@article { author = {Keshavarzi, Ali Hussein and Radseresht, Mojtaba}, title = {An Appraisal of the Knowledge Management Maturity Level, and Providing Improvement Plans (Case Study: Havanaja)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-47}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {This research aimed at evaluating knowledge management maturity level, and providing improvement plans for Havanaja. Research population included all 400 employees in Havanaja. Data collection was conducted in two phases, employing questionnaires and interviews. In the first phase, quantitative data were collected through standard questionnaire of Asian Productivity Organization having 42 items. Using Cochran formula, a number of 196 people was selected as the sample group. Using stratified random sampling, 280 questionnaires were distributed in all departments, and 249 employees filled in the questionnaires. In the second phase of data collection, six individuals were interviewed. The results of data analysis indicated that Havanaja is at the second step of five steps of knowledge management maturity level, getting 123.82 out of 210 highest score. In terms of the seven knowledge management criteria, the criterion of process was identified as the first, receiving 18.74 out of 30 highest score. The lowest rank was given to individuals’ criteria, receiving 16.51 out of 30 highest score. The rest five criteria were ranked at second to sixth respectively: technology, knowledge management results, leadership, learning and innovation, and knowledge processes. Based on qualitative data, the most important improvement opportunities in terms of knowledge management in Havanaja included: lack of a formal and systematic process for identification, creation, storage, sharing, and application of knowledge in the organization; poor knowledge sharing culture due to saving personal benefits, high formality and low meritocracy as a barrier to knowledge sharing; lack of a formal system responsible for documentation of knowledge and experience in the organization; and fear from disciplinary actions as a barrier to experience documentation by individuals.}, keywords = {knowledge management,knowledge management maturity,Iran,Havanaja,police}, title_fa = {ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش و ارائه برنامه های بهبود (مورد مطالعه: هواناجا)}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش و پیشنهاد برنامه­های بهبود سطح مدیریت دانش در هواناجا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر تمام کارکنان رسمی واحدهای مختلف هواناجا بوده است. جمع­آوری داده­ها در دو مرحله با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. در مرحله اول با استفاده از پرسشنامه استاندارد سازمان بهره­وری آسیایی با 42 سؤال داده­های کمّی جمع­آوری شد. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر 196 محاسبه شد. با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای 280 پرسشنامه در تمام واحدها توزیع شد و 249 پرسشنامه تکمیل شده، تجزیه و تحلیل شد. در مرحله دوم برای تکمیل اطلاعات در زمینه معیارهای مدیریت دانش با شش نفر از کارکنان و مدیران مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل یافته­ها نشان داد که هواناجا با کسب نمره 82/123 از 210 نمره در سطح آغاز یعنی سطح دوم از پنج سطح بلوغ مدیریت دانش سازمان بهره­وری آسیایی قرار دارد. از نظر هفت معیار مورد بررسی، معیار فرایند با کسب نمره 74/18 از 30، رتبه اول، و معیار افراد با کسب نمره 51/16 از 30 در رتبه هفتم قرار گرفته است. پنج معیار فناوری، نتایج مدیریت دانش، رهبری، یادگیری و نوآوری و فرایندهای دانشی به ترتیب در جایگاه­های دوم تا ششم قرار دارد. بر اساس داده­های کیفی، مهمترین فرصتهای بهبود هواناجا در زمینه مدیریت دانش شامل نبود فرایند رسمی و نظام­مند شناسایی، خلق، ذخیره، تسهیم و به کارگیری دانش در سازمان، ضعیف بودن فرهنگ تبادل و تسهیم دانش به دلیل حفظ منافع شخصی توسط افراد، رسمیت زیاد و درجه سالاری به جای شایسته سالاری به عنوان مانع انتقال دانش، نبود سامانه مدون و متولی رسمی مستندسازی دانش و تجربیات در سازمان زیاد و ترس از برخوردهای اداری به عنوان مانع مستندسازی تجربیات کارکنان است.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,بلوغ مدیریت دانش,ایران,هواناجا,پلیس}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_1.