per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-05-22
2
1
11
43
204858
Original Research Paper
ارایه چارچوب حکمرانی دانش در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)
Designing a Framework for Knowledge Governance in Khatam Al-anbia Construction Site
جواد زارع پور
ja.zare7931@gmail.com
1
شهرام علیاری
2
جعفر محمودی
3
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)، تهران، ایران
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)، تهران، ایران
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
با توجه به اهمیت پیادهسازی حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور در سالهای اخیر، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور به منظور کمک به این سازمانها برای جلوگیری از خروج دانش کسب شده در طول طرحهای انجام شده با توجه به چالشهای موجود در فضای کسب و کار امروزی، امری ضروری است. هدف این مقاله، ارائه چارچوب حکمرانی دانش در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به عنوان سازمانی پروژهمحور است که بازوی اجرایی و کلیدی کشور در عرصههای مختلف اجرای طرحهای عمرانی و سازندگی قلمداد میشود. این تحقیق از نوع کاربردی و توسعهای و روش آن کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل تمام مقالات در زمینه حکمرانی دانش از پایگاههای داده معتبر بینالمللی و در بخش مصاحبه تمام مدیران و خبرگان فعال در قرارگاه و هلدینگهای تخصصی تابع است که در بخش مقالات از روش نمونهگیری نظری و در بخش میدانی از مصاحبه با خبرگان مبتنی بر روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که در نهایت شش عنوان به همراه 36 زیرمقوله در سه عامل بر اساس محتوا و اشتراکات دستهبندی شد که عوامل الزامآور شامل اسناد بالادستی، بدنه تصمیمگیری، عوامل بسترساز شامل ساختار سازمانی، ارتباطات سازمانی و عوامل تسهیلگر شامل فرایندهای کلیدی و روشها است که در نهایت به شکلگیری چارچوب حکمرانی دانش در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منجر شد.
Given the importance of knowledge governance in project-oriented organizations in recent years, the identification factors influencing the creation of this kind of organizations seems vitally important to help them prevent the outflow of the obtained knowledge in today’s business challenge. This research is intended to propose a knowledge governance framework for Khatam Al-Anbia construction site, a project-oriented organization which is considered a key executive institution for the country in the implementation of various fields of projects construction. This is an applied developmental research following qualitative method through qualitative content analysis. The statistical population of this qualitative research includes all papers on knowledge management from internationally valid databases, as well as interviews with all managers and experts active in specialized sites and holdings. Theoretical sampling method was employed in the review of papers, and interviews were conducted with experts on the basis of purposeful sampling. The results revealed that there are six main categories containing 36 subcategories, which were ultimately categorized into three main factors according to content and shared features. They included high level documents, decision making body, grounding factors containing organizational structure and organizational relationship, and facilitators containing key factors and methods. Ultimately, they led to the formation of the knowledge governance framework of Khatam Al-Anbia construction site.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204858_cf214c71711c2541d43b9faf9b2aa318.pdf
دانش
حکمرانی دانش داخلی
سازمانهای پروژه محور
مدیریت دانش محور
قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
knowledge
Khatam Al-Anbia site
local knowledge governance model
knowledge and project-oriented organizations
knowledge-based management
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-05-22
2
1
45
74
204859
Case study
تحلیل رابطه کانونی تسهیم دانش با یادگیری سازمانی (نمونه پژوهش: مدارس ناحیه دو شهر همدان)
An Analysis of the Canonical Relation between Knowledge Sharingand Organizational Learning (Case Study: the Schools at District II of Hamadan)
سیروس قنبری
siroosghanbari@yahoo.com
1
افشین افضلی
afzali.afshin@basu.ac.ir
2
اسماعیل رحمانی
hmani62@yahoo.com
3
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
پژوهش با هدف بررسی رابطه کانونی تسهیم دانش با یادگیری سازمانی در جامعه آماری معلمان مدارس ناحیه دو شهر همدان انجام شد که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 274 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و ابزار پژوهش نیز پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وانوینن (2004) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) است. برای تعیین روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از شیوههای تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرانباخ استفاده شده، ضرایب پایایی پرسشنامه تسهیم دانش، 945/0 و برای یادگیری سازمانی، 927/0 به دست آمده؛ همچنین با توجه به نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ابزارهای پژوهش از برازش مناسب و قابلقبول (رواییسازه) برخوردار است. برای تحلیل دادهها از همبستگی کانونی و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS 25 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مقادیر بار کانونی ابعاد یادگیری سازمانی در دامنه (396/0-) تا (876/0-) قرار دارد؛ ابعاد یادگیری سازمانی قادر به تببین 5/41 درصد واریانس متغیر یادگیری سازمانی است. مقادیر بار کانونی ابعاد تسهیم دانش در دامنه (339/0-) تا (899/0-) قرار داشت. ابعاد تسهیم دانش قادر به تببین 2/46 درصد واریانس متغیر تسهیم دانش است. ابعاد یادگیری سازمانی قادر به تببین 7/7 درصد واریانس متغیر تسهیم دانش، و ابعاد تسهیم دانش قادر به تببین 9/6 درصد واریانس متغیر یادگیری سازمانی است. همچنین با توجه به مقادیر اثر معنادار میتوان گفت تنها بعد اهدای دانش دارای اثر مثبت و معنادار (353/0) بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 01/0 است. بعد گردآوری دانش فاقد اثر رگرسیونی معنادار بر یادگیری سازمانی است.
