@article { author = {Babaee Farsani, Meysam and Amindoust, Atefeh and Alidadi, Abuzar}, title = {Designing an Open Innovation Model in Active Small and Medium Sized Enterprises through Grounded Theory (Case Study: Food Industries in Chaharmahal & Bakhtiari Province)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {95-136}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study is designing an open innovation model in active small and medium-sized enterprises (SMEs) of national food industries. The research is conducted through grounded theory method. Semi-structured interviews with 25 managers (practical field) and academic experts (scientific field), selected by theoretical sampling method, were used for creating the sample. Codes and components of open innovation (355 key concepts, 34 sub-categories, and 11 main aspects) were derived from the interviews and were codified in a conceptual model based on grounded theory. Based on the research findings, the central category was “open innovation”. The casual conditions contained two dimensions, namely internal factors (key capabilities, organizational dimensions, modern research, management of intellectual property management, characteristics of SMEs, and characteristics of food industries). External factors contained business model and environmental changes. The desired strategies contained facilitative strategies (searching, boundary-spanning, outsourcing, networking, monitoring partnership), technological opportunities strategies including input, output, and interactional. The contextual conditions included organizational strategies (manager’s personal characteristics and cultural infrastructures), and the environmental conditions (market dynamism and legal infrastructure). The interfering conditions affected strategies via challenges of resources, dynamic capabilities and uncertainty. Finally, they led to internal consequences (improvement of organizational preparation, recruitment capacity and cultural infrastructures), external consequences (observation, environmental intelligence, improvement of business model, improvement of cooperation capabilities and improvement of outsourcing), and interactional consequences (co-creation).}, keywords = {open innovation,small and medium-sized enterprises (SMEs),food industries,Grounded Theory}, title_fa = {طراحی الگوی نوآوری باز در شرکت های کوچک و متوسط با استفاده از نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری)}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنایع مواد غذایی کشور است که با روش داده­بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه ساخت‌یافته و نیمه ساخت­یافته با 25 نفر از مدیران (عرصه عمل) و خبرگان دانشگاهی (عرصه علم) است که با روش نمونه­گیری نظری انتخاب شدند. شناسه­ها و عوامل نوآوری باز (342 مفهوم کلیدی، 32 مقوله فرعی و ده مقوله اصلی) از مصاحبه­ها مشخص، و در قالب الگوی مفهومی داده­بنیاد تدوین شد. براساس یافته­های پژوهش، مقوله محوری «نوآوری باز» است. شرایط علّی دارای دو بعد عوامل درونی (توان کلیدی، ابعاد سازمانی، پژوهش نوین، مدیریت داراییهای فکری، ویژگیهای شرکتهای کوچک و متوسط و ویژگیهای صنعت مواد غذایی) و عوامل بیرونی (الگوی کسب و کار و تحولات محیطی) است. راهبردهای مورد نظر عبارت است از: راهبرد­های آسانگر (جستجو، مرزگستری، برونسپاری، شبکه­سازی، پایش شرکا) و راهبرد­های فرصتهای فناورانه (واردشونده، خارج­شونده و متقابل). شرایط زمینه­ای نیز عبارت است از: شرایط سازمانی (ویژگیهای شخصیتی مدیر، زیرساختهای فرهنگی) و شرایط محیطی (پویایی بازار و زیرساختهای قانونی). شرایط مداخله­گر نیز از طریق چالشهای (منابع، توان پویا و نبود اطمینان) بر راهبرد­ها تأثیر می‌گذارد که در نهایت به پیامدهای درونی (بهبود آمادگی سازمانی، بهبود ظرفیت جذب و بهبود زیرساختهای فرهنگی)، پیامدهای بیرونی (دیده­بانی، هوشمندی محیطی، بهبود الگوی کسب و کار، بهبود توانمندیهای همکاری و بهبود رویکرد برونسپاری) و پیامدهای دوسویه (هم­آفرینی) منجر می­شود.}, keywords_fa = {نوآوری باز,شرکتهای کوچک و متوسط,صنایع مواد غذایی,نظریه داده بنیاد}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_203697.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_203697_a8ddef2caa1e692ce586bd742e77684f.pdf} }