای محلی مقاله های ممیزی دانش مطلوب نیست و برای بهبود وضعیت آن باید برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های لازم صورت پذیرد.
Knowledge auditing is essential for assessing knowledge management processes and adapting them with the organizational goals. On the other hand, analyzing the process of KM at local and global levels helps to identify the gaps in this field. This is an applied research which follows descriptive-analytical and scientometric methods. The statistical population of this research includes 84 ISI qualified articles of knowledge auditing in the Clarivate Analytics citation database. Data collection tools included checklists and annotation lists, and data analysis co-citation maps were performed by HisCite, VOS viewer, Pajek and Excel software. Findings showed that the publication trends of the knowledge auditing articles has fluctuated through time, and the most frequent article topics related to business finance, management, library and information science, and general and internal medicine. The number of local citations of countries, organizations, authors, journals and topics is very low compared to global citations. Findings also showed that most articles were published in English, and that the United States, England and Canada had the most publication of local and global citations. Universities of Colorado, Alabama, Waterloo and Cornell, and the Journals of Practice and Theory, Accounting Review and Auditing- had the most local and global citations respectively. Co-occurrence maps of the keywords of this area are not coherent. Moreover, among the authors, Bonner, Libby, DeZoort and Salterio composed the most frequently cited at local and global fields. Centrality networks, and close relationship among the authors were not at an acceptable level requiring better planning and policy making.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204823_877bcd386974162fd388d947d805c89b.pdf
دانش
مدیریت دانش
ممیزی دانش
مقاله ها
پایگاه استنادی
knowledge
knowledge management
knowledge audit
articles
Database of Journals
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-11-22
2
3
47
75
204824
Case study
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش در میان اعضای هیأت علمی (نمونه پژوهش: دانشگاه علامه طباطبائی تهران)
An Appraisal of the Effect of Social Capital on Knowledge Sharing among Faculty Members (Case Study: Allameh Tabatabaee University of Tehran)
حسین عبداللهی
hosein_abd@hotmail.com
1
فتاح شریف زاده
sharizadeh_f@atu.ac.ir
2
جمال حاجی
jamalhaji72@yahoo.com
3
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
تسهیم دانش بین کارکنان، مؤلفهای کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در اقتصاد پویای کنونی و بویژه در سازمان های با فناوری پیشرفته میباشد. تسهیم دانش اثربخش میان کارکنان میتواند به طور قابل ملاحظهای بر زمان، هزینه و کیفیت فعالیتهای تحقیق و توسعه در چنین سازمان هایی تأثیر بگذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش بین اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی بودند که تعداد آنها 538 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 228 نفر درنظر گرفته شد و از این تعداد پرسشنامه پخش شده 160 پرسشنامه قابل استناد بازگردانده شد. پژوهش در زمره پژوهش های توصیفی همبستگی قرار دارد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال و پرسشنامه تسهیم دانش وان دن هوف و وان وینن استفاده شد. روایی پرسشنامهها از طریق اعتبار محتوایی مورد تأیید قرار گرفت؛ همچنین پایایی پرسشنامه ها با بهره گیری از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 877/0 و 813/0 محاسبه گردید. برای آزمون فرضیه ها از روش آماری معادلات ساختاری با نرمافزار Amos استفاده شد و نتایج تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که متغیر بعد ساختاری، بعد رابطهای و بعد شناختی بر متغیر اهدای دانش اعضای هیأت علمی تأثیر مثبت دارد؛ همچنین بعد ساختاری، بعد رابطهای و بعد شناختی نیز بر متغیر گردآوری دانش اعضای هیأت علمی تأثیر مثبت و معناداری دارد. از این رو باتوجه به اهمیت تسهیم دانش در محیط های آموزشی بویژه در دانشگاه ها شایسته است که مدیران دانشگاهی بستر لازم را برای ایجاد و افزایش سرمایه اجتماعی فراهم کنند که از عوامل مهم میزان تسهیم دانش است.