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_1_3c1dc0b9774c61b208e600174e3f0bcb.pdf} } @article { author = {Sadeghi Darvazeh, Saeid and Shool, Abbas and Mazroei Nasrabadi, Esmaeil and Farhadian, Ali}, title = {The Role of Knowledge Management Process Capabilities in Structural Human Resources Empowerment (Case Study: Allameh Tabatabaee University)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {49-72}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {Today, the importance of manpower as the most important factor of competitive advantage is quite evident. Furthermore, the change in the nature of the activities of organizations towards knowledge measures has augmented the importance of the application of knowledge management in organizations. Hence, successful organizations, continuously measure and evaluate the amount of production, distribution, exchange and utilization of knowledge among their employees by various methods, in order to find out the best solutions for achieving organizational goals. Most previous studies in this field take into account the structural capabilities of knowledge management and have paid little attention to its process capabilities. In this research, the effect of knowledge management process capabilities on the structural empowerment of human resources is assessed. Data are collected through a questionnaire distributed among 78 professors and employees of Allameh Tabatabaee University. Data analysis is performed by partial squares (PLS) structural equations modeling. Among research innovations, one refers to the innovative use of PLS method, which needs less data compared to other methods of modeling of covariance-based structural equations and can be carried on with abnormal data. The results of this study indicate that KM positively and significantly influences human resource empowerment. In the meantime, applying knowledge affects the structural empowerment of human resources more than other capabilities. Finally, there are suggestions for future managers and researchers.}, keywords = {knowledge management (KM),empowerment,competitive advantage,structural equations modeling}, title_fa = {نقش قابلیت‌های فرایندی مدیریت دانش در توانمندسازی ساختاری منابع انسانی (مورد مطالعه، دانشگاه علامه طباطبائی)}, abstract_fa = {امروزه اهمیت نیروی انسانی به عنوان برجسته­ترین عامل مزیت رقابتی، بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر، تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به کارهای دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش در سازمانها شده است. از این رو سازمانهای موفق به شکل مستمری میزان تولید، نشر، تبادل و به کارگیری دانش در بین کارکنان خود را به وسیله روشهای مختلف، اندازه‌گیری و مورد ازریابی قرار می‌دهند تا از این طریق بتوانند راه­کارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند.اغلب پژوهشهای پیشین در این حوزه، قابلیت‌های ساختاری مدیریت دانش را مدنظر قرار داده و به قابلیت‌های فرایندی مدیریت دانش کمتر توجه شده است. در این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت‌های فرایندی مدیریت دانش بر توانمندسازی ساختاری منابع انسانی مدنظر است. داده­های این پژوهش از طریق پرسشنامه فرستاده شده برای 78 نفر از استادان و کارکناندانشگاه علامه طباطبائی جمع­آوری شده است. تحلیل داده­ها نیز با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حدأقل مربعات جزئی (PLS) انجام شده است. از دیگر نوآوریهای پژوهش می­توان به نوآوری روشی و استفاده از روش PLS اشاره کرد که نسبت به دیگر روشهای الگوسازی معادلات ساختاری مبتنی بر کوواریانس به داده­های کمتری نیاز دارد و با داده­های غیر نرمال نیز قابل اجرا است. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش بر توانمندسازی منابع انسانی است.در این میان، کاربرد دانش بیش از دیگر قابلیت‌ها، توانمندسازی ساختاری منابع انسانی را تحت تأثیر قرار می­دهد. در نهایت، پیشنهادهایی برای مدیران و پژوهشهای آینده پژوهشگران ارائه شده است.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,توانمندسازی,مزیت رقابتی,الگو‌سازی معادلات ساختاری}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_2.