This study is intended to investigate the canonical relation between knowledge sharing and organizational learning among the teachers of district II of Hamadan. From the population, a number of 274 people were selected as the sample through a simple random sampling method. The research is quantitative, descriptive and correlational whose tools are composed of Knowledge Sharing Questionnaire of Vanden Hoff and Vanuenen (2004), and Nifeh’s organizational learning (2001). Confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha were employed to test the validity and reliability of the data collection tools. The reliability coefficients of knowledge sharing and organizational learning questionnaires were 0.990 and 0.927 respectively. Given the results of confirmatory factor analysis, the research tools turned out to be appropriate and acceptable. Canonical correlation and multivariate linear regression were used for data analysis by SPSS25 software. The results indicated that the canonical load values of organizational learning dimensions ranged from -0.396 to -0.876. Organizational learning dimensions were able to explain 41.5% of the variance of organizational learning variables. The canonical load values of knowledge sharing dimensions ranged from -0.339 to -0.899. Dimensions of knowledge sharing were able to explain 46.2% of the variance of knowledge sharing variable. Organizational learning dimensions were able to explain 7.7% of variance of knowledge sharing variable, and knowledge sharing dimensions were able to explain 6.9% of variance of organizational learning variable. Furthermore, given the significant effect values, it can be proposed that only the dimension of knowledge contribution has positive and significant effect (0.353) on organizational learning variable at 0.01 level. The dimension of Knowledge restoring turned out to have no significant regression effect on organizational learning.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204859_f88c21df631b69dee0ad36a3adca1119.pdf
دانش
تسهیم دانش
یادگیری سازمانی
ابعاد یادگیری
همبستگی کانونی
knowledge
Knowledge Sharing
organizational learning
Dimensions
canonical correlation
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-05-22
2
1
75
77
204860
Case study
مدلیابی معادلات ساختاری رابطه فرهنگ سازمانی با فرایند پیاده سازی مدیریت دانش (نمونه پژوهش: شهرداری زاهدان)
Structural Equation Modeling of the Relation between Organizational Culture and the Process of implementing Knowledge Management
(Case Study: Zahedan Municipality)
حمید اکبری
akbari_57@yahoo.com
1
بدر الدین اورعی یزدانی
yazdani@hamoon.usb.ac.ir
2
نورمحمد یعقوبی
yaghoobi@hamoon.usb.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
در آستانه هزاره سوم، مدیریت دانش، بهعنوان یک نیاز استراتژیک برای مؤسسات، سازمانها و نهادهای خدماتی مطرح است و تضمینکننده برتریهای بلندمدت برای سازمان ها و جوامع و نشاندهنده میزان بهرهگیری آنها از سرمایه های انسانی، فکری و اطلاعاتی است. یکی از عوامل اصلی پیادهسازی مدیریت دانش فرهنگ سازمانی است. پژوهش با هدف تحلیل ساختاری رابطه فرهنگ سازمانی با فرایند پیادهسازی مدیریت دانش با رویکرد پژوهش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش با بهرهگیری از شیوه دلفی و دیدگاه صاحبنظران به روش تحلیل محتوای جهتدار و تلخیصی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته، دوازده مؤلفه فرهنگ سازمانی مبتنی بر دانش در جامعه آماری استخراج شد که این مؤلفهها شامل میل به دانش، دانشکارمحوری، آموزش و یادگیری، ارتباطات متقابل دانشی، همدلی، جمعگرایی دانشی، التزام به برنامه دانشی، ارزیابی و پاداش دانشی، مشروعیت دانشی، زمانبندی دانشی، انعطاف دانشی و صیانت دانش است. در بخش کمّی از روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی با استفاده از نرمافزار لیزرل و روش مدلیابی معادلات ساختاری، ارتباط هر یک از این مؤلفهها با فرایند پیادهسازی مدیریت دانش تحلیل شد. در مرحله کیفی نمونه آماری 33 نفر خبره مرتبط با موضوع انتخاب شدند و در مرحله کمی، نمونه آماری شامل 141 نفر از کارکنان شهرداری زاهدان هستند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پس از تجزیه و تحلیل، مشخص شد در ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، مؤلفههای التزام به برنامه دانشی و قدرت و مشروعیت دانشی بیشترین تأثیر را بر فرایند پیادهسازی مدیریت دانش در شهرداری زاهدان دارد و در پایان نیز راهکارهای اجرایی در این زمینه ارائه شد.