Knowledge sharing among employees is a key factor for achieving sustainable competitive advantage, especially in high-tech organizations, in today's dynamic economy. Effective knowledge sharing can significantly influence time, cost, and quality of R&D activities in organizations. Hence, this research aims at investigating the relationship between social capital and knowledge sharing among faculty members of Allameh Tabatabaee University. The statistical population contains all faculty members of Allameh Tabatabaee University numbering 538 persons. Simple sampling method was used to select a sample containing 228 persons using Cochran formula, 160 of whom filled questionnaires correctly and completely. This is a descriptive correlational study. To collect data, Nachapithe and Guchal’s social capital questionnaire as well as Van den Hoff and Van Weinen’s knowledge sharing questionnaire were employed. The content validity of the questionnaires was confirmed. The reliability of the questionnaires was calculated as 0.877 and 0.813 respectively by Cronbach's alpha coefficient. The structural equation statistical method using Amos software was used to test the hypotheses. The results indicated that structural, relational and cognitive dimension variables had a positive effect on the knowledge contribution of the faculty members. Structural, relational and cognitive dimensions demonstrated positive and significant effect on knowledge acquisition of faculty members. Given the importance of knowledge sharing in educational fields, especially in universities, university managers are recommended to arrange the necessary situation for the creation and enhancement of social capital, which is in turn, one of the important factors in the extent of knowledge sharing.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204824_88f3cb6e3ea462f2c7f8bef24fcbdd59.pdf
سرمایه اجتماعی
دانش
تسهیم دانش
اعضای هیأت علمی
social capital
knowledge
Knowledge Sharing
faculty members
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-11-22
2
3
77
109
204831
Case study
سنجش بلوغ مدیریت دانش در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی (نمونهپژوهش: کتابخانههای عمومی کرمانشاه)
Measuring of the Maturity of Knowledge Management in Libraries and Information centers (Case Study: Public Libraries of Kermanshah)
سلیمان شفیعی
sshafee54@yahoo.com
1
محمود مرادی
mahmoudmoradi@razi.ac.ir
2
محسن جعفری
mohsenjafari543@yahoo.com
3
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی و مدرس، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کارشناس مسئول کتابخانههای عمومی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
ارزیابی بلوغ مدیریت دانش به سازمان امکان میدهد که از چگونگی وضعیت مدیریت دانش خود اطلاع حاصل نماید. الگوی بلوغ مدیریت دانش ضمن ارزیابی عینی از سطح فعالیت های مدیریت دانش، اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با اقدامات کتابخانه برای رسیدن به سطح بعدی بلوغ از نظر توسعه مدیریت دانش فراهم میسازد. به بیان دیگر، بلوغ مدیریت دانش زیربنایی فراهم میکند که نقشه راه مدیریت دانش سازمان بر روی آن ایجاد میشود. بر این اساس هدف پژوهش سنجش سطح بلوغ و میزان آمادگی کتابخانههای عمومی کرمانشاه برای استقرار مدیریت دانش است. روش پژوهش پیمایشی و نوع آن کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی بود. پایایی پرسشنامه با توجه به مقدار متوسط ضریب آلفای کرونباخ 9/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش را مدیران و کارکنان اداره کل و کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که تعداد آنان 87 نفر بود تشکیل داد. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 70 نفر تعیین گردید. 59 نفر معادل 80 درصد به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss23 استفاده شد. برای سنجش میانگین گروههای هفتگانه معیار از آزمون t یک نمونهای، برای بررسی نرمالبودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف، همچنین برای رتبهبندی گروههای معیار از آزمون غیرپارامتریک فریدمن و برای تعیین سطح بلوغ و محاسبه مجموع امتیازات معیارهای هفتگانه از جدولهای استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد سطح بلوغ و میزان آمادگی کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه برای استقرار مدیریت دانش در سطح آغاز (درک نیاز به مدیریت دانش) قرار داشت. مقدار آماره t برای تمامی معیارها منفی بود. بر این اساس میانگین شاخص های رهبری، فرایند، کارکنان، فناوری، فرایندهای دانشی، یادگیری و نوآوری و نتایج مدیریت دانش از میانگین الگوی بلوغ مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی کمتر بود. نتایج رتبهبندی شاخص های بلوغ مدیریت دانش نیز نشان داد شاخص فناوری اطلاعات در بیشترین رتبه و شاخص های رهبری و یادگیری و نوآوری مدیریت دانش در کمترین رتبه قرار داشت. رتبهبندی سایر معیارهای بلوغ مدیریت دانش به ترتیب عبارت است از: فرایند، دستاوردها، کارکنان و فرایندهای مدیریت دانش.