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_2_df814ea18c3cca2ddc5553e45ea0f03f.pdf} } @article { author = {Gholizadeh, Maryam and Hamidizadeh, Mohammad reza and Sadeghpour, Alijan}, title = {Strategic Knowledge Management Excellence Modeling (Case Study: Mobarakeh Steel Company of Esfahan)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {73-113}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {This research is conducted for introducing excellence model for strategic knowledge management in Mobarakeh Steel Company of Isfahan. In order to achieve this goal, the researchers employed a qualitative and quantitative method. Hence, the research is a compound one in terms of the methodology. In terms of data collection, this is an exploratory-descriptive (post-event) research. This applied research follows developmental goal. In the qualitative phase, it employs a Fuzzy-Delphi technique and designs an excellence model for strategic knowledge management in ten phases. The statistical population of the qualitative phase contained 30 academic and industry experts, and the statistical population of the quantitative method covered 521 knowledge workers (process owners, knowledge management team, knowledge facilitators, and strategic group) of Mobarakeh Steel Company. According to Cochran formula, 221 participants were selected as the sample. The validity of the qualitative data method was verified by Newman's validation method, and the reliability and validity of the quantitative method were affirmed by Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis respectively. Data analysis was performed by Fuzzy-Delphi technique in the qualitative section. In the quantitative phase, the data were analyzed by SPSS and LISREL software. Finally, the strategic knowledge management excellence modeling (SKMEM) was presented with three components of strategy, process, and result, 13 criteria, and 80 sub-criteria. Having a score of 6177, it was suggested as a model for upgrading Mobarakeh Steel Company in Isfahan. Employing this model, the company can analyze the state of knowledge by presenting plans and actions to improve itself, and go on the path to excellence. The results of quantitative analysis also showed that Mobarakeh Steel Company obtained 4478 points from the strategic knowledge management excellence model, which indicates a gap of 1692 points.}, keywords = {strategic knowledge management,strategic knowledge,organizational knowledge management process,excellence patterns}, title_fa = {الگویابی تعالی مدیریت دانش راهبردی (مورد مطالعه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف الگویابی تعالی مدیریت دانش راهبردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شد. پژوهشگر به منظور دستیابی به این هدف از روش کیفی و کمّی بهره برده است؛ لذا پژوهش از نظر نوع روش، پژوهشی آمیخته است.  این تحقیق بر اساس چگونگی گردآوری و ماهیت داده‌ها، تحقیق اکتشافی ـ توصیفی (پس رویدادی)است. هم­چنین این پژوهش از نظر هدف توسعه ای ـ کاربردی است. در روش کیفی با استفاده از فن دلفی فازی و در ده مرحله به طراحی الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی می‏پردازد. جامعه آماری روش کیفی، 30 تن از خبرگان دانشگاهی و صنعت و جامعه آماری روش کمی را 521 نفر از کارکنان دانشی (صاحبان فرایند، گروه مدیریت دانش، آسان کنندگان دانش، گروه راهبری) شرکت فولاد مبارکه تشکیل می‌دهند که به کمک فرمول کوکران 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اعتبار داده‌های روش کیفی با استفاده از روش اعتباریابی نیومن تأیید، و پایایی و روایی روش کمی نیز به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه، و تایید شد. در بخش کیفی تحلیل داده‌ها با استفاده از فن دلفی فازی و در بخش کمی داده‏های جمع‏آوری شده به کمک نرم‏افزارهای SPSS و LISREL مورد سنجش قرار گرفت. در نهایت، الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی (SKMEM ) در سه مؤلفه (راهبرد، فرایند، نتایج)، 13 معیار و 80 زیرمعیار و با امتیاز 6170 به عنوان الگویی پیشنهادی به منظور سرآمدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارائه شده است تا بدین وسیله سازمان‏ بتواند ضمن تحلیل وضعیت دانشی خود به ارائه طرحها و اقدامات بهبود اقدام، و مسیر سرآمدی را طی کند. هم‌چنین، نتایج تحلیل کمی نشان داد که شرکت فولاد مبارکه 4478 امتیاز را از الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی کسب نموده است که این نتیجه شکاف 1692 امتیازی را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش راهبردی,دانش راهبردی,فرایند مدیریت دانش سازمانی,الگو‌های تعالی}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_3.