@article { author = {Gholizadeh, Maryam and Hamidizadeh, Mohammad reza and Sadeghpour, Alijan}, title = {Strategic Knowledge Management Excellence Modeling (Case Study: Mobarakeh Steel Company of Esfahan)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {73-113}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {This research is conducted for introducing excellence model for strategic knowledge management in Mobarakeh Steel Company of Isfahan. In order to achieve this goal, the researchers employed a qualitative and quantitative method. Hence, the research is a compound one in terms of the methodology. In terms of data collection, this is an exploratory-descriptive (post-event) research. This applied research follows developmental goal. In the qualitative phase, it employs a Fuzzy-Delphi technique and designs an excellence model for strategic knowledge management in ten phases. The statistical population of the qualitative phase contained 30 academic and industry experts, and the statistical population of the quantitative method covered 521 knowledge workers (process owners, knowledge management team, knowledge facilitators, and strategic group) of Mobarakeh Steel Company. According to Cochran formula, 221 participants were selected as the sample. The validity of the qualitative data method was verified by Newman's validation method, and the reliability and validity of the quantitative method were affirmed by Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis respectively. Data analysis was performed by Fuzzy-Delphi technique in the qualitative section. In the quantitative phase, the data were analyzed by SPSS and LISREL software. Finally, the strategic knowledge management excellence modeling (SKMEM) was presented with three components of strategy, process, and result, 13 criteria, and 80 sub-criteria. Having a score of 6177, it was suggested as a model for upgrading Mobarakeh Steel Company in Isfahan. Employing this model, the company can analyze the state of knowledge by presenting plans and actions to improve itself, and go on the path to excellence. The results of quantitative analysis also showed that Mobarakeh Steel Company obtained 4478 points from the strategic knowledge management excellence model, which indicates a gap of 1692 points.}, keywords = {strategic knowledge management,strategic knowledge,organizational knowledge management process,excellence patterns}, title_fa = {الگویابی تعالی مدیریت دانش راهبردی (مورد مطالعه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف الگویابی تعالی مدیریت دانش راهبردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شد. پژوهشگر به منظور دستیابی به این هدف از روش کیفی و کمّی بهره برده است؛ لذا پژوهش از نظر نوع روش، پژوهشی آمیخته است.  این تحقیق بر اساس چگونگی گردآوری و ماهیت داده‌ها، تحقیق اکتشافی ـ توصیفی (پس رویدادی)است. هم­چنین این پژوهش از نظر هدف توسعه ای ـ کاربردی است. در روش کیفی با استفاده از فن دلفی فازی و در ده مرحله به طراحی الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی می‏پردازد. جامعه آماری روش کیفی، 30 تن از خبرگان دانشگاهی و صنعت و جامعه آماری روش کمی را 521 نفر از کارکنان دانشی (صاحبان فرایند، گروه مدیریت دانش، آسان کنندگان دانش، گروه راهبری) شرکت فولاد مبارکه تشکیل می‌دهند که به کمک فرمول کوکران 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اعتبار داده‌های روش کیفی با استفاده از روش اعتباریابی نیومن تأیید، و پایایی و روایی روش کمی نیز به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه، و تایید شد. در بخش کیفی تحلیل داده‌ها با استفاده از فن دلفی فازی و در بخش کمی داده‏های جمع‏آوری شده به کمک نرم‏افزارهای SPSS و LISREL مورد سنجش قرار گرفت. در نهایت، الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی (SKMEM ) در سه مؤلفه (راهبرد، فرایند، نتایج)، 13 معیار و 80 زیرمعیار و با امتیاز 6170 به عنوان الگویی پیشنهادی به منظور سرآمدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارائه شده است تا بدین وسیله سازمان‏ بتواند ضمن تحلیل وضعیت دانشی خود به ارائه طرحها و اقدامات بهبود اقدام، و مسیر سرآمدی را طی کند. هم‌چنین، نتایج تحلیل کمی نشان داد که شرکت فولاد مبارکه 4478 امتیاز را از الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی کسب نموده است که این نتیجه شکاف 1692 امتیازی را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش راهبردی,دانش راهبردی,فرایند مدیریت دانش سازمانی,الگو‌های تعالی}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_3.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_3_6e931badaefc26555fdbf42f43fc8feb.pdf} }