Measuring the maturity of knowledge management enables the organizations to know how their knowledge management is carried out. The maturity model of knowledge management delivers objective evaluation regarding the level of KM activities and provides valuable information about the library's performance to reach the next level of maturity in terms of KM development. In other words, the maturity of the knowledge management creates an infrastructure for organization's knowledge management plan. Accordingly, this research is intended to assess the level of knowledge management maturity in public libraries in Kermanshah. This is an applied descriptive research. Data collection tool entails a standard questionnaire of Asian Productivity Organization. The reliability of the questionnaire was calculated on the basis of mean value of Cronbach's alpha coefficient (0.9). The research population contained 87 managers and employees of the public libraries of Kermanshah. Based on Krejci and Morgan's table, the sample size of the research was 70. Of these, 59 people (80% of the sample size) filled in the questionnaire. SPSS23 was employed to analyze the data and one-sample T-test was used for measuring the mean of the seven-group criteria. The Kolmogorov-Smirnov test was used to normalize the distribution of data. Non-parametric Friedman test was used for rating groups of criteria and the standard tables of the Asian Productivity Organization were applied to determine the maturity level. Findings indicated that the maturity level and readiness of the public libraries of Kermanshah to deploy KM was at an early stage (understanding the need for KM). The t-statistic value was negative for all criteria. Accordingly, the mean of leadership, process, employees, technology, knowledge processes, learning and innovation, and knowledge management scores were lower than the average knowledge maturity model of the Asian Productivity Organization. The results of ranking of knowledge management maturity criteria also showed that information technology score was the highest and leadership, learning and innovation criteria of knowledge management were at the lowest level. Ranking of other knowledge management maturity criteria are: the process, achievements, employees, and knowledge management processes respectively. Methodology: The present study is based on the applied purpose and is a descriptive study based on the data collection method. The data gathering tool was a standard questionnaire of Asian productivity organization. Reliability of the questionnaire was calculated according to the mean value of Cronbach's alpha coefficient 0.9. The research community was composed of 87 managers and staff of the public libraries of Kermanshah. The sample size of the research was 70 (based on Krejcie and Morgan's tables). 59 people (80% of the sample size) answered to the questionnaire. We used SPSS23 to analyze the data. One sample T-test was used in order to measure the mean of the seven groups of criteria. The Kolmogorov-Smirnov test was used to normalize the distribution of data. The nonparametric Friedman test was used for rating groups of criteria and the standard tables of the Asian productivity organization were applied to determine the puberty level and to calculate the total score of the seven criteria.Findings: The results of this study showed that information technology and process of knowledge management in public libraries of Kermanshah were higher and the leadership, staff, knowledge processes, learning and innovation, and knowledge management results were lower than the mean of knowledge management maturity model of APO. The level of puberty and the level of readiness of public libraries for implementing knowledge management at the initializing level (understanding the need for knowledge management) were evaluated. The results of the ranking of knowledge management maturity also showed that information technology was at the highest level and leadership and learning and innovation were at the lowest. Other knowledge management maturity criteria in order of importance were: process, achievements, staff, and knowledge management processes.Conclusion: Considering that public libraries of Kermanshah in terms of maturity of knowledge management are in the second phase (understanding the need for knowledge management) and information technology has a better status than other knowledge management criteria, it seems that these centers should identify the areas that require knowledge management initiatives and develop other knowledge management criteria in the form of a program based on the suggested solutions in this research, in order to achieving higher levels of knowledge management like: development, refinement and eventually encompassing it.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204831_b890b127798d2f55ab5db780494549ed.pdf