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_3_6e931badaefc26555fdbf42f43fc8feb.pdf} } @article { author = {Tavallaee, Rouhollah and Khalili, Hasan and Abolabasi, Ehsan}, title = {Structural- Interpretative Modeling of Knowledge, Research, and Technology Missions of Universities (Case Study: Imam Hussein Comprehensive University)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {115-132}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {This research is mainly concerned with designing a structural-interpretative model for Research and Technology missions of Imam Hussein Comprehensive University. These missions include the foundations and science of Islamic humanities, future development, internal and external deepening, organizational excellence and progress of university, soft power, semi-hard power, and hard power. University must have an accurate estimation of its various missions with the flexibility to respond to these missions. Classification of these missions into knowledge, research and technology can be a response to these concerns. Interpretative structural modeling was used to categorize these missions. Eleven university professors and managers were interviewed to design the model and analyze the influence power and dependence based on the MicMac analysis. The results indicated that Islamic Humanities and future development were at 4th level, organizational excellence and progress were at the 3rd level, soft power, semi-hard power and hard power were at 2nd level, and internal and external deepening were at level 1. The results also showed that the main origins of knowledge, research and technology missions are Islamic sciences and future development. The results will help the senior managers of the university, as well as the higher commanders of the organization find out the origin of the knowledge missions to develop and expand it in the organization.}, keywords = {organizational excellence and progress,internal deepening,future development,soft power}, title_fa = {مدلسازی ساختاری تفسیری مأموریتهای دانشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها (مورد مطالعه، دانشگاه جامع امام حسین(ع))}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق مدلسازی ساختاری تفسیری مأموریتهای دانشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع امام حسین(ع) است. این مأموریتها شامل مبانی و علوم انسانی اسلامی، آینده­سازی، عمق­بخشی داخلی و عمق­بخشی خارجی، تعالی و پیشرفت سازمانی سپاه، قدرت نرم، قدرت نیمه­سخت، و قدرت سخت است. سپاه‌ پاسداران‌ به‌ منظور مأموریت‌ پاسداری‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ باید برآورد صحیحی‌ از مأموریتهای‌ گوناگون‌ و متفاوت خود داشته‌ و از انعطاف‌ لازم‌ برای پاسخ به این مأموریتها برخوردار باشد. دسته­بندی این مأموریتها در حوزه­های دانشی، پژوهشی و فناوری می­تواند پاسخگوی این دغدغه‌ها باشد. از مدلسازی ساختاری تفسیری به منظور دسته­بندی این مأموریتها استفاده شد. از طریق نظرسنجی از یازده نفر از استادان و مدیران ارشد دانشگاه به مدلسازی و تحلیل قدرت نفوذ و وابستگی بر مبنای تجزیه و تحلیل میک ماک اقدام شد. بر مبنای نتایج یافته­ها، علوم انسانی اسلامی و آینده­سازی در سطح 4، تعالی و پیشرفت سازمانی سپاه در سطح 3، قدرت نرم، قدرت نیمه­سخت و قدرت سخت در سطح 2 و عمق­بخشی داخلی و عمق­بخشی خارجی در سطح 1 قرار دارد. نتایج تحقیق نشان داد که ریشه اصلی مأموریتهای دانشی، پژوهشی و فناوری، علوم انسانی اسلامی و آینده­سازی است. نتایج تحقیق به مدیران ارشد دانشگاه و هم­چنین مدیران عالی سپاه به منظور پی بردن به ریشه اصلی مأموریت دانشی برای گسترش و توسعه آن در بدنه سپاه کمک خواهد کرد.}, keywords_fa = {تعالی و پیشرفت سازمانی,عمق بخشی داخلی,آینده سازی,قدرت نرم}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_4.