At the beginning of the third millennium, knowledge management has been developed as a strategic requirement for service institutions, organizations, and foundations. It guarantees long-term excellence for organizations and communities, and reflects the extent to which they have benefited from human and intellectual capital, and information. Organizational culture is one of the key factors in implementing knowledge management. This research is aimed at investigating the relation between organizational culture and the process of knowledge management through a combined research approach. Using Delphi method and referring to the viewpoints of experts by content analysis and conducting semi-structured interviews in the qualitative stage of the research, the researchers identified twelve components of knowledge-based organizational culture in the statistical population. These components included desire to achieve knowledge, knowledge-work orientation, teaching and learning, knowledge related interactions, sympathy, knowledge popularization, commitment to knowledge programs, knowledge evaluation and reward, knowledge legitimacy, knowledge scheduling, knowledge flexibility, and knowledge preservation. In the quantitative part of the research, descriptive and correlation methods using LISREL software and structural equation modeling were used. The relation of each of these components with the process of knowledge management was analyzed. In the qualitative phase, 33 experts in the field were selected, and in the quantitative phase, the sample consisted of 141 of the employees of Zahedan municipality selected by random sampling. Having analyzed the data, the researchers found out that the components of knowledge program and knowledge legitimacy are most effective in the process of knowledge management in Zahedan municipality in relation to organizational culture and knowledge management. Finally, some practical solutions were proposed for dealing with the issues.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204860_d834a0baec1e85743e017fb4aae03bce.pdf
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
مشروعیت دانشی
پژوهش آمیخته
شهرداری زاهدان
organizational culture
knowledge management
knowledge legitimacy
mixed method research
Zahedan municipality
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-05-22
2
1
103
129
204861
Original Research Paper
شناسایی محدودیتها و موانع ایجاد و اشتراک دانش
Identification of the Constraints and Obstacles to the Creation and Sharing of Knowledge
محمد سلگی
mohammadsolgi1365@yahoo.com
1
یاسر قاسمی نژاد
yaserghn@gmail.com
2
استادیار، گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)، تهران، ایران.
استادیار،گروه سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی، دانشگاه جامع امامحسین (ع)، تهران، ایران.
اشتراک دانش در بین کارکنان، مؤلفهای کلیدی در راستای کسب مزیت رقابتی برای سازمانها در محیط پویای امروز است. در همین راستا شناخت محدودیتهای تأثیرگذار بر اشتراک دانش در سازمان نیز امری مهم میباشد. این محدودیتهای شامل عواملی است که مانع از تسهیم و به اشتراکگذاری مؤثر دانش میگردد. هدف این مقاله شناسایی و دستهبندی محدودیتهای ایجاد و اشتراک دانش و نیز بررسی تأثیر این محدودیتها بر اشتراک دانش در سازمان است. تحقیق شامل دو مرحله است: در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوا در ادبیات مدیریت دانش، محدودیتهای ایجاد و اشتراک دانششناسایی شد. در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه، دادههای تحقیق جمعآوری، و با بهرهگیری از روش تحلیل واریانس و آزمون کروسکال والیس به بررسی تأثیر این محدودیتها بر ایجاد و اشتراک دانش پرداخته شد. به دلیل محدودیت و امکان دسترسی با استفاده از روش تمامشماری، جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مدیران و کارکنان بانک کشاورزی شهرستان نهاوند به تعداد 40 نفر است. یافتههای تحقیق نشان داد که هشت محدودیت برای ایجاد و اشتراک دانش وجود دارد: سامانههای موروثی، روابط دشوار، فاصله، هزینه دانش، راهبرد به کارگیری دانش، فناوری در دسترس، عدم اثبات و اعتماد. همچنین یافتهها نشان میدهد تأثیر محدودیتهای راهبرد به کارگیری دانش، فاصله، عدم اثبات و اعتماد در طول فرایندهای مختلف زنجیره عرضه متفاوت است.