مدیریت دانش
بلوغ سازمانی
الگوی بلوغ مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی
کتابخانههای عمومی
کرمانشاه
knowledge management
organizational maturity
knowledge management maturity model
Asian Productivity Organization
public libraries
Kermanshah
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-11-22
2
3
111
137
204832
Case study
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی (نمونه پژوهش: دانشگاه شهید چمران اهواز)
Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in Academic Libraries (Case Study: Shahid Chamran University of Ahvaz)
شهناز خادمی زاده
sh_khademizadeh@yahoo.com
1
عبدالحسین فرج پهلو
farajpahlou@scu.ac.ir
2
زینب محمدی
mohammadizeinab2@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
این پژوهش با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. این پژوهش، کاربردی، و از نوع تحقیقات آمیخته همزمان است. در بخش کیفی این پژوهش از رویکرد پدیدارشناسی جیورجی تبعیت شده است. برای گردآوری اطلاعات کیفی از مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختاریافته استفاده شده که به صورت رو در رو انجام شده است. نمونه آماری در این بخش به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع موارد خاص استفاده شده است و نمونه گیری تا اشباع نظری ادامه یافت و با 15 نفر از مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز مصاحبه انجام شده است. از یادداشتبرداری و ضبط صوت نیز برای ثبت اطلاعات مبتنی بر پروتکل مصاحبه طراحی شده توسط محققان استفاده شده است. برای بررسی اعتبار سازه ابزار از روش سه سویهسازی دادهها استفاده شده است. اعتبار درونی بر پایه انتخاب نمونهای هدفمند و براساس تشریح انبوه و غنی دادهها یا پرمایگی اطلاعات و طولانی کردن فرایند مصاحبهها برای فهم عمیق موضوع، بررسی شده است. برای دقت و استحکام دادهها، مقبولیت، امکان انتقال و اعتماد دادهها، مورد بررسی قرار گرفت. دادههای کیفی به روش استقرایی تجزیه و تحلیل شده است.بخش کمی این پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز به تعداد 47 نفر است که به دلیل محدود بودن جامعه، همه این افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این بخش اطلاعات مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی (کامرون و کوئین، 1996) و پرسشنامه مدیریت دانش (لاوسون، 2003) جمعآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه ها توسط پنج نفر از استادان رشته علم و اطلاعات شناسی با سابقه بیش از پنج سال سنجیده و مناسب ارزیابی شده است. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده که بهترتیب 92/0 برای پرسشنامه فرهنگ و 72/0 برای پرسشنامه مدیریت دانش بهدست آمده است. با توجه به عادی بودن دادهها برای بررسی معنیداری رابطهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و دادهها با استفاده از نسخه 24 نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد فرهنگ حاکم بر کتابخانهها فرهنگ سلسله مراتبی است؛ بین این نوع فرهنگ با مدیریت دانش رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین فرهنگ قبیلهای یا گروهی، فرهنگ بازاری و فرهنگ وضعیت سالار با مدیریت دانش رابطه معناداری هست. همچنین، نتایج همبستگی نشان داد که فرهنگ سازمانی گروهی بیشترین همبستگی را با مدیریت دانش دارد. پیشنهاد میشود بستر لازم برای تغییر فرهنگ سلسله مراتبی حاکم بر کتابخانههای مورد مطالعه به فرهنگ گروهی ایجاد شود تا پیادهسازی مدیریت دانش در این کتابخانهها با موفقیت بیشتری همراه باشد.بخش کمی این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز به تعداد 47 نفر است که به دلیل محدود بودن جامعه همه این افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این بخش اطلاعات مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی (کامرون و کوئین ، 1996) و پرسشنامه مدیریت دانش (لاوسون ، 2003) جمعآوری گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 5 نفر از اساتید رشته علم و اطلاعات شناسی با سابقه بالای 5 سال سنجیده و مناسب ارزیابی شده است و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که به ترتیب 92/0 برای پرسشنامه فرهنگ و 72/0 برای پرسشنامه مدیریت دانش بهدست آمده است. با توجه به نرمال بودن دادهها، برای بررسی معنیداری رابطهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و دادهها با استفاده از نسخه 24 نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد فرهنگ حاکم بر کتابخانهها فرهنگ سلسله مراتبی است، بین این نوع فرهنگ با مدیریت دانش رابطه معنادار وجود ندارد، اما بین ( فرهنگ قبیلهای یا گروهی، فرهنگ بازاری و فرهنگ وضعیت سالار) با مدیریت دانش رابطه معنادار است. همچنین، نتایج همبستگی نشان داد که فرهنگ سازمانی گروهی بیشترین همبستگی را با مدیریت دانش دارد. پیشنهاد میشود بستر لازم برای تغییر فرهنگ سلسله مراتبی حاکم بر کتابخانههای مورد مطالعه به فرهنگ گروهی ایجاد شود تا پیادهسازی مدیریت دانش در این کتابخانهها با موفقیت بیشتری همراه باشد.