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_4_19551d2e6fe21739464f0368fc18073a.pdf} } @article { author = {Razini, Rouhollah and Sina, Milad}, title = {Providing a Comprehensive Classification of Key Effective Factors in Establishing Organizational Knowledge Management}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {133-168}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {Knowledge plays a key role in gaining competitive advantage in today's world of manufacturing goods and providing highly qualified services. Furthermore, management of organizational knowledge is a key factor in the success of companies in a competitive and information era. It should be noted that theoretical explanation of the position of knowledge management does not necessarily indicate successful knowledge management. Although knowledge management seems to contain a clear set of tools or management processes in the beginning, its implementation and establishment are important and complex, and their application results in improved performance and processes. Effective use of knowledge management requires the understanding and constructing the issues related to the knowledge management process the most important stage of which are establishment and implementation, as well as the identification of key components for the establishment of knowledge management. Often, in various researches only some of the main factors for the establishment of knowledge management are introduced. In some other cases, only some of the subcomponents have been mentioned. None of the researches has provided a comprehensive coverage of all the factors affecting the establishment of knowledge management and the relevant subcomponents. . This research, however, is intended to codify the main factors (basic themes) in various researches in this field, then the main categories (general themes) and the subcomponents of each (organizing themes) are extracted and mapped by employing thematic analysis. Then, the final design of the effective components are drawn. The researchers have tried to certify that the identified components are sufficiently comprehensive. The findings of this research indicated that in order to establish knowledge management, seven factors of organizational culture, human resource management, organizational structure and components, information technology, knowledge management components and processes, strategies and vision and environmental components and sub-components must be considered profoundly.}, keywords = {knowledge management,key factors of establishment}, title_fa = {ارائه دسته‌بندی جامع از عوامل کلیدی مؤثر در استقرار مدیریت دانش سازمانی}, abstract_fa = {در جهان امروز که تولید کالا‌ها و ارائه خدمات بشدت دانش‌مدار شده‌‌اند، دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی به شمار می‌رود و مدیریت دانش سازمانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. باید اذعان کردکه تبیین نظری از جایگاه مدیریت دانش، الزاماً به معنی توفیق مدیریت دانش نخواهد بود. اگر چه مدیریت دانش در نگاه اول مجموعه‌ای از ابزارها یا فرایند مدیریتی روشن و مشخص است اما پیاده­سازی (استقرار) و استفاده اثربخش از آن مهم و پیچیده است که به کارگیری آن منجر به بهبود عملکرد و فرایندها می­شود. استفاده مؤثر از مدیریت دانش، مستلزم فهم و شناخت دقیق مباحث مربوط به فرایند مدیریت دانش و مهمترین مرحله این فرایند یعنی استقرار و پیاده‌سازی آن و شناخت مؤلفه‌های کلیدی به‌منظور استقرار مدیریت دانش است. غالباً در پژوهشهای مختلف صرفاً برخی از عوامل اصلی به‌منظور استقرار مدیریت دانش، معرفی شده است و در برخی دیگر به برخی از زیر مؤلفه‌ها نیز اشاره شده است اما هیچ پژوهشی به معرفی جامعی از کلیه عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش و زیر مؤلفه‌های مربوطه نپرداخته است. لذا در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به شناسه­گذاری عوامل اشاره شده (مضامین پایه) در پژوهشهای مختلف در این حوزه پرداخته و پس از آن مقوله‌های اصلی (مضامین فراگیر) و زیر مؤلفه‌های هر یک (مضامین سازماندهنده) استخراج و نگاشت نهایی مؤلفه­های مؤثر ترسیم گردیده است. تلاش محقق بر این بوده است که مؤلفه­های استخراجی از جامعیت کافی برخوردار باشد. یافته‌های این پژوهش حاکی است که به منظور استقرار مدیریت دانش باید هفت عامل فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی، ساختار و مؤلفه‌های سازمانی، فناوری اطلاعات، مؤلفه‌ها و فرایندهای مدیریت دانش، راهبردها و چشم‌اندازها و مؤلفه‌های محیطی و زیر مؤلفه‌های شناسایی شده هر یک را مورد توجه قرار داد و به کار بست.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,عوامل کلیدی استقرار}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_5.