In today's dynamic environment, knowledge sharing among employees has become a key component of gaining competitive advantage for organizations. Given this, the identification of the effective constraints on knowledge sharing has also become very important. These constraints are composed of factors that prevent proper knowledge sharing. This research is intended to identify and classify the limitations of knowledge creation and sharing, and to investigate the impact of these limitations on knowledge sharing in organizations. The research consists of two stages: in the first stage, the limitations of knowledge creation and sharing are identified through the content analysis of the knowledge management literature. In the second part, applying a questionnaire, the data are collected. Using the analysis of variance and Kruskal-Wallis test, the researchers investigated the effects of these constraints on knowledge creation and sharing. Due to the limitations of total population sampling, the statistical population of this study included all 40 managers and employees of Keshavarzi Bank of Nahavand. The findings revealed that that there are eight constraints on knowledge creation and sharing, including inherited systems, difficult relationship, distance, costs of knowledge, knowledge application strategy, available technology, and uncertainty and distrust. The findings also indicated that the impact of strategy constraints on knowledge application, distance, uncertainty and distrust vary along the different supply chain processes.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204861_d9b79a9bcb4556c519a13a83362c43ac.pdf
اشتراک دانش
زنجیره عرضه
فرایند مدیریت دانش
محدودیتهای اشتراک دانش
Knowledge Sharing
Supply Chain
knowledge management process
knowledge sharing constraints
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-05-22
2
1
131
169
204862
Case study
رابطه ابعاد ساختار سازمانی با اجرای مدیریت دانش بر مبنای الگوی بوکوویتز و ویلیامز(نمونه پژوهش: 15 سازمان شهرستان شهرکرد)
The Relation between Organizational Structure Dimensions and Knowledge Management on the Basis of Bukowitz and Williams Model (Case study: 15 Organizations in Shahrekurd)
مهرداد صادقی
mehr.sadeghi@khuisf.ac.ir
1
استادیار، گروه مدیریت برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابعاد ساختار سازمانی با اجرای مدیریت دانش بر مبنای الگوی بوکوویتز و ویلیامز انجام شده است.جامعه آماری پژوهش، کارکنان و مدیران 15 سازمان شهرستان شهرکرد به تعداد 4560 نفر هستند که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 322 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه براساس روش نمونهگیری طبقهای با تخصیص متناسب بین آنها توزیع و دادهها جمعآوری شد.ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی رابینز (1986) و مدیریت دانش بوکوویتز و ویلیامز (1999) بود. روایی محتوایی پرسشنامه را تعدادی از متخصصان خبره و صاحبنظران و روایی صوری آن را تعدادی از پاسخگویان تأیید کردند. به علاوه روایی سازه پرسشنامه نیز محاسبه و مورد تأیید واقع شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و برای پرسشنامه ساختار سازمانی 9/0 و برای پرسشنامه مدیریت دانش 97/0 برآورد، و شاخصهای آن بیش از 7/0 برآورد شد برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت. در بخش آمار توصیفی از ویژگیهای آماری شامل فراوانی، درصد وزنی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی ازمدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها و الگوی مفهومی پژوهش استفاده شد. یافتهها نشان داد بین ابعاد ساختار سازمانی با بهدست آوردن دانش، بهکار بردن دانش، یادگیری دانش، تسهیم و مبادله دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش و استفاده بهینه از دانش رابطه معناداری وجود دارد .
This study is aimed at investigating the relation between the dimensions of organizational structure and knowledge management based on Bukowitz and Williams’s model. The statistical population consists of 4560 employees and managers of 15 organizations in Shahrekurd, 322 of whom were selected as the sample by Cochran formula. The questionnaires were distributed proportionally, on the basis of stratified sampling method, among them and data were collected. Research tools included Robbins’ Organizational Structure Questionnaire (1986) and Bukowitz & Williams Knowledge Management Questionnaire (1999). The content validity of the questionnaire was confirmed by a number of experts and its face validity was confirmed by a number of respondents. Furthermore, the construct validity of the questionnaire was tested and confirmed. Reliability of the questionnaire was estimated according to Cronbach's alpha. It was 0.9 for organizational structure questionnaire, and 0.97 for knowledge management questionnaire. Its indicators were estimated more than 0.7. The PLS smart software was employed for data analysis, which was conducted at two descriptive and inferential statistical levels. In the descriptive statistics section, statistical features including frequency, percentage, mean and standard deviation were applied. In the inferential statistical stage, structural equation modeling was used for testing the hypotheses and designing the conceptual model of the research. The results revealed that there was a significant relation between the dimensions of organizational structure and knowledge acquisition, knowledge application, knowledge learning, knowledge sharing and exchange, knowledge evaluation, knowledge creation and consolidation and optimal use of knowledge.