This study involves an investigation of the relationship between organizational culture and knowledge management in the libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz. This is an applied research following simultaneous mixed method. In the qualitative part of this study, the researchers employed Jierdzhi’s phenomenological approach. Semi-structured exploratory interviews were used to collect qualitative information, being conducted face-to-face. The statistical sample of this section was made on the basis of purposive sampling being continued until theoretical saturation. Interviews were made with 15 managers and employees of Shahid Chamran University Library in Ahvaz. Note taking and recording were also used to record information based on the research protocol designed by the researchers. To conform the validity of the tools, a three-way method of data collection was used. Internal validity has been tested by purposeful sample selection based on rich data descriptions or information richness and lengthening the interview process for in-depth understanding of the subject. The reliability, validity and acceptability of the data were tested to confirm data preciseness. The qualitative data were analyzed by inductive method. The quantitative part of this research is descriptive-correlation. The statistical population includes all managers and staff of the libraries of Shahid Chamran University of Ahwaz containing 47 individuals who were selected as statistical sample due to the limited number. The data were collected through two standard organizational culture questionnaire (Cameron & Quinn, 1996) and knowledge management questionnaire (Lawson, 2003). The face validity and content validity of the questionnaires were confirmed by 5 professors having more Regarding the normality of the data, Pearson's correlation coefficient was used to test the significance of the relationships, and the data were analyzed using SPSS 24 software. The results showed that the culture dominating the libraries is hierarchical. There is no meaningful relationship between this type of culture and knowledge management; however, there is a significant relationship between tribal or group culture, market culture and status-based culture with knowledge management. Also, the results of correlation analysis showed that group organizational culture has the highest correlation with knowledge management. It is suggested that the necessary framework for changing the hierarchical culture of the libraries under study into group culture be created so that knowledge management in these libraries can be more successfully implemented.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204832_068a94f63b6107bf5c5192f444863a6b.pdf
کتابخانههای دانشگاهی
دانشگاه شهید چمران اهواز
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
university libraries
Shahid Chamran University of Ahvaz
organizational culture
knowledge management
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-11-22
2
3
139
179
204833
Case study
عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی تسهیم دانش (نمونه پژوهش: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران)
Key Factors of Successful Implementation of Knowledge Sharing (Case Study: Education Office of Mazandaran Province)
نبی اله یوسفی گرجی
nyoosefigorji@yahoo.com
1
منصور اسماعیل پور
ma.esmaeilpour@gmail.com
2
علیرضا اسلامبولچی
alireza.slambolchi@gmail.com
3
محمدرضا ربیعی مندجین
m.rabiee2012@yahoo.com
4
علیرضا امیرکبیری
dr.alirezaamirkabiri@gmail.com
5
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران
دانشیار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
آموزش و پرورش، سازمانی است که به لحاظ ساختاری بسیار گسترده و دارای نقشی تعیین کننده در جامعه بوده و از سویی محور توسعه و تحول جوامع مختلف و کانون اصلی تربیت عمومی نیروی انسانی کشور است. از سویی با اشتراکگذاری دانش و توسعه آن درون سازمان و همچنین بین سازمانی و سامانه های گوناگون مرتبط با آن که از نظر تعداد، گستره عظیمی را دربر میگیرد، میتوان به تصمیم گیری های حساسی که در آن واقع میشود نیز کمک شایانی نمود. لذا ایجاد یک دیدگاه جامع در خصوص عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی به اشتراکگذاری دانش و شناخت مناسب تسهیل کننده های آن در آموزش و پرورش به عنوان پیش نیازی در رسیدن به اهداف مدیریت دانش در حوزه آموزش عمومی کشور ضروری می نماید. تحقیق موردکاوی توصیفی ـ کاربردی است که به شیوه پیمایشی و به روش نمونه برداری تصادفی طبقه ای در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد. پژوهش با استفاده از یک گروه آزمودنی با به کارگیری روش تحقیق کمی، به تدوین چارچوبی به منظور تبیین راهکارهای مهم استقرار به اشتراکگذاری دانش پرداخت و درادامه نیز به کمک آمار استنباطى، همبستگی ابعاد الگو با تعیین ضریب اسپیرمن، تعیین و همچنین وضعیت عادی بودن نمونه با استفاده از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف بررسی شد و با استفاده از آزمون ناپارامتری فریدمن نیز رتبه بندی معیارهای الگو صورت گرفت. این مقاله با شناسایی 17عامل و 26 پرسش کلیدی در فرایند به اشتراکگذاری دانش در سازمان ها و دسته بندی آنها در قالب سه حوزه فرهنگ سازمانی، سامانه و فناوری و راهبردهای مدیریت به تعیین اولویت اهمیت هر یک از این عوامل در حیطه اداره کل مورد نظر پرداخته است. در پایان، مشخص شد که اهمیت شاخص های پیاده سازی در این اداره به ترتیب برای عوامل فرهنگی، عوامل فناورانه و عوامل مدیریتی پراهمیت تر است. پیشنهاد شده است در قالب یکی از راهکارهای عمده جذب کارکنان خبره، آموزش و فرهنگسازی، و ایجاد مشوق های لازم به بهبود اوضاع پرداخته شود.