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_5_7582d77682fb277e0f29f444f1d14f84.pdf} } @article { author = {Mokhtari, Amir Hossein and Akbari Mahallekolaee, Mohammad and Bagheri, Rouhollah}, title = {Change Readiness and Organizational Learning (Case of Study: Tehran Municipality)}, journal = {Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {169-187}, year = {2018}, publisher = {Imam Hossein University}, issn = {2645-4262}, eissn = {2645-5242}, doi = {}, abstract = {In today's world, changes are common in all fields of life, and trying to deal with it and with its related issues properly has caused vital challenges for man. Organizations need to have higher learning speed than environmental changes in order to survive, and this increases the importance of organizational learning. This research is intended to investigate the relationship between change readiness and organizational learning. This type of research requires descriptive-correlations method. The statistical population of the study consist of all employees of the department for social and cultural affairs of Tehran Municipality, from whom a sample of 265 employees was selected through cluster sampling. Two questionnaires were used to collect data,  Dunham’s change preparedness questionnaire (including 17 items) as well as Krishna’s organizational learning (including three subscales relating to cognitive reaction, emotional response and behavioral intention). To analyze the data, descriptive statistics such as mean and standard deviation and inferential statistics such as one sample test, Pearson correlation coefficient and simple linear regression were used. The results indicated that there is a significant relationship between readiness of change and organizational learning. Emotional response component, among all components of readiness for change, had the highest predictive power, and the component of behavioral tendency ranked second. The results also indicated that there is no significant difference between the male and the female employees of the social and cultural department of Tehran Municipality in terms of readiness for change. In addition to confirming the hypotheses and enriching the literature on organizational readiness and organizational learning, this research helps Tehran Municipality managers in decision making and improving the status of their organization.}, keywords = {readiness for change,organizational learning,learning organization}, title_fa = {آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه، شهرداری تهران)}, abstract_fa = {    در دنیای امروز تغییرات وجه مشترک تمامی عرصه‌های زندگی است و تلاش برای رویارویی صحیح با آن از مهمترین چالشهای فراروی بشر و پدیده­های مربوط به آن به شمار می‌رود. سازمانها برای آنکه به بقای خود ادامه دهند، باید سرعت یادگیریشان بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری سازمانی را بیشتر نمایان می‌سازد. هدف این پژوهش بررسی رابطه آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی است که بدین منظور از پژوهش توصیفی ـ همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود که از آن میان نمونه‌ای به حجم 265 کارمند برآورد شد. نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای تعیین شد. یه‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه آمادگی تغییر دونهام و همکاران (شامل 17 گویه) و نیز یادگیری سازمانی کریشنا (شامل سه زیرمقیاس مربوط به واکنش شناختی، واکنش عاطفی و تمایل رفتاری) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی­ـ همچون میانگین و انحراف استاندارد­ ـ و آماره‌های استنباطی ـ همچون تی­تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده - استفاده شد. نتایج نشان داد بین آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی رابطه معنی‌داری وجود دارد. در میان مؤلفه‌های آمادگی تغییر، مؤلفه واکنش عاطفی از بیشترین قدرت پیش­بینی برخوردار بود و مؤلفه تمایل رفتاری در رتبه دوم قرار گرفت. هم­چنین نتایج حاکی بود که میان کارکنان زن و مرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از نظر آمادگی برای تغییر تفاوت معناداری وجود ندارد. این مقاله علاوه بر تأیید فرضیه‌ها و غنی‌سازی بیشتر ادبیات مربوط به حوزه آمادگی تغییر و یادگیری سازمانی به مدیران شهرداری تهران در تصمیم­سازی و بهبود وضعیت سازمان خود یاری می­رساند.}, keywords_fa = {آمادگی تغییر,یادگیری سازمانی,سازمان یادگیرنده}, url = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_6.html}, eprint = {https://jkm.ihu.ac.ir/article_6_ca8e678adad38a0200098f55a08b362b.pdf} }