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204862_86d9ccee7b3f02e65ecb4089b9ab64c0.pdf
ابعاد ساختار سازمانی
اجرای مدیریت دانش
الگوی بووکویتز و ویلیامز
dimensions of organizational structure
knowledge management
Bukowitz and Williams Model
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مدیریت دانش سازمانی
2645-4262
2645-5242
2019-05-22
2
1
171
198
204863
Original Research Paper
بررسی میزان انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفههای سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی از دیدگاه کارکنان
An Assessment of the Compatibility of Al-Mustafa University of Qom with the Components of Learning, Agile and Quantum Organizations from the Views of the Employees
حمید رحیمی
dr.hamid.rahimi@gmail.com
1
مجتبی محمدعلیزاده
alizadehm@gmail.com
2
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر بهطور بنیادی متفاوت از گذشته است. دانشگاهها با واقعیتهای جدیدی مانند تحولات تکنولوژیکی، رقابت، رشد توقعات جامعه و دانشجویان، محدودیتهای مالی و رشد فزاینده تغییر روبهرو هستند. این واقعیتهای محیطی برای آموزش عالی بوجود آمده که تشابهی با محیطهای قبلی ندارد و به انواع مختلفی از تخصصها در محیط و اقتصاد جدید نیاز دارد. دانشگاهها دیگر نمیتوانند با ساختارها و راهبردهای قدیمی، دانشجویان را برای محیط جدید آماده کنند و باید به سمت استفاده از متغیرهای مدرن سازمانی حرکت کنند. هدف این پژوهش بررسی انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفههای سازمان یادگیرنده، چابک وکوآنتومی بود. نوع پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه المصطفی به تعداد حدود 300 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای 168 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده، و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 94/0، سازمان چابک 88/0 و سازمان کوانتومی 78/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی، آزمون تی و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSSو Lisrel انجام گردید. نتایج نشان داد که میانگین همه ابعاد سازمان یادگیرنده بجز مؤلفه مهارت فردی از حد متوسط بیشتر، میانگین همه مؤلفههای سازمان کوانتومی از حد متوسط، کمتر و سازمان چابکاز حد متوسط بیشتر بود. همچنین بین سازمان یادگیرنده و سازمان چابک 66/0 همبستگی مثبت و معنادار، بین سازمان یادگیرنده و کوانتومی 22/0 همبستگی مثبت و معنادار و بین سازمان چابک و کوانتومی 11/0 همبستگی مثبت و غیر معنادار وجود دارد.
The characteristics of today's academic environment are basically different from those of the past. These days, universities are confronted with new phenomena such as technological developments, competitions, increasing expectations of the society and the students, financial constraints, and the growing steep of changes. These situational events, not similar to previous features, have emerged in higher education and require different types of expertise in the new environment and economy. Universities can no longer make students ready for new environmental situations with timeworn structures and strategies. They have to move towards employing modern organizational components. This research is intended to investigate the compatibility of Al-Mustafa University of Qom with the components of learning, agile and quantum organizations. This is a descriptive-survey research whose statistical population consists of all the 300 employees of the central office of the university among whom 168 people were selected by Cochran's formula through stratified random sampling. Three questionnaires of learning organizations, agile organizations and quantum organizations were employed for data collection. Content and construct validity were used to test the validity of the questionnaires. The reliability coefficients of the questionnaires were estimated by the Cronbach's alpha coefficient as 0.94 for learning organizations, 0.88 for agile organization, and 0.78 for quantum organization. Data analysis was performed at two levels of descriptive statistics (frequency, percentage and mean), and inferential statistics (correlation coefficient, t-test and structural equation modeling) by SPSS and LISREL software. The results revealed that the mean of all dimensions of learning organization, except from the components of individual skills, were above average. The mean of all quantum organization components was below the average, and it was above the average for agile organization. Furthermore, there was a positive and significant correlation between learning organization and agile organization (0.66), a positive, and a significant correlation between learning organization and quantum organization (0.22), and a positive and non-significant correlation between agile organization and quantum organization (0.11).
https://jkm.ihu.ac.ir/article_204863_36c4699be856536bf5fdbe924211069b.pdf
انطباق پذیری
دانشگاه و سازمان یادگیرنده
دانشگاه و سازمان چابک
دانشگاه و سازمان کوآنتومی
کارکنان
دانشگاه المصطفی قم
adaptation of Al-Mustafa University of Qom
learning universities and organizations
agile universities and organizations
quantum universities and organizations
Employees
Al-Mustafa University of Qom