@article { author = {Hakimi, Iman}, title = {An Investigation of the Effects of Information Technology Support of Knowledge Management on Business Performance: The Mediating Role of Power Dynamics}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {2}, number = {2}, pages = {147-172}, year = {2019}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {This study is intended to investigate the effects of information technology support and knowledge management on organizational performance and competitive advantage through explaining the mediating role of dynamic capabilities. 250 standardized questionnaires were distributed among chief executive officer and senior managers of information systems of the top 50 economic companies, selected on the basis of purposive sampling method, in Iran in, July 2018. Of these, 175 questionnaires, 70 percent, were usable. Having verified the fitness, validity, and reliability of the research tools, the researcher the analyzed data through Smart PLS. The findings indicated that although information technology support only indirectly (and not directly) is able to improve the organizational performance through the development of power dynamics (with an effect intensity of 0.31), unlike knowledge management, the intensity of its effect shows a significant difference with the direct and indirect effects of knowledge management on performance (0.32). Therefore, it can be reported on the basis of the evidences that power dynamics is a mediating and significant organizational mechanism through which the benefits of knowledge management capability and information technology support turn into high performance results at large businesses. Hence, it can be argued that information technology support of knowledge management contains indirect benefits for managers of top 50 companies in Iran. This relationship shows that companies need to match information technology support with their strategic needs.}, keywords = {T support,knowledge management,power dynamics approach,Organizational Performance}, title_fa = {بررسی تأثیر پشتیانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش بر عملکرد کسب‌وکار، نقش میانجی قابلیت‌های پویا}, abstract_fa = {هدف این مطالعه، بررسی آثار پشتیانی فناوری اطلاعات و مدیریت­دانش بر عملکرد و مزیت رقابتی همراه با تبیین نقش میانجی قابلیت پویا در این رابطه است.  برای گردآوری داده‌ها، 250 پرسشنامه استاندارد در تیر ماه 1397 بین مدیران عامل و مدیران ارشد سامانه‌های اطلاعاتی 50 شرکت برتر اقتصادی ایران توزیع شد که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از این بین، 175 پرسشنامه قابل استفاده بود که نشاندهنده پاسخ 70 درصدی است. پس از اطمینان از نیکویی برازش و پایایی و روایی ابزار تحقیق، یافته‌های تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار Smart PLS، نشان داد برخلاف مدیریت­دانش، هرچند پشتیبانی فناوری اطلاعات تنها به طور غیرمستقیم (و نه مستقیم) و از طریق توسعه قابلیت‌های پویا قادر به بهبود عملکرد سازمانی (با شدت تأثیر 31/0) است، شدت تأثیر آن با آثار مستقیم و غیرمستقیم مدیریت دانش بر عملکرد (32/0) اختلاف معناداری ندارد. از این­رو طبق شواهد می‌توان گزارش کرد که قابلیت پویا، ساختار سازمانی میانجی‌گر و معناداری است که از طریق آن منافع قابلیت  مدیریت­دانش و پشتیبانی فناوری اطلاعات به نتایج عملکرد در سطح کسب‌وکارهای بزرگ تبدیل می‌شود؛ لذا می‌توان استدلال کرد که پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت­دانش، مزایای غیرمستقیمی برای مدیران 50 شرکت برتر در ایران دارد. این ارتباط نشان می‌دهد که شرکتها باید پشتیبانی فناوری اطلاعات را با نیازهای راهبردی خود همسو کنند.}, keywords_fa = {پشتیبانی فناوری اطلاعات,مدیریت‌دانش,دیدگاه قابلیت پویا,عملکرد سازمانی}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_204622.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_204622_55604cea7470e876af06362e9977e0a1.pdf} }