The Department of Education is developed into a widespread structure and plays a decisive role in the society and is regarded as the focal organization of the development and renovation of communities and the main center for the general education of the human resources of the country. On the one hand, sharing knowledge and developing it in the organization, as well as among the various related organizations and systems, which can grow enormously, can help making delicate decisions. Consequently, developing a comprehensive view of the key factors in the success of knowledge sharing and proper understanding of its facilitators in education as a prerequisite for achieving KM goals in the field of public education seems quite essential. This is a descriptive-applied case study conducted by survey method and random sampling in the General Office of Education in Mazandaran province. Using a quantitative research method, the researchers formed a test group and arrived at a framework for explaining important knowledge sharing strategies. Inferential statistics, correlation of the aspects of the model by Spearman coefficient were used to confirm the normality of the sample. Kolmogorov-Smirnov test and Friedman nonparametric test were employed to rank the model criteria. The research arrived at 17 factors and 26 key questions in the process of knowledge sharing in organizations. They were classifies into three areas of organizational culture, systems, and technology, and management strategies to prioritize the importance of each in the provincial educational office. The results indicated that the importance of implementation indicators in this office was more devoted to cultural, technological and managerial factors respectively. It is suggested that recruiting skilled employees, training and culture, and providing incentives to improve the situation be considered as the major strategies.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204833_48472a71ff53bea4df2d750d01e8cfd5.pdf
عوامل کلیدی
تسهیم دانش
پیاده سازی
مدیریت دانش
سازمان یادگیرنده
آموزش و پرورش مازندران
key factors
Knowledge Sharing
implementation
knowledge management
learning organization
Education Office of Mazandaran Province
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-11-22
2
3
181
220
204834
Original Research Paper
بررسی تأثیر قابلیت های مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری در اجرای موفقیت آمیز کسبوکارهای الکترونیک
An Appraisal of the Effects of Knowledge Management, Organizational Learning, and Innovation Capabilities on Successful E-Business Implementation
حسین بلوچی
hossinbalochi.manager@gmail.com
1
مریم اقبال
m.eghbal@khayyam.ac.ir
2
احسان محمدی باجگیران
eh.mohammadi1991@gmail.com
3
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران
مربی، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد تربت، تربت حیدریه، ایران
منظور از مدیریت دانش، شناسایی و حفظ تمام سرمایههای اجتماعی و فکری به منظور دستیابی به اهداف کسبوکار است. سازمان بهمنظور ایجاد و حفظ دانش مربوط به کسبوکار به زیرساخت های مدیریت دانش مناسب نیازمند است تا روابط با مشتریان را به کمک آن بهبود بخشیده و با شرکای کسبوکار همکاری مؤثری داشته باشد. این پژوهش در پی ارائه الگویی به منظور بررسی تأثیر قابلیت های سازمانی بر اجرای موفقیتآمیز کسبوکار الکترونیکی است. با بررسی ادبیات و مبانی نظری الگوی مفهومی پژوهش طراحی شد. براساس الگوی قابلیت های سازمانی نظیر مدیریت دانش (شامل ابعاد اکتساب دانش، تسهیم دانش و به کارگیری دانش)، فرایندهای نوآوری (شامل ابعاد سازگاری، پیچیدگی درونی و یادگیری) و همچنین مؤلفه یادگیری سازمانی (شامل ابعاد فراهم بودن یا در دسترس بودن آموزش، تخصص فنی و سطح دانش) به عنوان پیشایندهای اجرای موفقیت آمیز کسب وکارهای الکترونیکی در نظر گرفته شد. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس چگونگی گردآوری داده های مورد نیاز، توصیفی از نوع پژوهش های همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد (مدیریت کل، بازاریابی و فروش و فناوری اطلاعات) صد شرکت برتر ایران بود. حجم جامعه آماری 400 نفر بود. به منظور بررسی روابط بین اجزای الگو، دادههای مورد استفاده در پژوهش از 194 نفر از مدیران صد شرکت برتر در ایران جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با استفاده از روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری در نرم افزار وارپ پی ال اس انجام شد. نتایج نشان میدهد مهمترین عامل بین عوامل مورد بحث در این پژوهش توجه مدیران در اجرای موفقیتآمیز کسبوکارهای الکترونیک به ترتیب ویژگی های نوآوری و پس از آن مدیریت دانش و در نهایت یادگیری است. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا مدیران به فرایندهای نوآوری (سازگاری، پیچیدگی درونی و یادگیری) در شرکت های خود توجه کنند و همچنین بهمنظور پیادهسازی فرایند مدیریت دانش (اکتساب، تسهیم و به کارگیری دانش) تلاش لازم بشود. از بین ابعاد یادگیری مؤلفه در دسترس بودن آموزش و تخصص فنی مورد تأیید قرار نگرفت و تنها مؤلفه سطح دانش مورد تأیید قرار گرفت. از اینرو مدیران باید در ایجاد آموزش برای شرکت های خود تلاش لازم را انجام دهند. در بخش پیشنهادات به مدیران صد شرکت برتر پیشنهاد میشود تا حداکثر تلاش را در جهت ایجاد بستر نوآوری در سازمان، رفع موانع نوآوری و همافزایی در نوآوری بین بخشی و کلی داشته باشند. از دیگر سو در بخش مدیریت دانش از مکانیزم های انگیزشی برای تسهیم دانش استفاده شود و با طراحی مناسب سیستماتیک فرایند اکتساب دانش را بهبود دهند و تلاش کنند تا دانش کاربردی در سازمان مورد استفاده قرار گیرد. در زمینه آموزش باید بسترهای لازم برای ایجاد تخصص در سازمان فراهم شود و آموزش برای همگان در دسترس باشد تا بر این اساس سطح دانش سازمانی شرکت ها توسعه یابد.
KM is aimed at identifying and preserving all social and intellectual capitals to achieve business goals. Organizations need to develop knowledge management infrastructure to improve their relationships with customers and to have better cooperation with business partners to create and maintain business knowledge. This research is aimed at providing a model for assessing the impact of organizational capabilities on successful electronic business. Having reviewed the literature and theoretical foundations, the researchers designed a conceptual model of the research. On the Basis of organizational capabilities model, composed of knowledge management (including knowledge acquisition aspects, knowledge sharing and knowledge utilization), innovation processes (including adaptation dimensions, intrinsic complexity and learning), as well as the organizational learning component (including dimensions of availability of teaching, technical expertise and level of knowledge) were considered as the precursors to the successful implementation of e-business. This is an applied research which follows descriptive correlational method for data collection. The statistical population of this study includes senior executives (general managers, and marketing, sales and information technology officers) of 100 Iran's top companies. The statistical population contains 400 high ranking managers. In order to identify the relationships between the components of the model, the data were collected from 194 information system managers of the selected companies. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability, and its validity was confirmed by convergent and divergent validity techniques. The analysis was conducted through Structural Equation Testing and Warp PLS Software. The results indicated that the most important factors discussed in this study contained managers' attention to successful implementation of e-business of innovation characteristics, knowledge management and learning respectively. Based on the results of this study, the researchers suggest that managers pay attention to the innovation processes (adaptation, intrinsic complexity and learning) in their companies, and make effort to implement the knowledge management process (knowledge acquisition, sharing and application). From the components of learning, availability of education and technical expertise were not confirmed, and only the component of knowledge level was validated. Therefore, managers are supposed to try to pave the way for learning in their companies. We recommend that the top 100 executives make their best to create an innovation platform in the organizations, remove barriers against them, and increase inter-sectional and general synchronization. On the other hand, motivational mechanisms for knowledge sharing should be employed in the knowledge management sector and should be designed systematically to improve the knowledge acquisition process. They must try to apply applied knowledge in organizations. Also, the required background for developing expertise in the organization should be provided in the field of education, and training must be available comprehensively to upgrade organizational knowledge.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204834_d1bba2d6d0f8d102353baad6e7a9e31a.pdf
قابلیتهای سازمانی
قابلیت مدیریت دانش
یادگیری سازمانی
کسبوکار الکترونیک
نوآوری
organizational capabilities
knowledge management capabilities
organizational learning
e-business
Innovation